Donderdagavond de première, vandaag de eerste recensies in de krant. Twee las ik er, nogal verschillend. Maar dat maakt het boeiend. Verder ga ik zelf wel kijken wat ik er van vind.....
De eerste in het Dagblad van het Noorden, uiteraard (weer) van de hand van Jacques J. d'Ancona, die het mij erg kwalijk nam dat ik steeds die middelste J. vergeet. Laat ik dat nou toevallig ook bij mijn eigen naam doen..... De kop: Topklasse in vernieuwend wereldcircus En vijf van de vijf sterren maar liefst, beter bestaat dus niet! Bij de gegevens begint hij met een opsomming van de artiesten. Kijk, dat maakt mij blij, komen we toch nog alle deelnemers te weten! Maar niet heus, na er zeven genoemd te hebben houdt hij het voor gezien: e.v.a.. En vele anderen. Zoals verwacht en aangekondigd misschien wel vele tientallen anderen. Alweer niets wijzer geworden..... De regie is in handen van Enrico Caroli, dat wist ik nog niet maar veel insiders wellicht wel.
Dan zijn tekst, ik citeer lukraak. 'Duurste programma ter wereld? Zou kunnen, lijkt aannemelijk. Het beste? Absoluut.' Het eerste lijkt mij niet aannemelijk, maar getuigt van de beperkte circuskennis van de schrijver. Het tweede overigens ook. Vervolgens heeft hij het over de reputatie en de jubileumeditie als flonkerend bewijs van topkwaliteit. 'Zonder dieren? Nee, paarden van de familie Richter passen in de traditie van grote namen als Carré en Knie, een geschiedenis van 127 jaar.' Hij noemt ook 'na de pauze de reprise van die gekke Italiaan Alessio met zijn vlucht papegaaien en parkieten.' Prijst uitvoerig Kris Kremo die hier zijn 50-jarig jubileum viert. Dan stopt hij, naar eigen zeggen, (al) met zijn superlatieven. Beschrijft vervolgens wat spreekstalmeester Tony Wilson doet door de ene na de andere Gouden Clown te voorschijn te toveren. Hoofd-op-hoofd-balans noemt hij 'griezelig vernieuwend, een hoeksteen in de ontwikkeling van het circus als je constateert dat die tien mannen letterlijk over hoofden lopen'. Hij prijst de verfijning van ideeën, kostumering en belichting. David Larible is overrompelend. Nog steeds, al houdt hij er niet van tempo te maken. Zo prijst en looft hij nog een poosje verder, zoals de Sokolovs, springplankacrobatiek in een nieuwe vorm, net geen kitsch. Noem het totaaltheater. En Tai Chi is een wereldsensatie op het gebied van handstandacrobatiek.
Dat allemaal door de bril van meneer d'Ancona. Gaf dus vijf steren, en dat is maar één meer dan Circus Renz International eerder dit jaar in Haren. Nu vergelijk ik appelen met peren, ik weet het. Maar het zegt des te meer over het waarderingsschema, en de kennis van de beoordelaar.
Een geheel andere indruk maakte dezelfde voorstelling op Patrick van den Hanenberg, de recensent van de Volkskrant. Die kopte met: De bekende nummers in een ander pakje en kwam niet verder dan drie sterren. Dat lijkt me dan weer iets aan de lage kant..... Vorig jaar gaf hij er meer! Hij is behoorlijk kritisch, ook en vooral op de overtreffende trap. Zoals in het geval van de 5-voudige trapezesalto, die aangekondigd wordt als 'nog nooit vertoond, een wereldrecord in Carré!'. 'Onzin', vindt hij, en naar ik denk terecht, 'onder andere in Stuttgart vorig jaar deden ze hetzelfde'. Bezwaar maakt hij tegen de door d'Ancona zo geprezen Kremo. Die vindt hij onveranderd, de nieuwe generatie gaat volgens hem echt veel verder. 'In 2000 deed hij in Carré exact hetzelfde kunstje. Erg op routine, en er ging bovendien genoeg fout'. Dezelfde kritiek kreeg zijn hoepelende echtgenote te verwerken. 'Sinds 2000 geen spat veranderd.' De Russen en Chinezen veranderen volgens daarentegen wel, de hoofd-op-hoofd-act en de handstand noemt hij magnifiek. Volgens hem zit de grootste verandering in de vorm. Het publiek raakt uitgekeken op de traditionele presentatie en nu wordt gekozen voor theatercircus in de stijl van Cirque du Soleil. (Mogen ze wel opschieten, want die zijn zelf al weer op zoek naar een nieuwe stijl omdat ze van mening zijn dat hun publiek daar op uitgekeken is...... D.) Als voorbeeld van doorschieten in vorm noemt hij Sokolov, een 'truttige Mozart-act met malle kostuums, maffe pruiken en malle dansjes'.
|