Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 3:49 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Freiwald - Nieuws 2018
BerichtGeplaatst: do mei 17, 2018 4:38 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Plaats van handeling is Veghel, waar het circus deze week opbouwde en vanavond de première is.
De pers besteedde er aandacht aan, inclusief de meereizende mascotte.......

https://www.bd.nl/veghel/circus-freiwal ... ~a7599916/

Afbeelding

Circus Freiwald mét olifant te gast in Meierijstad, donderdag première

VEGHEL - De komende weken is Circus Freiwald - inclusief mascotte olifant Buba - te vinden in de gemeente Meierijstad.
Buba reist met het gezelschap mee, ondanks het verbod op wilde circusdieren.
Maar omdat er voor Buba geen geschikte opvangplek werd gevonden mag zij toch meereizen, met dank aan een ontheffing van de overheid.
Optreden mag niet.


Donderdag 17 mei om 19.00 uur beleeft het circus in deze gemeente haar première.
De locatie: het Julianapark aan de Rembrandtlaan in Veghel.
Alle acts zijn dit jaar verpakt in een nieuw jasje.


Met verschillende thema's, neemt clown Chef Rie het publiek mee op reis langs verschillende delen van de wereld.
Echt bekend staat het Circus Freiwald om de bijzondere dierennummers, bijvoorbeeld met Siberische Steppekamelen, stieren, pony's, zwijnen, ganzen en paarden.
De voorstellingen duren zo'n twee uur, inclusief kleine pauze.
Het thema is 'Mensen en dieren in de magie van de piste', aldus tourmanager Natascha Freiwald.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 21, 2018 5:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ook in Brabant circus-publiciteit: Circus Freiwald treedt op in Bergeijk, ontdekte het Eindhovens Dagblad.

Afbeelding

Circus Freiwald treedt op in Bergeijk

BERGEIJK - Circus Freiwald heeft zijn tenten opgeslagen op het grote grasveld naast theater De Kattendans aan de Eerselsedijk in Bergeijk.

Het gezelschap bestaat uit negen artiesten van de Nederlandse circusfamilie Freiwald. Zij geven dagelijks een voorstelling die circa twee uur duurt.

Het aanbod bestaat uit een lichtinstallatie, dierenoptredens (kamelen, lama's, boerderijdieren, pony's en paarden) en acrobatiek.
De optredens zijn vrijdag om 17.00 uur, zaterdag om 17.00 uur en zondag de matinee om 14.00 uur.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Van de naturalisatie hebben we tot op heden geen bericht ontvangen......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za okt 06, 2018 3:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Uitgebreide aandacht van RTV Rijnmond voor de komst van Circus Freiwald naar Dordrecht: https://www.rijnmond.nl/nieuws/173655/C ... t-in-Dordt


Circus Freiwald voor het eerst in Dordt

Afbeelding

Circus Freiwald opent vrijdagmiddag de deuren in Dordrecht.
Het door een Duitse familie gerunde circus toert al een paar jaar door ons land, maar is voor het eerst in Dordt.
Mét dieren en dat zorgde al voor de komst van het circus voor opwinding in de stad.


De lokale werkgroep van de Partij van de Dieren, die overigens niet is vertegenwoordigd in de Dordtse gemeenteraad, sprak er schande van dat de gemeente een circus toelaat dat dieren gebruikt voor entertainment.
Het gaat om dieren als hangbuikzwijnen, lama’s en steppekamelen.

Bij het circus zijn ze inmiddels wel gewend aan die steeds terugkerende kritiek.
"We werken met dieren, zorgen heel goed voor ze en iedereen kan dat hier zelf komen zien. Onze shows worden gewaardeerd, dus we zullen ook wel iets goed doen", zegt Sammy Little.

Sammy, die haar achternaam dankt aan haar Ierse man, is één van de vele familieleden die in het circus actief zijn: "Iedereen heeft een dubbelrol.
Buiten de voorstellingen hebben we allemaal een andere taak."

Sharon Freiwald geniet ervan: "Overdag verzorg ik de dieren. Ik ben graag bij de paarden. En in de piste ben ik acrobaat.
Wat ik het leukste vind? Pffff, ja eigenlijk vind ik het allebei leuk. Dit is een familiecircus hè, je doet alles met elkaar."

