Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 10:25 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: di dec 08, 2020 11:51 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Johnny Ronaldo, oprichter van Circus Ronaldo, overleden

In Mechelen is Jan Van Den Broeck, beter bekend als Johnny Ronaldo van Circus Ronaldo, overleden. Hij werd 87. Van 2015 tot 2017 was Circus Ronaldo stadsartiest van de stad Mechelen, ondanks het internationale succes van het gezelschap bleef Circus Ronaldo haar basis in Mechelen hebben en wapperde de Mechelse vlag steevast boven de tent bij elke voorstelling.

Jan Van Den Broeck en zijn broer Herman, vijfde generatie in een Mechelse circusfamilie, richtten in 1971 Circus Ricardo op. Enkele jaren laten, bij het vertrek van Herman, werd het gezelschap omgedoopt tot Circus Ronaldo, naar de artiestennaam van Jan, Johnny Ronaldo.

Circus Ronaldo groeide internationaal uit dankzij de speciale mix van klassiek circus en commedia dell’arte in haar voorstellingen. “Zij hebben echt hun stempel gedrukt op het circusleven in Vlaanderen, door naast klassiek circus ook mimiek en humor toe te voegen aan hun voorstellingen”, zegt Mechels schepen van Cultuur Björn Siffer (Groen). “Ik herinner me Johnny als een man van emotie, maar ook als een vat vol wijsheid. Als we debatavonden hielden over cultureel erfgoed, bracht hij dankzij zijn ervaring in het circusleven heel wat levenswijsheid mee. Bij elke voorstelling wapperde de Mechelse vlag boven op de tent, die fierheid werd duidelijk gedragen waardoor hij een goede ambassadeur voor de stad was.”

Er worden plannen gemaakt om het vijftigjarig bestaan van Circus Ronaldo volgend jaar te vieren. De gesprekken daarover waren reeds opgestart en worden onverminderd voortgezet. “Bij de opening van het nieuwe cultuurseizoen zullen we Circus Ronaldo, en zeker oprichter Johnny, op gepaste wijze eren”, vervolgt Siffer. “Er wordt een digitaal rouwregister opgericht en we voegen Johnny Ronaldo toe aan de lijst met verdienstelijke Mechelaars die in aanmerking komen voor een straatnaam in onze stad.”


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: di dec 08, 2020 4:04 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het Nieuwsblad meldt ons bovenstaand triest nieuws.

Met daarbij onderstaande foto:

Afbeelding

Heel erg uitgebreid komt VRT NWS met het nieuws, inclusief diverse video's en geluidsfragmenten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/08 ... overleden/

Afbeelding

Circusartiest Johnny Ronaldo (87) uit Mechelen is overleden:
"Iedere porie ademde zijn familiecircus uit"


De Mechelse circusartiest Johnny Ronaldo is overleden. Dat heeft zijn familie gemeld. Jan Van den Broeck, zoals hij echt heette, is 87 geworden.
Hij werd bekend in binnen- en buitenland met Circus Ronaldo. Dat heeft hij in 1971 samen met zijn broer opgericht.
Later stapten ook zijn zonen Danny en David mee in het gezelschap en evolueerde het tot een artistiek circustheater.
In 1998 werd het circus uitgeroepen tot Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen.
De stad Mechelen gaat een digitaal rouwregister leggen en wil in de toekomst ook een straat naar hem noemen.


Johnny Ronaldo werd als Jan Van den Broeck geboren en startte in 1971 samen met zijn broer en oom "Circus Ronaldo" in Muizen.
Ze kennen al sinds 1827 artiesten in de familie. Later stappen ook de zonen van Johnny, Danny en David, in het gezelschap.
Dat evolueert in de jaren 90 tot een artistiek theater, een samengaan van circus en theater zoals het ook door hun voorvaderen werd gebracht.

Afbeelding

In 1998 wordt Circus Ronaldo benoemd tot Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen en in 2014 krijgt het ook die titel van de stad Mechelen.
"Wij zijn wat men met een oud-Italiaans woord saltimbanco's noemt", zegt Johnny in een "Terzake"-reportage naar aanleiding van het Cultureel Ambassadeurschap van Vlaanderen.
"Dat betekent letterlijk: spring over de bank. Het is een oud woord voor straatartiest in het Italiaans, maar het is ook een woord dat internationaal
aanvaard wordt: mensen die met oude woonwagens rondtrekken en kunsten vertonen.
Dat is voor ons een manier van leven geworden."

