Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 10:53 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Barani - Nieuws 2019
BerichtGeplaatst: zo mar 10, 2019 4:14 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En zo stond deze bijzonder leuke kindershow erbij in Huizen:

Afbeelding

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat een kindershow iets was van een clown of een goochelaar in een zaaltje van het parochiehuis.....
Maar niks hoor, kennelijk ook in zo'n mooie grote tent! Compleet met allerlei dieren.
Dat lijkt toch echt wel verdacht veel op een circus..........

Afbeelding

Zoiets past toch helemaal niet op dat podium in een dorpshuis.....?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2019 6:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Traumahelikopter bij Barani in Hellevoetsluis!

Oorzaak was een allergische reactie van een kind.

U leest het hier met veel foto´s: https://nieuwsopbeeld.nl/2019/04/03/kin ... voetsluis/

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 23, 2019 3:21 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Deze week dus nog te zien in Sliedrecht - zie tourgegevens - alwaar is verlengd i.p.v. naar het eerder aangekondigde Bergen op Zoom te gaan.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 4:33 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Goed en minder goed nieuws!

Het goede nieuws is dat 'onze' Amber kortgeleden bevallen is van een welgeschapen zoon! Moeder en kind maken het prima.
Amber staat al weer te popelen om op te treden, maar moest wat worden afgeremd door haar schoonfamilie.
Nee, kritiek op 'een burgermeisje' willen we dus niet meer horen!
Het minder goede nieuws vormde het té mooie weer, waardoor de mensen het strand boven de circustent verkozen. En terecht!
Maar daardoor moesten er afgelopen week dus wel voorstellingen worden afgelast.
En dus zijn ze stiekem misschien wel blij met een beetje regen en wat lagere temperaturen......

Een uitgebreid verslag in De Duinstreek.nl: https://deduinstreek.nl/lokaal/evenemen ... ini-622785

Patricia Wessels schreef en erg leuk en zeer lezenswaardig achtergrondverhaal:

Afbeelding
De 21-jarige Amber Blokker met haar pasgeboren zoontje.

Uitdaging door hitte voor familiecircus Barini

SCHOORL Circus Barini moest de voorstellingen vorige week woensdag en donderdag in Schoorl annuleren vanwege de hitte.
Er waren al vele maatregelen genomen, de dieren werden gekoeld met water, ieder uur werd gecontroleerd of ze nog genoeg en schoon drinkwater hadden, trainingen werden tot een minimum beperkt en om zes uur 's ochtends ingepland, maar door de temperaturen van rond de veertig graden bleef de hitte in de tent hangen.


"En laten we eerlijk zijn, er was ook gewoon te weinig publiek. Mensen gaan hier naar het strand als het heet is, niet naar het circus.
Maar komende week wordt het een stuk koeler. Dan spelen we nog van woensdag tot en met vrijdag om 18.00 uur."
Aan het woord is de 21-jarige Amber Blokker. Normaal gesproken is zij de trapezewerker, maar nu even niet; ze is net bevallen van haar eerste kindje.
De baby van twee weken oud begon zijn leven met de meest extreme hittegolf van Nederland.
En dat in het open veld van het evenemententerrein aan de Sportlaan in Schoorl, waar de caravan naast de vrolijke rood-gele circustent staat.
In de caravan mocht de airco echter niet aan, omdat tocht niet goed zou zijn voor een pasgeborene.
De baby werd daarom zo veel mogelijk buiten in de schaduw gelegd met gekoelde doeken.
En op het heetst van de dag vluchtte moeder met kind de koele Jumbo in om boodschappen te doen.
Het is slechts één van de uitdagingen waar je in het circusleven mee te maken kunt krijgen.

Als het aan Amber gelegen had, was ze de week na haar bevalling al weer begonnen met trainen voor de trapeze. "Ik kan niet stilzitten."
Maar haar schoonfamilie heeft haar op het hart gedrukt nog even rustig aan te doen.
Wat niet verhindert dat ze behalve haar baby, ook de paarden blijft verzorgen, tussendoor even de lichtgevende dekens repareert waarmee de pony's optreden en 's avonds evengoed in de piste staat, bijvoorbeeld in een fysiek minder zwaar nummer samen met haar schoonmoeder, met gordijnen vol magische lichtjes.
De baby staat dan achter het doek.
"Dan ga ik steeds even snel kijken. Een paar dagen geleden, toen ik spreekstalmeester was tijdens de clowns-act, zette hij het op een schreeuwen; meneertje had honger!
Tijdens de act kwam mijn man de piste binnen en nam het soepeltjes van me over, zodat ik kon voeden.
We zijn allemaal zo op elkaar ingespeeld, dat we al improviserend veel kunnen opvangen zonder dat het publiek het merkt."

