Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:13 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 19, 2018 3:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
De namen lijken veel op elkaar, Saranti in Leeuwarden en Santelli in Groningen. Maar er zijn meer overeenkomsten. Beide Jeugdcircussen kennen komend weekend de première van de nieuwste voorstelling.
Over Saranti lazen we al, die van Santelli werd vandaag groots aangekondigd in het Dagblad van het Noorden, alsmede op de site daarvan. Inclusief mooie foto's en een video.
Aanstaande zaterdag -21 april- is die première van de voorstelling 'Gewoon Anders' in het Grand Theatre aan de Grote Markt te Groningen. Met een middag- en een avondvoorstelling.
Die eerste is uitverkocht, voor de tweede is nog een beperkt aantal kaarten te koop.

Het hele verhaal: http://www.dvhn.nl/groningen/Circus-San ... 02313.html

Circus Santelli traint voor nieuwe show: ‘Ik hang het allerliefst in de trapeze’

Afbeelding

Draaien in doeken, tuimelen in trapezes en koprollen in kubussen.
De kinderen van het Groningse Circus Santelli trainen keihard voor hun nieuwe voorstelling: Gewoon Anders.


Anna Poortman (12) uit Groningen bungelt samen met haar twee vriendinnen in de kubus, een metalen gevaarte van ijzeren buizen dat aan het plafond hangt.
Ze buitelen en strekken, hangen aan het ijzeren ding of aan elkaar en bewegen precies op de maat van de muziek.
Alsof dat niet genoeg is, zijn ze ook nog naar het publiek aan het glimlachen.

De rest van de jonge acrobaten van de voorstellingsgroep van Circus Santelli zitten op de grond in de gymzaal.
Het is een van de laatste repetities voor de grote première van de nieuwe voorstelling op zaterdag.

Diep ademhalen

„De tijd gaat opeens heel snel!”, zegt Anna. „Maar ik vind het vooral leuk. Dus het zijn een beetje gekke zenuwen.”
Als de spanning haar te veel wordt, haalt ze diep adem en denkt ze aan leuke dingen.
„Ik zit nu zo’n vijf jaar op circus”, vertelt ze terwijl ze op haar vingers telt.

„Het is de eerste keer dat ik met de voorstelling van de oudere groep mee doe.”
Santelli heeft ook een opvoering met talenten onder de twaalf jaar.

Santelli heeft ook een opvoering met talenten onder de twaalf jaar.

Achttien houten kubussen

In deze show zijn alle artiesten tussen de twaalf en zestien jaar. De voorstelling waar ze voor oefenen heet Gewoon Anders.
Waar het over gaat? „Een echt verhaal is er niet. De rode draad in de show zijn achttien houten kubussen”, zegt productieleider Heidi van der Veen.
„Die komen op allerlei manieren terug.”

De artiesten werken sinds september aan de voorstelling. „Ze trainen drie keer per week, maar sommigen kiezen ervoor om vaker te oefenen.”

Afbeelding

Ongelukje

Vandaag testen de acrobaten alle luchtacrobatiek-acts. Na Anna en haar vriendinnen is het de beurt aan Nienke Goodijk (16) en Nika Klintborg (14).
De meiden staan klaar in hun zwarte pakjes met gekleurde sokken. De muziek begint.
Nienke en Nika maken een salto achterover en... Er klinkt een gilletje en een dreun.
Nienke stond net iets te dicht op de lange zwierige doek waar ze in moest springen en greep mis.

„Gaat het?”, vraagt trainster Roos Hermanides bezorgd. „Ja, hoor”, klinkt het vanaf de dikke blauwe mat.
Ze staat op, kijkt naar de lange doeken en springt zonder te blikken of te blozen opnieuw.
„Het hoort er bij”, fluistert Anna. „Ik ben ook wel eens hard onderuit gegaan.”

Enorme schommel

Een van de meisjes die aan een enorme schommel hoog in de lucht hangt is Suzanne Staal (15).
Zij speelt voor het eerst mee in een show van het circus en doet een quatro trapeze act.
Dat ziet er zo uit: vier meisjes hangen aan een trapeze. Ze duikelen van de ene in de andere spagaat, hangen op de kop en klimmen moeiteloos bovenop elkaar om piramides te vormen.

„Ik zat eerst op turnen”, vertelt Suzanne. „Maar door een rugblessure kon ik anderhalf jaar niet sporten.
Ik turnde eerst bij de selectie en toen ik terugkwam moest ik opeens van een hoog, naar een heel laag niveau. Daar vond ik niets aan. Toen vond ik Santelli.”

Ook gewoon naar school

Staal zit in het dagelijks leven gewoon in de vierde klas van het Willem Lodewijk Gymnasium.
„Het is soms lastig om huiswerk te combineren met training, want ik oefen zo’n zes tot zeven uur per week. Soms zelfs meer.”

Vooral met trainingsweekenden komt Staal af en toe in de knoop. Maar tot nu toe gaat het altijd goed en wil ze nog heel lang bij Santelli blijven.
„Ik hang het allerliefst in de trapeze.”

Vertrouwen

Ook Anna traint ruim vijf uur per week. Wat maakt het circus de moeite waard? „Nou, je maakt hier heel goede vrienden want je moet elkaar echt vertrouwen”, zegt ze.
„Anders durf je niet hoog in de lucht aan iemands voet of arm te hangen.”


