Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 6:16 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Renz Berlin in Losser
BerichtGeplaatst: di okt 17, 2017 5:30 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Daar stonden ze dus de afgelopen week. Ook hier weer volop publiciteit, onder meer op de site van Hallo Losser.

http://www.hallolosser.nl/nieuws/madele ... ign=buffer

Dit keer stonden niet (alleen) de kamelen in de belangstelling, maar ging het in hoofdzaak om Madeleine Renz.

Madeleine Renz schittert in de piste in Losser

Afbeelding

Sinds gisteren kan Losser genieten van de voorstellingen van Circus Renz Berlin dat is neergestreken naast steenfabriek De Werklust.
Hallo Losser ging op bezoek en sprak met Madeleine Renz.


Bij aankomst op het circusterrein is er volop bedrijvigheid in voorbereiding naar de voorstelling van 17:00 vandaag.
De zitplaatsen worden gecontroleerd en de piste wordt nog een keer geharkt en schoongemaakt.
In de weide achter de tent grazen een groep kamelen en een groot zwart paard komt nieuwsgierig kijken naar het onverwacht bezoek.

Zeven generaties Renz

Ik tref Madeleine Renz aan bij haar twee paarden. Madeleine is 15 jaar en is de zevende generatie Renz.
Op de vraag hoe lang ze al mee doet met het circus moet ze lachen. "Ik heb mijn hele leven al meegedaan" zegt ze. "Iedereen hier doet mee".
Maar ze stond nog niet eerder in Losser in de piste.
Over de show van gisteren is ze tevreden. "Er waren veel mensen en ik kreeg leuke reacties".

Madeleine treedt op met haar dieren maar doet ook aan luchtacrobatiek.
Ze is niet bang dat er iets mis gaat tijdens de voorstelling. "Als je bang bent moet je dit niet doen" zegt ze stellig.
"En als je bij een uitvoering met risico gaat denken aan dingen die mis kunnen gaan dan gaan ze ook mis. Daar denk ik dus niet over na" zegt ze "ik doe het gewoon".

Afbeelding

School

Ze is er aan gewend om elk weekend in een andere plaats te zijn. "We komen overal en dat is het circusleven."
Ze gaat niet naar school maar ze studeert via een Duits schoolsysteem op een laptop.
"Ik kan zelf kiezen aan welke vakken in werk en ook wanneer". En dat bevalt haar goed.

Madeleine is niet de jongste artiest. Rosalie is nog erg jong en doet mee met de kamelen-act. Maar Rosalie is niet de jongste, dat is een nichtje van Madeleine van 2 jaar.
Zij komt tijdens de finale in de piste. Een ander nichtje van 8 jaar heeft een eigen act en doet kunstjes op rijdende paarden.
"We beginnen hier al op jonge leeftijd" legt Madeleine Renz uit, "en zo leren we het".
Ook de andere kinderen volgen lessen via de laptop.

Achtste generatie op komst

Sarina Renz is de oudste zus van Madeleine en over twee maanden zorgt ze voor de achtste generatie Renz. Ze is duidelijk in verwachting.
Sarina is spreekstalmeester en praat de show aan elkaar.
"Met zo'n dikke buik kun je niet meer actief de piste in maar er is altijd werk te doen", zegt Sarina met een handdoek om haar natte haar.
Ze moet zich nog opmaken en aankleden voor haar rol als spreekstalmeester. "En zo zet je me dus niet op de foto" zegt ze lachend.

Er zijn niet veel rondtrekkende circussen meer" zegt Sarina. "Het is ook niet makkelijk om het allemaal te organiseren. Het is hard werken en we doen alles zelf.
Soms werken we voor niets en soms verdienen we wat" zegt ze. "Maar dat maakt ons niet uit. We zijn één grote familie en dit is wat we doen.
En de mensen die komen kijken vinden het geweldig. Als de mensen niet meer komen is er geen circus meer. Zo eenvoudig is dat" zegt de zwangere spreekstalmeester.

Afbeelding

Stalmeester

Lothar is stalmeester en verzorgt de dieren samen met een aantal andere medewerkers. Het totale team van Renz bestaat uit bijna twintig personen.
Lothar haalt het grote zwarte paard behendig uit de wei zodat Madeleine haar paard er kan laten rondlopen. "Niet alle dieren zijn vrienden van elkaar".

Lothar trekt al tien jaar met de familie Renz rond in Nederland en Duitsland. Hij heeft een Duits-Twents accent en blijkt 49 jaar geleden geboren te zijn in Ochtrup.
Hij heeft ook in Enschede gewoond. Nu is hij er als stalmeester altijd bij, ook tijdens de winterstop.
"Veel artiesten gaan naar huis tijdens de stop" legt Madeleine uit. "Maar Lothar niet want de dieren moeten verzorgd worden.
Lothar is geen familie maar hij hoort wel bij de familie hoor. En hij is de beste stalmeester".

Afbeelding

Voorstellingen

Vanavond is er een voorstelling om 17:00 uur. Het is dan familiedag en met alle plaatsen voor een gereduceerd tarief (volw. €15 en kind. €10).
Zaterdag 14 oktober is er om 15.00 uur een voorstelling en zondag 15 oktober 14.00 uur.
Na de voorstelling van zondag wordt de grote tent al weer afgebroken om verder te reizen naar Goor.

Afbeelding

Met daaronder nog de kortingsbon in kleur.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.