Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 1:53 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 25, 2013 5:01 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, want morgen alweer vier weken geleden. Dat ik op de laatste (stralende) zaterdag van september voor het eerst een voorstelling bijwoonde van Circus Iarz Italiano.
Zowel voor de verlate reactie als het nu pas zien van dit circus geldt en gold: je kunt je tijd maar één keer opmaken....

Voor ik verder ga even een bespiegeling. Met de nodige dooddoeners, ik weet het. Maar toch.... Daar gaan we:
Wat bij het bezoeken van een circusvoorstelling uitermate belangrijk is is je verwachtingspatroon. Een waarheid als een koe, dat geldt immers voor bijna alles wat je beleefd. Wat ik wil zeggen is: verwacht er niet teveel van, dan valt het al snel mee!
Waardoor ik me dit realiseerde was dat ik in korte tijd tweemaal naar een circus ging.
Het eerste was een wat groter Duits circus, niet ver over de grens. Fanatieke circusliefhebbers kennen vast wel dat gevoel van opwinding dat zich vooraf van je meester maakt. Tenslotte 'spaar' je circussen, en wil je ze het liefst allemaal een keer gezien hebben, een aantal zelfs ieder jaar of vaker....
De nacht tevoren kun je van opwinding maar moeilijk slapen, vergelijkbaar met vroeger de nacht voor je verjaardag of voor Sinterklaas. Om maar een zwarte dwarsstraat te noemen...
Dus ook in dit geval klopte mijn hart vol verwachting. Helaas pindakaas, de teleurstelling was redelijk groot. Oké, sommige dingen klopten wel, maar in zijn geheel werd de voorstelling behoorlijk snel afgeraffeld. Sommige nummers waren zo kort, dat het neerzetten en weghalen van de attributen al meer tijd vergde! Veel tijd bleek wel nodig voor een behoorljk uitgerekte pauze. Eerst werd eenieder gemaand tot dierentuinbezoek à raison van € 4.- per persoon ongeacht de leeftijd. Halverwege de pauze wekte men vervolgens de indruk dat die voorbij was door vol enthousiasme op fluitjes te blazen. Dat was niet zo, maar binnen moest ook nog wat verdiend worden met foto's op een olifant en de restaurantiewagen stond er tenslotte ook niet voor niets. € 3.50 voor een flesje cola, waarvan € 0.50 statiegeld. In de hoop dat de wagen geopend is wanneer je het weer in wil leveren. Wat in mijn geval overigens wel zo was.
De diverse nummers werden elders al beschreven, dus dat hoef ik niet opnieuw te doen. Wisselend, was mijn ervaring, sommige zeker de moeite waard, andere niet. Een vertelster is leuk, met name om de kids de voorstelling in te zuigen, maar ik vond haar wel erg veel aan het woord. En, maar dat lag ten dele aan mij hoor, maar amper te verstaan.
Grootste teleurstelling was wel het aantal dat en de soorten dieren die wel of niet in aktie kwamen. Meer dan 80 waren ons beloofd, inclusief alle duiven, ganzen en eenden telde ik er 37. En bijvoorbeeld niks giraffen en niks zebra's. Die er buiten wel waren en prima uitzagen.
Hoogtepunt van de voorstelling, zij het geheel toevallig: het nijlpaard! Niet het routineuze optreden zorgde voor dat hoogtepunt (ook wel een beetje, tenslotte zie je zo'n schatje niet wekelijks) maar de entree!
Nu ken ik deze diersoort wel een beetje van nabij en wist dus al hun standaardmanier van poepen. Maar het publiek in de tent vast niet, dus dat was lachen! Want zij deed dit bij de entree! Als die schatjes poepen draait hun staart(je) wild in het rond waardoor hetzelfde effect ontstaat als een mestspreider op het land.
Dus kunt u raden wat er allemaal schoon te maken viel, en niet alleen op de mooie verlichte artiestentrap!

