Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:57 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2008 3:46 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Droom komt uit: eigen circusschool

WOERDEN]] - Het was een lang gekoesterde wens van Henk Wateler: een circusschool in zijn woonplaats Woerden oprichten.

Afbeelding

Joke van der Toolen en henk Wateler zijn de initiatiefnemers voor de Woerdense circusschool.
Henk is circusdocent en hij werkt voor de circusschool Hannes en Co in Vlaardingen.

,,Ik liep al langer met het plan rond hier een dependance te beginnen. Ik word wat ouder en ik wil wat uitbouwen. Woerden is een prima plek. In Snel en Polanen is een groot potentieel aan kinderen die graag op een circusschool willen.’’

Het was puur toeval dat hij een medestander vond in de Woerdense Joke van der Toolen. Zij was één van de organisatoren van een Circusdag in mei, vorig jaar, als vakantie-activiteit voor de kinderen. ,,Daarvoor hadden we Hannes en Co geboekt. Het was zo’n groot succes dat Henk zei: het zou leuk zijn om hier een circusschool te beginnen,’’ zegt ze.

En dat gebeurde. Directeur Anne Kuipers van Hannes en Co was meteen voor het idee te porren en op 15 januari werd in een open les de belangstelling onder de Woerdense kinderen gepeild. ,,Die belangstelling was enorm. Er kwamen bijna honderd kinderen in twee uur tijd,’’; zegt Joke.

De oprichting van de Woerdense dependance van Hannes en Co was daarmee een feit. ,,We hebben nu 46 deelnemers en we zitten dus voor de eerste cursus al bijna vol,’’ zegt Henk Wateler, die niet verbaasd is door het succes. ,,Circus is laagdrempelig en iedereen vindt het leuk. Je kunt meedoen als je vier jaar bent, maar ook als je tachtig bent. We hebben voor iedereen een niveau.’’

Henk zit al dertig jaar in het bewegingsonderwijs en de laatste tien jaar is hij zich meer op het circus gaan concentreren. Hij stak ook steeds meer tijd in Hannes en Co, dat niet alleen een school is, maar ook kan worden geboekt voor allerlei evenementen.

Hoewel de lessen voor alle kinderen zijn bedoeld, heeft de school een bijzondere doelgroep: ,,We hebben een zwak voor kinderen die normaal gesproken buiten de boot vallen. Kinderen die minder leren, of die zich niet thuis voelen bij een club en daardoor in een gat vallen. Ook die kinderen voelen zich in het circus thuis,’’ zegt Henk Wateler. ,,Als een kunstje lukt dan krijgen ze een compliment. Door dat compliment zie je de kinderen groeien. Faalangst gaat over in zelfvertrouwen. In de groep die wij nu hebben zitten zeker tien kinderen die zich nergens thuisvoelden. En ik denk dat wij hen wat kunnen bieden.’’

De kinderen maken kennis met bijna alle aspecten van het circus: jongleren, acrobatiek, koorddansen, steltlopen, noem maar op. En het is niet alleen maar een leuke vrijetijdsbesteding. ,,Het is heel goed voor de motorische ontwikkeling van het kind.’’

De kinderen leren ook te presenteren en samen te werken. ,,En dat vinden sommige kinderen in het begin heel erg moeilijk.’’ Er wordt toegewerkt naar een voorstelling. ,,Iedereen kiest een onderdeel en dat laat hij zien in de einduitvoering in juni.’’ Dat moet spannend worden, want er wordt gezorgd voor muziek en een echte spreekstalmeester.

Voor de lessen huurt Hannes en Co de gymzaal van de Regenboogschool. Ook de benodigde spullen worden gehuurd. ,,Maar het is de bedoeling dat we die zelf kopen. Daarom zijn we op zoek naar sponsors. En dat valt niet mee, want tegenwoordig willen sponsors er zelf ook voordeel van hebben,’’ zegt Henk Wateler. ,,En assistentie van ouders kunnen we trouwens ook heel goed gebruiken.’’

Joke van der Toolen heeft al heel wat vrije tijd in het project gestoken. ,,Op een gegeven moment was ik er vijftien uur per week mee bezig. Maar je doet het ergens voor, het is een beetje idealisme. Nu het allemaal loopt verdwijn ik wat meer naar de achtergrond,’’ zegt ze.

Idealisme, het woord viel al. ,,Idealisme moet je in het onderwijs soewieso hebben,’’ zegt Wateler. ,,En in een circusschool helemaal. Je ziet die kinderen groeien, daar doe je het voor.’’

En misschien zitten er een paar kinderen bij die zelf ook besmet raken met het circusvirus. ,,Wie weet zijn er bij die deze weg op gaan. Ik heb er nu al een paar gezien die ver kunnen komen. Maar dan moeten ze het artiestenbestaan wel willen. ’’

Bron: http://www.ad.nl/groenehart/woerden/article2010192.ece

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 2:19 am 
een vraag aan Henk en Joke.
Hoe zien zijn de toekomst van het circus???? Is dit een theatraal gebeuren met louter en alleen mensen of zijn de dieren een wezenlijk onderdeel van het circus (bedrijf).??


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 7:53 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Of Henk en Joke hier de vraag lezen en beantwoorden weet ik niet. Als het een circusschool is in de stijl van Circus Elleboog dan hoef je de vraag niet te stellen: de circusschool is louter bedoeld als (sociale en bewegings) activiteit voor kinderen en jongeren.

Hoe ze persoonlijk denken over (de toekomst van) het circus: Pak de telefoon en vraag het.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 11:13 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ik denk dat Ron gelijk heeft.

http://www.circusschoolhannesenco.nl

De kinderen leren er in ieder geval de basis....

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.