Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:51 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2015 4:38 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Inderdaad, RAREKIEK. En dat schrijf je met de K's in spiegelbeeld. Het is een (dagelijkse) rubriek in de stadseditie van het Dagblad van het Noorden. Geschreven door ongeacht welke redacteur die in de stad iets leuks of eigenaardigs tegenkwam of hoorde.... Zelf was ik ook al eens het onderwerp, zo leuk ben ik dus wel! Of eigenaardig, maar dat wisten jullie al!
In de krant van dinsdag 22 september stond de volgende:

LACHJE
Circus heeft voor kleine meisjes nog een magie die hun ouders allang niet meer zo beleven. Toch zitten vader, moeder en dochter op zaterdagavond op de klapstoeltjes bij Circus Renz.
Vader hoopt een ding: dat ze geen mensen uit het publiek halen. Ordinair voor lul staan. Een broertje dood heeft hij eraan. Hij is dan ook niet ongelukkig dat dochter na de pauze bij hem op schoot wil zitten. Dan plukken ze hem er tenminste niet tussen uit.
Dan gebeurt het toch. De clown komt recht op hen af en geeft dochter een high-five. Dan zal het wel klaar zijn, hoopt het gezin. Dus niet. De clown sleurt moeder de tribune af, de piste in. Geen verzetten mogelijk. Pa en dochter verstijven, maar zien met groeiende trots hoe moeder zich kranig weert in de piste.
Niet zij is het pispaaltje, dat is de clown. Ze oogst groot succes. Manlief zegt voorzichtig dat hij een filmpje heeft geschoten en dat op Twitter zet.
'Als je het maar laat' sist ze.
De volgende ochtend heeft ze het filmpje zelf bekeken. Dat de clown haar voor gek wilde zetten, interesseert haar niet zo, zegt ze. 'Maar weet je, op dat filmpje van jou hoor je alles. De muziek, het fluitje van de clown, het gejoel van de mensen.
Maar wat je het duidelijkst hoort is dat gemene lachje van jou'.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dit circus stond op dat moment in het Groningse Haren. Ook deze week nog trouwens. Voordat ze afbouwen en verkassen naar Leek in dezelfde provincie.
Noordelijke circuskenners zullen het al weten: dat wordt behelpen. Want wanneer ik moet schatten denk ik dat het Evenemententerrein in Leek ongeveer drie keer zo klein is als de circusweide in Haren. Minimaal!
Zondagmiddag was ik er even, in Haren. Dat afbouwen zal nog niet meevallen, want ondanks dat het een ruim terrein is is het door de vele regenval van de laatste tijd bijzonder drassig geworden. Ook zondag zat er al een vrachtwagen met hooi die het terrein op reed vast en moest met zwaarder materieel verder getrokken worden.
Een mooi ruim terrein in Haren, maar wel een uitgesproken mooi-weer-accommodatie!

En de (verboden) olifanten? Die stonden vredig in een weide in de achterhoede, terwijl ze in het verleden pal aan de weg op de voorgrond stonden als grootste (letterlijk en figuurlijk) trekpleister! Die rol is nu weggelegd voor de kamelen en watusi's.

Nee, reclame maken ze bewust niet meer met de olifanten, getuige ook het levensgrote bord vooraan op het terrein (duidelijk zichtbaar vanaf de weg) dat de olifanten niet bestemd zijn voor een optreden en dat ook niet zullen doen. Een beetje dubbel, maar wel duidelijk! Dezelfde mededeling aan de kassa, zodat niemand zich op dat gebied bekocht zal voelen.
Spijtig maar helaas.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2015 11:12 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5361
Locatie: Belgie
Die moeder heeft dat goed gedaan zo te lezen! :clown

