Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 16, 2024 2:05 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2020 6:34 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat vindt u hier: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202009 ... 343EF6B1BE

In bubbels langs de woonwagens van Circus Ronaldo

Afbeelding
Danny Ronaldo in zijn woonwagen tijdens de coronaveilige voorstelling ‘Applaus’: “Mensen komen heel dicht in het leven van de artiesten. Ze gaan de personages ook niet in kostuum zien, zoals ze normaal op scène staan.”

TURNHOUT / HEIST-OP-DEN-BERG - Artiesten willen spelen, ook in coronatijden.
Voor Applaus, de nieuwe voorstelling van Circus Ronaldo, blijft de circustent leeg.
Het publiek mag, in kleine bubbels, stiekem onder het zeil gluren, tussen de woonwagens wandelen en plekjes ontdekken waar het nooit eerder is geweest.
“Zo komen ze heel dicht in het leven van de artiesten”, zegt bezieler Danny Ronaldo.


Nood breekt wet, ook voor Circus Ronaldo.
Geconfronteerd met ruim honderd geannuleerde voorstellingen zocht en vond bezieler Danny Ronaldo een manier om in coronatijden toch te kunnen spelen.
Applaus, zoals Circus Ronaldo’s bijzondere, virusbestendige voorstelling heet, zuigt bezoekers mee in het verhaal van een circus zonder publiek.

“Wanneer de mensen aankomen, blijkt het circus gesloten. Alle voorstellingen zijn geannuleerd.
Ze mogen wel tussen de circuswagens lopen en alle personages ontmoeten, in hun woonwagen of backstage”, verklapt Danny Ronaldo.
Gedurende vier uur vertrekt om de acht minuten een nieuwe bubbel.
Onderweg ervaren de toeschouwers de eenzaamheid van een artiest waar niemand naar omkijkt; een clown zonder lach, een acrobaat zonder verwondering,...

“Met mijn zoon Pepijn was ik sinds februari aan het repeteren voor een duo-voorstelling over een vader-zoonrelatie”, vertelt Ronaldo.
“Stiekem hadden we al een paar warm onthaalde try-outs gedaan.
Tegelijk werd ons meer en meer duidelijk dat het weinig zin had om die voorstelling af te werken.
Hoe en in welke omstandigheden zouden we die kunnen spelen?
Voor zestig mensen die een mondmasker dragen en ver uit elkaar zitten, in plaats van voor een volle tent met golven van applaus zoals we dat gewoon zijn en ook graag doen?
Dat leek ons onmogelijk.”

“In het traditionele circus beïnvloeden de illusie en de realiteit elkaar continu.
Daarom hebben we iets nieuws gemaakt, een voorstelling over waar het vandaag werkelijk om gaat.
Ik zie de circusartiesten staan op het plein waar ze zijn gestrand na hun laatste voorstelling voor de coronamaatregelen.
De zinloosheid van op een terrein te wonen in een woonwagen die niet meer beweegt.
De trots die ze hebben in wat hun leven zin geeft; elke avond spelen voor mensen en kracht putten uit hun reacties en applaus. Dat gaat nu niet en voelt heel vreemd.
Het beeld van die werkloze circuskampen vond ik heel aandoenlijk en ontroerend.
Het deed me denken aan de verhalen van mijn papa over zijn grootvader, die na de oorlog ook noodgedwongen aan de kant stond en niet kon spelen.
Hij moest in de fabriek gaan werken, terwijl hij met zijn hart en ziel bij het theater zat.”


Afbeelding

Melancholisch circustheater
Applaus, een melancholisch staaltje circustheater, toont dat de coronacrisis Ronaldo’s creativiteit aanwakkert.
“Ja, die verlamt mij zeker niet. Het is boeiend om iets totaal anders te maken.
Dat we nu onbekend terrein betreden, vind ik ook wel goed. Onze voorstellingen hebben een specifieke stijl.
De gezamenlijke beleving ervan, het elkaar kunnen zien en voelen, is daarbij essentieel.
Nu werken we volgens een heel ander concept, voor kleine groepjes.
Mensen trekken van de ene naar de andere plek met hun eigen bubbel.
Het andere publiek komen ze niet tegen.”

Daardoor krijgen toeschouwers het gevoel dat de circusartiesten zowat voor hen privé spelen.
“Mensen komen heel dicht in het leven van de artiesten. Ze gaan de personages ook niet in kostuum zien, zoals ze normaal op scène staan.
Dat lijkt me zeker attractief. Daarom halen we de leeftijdsgrens naar beneden.
Ook voor kinderen is het een fijne beleving om eens op plekken van het circus te komen waar ze normaal geen toegang toe hebben.”

De najaarstournee van Circus Ronaldo houdt pas in november in de Kempen halt.
Met de voorstellingen in Turnhout onderhoudt het gezelschap zijn innige relatie met de Warande.
“Daarmee hebben we inderdaad een speciale band”, zegt Ronaldo.
“De Warande blijft een van de eerste cultuurcentra die een circusvoorstelling heeft geboekt.
Zoiets was 25 jaar geleden nog ongezien.
Ondertussen reizen wij ontzettend veel in en zelfs buiten Europa.
Toch heeft Circus Ronaldo al met elke voorstelling in de Warande gespeeld.
Door er geregeld allerlei nevenactiviteiten aan te koppelen, prikkelen de programmatoren er bovendien mensen die op die manier vaak hun eerste stappen naar een cultuurcentrum zetten.”

Applaus (5+) o.a. 25-27/09 Aarschot, 02-04/10 Bonheiden, 29-31/10 Heist-op-den-Berg, 13-15/11 Turnhout. http://www.circusronaldo.be


Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.