Afbeelding

Circus Santelli bestaat al zo’n vijfenzestig jaar en heeft bijna tweehonderd leden.
De nieuwe voorstelling Gewoon Anders gaat zaterdag 21 april in première in het Grand Theatre.
De middagvoorstelling is uitverkocht. Voor de avondvoorstelling zijn er nog kaarten.
De show gaat anderhalf jaar door het Noorden toeren.
In de voorstelling speelt één jongen. De rest van de artiesten zijn meisjes.
„Dat is al een tijdje zo. Als er eenmaal alleen meisjes op een sport zitten is het heel moeilijk om die trend te keren.
Onder de volwassen circusartiesten zijn juist veel mannelijke acrobaten”, vertelt productieleider Heidi van der Veen.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bekijk vooral ook de video op de site van het dagblad en kom tot de ontdeking dat het hier niet om simpel vermaak maar om heuse topsport gaat!

Zelf maakte het circus ook een promotievideo waarin de deelneemers één voor één langskomen......: https://www.youtube.com/watch?v=nlruvqVcEYI

De titel 'Gewoon Anders' krijgt daardoor wel een geheel andere en onverwachte betekenis.

Niets te maken met 'Kom uit de Kast', maar eerder met 'Kom uit de Kist'..........

Afbeelding

Inderdaad, wilt u nog kaarten kopen voor de avondvoorstelling dan kan dat via de site van het circus: http://www.santelli.nl
Dan komt u alsnog op de site van het theater terecht, dat de voorstelling vreemd genoeg op het eigen programma niet vermeld.
Kaarten kosten € 12,-, CJP-ers en studenten betalen € 10,- en kinderen tot 12 jaar € 8,-.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2018 5:24 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
BN-er Jacques J. d'Ancona -hij weet niet van ophouden....- ging in het Groningse Grand Theatre afgelopen zaterdag kijken en kwam meer dan enthousiast weer thuis:

Recensie Circus Santelli (****): Je nummer maken, buigen, applaus halen en wegwezen

Vroeger (opa vertelt) had je jeugdcircussen.
Die heb je nog steeds, maar Santelli heet tegenwoordig kortweg Circus Santelli.
In een nieuwe setting, bovendien.


De beste krachten zitten in de Voorstellingsgroep, vijftien meisjes tussen de 12 en 16 jaar.
Het is een proces dat in niets herinnert aan de kinderboerderij van toen, waar de moeders aan de muntthee zaten, in afwachting van het einde van de training.
Merlijn is nu de enige jongen in de troep. Een poos doet hij of hij niets anders kan dan houten blokken stapelen.
Hij wacht zijn kans af. Als hij gaat jongleren met ballen en knotsen, zet hij zijn effen uitstraling op ‘leuk’.

Hoog tempo

Er is geen spreekstalmeester, geen clown, geen vangnet.
Ze imiteren geen ‘grote mensen circus’ en leven zich in hoog tempo uit aan de trapezes, veerkrachtige acrobatiek, hangende doeken, piramides, gespannen draden, de draaiende glazen kubus, een balans standje op cilinders, op eenwielers, of op een normale herenfiets.
Ooit bracht het Wereld Kerstcircus twaalf Chinezen rijdend bijeen. Santelli gaat met vijf nauwelijks voor minder.

Die achttien uitneembare blokken vormen in verbazingwekkend mooi geregisseerde changementen een verrassend centraal element voor de knappe choreografieën waarin de smaakvol gekostumeerde acts zich in figuren en formaties voltrekken.
Er schuilt een heldere, artistieke visie achter, die de kreet ‘gewoon anders’ recht doet.
De nadruk ligt op het ensemble, niet op privé-opgepoetste glitter.
Het is: je nummer maken, buigen, applaus halen en heel snel wegwezen.

Stralende zelfverzekerdheid

In soepele overgangen, maar zeker niet gemakzuchtig, werken ze hun toeren gedisciplineerd af, ritmisch geconstrueerd op uitstekend gekozen muziek.
Verre van gemakkelijk qua techniek en toch met een stralende zelfverzekerdheid die niets van premièrespanning verraadt.
Er wordt niet gegokt op zoete vertedering, maar op kwaliteit en (soms) geestige vondsten.

Noorderzon zou in de programmering eens aan Santelli kunnen denken.

Feiten bij de voorstelling

Gebeurtenis: Circus Santelli Programma: Gewoon Anders
Regie/decor: Tonny Mulder Technisch/artistiek: Amber Kuipers, Anneroos Evers, Heidi van der Veen, Marco (Bonissimo) Vermeer, Melvin Sikkens, Sander Kremer, Tamara Baindurashvili
Licht: Douwe van Oven
Met: 15 meisjes en Merlijn
Gezien: 21/4 Grand Theatre, Groningen
Publiek: 216 (vol, ’s middags ook)
Nog te zien: http://www.jeugdcircus.nl/cms/

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met bij het verhaal dezelfde (eerste) foto als in het vorige bericht.
Nou, daar kunnen ze het mee doen! Vier (van de vijf) sterren, dat is dus net zoveel als deze meneer het WereldKerstCircus in Carré gaf!
Bovendien is die verwijzing naar Noorderzon misschien wel het mooiste van alles wat hij schreef!
Want dat is een festival met doorgaans voorstellingen op internationaal hoog niveau.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.