Jammer, dat de olifanten ook al niet meer mogen meedoen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2015 3:07 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ja, alleen weet je niet wat......tot je zelf naar de voorstelling gaat!
Wat uit het verhaaltje wel (opnieuw) blijkt is de afkeer van veel mensen om bij een voorstelling betrokken te raken, ongeacht of dat op positieve of negatieve wijze gebeurt. Daarbij geldt het onder de kleverige zoete popcorn gegooid te worden absoluut als negatief. Zelfs David Larible in Carré kon het afgelopen winter niet laten, echt belachelijk voor iemand met zoveel ervaring!
Er zijn clowns die er een handje van hebben om mensen in de zeik te zetten (dus altijd negatief!), van publiek tot soms zelfs het eigen personeel!
Uitzonderingen zijn er gelukkig ook, maar veel te weinig! Een voorbeeld daarvan, waarover hier al te lezen was, is de bordendraaier bij Circus Werona. Eerst lukt dat het 'slachtoffer' niet, maar dankzij zijn hulp wordt de man of vrouw uit het publiek een held! Zo hoort dat!
Nog een keerzijde, lees die rarekiek nog maar eens goed circusmakers, is dat bezoekers nu bewust voor een goedkope rang kiezen om zo van betrokkenheid verschoond te blijven. Op die manier kost het de circussen dus ook nog eens geld!!
Niet belangrijk zo lang je er maar genoeg van hebt.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2015 3:42 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Didier schreef:
Ja, alleen weet je niet wat......tot je zelf naar de voorstelling gaat!
Wat uit het verhaaltje wel (opnieuw) blijkt is de afkeer van veel mensen om bij een voorstelling betrokken te raken, ongeacht of dat op positieve of negatieve wijze gebeurt. Daarbij geldt het onder de kleverige zoete popcorn gegooid te worden absoluut als negatief. Zelfs David Larible in Carré kon het afgelopen winter niet laten, echt belachelijk voor iemand met zoveel ervaring!
Er zijn clowns die er een handje van hebben om mensen in de zeik te zetten (dus altijd negatief!), van publiek tot soms zelfs het eigen personeel!
Uitzonderingen zijn er gelukkig ook, maar veel te weinig! Een voorbeeld daarvan, waarover hier al te lezen was, is de bordendraaier bij Circus Werona. Eerst lukt dat het 'slachtoffer' niet, maar dankzij zijn hulp wordt de man of vrouw uit het publiek een held! Zo hoort dat!
Nog een keerzijde, lees die rarekiek nog maar eens goed circusmakers, is dat bezoekers nu bewust voor een goedkope rang kiezen om zo van betrokkenheid verschoond te blijven. Op die manier kost het de circussen dus ook nog eens geld!!
Niet belangrijk zo lang je er maar genoeg van hebt.....


Ik heb eerlijk gezegd nooit iemand horen klagen over de popcorn-truc. Veel mensen vonden het wel lekker.... |o|
Daarnaast vind ik het echt niet erg als een goede clown iemand uit het publiek haalt, en volgensmij zij zelf ook niet. In vind wat David Larible doet met het publiek echt niet negatief, dat is nou eenmaal wat je kan gebeuren, dat je uit het publiek wordt gehaald. Veel mensen vinden het juist leuk, zelfs 'de slechterik' uit de ongeëvenaarde opera van David Larible, ik heb het hem in de gangen van Carré zelf horen zeggen. En goede clowns als David Larible laten ook hun 'slachtoffers' (die echt meehelpen) altijd een applaus krijgen en maken het altijd even goed. Bovendien vind ik het ook geweldig om te zien hoe hij hoe klein dan ook, altijd een geweldig antwoord klaar heeft liggen op iets wat een 'helper' doet.

En Didier, ik vind dat je zeker als circusfan niet moet zeuren als zo iets bij je gebeurt, al ken je de truc al, circus is 3D, als er zo contact met het publiek wordt gemaakt is dat alleen maar goed


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2015 3:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Je vindt maar lekker wat je wilt, dat is natuurlijk je goed recht, maar je mag je ondertussen best eens afvragen waarom het op dit moment minder goed gaat met die fantastische circuswereld.
Als we jou mogen geloven bestaat er helemaal geen clownsfobie en zuigt die schrijver van dat stukje in Haren dat gewoon maar voor de grap uit zijn duim.
Nou, ik weet wel beter!
Ik denk dat je je oor toch eens elders te luisteren moet leggen dan alleen bij je eigen vriendjes en vriendinnetjes....

Wanneer je tot in eeuwigheid wilt blijven volharden in de grappen en stunts die in lang vervlogen tijden zijn ontstaan denk ik niet dat je meebouwt aan het circus van de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2015 4:08 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Didier schreef:
Je vindt maar lekker wat je wilt, dat is natuurlijk je goed recht, maar je mag je ondertussen best eens afvragen waarom het op dit moment minder goed gaat met die fantastische circuswereld.
Als we jou mogen geloven bestaat er helemaal geen clownsfobie en zuigt die schrijver van dat stukje in Haren dat gewoon maar voor de grap uit zijn duim.
Nou, ik weet wel beter!
Ik denk dat je je oor toch eens elders te luisteren moet leggen dan alleen bij je eigen vriendjes en vriendinnetjes....

Wanneer je tot in eeuwigheid wilt blijven volharden in de grappen en stunts die in lang vervlogen tijden zijn ontstaan denk ik niet dat je meebouwt aan het circus van de toekomst!