Technisch mankement

Door een technisch mankement kon de premièrevoorstelling op dierendag niet doorgaan, maar dat euvel is inmiddels verholpen. Vrijdag om 17:00 uur is nu de eerste show.
Daarna volgen er nog een paar in het weekend en dan zijn er volgende week weer voorstellingen van donderdag tot en met zondag.

Circus Freiwald staat op het Europaplein, op het bedrijventerrein Amstelwijck in Dordrecht.
Kaartjes voor het circus kunnen gekocht worden aan de kassa en online: www.circusfreiwald.nl


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met verder een leuk filmpje en een radiogesprek.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2018 3:55 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ook het Algemeen Dagblad besteedde uitgebreid aandacht aan de (kennelijk omstreden) komst van Circus Freiwald naar Dordrecht: https://www.ad.nl/dordrecht/woede-om-ci ... ~abe48669/

Afbeelding

Woede om circus in Dordrecht: 'Dieren moeten niet gebruikt worden als entertainment'

Circus Freiwald strijkt begin oktober neer in Dordrecht.
Tot groot ongenoegen van werkgroep Dordrecht van de Partij voor de Dieren (PvdD). 
Zij vindt het belachelijk dat de gemeente een circus met dierenoptredens toelaat op dit eiland.


Dieren gebruiken voor entertainment is niet meer van deze tijd, stelt Danielle Vol namens de werkgroep.
Tot haar grote verbazing maakte VVV Dordrecht eerder deze week bekend dat Circus Freiwald vanaf 4 oktober tot en met 14 oktober op het Europaplein staat.
,,Waarom doet de gemeente dit?”, vraagt Vol zich af. ,,Je moet dieren helemaal niet gebruiken voor entertainment. Hoe kan dit anno 2018?”
De werkgroep zit nog te broeden op een actie, maar er gaat om zijn minst een brief uit naar de gemeente, laat Vol weten.


De gemeente is zich van geen kwaad bewust. ,,We hebben een beleid als het om dierenwelzijn gaat en dit circus voldoet aan de eisen die gesteld worden. 
Daarom is er een vergunning voor uitgegeven”, stelt gemeentewoordvoerder Marc van Wijnen.
,,Bovendien wordt er altijd gecontroleerd of ze zich aan de spelregels houden.”

Verbod


Sinds 2015 is het verboden om wilde dieren te gebruiken in een circus. De lijst van dieren die wel zijn toegestaan, is te vinden op de website van Rijkswaterstaat.
Circus Freiwald werkt volgens haar website met dieren als hangbuikzwijnen, lama’s uit het Argentijnse hooggebergte en Siberische steppekamelen.
Beesten die volgens de wet gewoon zijn toegestaan.
,,Ik weet dat we geen punt hebben als je naar de wet kijkt”, zegt Vol. ,,Maar daar willen we nou juist verandering in zien en de gemeente kan daarin een stapje verder zetten.
Ik begrijp niet waarom ze dat niet doen.”
Gemeentewoordvoerder Marc van Wijnen: ,,Als we het anders hadden gewild, hadden we wel een ander beleid gehad.”


VVV

De frustratie richt zich niet alleen op de gemeente. Maar ook op VVV Dordrecht. 
Onder de Facebookpost waarin de organisatie bekend maakt dat het circus naar Dordrecht toekomt, ontstaat een discussie over of dieren wel in een circus thuis horen. Een reden voor VVV om de post te verwijderen.
,,We zijn geen discussieplatform en we zijn ook niet verantwoordelijk voor het hierheen halen van het circus”, aldus Cecile Zanen van VVV.

Directeur Erik Zindel laat daarnaast nog weten geen kwaad te zien in een circus dat zich aan de wet houdt.
,,De regels zijn er, ze zijn zelfs nog aangescherpt. Het is aan mensen zelf of ze er naartoe willen of niet.
Wij proberen ons buiten de politieke discussie te houden.”

Maar ook zij zouden een standpunt moeten innemen, vindt PvdD Dordrecht.
Vol: ,,Ze moeten verantwoordelijkheid nemen en zich niet verschuilen achter de wet.”

