Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:18 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2020 3:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat lezen we hier: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/11 ... nercircus/

Afbeelding

Ook Wiener Circus ligt stil door lockdown:
"Maar acrobaten en jongleurs trainen elke dag om in conditie te blijven"


Al twee maanden staat het Wiener Circus aan het Prinsenhof in Hasselt. Twee maanden zonder een voorstelling.
De tent ligt opgeplooid en de tribune is dichtgeklapt. Toch zitten de artiesten van het Wiener Circus niet stil.
Potten verf, ladders en boormachines verraden dat hier hard gewerkt wordt.
Bovendien moeten artiesten trainen om in conditie te blijven.


Het is al het 14de jaar op rij dat het Wiener Circus te gast is in Kuringen. Maar door de lockdown zijn er geen voorstellingen.
“We hebben de afgelopen weken een nieuwe façade gemaakt voor ons circus”, zegt directeur Ricky Canone.
“Telkens als het weer het toelaat, timmeren we aan de nieuwe panelen of zijn we aan het verven.”

“We zijn blij dat we hier aan het Prinsenhof kunnen blijven staan”, zegt Ricky.
“We hebben onze eigen terreinen in Gent, maar die zijn te klein om ook de buitenlandse artiesten die met ons meereizen een plaats geven.
Als circusdirecteur ben ik verantwoordelijk voor alle artiesten, dus blijven we ook nu samen.”
Naast zijn eigen gezin, zijn ouders en schoonouders zijn er dit jaar ook artiesten uit Portugal, Italië en Roemenië die mee de show maken.

Trainen
“Als we binnenkort weer voorstellingen mogen geven, moeten de artiesten er staan. Dus trainen ze elke dag.
Zeker de jongleurs moeten blijven oefenen. Je verliest de reflexen als je een tijd stilligt.
Een van onze wagens is ingericht als fitnessruimte.
En we hebben geluk want we staan aan een bos met een fit-o-meter.
Daar maken we elke dag gebruik van," lacht Ricky.

De tent ligt opgeplooid in een van de wagens. Er zijn geen voorstellingen en we zijn met te veel in ons gezelschap om er veilig samen te komen.
Voor een circusgezelschap is de circustent veel meer dan de ruimte waar ze optreden.
“Het is onze kathedraal”, legt Ricky uit. ”Mijn kinderen zijn er gedoopt, ik ben er getrouwd en we worden er begraven.
Het zal vreemd zijn om er dit jaar geen Kerstmis te vieren. We zijn een hechte gemeenschap.”

Johnny Ronaldo
Die samenhorigheid beperkt zich niet tot één circus. Deze week is Johnny Ronaldo overleden.
De man die het circus in België op een ander niveau tilde.
“De hele circuswereld rouwt mee, zegt Ricky. “Danny, Johnny zijn zoon, is een van mijn beste vrienden.
We schrijven mekaar veel berichten, maar nu weet ik niet goed wat te schrijven.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jul 05, 2021 5:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En dat deden ze opnieuw: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/01 ... s-weer-lo/

Afbeelding

Na acht maanden kamperen in Kuringen barst Wiener Circus weer los.
"Acrobaten bouwden woonwagen om tot fitnessruimte"


Na meer dan acht maanden kamperen op het Prinsenhof in Kuringen gaan de artiesten van het Wiener Circus weer aan de slag.
De lockdown in oktober strooide roet in hun programmatie, maar stuurde de trucjes en acts gelukkig niet in de war.
“De acrobaten hebben veel rondje gelopen in dit prachtige park en bouwden zelfs een fitnessruimte in een van de woonwagens”, zegt Leonardo, alias clown Polleke.


Clown Polleke, de enige Vlaming in het circusgezelschap, is duidelijk: acht maanden stationeren op eenzelfde plek is een ramp voor circusvolk.
“We zijn nu eenmaal een rondtrekkend ras”, verduidelijk Leonardo.
“Al zijn we de stad Hasselt erg dankbaar voor het feit dat we hier zolang mochten kamperen.
We hebben dan ook beloofd dat we onze eerste reeks voorstellingen hier zouden geven.
De inwoners van Kuringen waren uiterst gastvrij. Bij de bakker of in de supermarkt werden we intussen al door iedereen herkend.”

"Als clown deert een kilootje meer of minder gelukkig niet"
Om geen achterstand te creëren werkten de acrobaten de voorbije maanden gedisciplineerd aan hun conditie.
“Als clown speelt een kilootje meer of minder niet meteen, had ik even geluk!
Maar van andere artiesten werd natuurlijk wel verwacht dat ze in topvorm bleven.
We wisten niet wanneer we terug mochten optreden, dus we moesten op elk moment in staat zijn om de knop weer te kunnen omdraaien.
Zelf heb ik vooral de deuntjes op mijn xylofoon goed onderhouden: het ritme en het tempo verleer je snel.”

Cultureel erfgoed
Bekende Hasselaar Virginie Claes was er samen met haar zoontje als de kippen bij tijdens de eerste voorstelling.
“Dit is cultureel erfgoed waar we fier op mogen zijn. We komen al jaren naar het Wiener Circus en kijken elk jaar uit naar hun komst.
Ik kan volmondig bevestigen dat de artiesten in topvorm waren.
Zelf kamp ik met een paar coronakilo’s, maar die vielen bij de acrobaten in de circustent nergens te bespeuren!”


Met een geluidsband!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jul 05, 2021 5:57 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
De vernieuwde façade en vrachtwagens zien er mooi uit.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.