Ik zeg niet dat het geen oude grap is, ik zeg ook niet dat iedereen het leuk vind, ik zeg alleen dat VEEL circusbezoekers het echt niet zo erg vinden. En dat het dan ook aan de clown ligt of mensen het erg vinden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2015 5:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nee, en weet je waarom? Er bestaat geen mooier vermaak dan leedvermaak! Dus het gros van het publiek dat buitenspel is gebleven ligt in een deuk om die sukkel die in de maling wordt genomen!

Maar daar ging het (me) helemaal niet om. Het ging me er om hoe je het publiek dat a. om een bepaalde reden niet naar het circus gaat of b. bewust (veel) goedkopere plaatsen koopt op andere gedachten kunt brengen.
Omdat de circussen die centjes wel kunnen gebruiken.

Las laatst nog een verslag van een circus dat in een tent waar 800 man in kunnen een voorstelling gaf voor 32 betalende bezoekers.
Nu is rekenen niet mijn sterkste punt, maar het lijkt me toch een stuk of 768 te weinig!
Maar ze speelden de sterren van de hemel....
Hoe lang nog? Tot de popcorn op is! En het lachen voorgoed verstomd.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2015 7:37 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Didier schreef:
Nee, en weet je waarom? Er bestaat geen mooier vermaak dan leedvermaak! Dus het gros van het publiek dat buitenspel is gebleven ligt in een deuk om die sukkel die in de maling wordt genomen!

Maar daar ging het (me) helemaal niet om. Het ging me er om hoe je het publiek dat a. om een bepaalde reden niet naar het circus gaat of b. bewust (veel) goedkopere plaatsen koopt op andere gedachten kunt brengen.
Omdat de circussen die centjes wel kunnen gebruiken.

Las laatst nog een verslag van een circus dat in een tent waar 800 man in kunnen een voorstelling gaf voor 32 betalende bezoekers.
Nu is rekenen niet mijn sterkste punt, maar het lijkt me toch een stuk of 768 te weinig!
Maar ze speelden de sterren van de hemel....
Hoe lang nog? Tot de popcorn op is! En het lachen voorgoed verstomd.....


En dat is de goede mentaliteit, al zijn het maar 32 bezoekers, het kunnen ook 32 man zijn die maar heel weinig te besteden hebben en dan moet je hun ook de dag van hun leven bieden!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2015 9:41 pm 
Offline

Lid geworden op: zo dec 04, 2011 7:03 am
Berichten: 14
Voor mij zijn de echte goede clowns heel schaars geworden.

Maar het belachelijk maken van mensen uit het publiek, vind ik echt niet kunnen.
Zelf de grote David Larible, die ik reeds verschillende keren zag optreden,
kan het niet laten zijn slachtoffers belachelijk te maken.
Zo zag ik ooit een man in het midden van zijn nummer opstappen.
Wel U gelooft of niet, maar hij kreeg een applaus van een groot deel van het publiek.

Tenslotte vind ik ook de vele familie-circussen die één van de kinderen gebruiken als clown, enorm storend.
Die worden dan omgedoopt als Bananne, Choco of Picolo !!!!,
en een gekke naam is vaak ook het enigste waar je kunt mee lachen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2015 10:09 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Los van het belachelijk maken vindt niet iedereen het prettig om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Plankenkoorts of zo... Mij maakt het niet uit maar bijvoorbeeld mijn vriendin krijgt de zenuwen..

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo sep 30, 2015 10:24 am 
Offline

Lid geworden op: vr mar 21, 2014 6:45 pm
Berichten: 164
Een goede clown ziet toch wel aan iemand in het publiek dat hij/zij liever niet mee wil doen.

Hier een hele leuke uitvoering van een zeer bekend clownsnummer:
https://www.youtube.com/watch?v=55CZlXpRYXE

:clown =o=


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 01, 2015 1:57 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Los van het belachelijk maken vindt niet iedereen het prettig om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Plankenkoorts of zo... Mij maakt het niet uit maar bijvoorbeeld mijn vriendin krijgt de zenuwen..