Het is niet de eerste keer dat er protest is tegen de komst van een circus naar Dordrecht.
Toen wilde dieren nog werden toegestaan riepen de PvdD en GroenLinks de gemeente al eens op om het circus te weren.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rijkswaterstaat? Een nieuwe instantie waar de circussen kennelijk mee te maken hebben gekregen.........


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 17, 2018 9:59 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 07, 2011 1:21 am
Berichten: 311
Uit DordtCentraal van 17-10-2018

.............Het circus is alweer vertrokken, maar ik wil u toch een kleine anekdote niet onthouden. Samen met Meneer Willem, verdienstelijk cameraman bij RTV Dordrecht, bracht ik namelijk een bezoekje aan Circus Freiwald. Niet voor een voorstelling, maar om eens een kijkje achter de schermen te nemen.......lees het artikel op:

https://dordtcentraal.nl/column/kunt-om ... p.facebook

_________________
Het nieuws van vandaag...is morgen weer oud.
Hadeja is Hans (de Jager)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 18, 2018 3:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Alwaar geschreven staat:


“Kunt u om de olifant heen filmen?”

Afbeelding

“Stuurman aan wal”

Het circus is alweer vertrokken, maar ik wil u toch een kleine anekdote niet onthouden.
Samen met Meneer Willem, verdienstelijk cameraman bij RTV Dordrecht, bracht ik namelijk een bezoekje aan Circus Freiwald.
Niet voor een voorstelling, maar om eens een kijkje achter de schermen te nemen.
Want dit circus werkt met dieren en dat ligt nogal gevoelig.
We werden niet meteen weggejaagd, maar kregen een kopje koffie aangeboden.

Willem mocht alles op camera vastleggen, maar kreeg wel een vriendelijk verzoek: “Kunt u een beetje om de olifant heen filmen?”
Een peulenschilletje voor een vakman als hij, maar we keken elkaar toch even aan.
De baas van het circus herkende onze blik en legde zuchtend uit dat er niks illegaals aan de hand was, maar dat ze gewoon geen zin meer hebben om steeds opnieuw uit te leggen dat ze goed voor hun dieren zorgen en Buba als huisdier meereist…

Zo heet-ie dus, de olifant.
Sinds twee jaar is het circussen verboden om uitheemse dieren te laten optreden en moest dus afscheid genomen worden van het veertig jaar oude dier.
In één of ander opvangcentrum kwijnde het beest echter weg en na veel gedoe verleende een minister toestemming om het dier te herenigen met z’n familie. Want zo voelt Buba dat kennelijk.
Willem en ik zagen dus een gelukkige olifant, die meereist met een circus, maar niet optreedt.

Dierenactivisten spraken er schande van dat de gemeente Dordrecht een circus in haar stad toeliet dat dieren misbruikt voor volksvermaak.
Bij misbruik denk ik altijd aan iets heel naars, maar wat ik zag strookte niet met die nare gedachten. Ik zag mensen met liefde allerlei dieren verzorgen.
Het verhaal van Buba leek me juist leuk om uit te vergroten, maar de mensen van het circus vreesden dat dat slechts zou leiden tot ellende met boze activisten.
Maakten ze al vaker mee.

Nu ze weer vertrokken zijn wou ik er dus toch een woordje aan wijden.
Ik ben geen circusfan, voel me ook geen dierenbeul en zag niets om je druk over te maken.
Een groepje doordrammers blijft dat echter wel doen. Tot er geen dier meer bij het circus over is.
Even voelde ik nog de neiging opkomen om Willem te vragen Buba levensgroot in beeld te brengen. Toch maar niet gedaan.
En Willem filmde vakkundig om de olifant heen.

Kronkelaar


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eén reactie op ““Kunt u om de olifant heen filmen?””

1. Jack Apon schreef:

17 oktober 2018 om 20:34

Een heel mooie stukje over lieve mensen die gek zijn op hun dieren en ten onrechte steeds worden aangevallen door “Vega dwazen ”.
Ik ben wel Circusfan, maar hou ook van dieren, als ik misbruik zou meemaken trek ik aan de bel en ga nooit meer naar zo’n circus.
Freiwald verdient alleen maar lof en steun van de bezoekers !!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.