Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:52 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2019 2:24 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Een mooi stukje promotie voor het jeugdcircus in het algemeen en Circus Santelli uit Groningen in het bijzonder.
Dat is het verslag -met veel foto's- van een trainingssessie in de Kerstbijlage van het Dagblad van het Noorden.
Die vindt u hier op internet: https://www.dvhn.nl/groningen/Iedereen- ... 08195.html

Iedereen kan leren balanceren: kijk hier wat de jonge artiesten van Circus Santelli allemaal kunnen

Afbeelding
Rola bola.

Balanceren? Daar draaien de artiesten van Circus Santelli hun hand niet voor om.
Of het nu om koorddansen gaat of om fietsen op een twee meter hoge eenwieler.
Wat is hun geheim?


De warming up van een evenwichtsles bij het Groningse Circus Santelli is relatief simpel.
Een beetje springen. Een beetje rollen. Een beetje rennen. Maar dan?
Dan staat opeens iedereen in een handstand om vervolgens op eenwielers door de zaal te crossen.

Trainer Pitisi Hatcher (37), zelf koorddanser, kijkt toe vanaf een afstand.
Hier en daar geeft ze wat aanwijzen (,,rug recht!’’) of helpt ze.
Maar de jonge leden kiezen zelf waar ze beter in willen worden.

Lotte (14) is vastberaden om een stuk te fietsen op een 2 meter hoge eenwieler.
Daar klimt ze via het wandrek in de gymzaal bovenop.
,,Oh, het valt wel mee met hoe hoog het is’’, roept ze. ,,Het is ongeveer zo hoog als het raam!’’
Juist ja, het raam waar niemand doorheen kan kijken omdat het bij het plafond zit.

Afbeelding

Heel erg veel oefenen
Sylke (16) en Emma (15) zijn druk in de weer om hun koorddansact te verbeteren.
Emma oefent de radslag op de stalen draad van nog geen 2 centimeter dikte. Sylke draait er rondjes op.
Zij denken dat iedereen deze capriolen kan leren.

,,Je moet gewoon heel erg veel oefenen en je moet leren om je gewicht te verdelen’’, legt Sylke uit.
,,Kijk, als ik deze kant op leun’’, terwijl ze met een been op het koord staat, leunt ze vervaarlijk ver naar links, ,,zorg ik dat ik mijn andere arm en been uitsteek naar rechts. Daardoor val ik niet!’’

Ook Hatcher denkt dat iedereen het kan. ,,Voor volwassenen is het wel moeilijker dan voor jongeren.
Als je ouder bent, ben je sneller bang om te vallen.’’ En dat is nu net het geheim, volgens Hatcher.
Balanceren is volgens haar een kwestie van niet bang zijn.
Op een koord staan of op een eenwieler fietsen lukt alleen als je onbevreesd bent.

Is dat het enige? ,,Nou. Het helpt ook als je je rug recht houdt, je borst vooruit steekt, naar één punt blijft staren en niet naar je voeten kijkt.’’


Afbeelding
,,Kijk, als ik deze kant op leun, zorg ik dat ik mijn andere arm en been uitsteek naar rechts. Daardoor val ik niet!’’

Afbeelding
Handstand.

Afbeelding
Kogellopen.

Afbeelding
Eenwieleren over de balk.

Afbeelding
Eenwielers van verschillende hoogtes.

Afbeelding
Eenwieleren mét de diabolo.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.