Terwijl ze bij jou toch altijd in het middelpunt van de belangstelling staat! Die arme lijdt dus wat af......
Ja, het leven is wreed...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 01, 2015 2:28 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
En dit circus stond op dat moment in het Groningse Haren. Ook deze week nog trouwens. Voordat ze afbouwen en verkassen naar Leek in dezelfde provincie.
Noordelijke circuskenners zullen het al weten: dat wordt behelpen. Want wanneer ik moet schatten denk ik dat het Evenemententerrein in Leek ongeveer drie keer zo klein is als de circusweide in Haren. Minimaal!
Zondagmiddag was ik er even, in Haren. Dat afbouwen zal nog niet meevallen, want ondanks dat het een ruim terrein is is het door de vele regenval van de laatste tijd bijzonder drassig geworden. Ook zondag zat er al een vrachtwagen met hooi die het terrein op reed vast en moest met zwaarder materieel verder getrokken worden.
Een mooi ruim terrein in Haren, maar wel een uitgesproken mooi-weer-accommodatie!

En de (verboden) olifanten? Die stonden vredig in een weide in de achterhoede, terwijl ze in het verleden pal aan de weg op de voorgrond stonden als grootste (letterlijk en figuurlijk) trekpleister! Die rol is nu weggelegd voor de kamelen en watusi's.

Nee, reclame maken ze bewust niet meer met de olifanten, getuige ook het levensgrote bord vooraan op het terrein (duidelijk zichtbaar vanaf de weg) dat de olifanten niet bestemd zijn voor een optreden en dat ook niet zullen doen. Een beetje dubbel, maar wel duidelijk! Dezelfde mededeling aan de kassa, zodat niemand zich op dat gebied bekocht zal voelen.
Spijtig maar helaas.....


Olifanten heroveren terrein!!!
Afgelopen zondag kwam ik tegen de avond opnieuw langs dit roemruchte circusterrein. En wat schetst mijn verbazing: de drie prachtige grijze dames staan niet langer achter in het (verdom-)hoekje, maar pal aan de weg in de grootste wei heerlijk in het zonnetje! Waar alle passanten ze in vol ornaat kunnen bewonderen en de kinderen ze plukjes gras voeren! Alsof de tijden niet zijn veranderd.... Optreden is er uiteraard/helaas niet meer bij....
Een heel groot bord elders op het terrein laat iedereen weten: OOK DEZE WEEK NOG IN HAREN.
Daar bestaat dus geen twijfel over. Desondanks vandaag ook nog een kwart pagina advertentie in kleur (tel uit je winst...) in het Dagblad van het Noorden, de krant die dit jaar maar nauwelijks aandacht aan het circus schonk. Ja, en dan moet je wat...
Haren is een plaats met hart voor het circus. Wat onder meer bewezen wordt door de soepele wijze waarop de verlenging werd goedgekeurd. Maar ook op andere wijze. Ik reed de gemeente binnen vanaf het zuiden door dorpen als Glimmen en Onnen. Misschien heet de weg daar anders, maar het is in feite dezelfde Rijksstraatweg (de vroegere Rijksweg) als waar pal aan de kant van de stad Groningen het circus aan staat. Onderweg kwam ik minimaal 15 grote dubbelzijdige (dus 30) posters tegen die hoog in de lantaarnpalen hingen. Op zeer ruime afstand van elkaar, het is een lange weg. Kom daar maar eens om in de stad Groningen, nog niet één poster is er toegestaan!
Er was lange tijd sprake van dat Haren geannexeerd zou worden door de 'stad'. Gelukkig wisten ze het tij te keren.
Momenteel is toenadering met de gemeente Tynaarlo (Eelde, Vries, Zuidlaren) aan de orde. Men wacht op een reactie van die gemeente en de hoogte van de bruidsschat.
Mijn advies: gewoon niet doen en lekker zelfstandig blijven! Want ook zonder samenwerking met een andere gemeente slaagde Haren er in uitgeroepen te worden tot leukste dorp van ons land. En niet ten onrechte.
Goed, er sneuvelde wel eens een burgemeester op een uit de hand gelopen verjaardagsfeestje, maar dat was allesbehalve plaatsgebonden.
Als Harenaar zou ik het wel weten, helemaal nu het nieuwe Statencollege van Groningen het beleid aangaande (verplichte) samenvoegingen heeft laten varen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 06, 2015 3:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Over clownsfobie was eerder elders al eens een discussie, maar zijdelings kwam het hier ook weer ter sprake.
Vandaag in het Dagblad van het Noorden (en wellicht ook in andere provinciale dagbladen) een interview met de striptekenaar Bart Nijland, die het onder meer heeft over zijn angst voor buitenaardse wezens en clowns.
Over die laatsten zegt hij: 'Die vind ik gewoon doodeng, met hun wit geschminkte hoofd en rare rode haar.'

O, en hij is volwassen hoor!
Goed, misschien niet in alle opzichten, maar dat geldt voor iedereen.
Kleine kans dat we hem (met zijn familie) in het circus tegen komen....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.