Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 2:14 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2012 4:23 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Het Duitse Circus Werona van de familie Sperlich keert na 5 jaar volgend jaar terug in ons land voor een complete tour.
Naar mijn weten waren ze in 2008 hier voor het laatst te zien.

Toen hadden ze een voornamelijk rode tent, nu een witte met rode biezering.

Het wagenpark mocht er wel wezen, ook al belandde toen een vrachtwagen van het circus in Friesland in de sloot.

Volgens recente publicaties beschikt het circus momenteel over ruim 50 dieren als kamelen (ook bij hen dit jaar een wit kameeltje geboren, maar dat is uitzonderlijker dan die hier, want vader en moeder zijn allebei donkerbruin), paarden, pony's, geiten, honden en slangen.
Want, zegt directeur Mario Sperlich, een circus zonder dieren is als een gezin zonder kinderen!

Ze hebben al een Nederlandse site, al is die voor een deel nog in voorbereiding: http://www.werona.nl.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2012 5:18 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Klinkt alvast veelbelovend ! :)

Misschien dat Belly Wien dan toch geen NL tour zal doen in 2013?
Dat lijken me anders dan toch 2 grote 'vijanden' op het vlak van véél dieren.

En nu Belly Wien de olifanten, paarden,... kwijt is nog meer concurrentie!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2012 5:30 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Ja, beste Circusboy, dit soort opmerkingen hoort eigenlijk thuis in de rubriek 'geruchten' of fantasieën.

Wees maar niet bevreesd, Circus Werona wordt door Belly Wien niet echt gezien als 'grote vijand'.
Sterker nog, ze vinden het juist heel leuk dat juist dat circus naar Nederland komt!

En veel dieren? Klopt, maar wel overwegend van een ander soort dan bij Belly Wien!
Alle paarden gaan ook niet weg hoor, die prachtige Friezen met hun mooie nieuwe stallen blijven, en die twee leuke pony's, en de tijgers en de lama's en de kamelen en de runderen en uiteraard Kenay!
Plus wat er mogelijk nog aan nieuwe dieren bijkomt!
Dus niet net doen alsof er helemaal niets overblijft!

En voor wie het vroeg (maar dat was denk ik ergens anders) ze zijn van plan gewoon hier te blijven.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2012 5:36 pm 
Offline

Lid geworden op: wo aug 15, 2012 4:00 pm
Berichten: 786
Ziet er goed en verzorgt uit!!! Laat maar komen naar Apeldoorn!!!!! (en natuurlijk NL) :D


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 16, 2013 4:58 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Zo, nog één nachtje slapen en het is zo ver: morgenavond (woensdag 17 april) de eerste voorstelling van de nieuwe Nederlandse tournee!
Het is, als ik het goed heb, alweer vijf jaar geleden dat dit circus ook in ons land tourde.
Ze deden dat toen redelijk succesvol en dat is uiteraard de belangrijkste reden ergens terug te komen!
De nodige aandacht kregen ze toen nadat er ergens in Friesland zo'n mooie truck, gelukkig zonder oplegger, vanaf de snelweg in een sloot belandde.
Naar ik begrepen heb niet om publicitaire redenen....

Twee weken geleden stonden ze in het Duitse Leer, de laatste plaats in eigen land voor ze de grens overstaken.
Makkelijk te bereiken vanuit Noord-Nederland, dat schreef ik al vaker, en dus ging ik zaterdag 6 april een kijkje nemen.
De plaats waar ze daar stonden was een tegenvaller. Niet mooi midden in de stad zoals we bijvoorbeeld van Charles Knie gewend zijn -aan elke speelplek hangt nu eenmaal een prijskaartje- maar achter de Oostfrieslandhal en de veemarkt, in de richting van de zeehaven. Die ze daar dus ook hebben en die nog altijd in gebruik is.
Ook in Duitsland viel in de voorgaande periode weinig tot geen regen, dus het terrein was tenminste droog.

Voor wie indertijd het circus in ons land met eigen ogen zag: er is niet heel veel veranderd.
Circus Werona is een bovengemiddeld Duits familiecircus. En dat bovengemiddeld vertaalt zich met name in de kwaliteit van het materiaal. Keurige gesloten trailers met de bekende palmbomen. Zeven trekkers, waarvan een aantal spectaculair beschilderd, als ware rijdende kunstwerken. Met alle circusaspecten erop, zelfs een witte clown ontbrak niet! Daar kreeg ik het uiteraard wel even Spaans benauwd van!
Verder nog steeds de mooi beschilderde hekken, voorbeelden ziet u in een eerder bericht of op de foto's op hun site http://www.werona.nl.

Bovengemiddeld voor dit familiecircus is ook de leeftijd van de artiesten.
Dat is een beetje overdreven hoor, maar er spelen in ieder geval geen kinderen in mee!
Overigens ook geen ouderen, ik denk dat ik Pa Sperlich maar eenmaal in de piste zag, en wel als vuurspuwer. En dat deed hij zelfs samen met een jongere artiest. Kun je nagaan hoe ver de warmte van twee vuurbollen straalde....
O, warm was het ook in de tent, prima temperatuur. De grote heater moest zelfs zo nu en dan uit, anders werd het te warm.
De tent was dezelfde viermaster als op de foto's, wit met rode ruiten. Van binnen donkerrood met witte sterren.
Maar dat is geen garantie, want ze beschikken over meerdere exemplaren.
In de tent twee grotere tribunes (zonder kuipjes) en luxe plastic stoelen in de loge evenals daarachter in wat in het Duits de Sperrsitz heet. Dezelfde stoelen, alleen een andere kleur....