Genoeg over daar en toen, terug naar het tweede bezoek.
Circus Iarz Italiano, voor het tweede jaar in ons land, stond eind september in Leek, een paar kilometer vanaf mijn huis. En dus moest het er maar eens van komen, zij het met frisse tegenzin. Op diverse plaatsen overwegend slechte berichten gelezen en gehoord. Bij andere circussen (maar ja, natuurlijk niet al te objectief, want over een concurrent) maar ook in berichten in dit forum. Waarbij onder meer van iemand wiens mening ik doorgaans toch ten zeerste respecteer. Dus, denk je dan, zal het wel zo zijn.....
Op die zonnige zaterdagmiddag naar Leek zonder wat voor verwachting dan ook. En het onverwachte gebeurde.
Een uitermate gastvrije mevrouw in de kassawagen. Dat is helaas niet altijd zo. Die àlle bezoekers gewoon de korting gaf, of ze nu een flyertje hadden of niet. Tenzij ze echt loge wilde zitten natuurlijk. En zo betaalden de meeste mensen maar € 9,- voor volwassenen en € 5,- voor kinderen. Keurig.
Over de dieren hoorde ik eerder ook zeer matige verhalen, om me rustig uit te drukken. Nou, die zag ik al wel eerder, vorig jaar augustus in Bergen op Zoom op een voorstellingsloze dag. Op één te mager paard na viel er niets op aan te merken en nu helemaal niet meer.
Het materiaal is niet het allernieuwste, ook dat wisten we al. Maar wel behoorlijk in één herkenbare stijl, passend bij de tent.
Dan de voorstelling.
Daar gaan we weer: mede doordat ik er niets van verwachtte heb ik me uitstekend vermaakt.
Nu wil dat voor een paardenliefhebber al gauw: in de eerste 20 minuten van de voorstelling passeerden al drie paardennummers de revue. En in totaal wel zeven, denk ik!
Leuke clown/jongleur, zeker in combinatie met dat jongere meisje, naar ik begreep zijn dochter.
Mooi luchtnummer vanaf een paard.
Eerdere kritiek op amper passende kleding is kennelijk ter harte genomen en verdwenen.
Licht en geluid oké, zoals elders te lezen, via een geluidsinstallatie met electronisch handdrumstel voor de effecten.
Werd professioneel bediend. Klein nadeeltje was wel dat soms een act langer duurde dan het daarbij horende nummer.

Wat bijdroeg aan mijn positieve ervaring was uiteraard dat de zon scheen (dan is immers alles mooier) en dat het aardige mensen waren. Maar dat zijn naar mijn ervaring circusmensen altijd..... Goed, goed, meestal dan.

En dat circussen onderling lang niet altijd alleen maar haat en nijd zijn bleek uit de uitgebreide en lovende beschrijving die ik kreeg van hun bezoek aan Belly Wien, afgelopen zomer in Zeeland.

Een nieuwtje tot slot, maar ook weer niet al te groot.
Naar alle verwachting verzorgt dit circus ook dit jaar (weer) het Kerstcircus in Zoetermeer.

En wat dat verwachtingspatroon betreft: natuurlijk moet je ergens vooraf altijd wel ìets van verwachten, ander neem je uiteraard niet de moeite er naartoe te gaan.
Maar een beetje rustig aan met die verwachtingen kan dus helemaal geen kwaad....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr okt 25, 2013 6:37 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Bedankt voor je verslag. Ik zag circus Iarz Italiano vorig jaar in België en toen was de voorstelling een echte teleurstelling. (zelfs zonder hoge verwachtingen) Fijn om te horen dat er ondertussen heel wat aanpassingen gebeurd zijn en dat ze een aangename voorstelling geven.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za okt 26, 2013 3:01 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Ik heb sterk het vermoeden dat ze inderdaad lering hebben getrokken uit eerdere minder positieve reacties!

Nu we toch contact met België hebben: ze moesten bij Iarz smakelijk lachen om de verrichtingen van Barones eerder dit jaar, waar men dacht Nederland 'ook maar eens even te gaan veroveren'.
Dat dit minder eenvoudig gedaan is dan gedacht hadden ook zij in het begin ondervonden.
Maar ondertussen hebben ze het hier toch wel behoorlijk goed naar de zin.
Nederland is België niet, dat hebben ze inmiddels wel ontdekt.
Maar dat wisten wij al een poosje....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.