Afbeelding

Johnny Ronaldo zelf wordt in 2011 gehuldigd als Verdienstelijke Mechelaar door het Koninklijk Verbond der Mechelse Geburenkringen.
"Hij was echt een authentiek mens", zegt Koen Allary, de oud-directeur van het Circuscentrum, die Ronaldo goed kende.
"Tot de laatste keer dat ik hem hoorde, ademde iedere porie bij hem zijn familiecircus uit.
Als er binnen 100 jaar een geschiedenis wordt geschreven van het Vlaamse circusleven, dan zal hij daar een prominente plaats in krijgen."

Op Radio 2 Antwerpen zei zoon Danny dat hij zich vooral alle kinderlijke dingen van zijn vader zal herinneren.
"Jacques Brel zei ooit: de grootste kunst van het leven is om oud te worden zonder volwassen te worden en dat is wat mijn vader echt wel kon.
Hij was een heel wijze man die grote dingen gedaan heeft. Hij is bijvoorbeeld als eerste circusartiest in Vlaanderen op de deur van de overheid gaan slaan om te zorgen dat het circus erkend werd als volwaardige cultuurvorm.
Als kleine jongen en cowboy is hij door het leven blijven gaan. Hij heeft heel zijn leven gespeeld.
Op een heel drukke baan kon hij plots trager gaan rijden omdat hij ons een boom wilde tonen die we gingen passeren, levensgevaarlijk natuurlijk.
Dat kinderlijke van hem draag ik het dichtst bij mij. “

Damiaanactie
Johnny Ronaldo had ook een groot hart voor wie het minder goed had. Ruim 50 jaar zette hij zich in Muizen in voor de Damiaanactie, die strijdt tegen lepra en tuberculose.
Hij raakte als kleine jongen gefascineerd door de verhalen over pater Damiaan, vertelde hij bijna 3 jaar geleden aan Radio 2 Antwerpen, en in de jaren 60 leerde hij de Damiaanactie kennen.

Hij besloot dan om mee geld in te zamelen: "Ik was poppenspeler en maakte een afspraak met de Sint-Lambertusschool hier in Muizen.
Zij gaven les over Damiaan en ik kwam poppenkast spelen. De kinderen brachten daarvoor elk 20 frank mee en ik speelde voor niets.
Dan konden we zeggen dat 5 kinderen samen één melaatse genazen."

Zo'n 10 jaar geleden werd hij getroffen door keelkanker en verloor hij een stemband. Zijn gezondheid kreeg een zware klap.
Het viel hem 3 jaar geleden dan ook heel zwaar, dat hij niet meer met de andere vrijwilligers van deur tot deur kon gaan om geld in te zamelen voor de Damiaanactie. Het zou zijn 50e keer zijn.

"Het is mijn wens dat als ik verhuis naar de eeuwige jachtvelden dat het Circus Ronaldo verdergaat", zei Johnny Ronaldo in 2010 aan Cobra.be.
"Als je kinderen en kleinkinderen hebt en je ziet dat zij verderwerken, dat geeft je een zekere vorm van onsterfelijkheid.
Zoals ik nu soms het gevoel heb dat mijn grootvader ons bekijkt als we circus spelen en dat hij waarschijnlijk fier zal zijn op ons, zo zou ik graag neerkijken op mijn kinderen en kleinkinderen en het circus zien verdergaan. "

Afbeelding

Digitaal rouwregister en straatnaam
In thuisbasis Mechelen was Circus Ronaldo van 2015 tot 2017 stadsartiest. Het gezelschap hijst ook altijd een Mechelse vlag bij de circustent.
De stad was ook al bezig met plannen om het circus, dat volgend jaar 50 jaar bestaat, te vieren.

"Bij de opening van het nieuwe cultuurseizoen zullen we Circus Ronaldo, en zeker oprichter Johnny, op gepaste wijze eren", zeg de Mechelse schepen voor Cultuur Björn Siffer (Groen) aan Belga: "Er wordt een digitaal rouwregister opgericht en we voegen Johnny Ronaldo toe aan de lijst met verdienstelijke Mechelaars die in aanmerking komen voor een straatnaam in onze stad."