Dieren, ze hebben er aardig wat. Niet dat ze allemaal optreden, maar de rest is ongetwijfeld in opleiding....
Ruim opgezette verblijven, uiteraard afhankelijk van het terrein, een ruime staltent met acht Friezen, een denkelijk gepensioneerd voltigepaard (nog wel actief in de pauze voor kinderritjes) en een leuke zwartbonte Shetlander. Zelfs een langharig stalkonijn....
Buiten, ook al in grote ruimtes, een flinke kudde kamelen van diverse leeftijden. De heren stonden apart op stal.
Kennelijk een voorzorgsmaatregel omdat ze anders binnenkort niet meer allemaal in één trailer passen....
Verder Lama's met een jonkie, dat zie je ook niet elke week. En een fikse kolonie Wallische zwarthalsgeiten, de meest behaarde geit ter wereld.
Oorspronkelijk afkomstig uit het gelijknamige Zwitserse kanton en vroeger behoorlijk zeldzaam in ons land.
Dat is de laatste jaren snel veranderd, want ik kan me nauwelijks nog een kinderboerderij voorstellen zonder deze dieren!
U kent ze vast wel: zwart van voren en wit van achteren, waarbij de scheiding exact over het midden van het dier loopt.
Ze zijn nogal bewerkelijk om te houden, want ze hebben een eeuwige vacht. Die dus nooit uitvalt waardoor ze minstens drie keer per jaar helemaal ontklit moeten worden anders gaat de vacht vervilten.
Ook hier kon je spreken van een kudde, met al heel wat lammeren. Altijd leuk voor jeugdige bezoekers: waar dus geen hekken voor bestaan! Daar wippen ze zo tussen- of onderdoor!
O, Indische wurgslangen hebben ze ook, maar die zijn normaal niet te bezichtigen.
In de pauze komen ze wel op de proppen....

Het programma.
Ja, veel acts die thuishoren in een Duits familiecircus, dat wel.
Elders hadden we het al eens over originaliteit, nou, daar houdt het niet aan over.
Keurig uitgevoerd, daar niet van, door mooie jongens en meiden.
Van hoelahoep tot stralen draad, van tweemaal luchtacrobatiek tot een slangenmens, met danseressen en vuurspuwers (en -dovers, al even spectaculair...).
Met kamelen in vrijheidsdressuur.
Met maar liefst drie paardennummers waaronder een beeldige Groot en Klein. Waarbij de grote Fries een schitterende buiging maakte met gekruiste voorbenen en zijn snuit op de grond.
Mooie dames, mooie heren, dat zei ik al. In de kracht van hun leven, zogezegd.
Let bijvoorbeeld maar eens op Miss Georgina, vergelijkbaar met de bekende Nederlandse met dezelfde voornaam, en op Miss Sarah, de blondine van filmstergehalte.
Die laatste kennen heel wat Nederlandse circusbezoekers waarschijnlijk onbewust van een aantal jaren geleden, het grootste deel van haar opleiding kreeg ze bij een overigens nog steeds in Nederland reizend circus!
De clownerie in de voorstelling is minimaal. Er loopt wel regelmatig een clown door beeld, maar die doet slechts één korte act.
Mensen met clownvrees hoeven dus niet thuis te blijven!

En waarom heet een familiecircus zoals het heet? Nou, daar zorgde diezelfde Miss Sarah voor! In deze voorstelling althans. Hoewel, nou ook weer niet in eigen persoon....
In de tent stond namelijk haar jongste spruit in een wandelwagentje. Met (meestal) een fles in het jonge mondje... Of een speen, daar wil ik vanaf zijn.... Nou en die viel er dus weleens uit.... Ik kan me niet herinneren dat er iemand aan de voorstelling meewerkte die zich niet een keer over de kleine ontfermde... Zelfs de pistejongens kwamen aan de beurt, maar die vertoonden op dat gebied maar weinig routine....! Ha, Oma in de (in de tent staande) restauratiewagen, dat bleek de oplossing.....

Was er dan helemaal niets negatiefs te melden(?), hoor ik u vragen.
Want u kent mij inmiddels wel een beetje en weet dat ik heel goed op slakken zout kan leggen. Op alle slakken als het moet......
Jawel hoor, ik geef het toe. Van de techniek werd ik bepaald niet opgewonden. Lelijk licht als in een discotheek van een paar generaties terug, uit de tijd van de eerste stroboscoop-effecten waarbij bezoekers flauw vielen.
En wie er aan de knoppen zat weet ik niet, maar wat meer oefening kan hier kunst baren!
Diverse keren werd met de verkeerde muziek begonnen of was een nummer halverwege de act afgelopen en werd het simpelweg opnieuw gestart.
Nee, dat kan echt beter!
Maar alle waar is naar zijn geld, moeten we maar denken....
Voor het gebodene hanteert het circus uitermate redelijke prijzen, zowel wat de entree betreft als in de restauratie.

En verder mag iedereen zelf oordelen, ik hoop dat jullie dat allemaal ook gaan doen wanneer ze deze zomer in de buurt zijn!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 16, 2013 7:02 pm 
Offline

Lid geworden op: ma mar 22, 2010 11:58 pm
Berichten: 24
Mooi verslag, klinkt als een mooi circus :clown


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.