Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 12:34 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mar 07, 2020 5:27 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Lazen we in Apeldoorndirect: https://www.apeldoorndirect.nl/ondernem ... -20200307/

In Beeld: Tjapko Adams van Circus Apeldoorn

Afbeelding

Tjapko Adams en zijn vrouw Anke van Marle zijn in hun studententijd begonnen met acrobatiek in Delft.
Toen ze van Delft naar Apeldoorn verhuisden in 2006 viel het ze op dat er in Apeldoorn geen acrobatiek groep voor volwassenen was.
Daarom hebben ze een eigen acrobatiekvereniging opgericht: Acrodoorn.
Later is hier Circus Apeldoorn bijgekomen: een plek waar kinderen op een leuke, laagdrempelige manier, samen met andere kinderen circuskunsten kunnen leren.

Hoe zou jij Circus Apeldoorn omschrijven?
Tjapko denkt even na en zegt: ,,Ik zou Circus Apeldoorn omschrijven als: grensverleggend, ongedwongen en respectvol.
Bij Circus Apeldoorn hebben kinderen niet te maken met wedstrijdelementen of competitie en dat maakt het ontspannend voor de kinderen.
We leggen geen prestatiedruk op en dat voelen de kinderen ook.
Het is belangrijk dat we de kinderen vertrouwen geven, zodat ze de circuskunsten willen leren en proberen.
We staan er zo in: je hoeft motorisch niet sterk te zijn, maar je kunt alles leren. Dat proberen we ook mee te geven aan de kinderen.
We zien daardoor de kinderen groeien: hun motoriek, hun zelfvertrouwen en plezier.”

Wat hopen jullie met Circus Apeldoorn te bereiken?
,,We blijven natuurlijk altijd ontwikkelen, maar we hebben niet 1 strak einddoel.
We werken met de kinderen naar lespresentaties en optredens toe, maar het is geen must dat de kinderen optreden.
In december hebben we bijvoorbeeld voor het Wintercircus Apeldoorn het voorprogramma verzorgd. Dat was echt een geweldige ervaring voor de kinderen en docenten.
Voor de kinderen die wat meer kunnen en het leuk vinden om op te treden, hebben we sinds afgelopen zomer een voorstellingsgroep.
Deze groep kinderen krijgt 1 keer in de week een extra voorstellingsles naast de wekelijkse techniek-les.
Ze leren dan hoe ze zich moeten presenteren, hoe ze interactief met het publiek kunnen werken, maar bijvoorbeeld ook hoe om te gaan met onverwachte dingen tijdens een optreden.
Maar verder is ons hoofddoel om plezier te maken met elkaar en het te elkaar te helpen om te groeien.
Het is wel fijn dat we nu een aparte voorstellingsles hebben, zo kunnen we ons in de technieklessen blijven focussen op het leren van de circustechnieken.”

Waar treden jullie zoal op?
,,We trainen wekelijks in Gigant en doen een paar optredens per jaar.
In de afgelopen jaren hebben we opgetreden bij de Culturele Pleinmarkt bij Orpheus en bij het Logeerhuis van de Sint. V
Verder doen we kleinschalige optredens op aanvraag, zoals bij de uitreiking van de jeugdlintjes en bij Atlantzorggroep.
Hoogtepunt dit jaar waren wel onze optredens bij Wintercircus Apeldoorn.
Waar we wel altijd rekening mee houden is de schaalgrootte van een optreden.
We mikken op kleinschalige evenementen, dat ligt ons meer dan bijvoorbeeld de grote Sinterklaas-intocht van afgelopen jaar.
Waarom we voor het kleinschalige kiezen? Dat is om de sfeer, we kunnen de lijntjes kort houden en de kinderen dan nog persoonlijk begeleiden.
We ambiëren het ook niet om op hele grote evenementen op te treden, daar voelen we ons minder thuis.’’

Waarom zijn jullie met Circus Apeldoorn gestart?
Tjapko en Anke zijn Acrodoorn samen begonnen en kwamen later op het idee om er een jeugdcircus aan toe te voegen.
Tjapko zegt daarover: ,,Het was geen moeilijke keuze, Anke zei op een dag gewoon: ‘Eigenlijk wel jammer dat we geen jeugdcircus hebben, of iets anders voor kinderen’.
Toen zijn we aan de slag gegaan om dat te veranderen.
We hebben alles zelf geregeld, we zijn naar Gigant gegaan om een trainingsruimte te huren, we hebben een website gemaakt, een docent en materiaal geregeld en reclame gemaakt.
De keuze voor Circus Apeldoorn verliep eigenlijk heel natuurlijk.”

Hoe zijn jullie de acrobatiek ingerold?
Tjapko moet even lachen en begint te vertellen: ,, Anke deed al aan acrobatiek tijdens onze studententijd in Delft.
Ze probeerde mij altijd mee te slepen, maar in het begin wist ik nog niet zo goed wat ik ervan moest vinden.
Gelukkig begon ik het steeds leuker te vinden. Ik ben in Delft met acrobatiek begonnen en ben nooit meer gestopt.
Op een gegeven moment kon ik ook meehelpen in de organisatie van een acrobatiekfestival.
Ik vond het gewoon heel leuk om te doen en actief bezig te zijn.
We zaten in Delft bij een acrobatiekclubje, dat we toen we in Apeldoorn kwamen erg misten.
Samen met een groepje enthousiastelingen huren we nu elke maandagavond een gymzaal in Apeldoorn en dan gaan we daar acrobatieken.
We organiseren ook elk jaar in Assel (vlakbij Apeldoorn) een acrobatiekweekend.
Daar komen zo’n 70 acrobaten met hun gezinnen voor een weekend gezelligheid en acrobatiek.