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: di dec 08, 2020 4:43 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Mooi verhaal ook in De Standaard, -helaas in de abonnee-sector, maar we maken een uitzondering-: https://www.standaard.be/cnt/dmf2020120 ... 3320CB0622

Postuum | Johnny Ronaldo: Een pacifist met een vuurwapen

Afbeelding
Johnny Ronaldo (rechts), een cowboy met een groot hart.

‘Een echte cowboy moet sterven in zijn laarzen’, zei Johnny Ronaldo ooit.
Op zijn 87ste is de oprichter van Circus Ronaldo vertrokken naar de eeuwige jachtvelden.


Zijn boots, bakkebaarden, cowboyhoed en de laatste jaren ook zijn fluisterstem, een gevolg van de operaties aan zijn stembanden door keelkanker:
Johnny Ronaldo was een herkenbaar en geliefd figuur in het Vlaamse circus.
Jan Van Den Broeck, zoals hij echt heette, behoorde tot de vijfde generatie van rondreizende artiesten in het circus en theater.
In 1971 begon hij samen met zijn vrouw Maria Van Vlasselaer te spelen onder de vlag van Circus Ricardo, twee seizoenen later
omgedoopt tot Circus Ronaldo.

Het familiebedrijf groeide uit tot wereldwijd fenomeen, vooral toen de zonen Danny en David Ronaldo in de jaren 90 de fakkel overnamen.
Johnny bleef ook op gevorderde leeftijd nog optreden in het jaarlijkse kerstcircus dat Circus Ronaldo brengt in zijn thuisstad Mechelen,
waar Johnny in 2011 werd gehuldigd als ‘Verdienstelijk Mechelaar’.

Glitter en glamour
Johnny Ronaldo, geboren in 1933, maakte pas op latere leeftijd zijn intrede in het circus.
De financiële crisis van de jaren 30 en de Tweede Wereldoorlog hadden Volkstheater Van Den Berghe, het gezelschap van zijn opa, de das omgedaan.
Johnny stortte zich als tiener op de muziek. Eerst country, later rock’n roll – muziekstijlen die hij ontdekte bij de Amerikanen.

Begin jaren 70 begonnen Johnny en Maria, aanvankelijk nog met zijn broer en oom, een nieuw rondreizend gezelschap.
Het theater van zijn voorouders liet hij achterwege, in de plaats kwam een variétéspektakel met veel glitter en glamour, typisch voor de jaren 70.

‘Ik had wel een paard, maar heb nooit paardendressuur gedaan’, vertelde Jonny Ronaldo in een documentaire over het familiecircus.
‘Als cowboy was mijn paard mijn partner, zoals Jolly Jumper dat is voor Lucky Lucke.’
Johnny reed voor de show wat rondjes op zijn paard in de piste, maar focuste daarna op waar hij wél goed in was: ‘westernkunsten’
zoals schieten met een karabijn of pistool en zweepslagen.
Zijn vrouw Maria danste in de shows op sabels.

Dry shooting
Tien jaar na zijn afscheid in de piste vroeg Danny Ronaldo of zijn vader Johnny een comeback wou maken in de voorstelling Circenses, deze keer op een carrouselpaard.
‘Danny daagde me uit om iets te doen wat ik daarvoor nog nooit had gedaan, namelijk met twee pistolen tegelijk schieten in twee tegenovergestelde richtingen’,
zei Johnny daarover in een interview met Circusmagazine.

‘Ik ben er heel trots op dat ik geen enkele keer miste en iedere keer raak schoot.’ Ook al trad hij later niet meer op, hij bleef wel oefenen.
‘Thuis kan ik moeilijk schieten met echte kogels, maar van een oude schutter heb ik dry shooting geleerd: met de vinger snel wijzen naar
een doelwit om je richtingsgevoel te blijven trainen.’

Over zijn cowboystijl deden heel wat misverstanden de ronde, vertelde hij.
‘Stoere gasten vroegen me eens hoeveel mensen ik die dag al neer had geknald. Ik zei: “Geen enkele, maar de dag is nog niet om.” (lacht)
Een andere keer vroeg een kind me of ik een vogel die in een boom zat kon neerschieten.
Ik antwoordde dat ik dat wel degelijk kon, maar dat dit vogeltje net zoals het jongetje gewoon zou willen blijven leven.’