Dat moet ook, want het hele circusgezelschap bestaat uit slechts zes volwassenen. Ze doen alles zelf.
Van tenten opbouwen en afbreken, vrachtwagens rijden, dieren trainen en verzorgen, tot administratie, reclame, kassa, verkoop van versnaperingen en natuurlijk optreden.
Circus Barini werd acht jaar geleden opgericht door Ambers schoonouders en hun zonen (een tweeling).
Het circus draaide toen zelfs op vier volwassenen. Amber voegde in toen ze 16 was.
"Het begon met: 'Mag ik helpen pony's poetsen?'
Al gauw was ik verzot op het circus en stapelverliefd op één van de zonen, de paardendresseur, messenwerper en jongleur van het circus.
Niet lang daarna kreeg ook de tweelingbroer een vriendin en inmiddels hebben ze beiden een baby.
Amber is de enige die niet in het circus is geboren en opgegroeid.

ZWANGER AAN TRAPEZE

Het trapezewerk leerde ze van haar schoonmoeder, die het vroeger zelf ook deed.
Amber: "Dat ging letterlijk met vallen en opstaan. We begonnen laag, tot ik de kunstjes beheerste en daarna gingen we echt de lucht in.
Om het op z'n goed Hollands te zeggen: in het begin scheet ik in mijn broek.
Ik zag de hele act op tegen het moment dat ik me naar achteren moest laten vallen, om dan aan mijn voeten te blijven hangen.
Inmiddels vind ik dat juist het leukste. Ik ben het tot en met de derde maand van mijn zwangerschap blijven doen."

Hoe is het om zo dicht op je schoonouders te leven?
"Heel fijn, ik kan het relatief goed met hen vinden, maar soms werkt het ook op mijn zenuwen.
Zij hebben een eigen caravan, mijn schoonzus met haar man en kind hebben er een en wij ook.
Maar we delen één badkamer en eten iedere dag samen. Het beetje privé dat je hebt is minimaal.
Ook omdat ons leven behoorlijk openbaar is; het publiek mag vrij rondlopen over het terrein.
We zijn sociaal en benaderbaar, ontmoeten iedere dag nieuwe mensen.
Maar door het reizen is het lastig om duurzame contacten op te bouwen. Uiteindelijk ben je toch steeds met hetzelfde groepje."

RONDLEIDING

Amber geeft een kleine rondleiding met haar baby op de arm. Ze wandelt de piste in, van de nieuwe tent waarvoor zeven jaar gespaard is.
De nok, waar zij gewoonlijk zweeft, lijkt een sterrenhemel.
Achter de tent staan de circusdieren: paarden, pony's, geiten, honden, katten, kippen, duiven en lama's.
De laatsten zijn nog in opleiding en hebben nog geen act.
"Bij elk dier kijken we wat hij het leukste vindt om te doen, of wat hem van nature ligt en daar maken we een circusnummer omheen.
Zo klimt Kitty, onze rode kat, uit zichzelf graag tegen dingen op en hebben we en een paardje dat veel steigert.
Dieren leren bij ons niet door straffen, maar door belonen. Dat duurt iets langer, maar we willen geen bange dieren."

Amber laat een paard even snuffelen aan het gezichtje van haar baby en zegt dan: "Dit kind mag straks zelf beslissen of het in het circus blijft, of liever iets anders gaat doen.
We zullen in elk geval zorgen dat hij zijn middelbare school afmaakt, zodat hij een keuze heeft.
Zelf heb ik ook staatsexamen havo gedaan terwijl ik al met het circus meereisde.
Maar het komt zelden voor dat iemand die het circus in zich heeft, voor iets anders kiest."


Circus Barini: http://www.circusbarini.nl.
Waar: Evenemententerrein a/d Sportlaan in Schoorl.
Wanneer: wo t/m za om 18:00 uur.
Kassa open: 11-12 uur en 17-18 uur.


Afbeelding
Het is deze week een stuk koeler op het evenemententerrein in Schoorl.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.