Zijn jullie kinderen betrokken bij Circus Apeldoorn?
Tjapko en Anke hebben 4 kinderen.
De oudste (15) zit al sinds de oprichting van Circus Apeldoorn op circusles en helpt, naast de lessen die hij volgt, steeds meer mee bij de jongere kinderen.
Hij vindt eenwieleren en diabolo het leukst.
Ook de jongste (10) zit op circusles, zij vindt vooral acrobatiek en eenwieleren leuk.
De tweeling (13) heeft niet zoveel met de hobby van papa en mama, maar soms samen acrobatiektrucs doen of een weekend kamperen vinden ze wel fijn.
,,Eigenlijk hebben we onze kinderen in eerste instantie om logistieke redenen meegenomen naar circus Apeldoorn en acrobatiek, gelukkig vinden ze het leuk.”

Waarom zouden meer mensen aan acrobatiek moeten doen?
,,Acrobatiek is goed voor je spieren, je traint je kracht, coördinatie. Je word je meer bewust van je lichaam en hoe zich dat beweegt.
Je ontwikkelt je evenwicht en daarnaast wordt je er lenig van.
Bij Circus Apeldoorn train je je hand-oog coördinatie, je evenwicht, je ontwikkelt je sociale skills en krijgt meer zelfvertrouwen en daarnaast is het gezellig en hebben we plezier met elkaar.”

Wat is het leukste aan Circus Apeldoorn?
,,Het leukste aan Circus Apeldoorn is de interactie en het contact met de kinderen.
Je ziet ze regelmatig en je ziet van dichtbij ook welke groei ze doormaken en hoe ze zich ontwikkelen binnen het circus.
Dat is zo mooi en leuk om te zien. Kinderen spelen echt en naarmate ze ouder worden gaat dat weg, dat is jammer.
Maar je stopt niet met spelen omdat je oud word, je word oud omdat je stopt met spelen.”

Wat was het leukste optreden van de afgelopen 6 maanden?
Met een vastberaden stem zegt Tjapko: ,,Al onze optredens bij Het Wintercircus! De sfeer was leuk en elk kind wilde ook mee doen.
Het leuke was ook dat ze dat allemaal ook konden. Ook de kinderen die niet bij de voorstellingsgroep zaten of pas net op les zaten hebben opgetreden.
Het Wintercircus beviel zo goed, we hopen er volgend jaar weer te staan. Het was zo’n gave ervaring.
Ik ben heel erg trots op de kinderen en wat ze hebben gepresteerd. We zien kinderen echt groeien en leren, dat zijn de momenten waar we trots op zijn.”

Wat hoor je terug van kinderen en ouders?
,,De kinderen beginnen vaak met ‘Dat kan ik niet of dat durf ik niet’. Maar gelukkig neemt dat naarmate ze langer oefenen af.
Vaak zijn ouders positief over wat hun kind leert, bijvoorbeeld: ‘Wauw, nooit gedacht dat mijn kind op een eenwieler zou kunnen rijden, het fietsen zonder zijwielen duurde al wat langer.’
Daarnaast horen we vaak dat het zelfvertrouwen door de circuslessen- en presentaties toeneemt en het kind zich vrijer voelt.
We zien terug dat de kinderen veel plezier hebben en we vragen ook vaak feedback aan de kinderen en hun ouders.
Wat kan bijvoorbeeld anders en welke activiteit zouden we vaker kunnen doen?”

Hoe is Circus Apeldoorn over 5 jaar?
,,Over 5 jaar hebben we een aparte tienergroep en is onze voorstellingsgroep gegroeid.
Eigenlijk is het de bedoeling dat we over 5 jaar in het algemeen gegroeid zijn.
Daarnaast blijven onze wekelijkse lessen de grootste focus.
Maar ook vinden we het leuk om specifieke lessen of cursussen eraan toe te voegen.
Bijvoorbeeld 8 weken lang leren hoe je op een eenwieler rijdt.
Maar het belangrijkste is dat we over 5 jaar nog steeds onszelf zijn: korte lijntjes met ouders en de kinderen, kleinschalig en een feest voor de kinderen.”


Afbeelding

Over Tjapko Adams:

Geboren: 26 april 1972

Relatie: ja

Kinderen: 1 dochter, 3 zonen

Hobby’s: schaken, zeilen en skiën

Wordt blij van: de groei van de kinderen binnen Circus Apeldoorn

Hekel aan: overdaad en regeltjes

Motto: ,,Ik wil me niet laten beperken tot het vertrouwde, maar openstaan voor nieuwe dingen.”




Ik heb het grote voorrecht mogen smaken ze in actie te kunnen zien tijdens het voorprogramma van het Wintercircus in Apeldoorn.
Erg leuk!
Alleen en ietsje meer coördinatie en allemaal op tijd aanwezig zijn....
En echt belangrijk: betere afspraken met het circus maken op het gebied van begeleidende muziek en met name de belichting!
Het licht stond wel aan, maar daar gebeurde dus niets mee! Jammer.....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.