Een pacifist met een vuurwapen, zo omschreef hij zichzelf.
Met een groot hart voor anderen, want in zijn woonplaats Muizen zette hij zich vijftig jaar lang in voor de Damiaanactie, die strijdt tegen lepra en tuberculose.

Terug naar de roots
Het echte succes van Circus Ronaldo kwam er pas toen zoon Danny het roer omgooide.
Hij wilde niet meer spelen voor kinderen waarvan de ouders het circus zagen als een babysit terwijl ze boodschappen gingen doen.
Danny injecteerde het circus met commedia dell’arte, stilte en visuele elementen.

Johnny zag meteen de kansen ervan en bleef betrokken als voorzitter van de vzw achter Circus Ronaldo.
‘Zoals Danny wordt er in iedere generatie maar één iemand geboren’, zei hij aan Circusmagzine. ‘Zijn talent is echt uitzonderlijk.
Hoe hij humor, tragiek en het macabere weet te combineren, is echt fantastisch.’

Volgens Johnny grijpt zijn zoon daarmee net terug naar de roots van de artiestenstamboom.
‘Danny zei me altijd: “Maar papa, je vertelt altijd maar over jouw voorouders en hoe zij commedia dell’arte mixten met circus. Waarom doen wij dat niet?”
Danny heeft het dan opnieuw geprobeerd, en het was een schot in de roos.
Tot vandaag vraag ik me daarom af: waarom ben ik niet eerder op dat idee gekomen?’

Nu naast Bill Kartoum en Harry Malter ook Johnny Ronaldo naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken, verdwijnt alweer
een spraakmakend figuur die het Vlaamse circus groot maakte na de Tweede Wereldoorlog.
De vijftigste verjaardag van zijn Circus Ronaldo, dat als corona het toelaat volgend jaar groot gevierd moet worden, heeft hij net niet gehaald.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: di dec 08, 2020 6:59 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Mooie eerbetonen!
Ook al is de man in kwestie daar niet veel mee helaas.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2020 7:14 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
'Circus Ronaldo is in diepe rouw!'

Johnny overleed gisteravond aan de gevolgen van een beroerte, hij was net 87 jaar geworden. Zijn leven was een grote reis vol legendarische avonturen. Van poppentheater, variété en Rock & Roll tot circus en kinderlijke dromen. Hij was een wijze man die met gefascineerde kinderogen naar de wereld keek.

Vorig jaar met kerst speelde hij zijn laatste serie voorstellingen. Nu is hij aan zijn laatste reis begonnen, terug naar de grote vrijheid van de eeuwige jachtvelden of ‘the wide open spaces’.

We gaan hem enorm hard missen en tegelijk laat hij ons een vuur van mooie herinneringen en sterke verhalen na, waar we ons nog enkele generaties lang kunnen aan verwarmen. De eredienst zal, vanwege de Covid-19 maatregelen, in besloten familiekring plaats vinden.

Later in de lente plannen we een herdenking in de circustent wanneer de omstandigheden dit toelaten.
We willen alvast iedereen bedanken voor de vele steunbetuigingen en voor de waslijnen vol verjaardagskaarten die zijn laatste verjaardag kleur en poëzie gaven.

Bron: Hun Facebookpagina


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2020 8:18 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Circus Ronaldo publiceerde een selectie foto's van Johnny Ronaldo,
hierbij een eerste selectie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2020 8:43 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Selectie 2:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De overige foto’s zijn op hun Facebookpagina te vinden:
https://www.facebook.com/circusronaldo.be


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: za dec 12, 2020 9:04 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Op maandag 14 december om 12u nemen we afscheid van Johnny Ronaldo.
Vanwege de Covid-19 maatregelen zal de uitvaart in besloten familiekring plaats vinden.
Omdat Johnny zoveel vrienden had kan je zijn afscheid live volgen via deze link: https://youtu.be/1ewlUJ_VH7M

Afbeelding

Bron: Hun Facebookpagina


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2020 3:08 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Met een livestream vanaf 11.50 uur.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Johnny Ronaldo overleden
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2020 8:26 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Begrafenis plechtigheid vond plaats in hun eigen,
speciaal hiervoor opgebouwde circustent.

Een beperkte selectie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.