Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 7:48 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2015 4:16 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ja, en dan schrijf je als circus toch een beetje geschiedenis. Door als allereerste begin februari al op tournee te gaan. Het Duitse Circus Montana deed het vorige week in het Gelderse Vorden, overigens in eendrachtige samenwerking met Circus Bossle dat in voorgaande jaren al in ons land te zien was.
Beide circussen maakten afgelopen winter samen het Kerstcircus bij de Rijnhal in Arnhem en dat is kennelijk goed bevallen.
Over de resultaten in die periode in de Gelderse hoofdstad zijn ze overigens behoorlijk tevreden.
Dat heeft waarschijnlijk aan de basis gestaan van deze nieuwe samenwerking. Twee weten bovendien meer dan één en met het beste uit beide circussen moet wel een aardig programma te maken zijn. Daarin slaagt men glansrijk.
Voor met name liefhebbers van échte familiecircussen is het dan ook een must de komende tijd richting Gelderland te reizen, voor zover je daar nog niet woont .
Want de tournee die in Vorden begon duurt voorlopig een week of tien.
Daarna wordt bekeken hoe men verder zal gaan. Samen of ieder apart.

Het begin van het seizoen, en dus ging ik kijken.
Helemaal nadat bekend werd dat de voormalige directeur van het Miniatuurcircus Yoshi Berends dit programma als spreekstalmeester zou gaan presenteren, die wereldprimeur wilde ik niet missen!
Dat deed hij overigens met verve! Geen wonder, want ervaring heeft hij op dat gebied voor de camera genoeg opgedaan. Ook de pistevrees bleef uit en hij deed zijn werk -in zijn rode slipjas en met zwarte hoge hoed- als volleerd presentator. Mede daardoor werd het talrijke publiek meegezogen in de voorstelling en was het applaus niet van de lucht!

Vorden, een aardige plaats 'achter' Zutphen. Met een station en dat is erg handig wanneer je met de trein reist.
Gelukkig dat het stationsgebouw ter plaatse er nog staat -er zijn er teveel gesloopt-, jammer dat het staat te verwaarlozen omdat er geen nieuwe bestemming voor kan worden gevonden.
Recht daar tegenover doen ze het beter bij De Markiezin van Vorden, een sfeervol en gezellig horecabedrijf, inclusief restaurant en hotel. Er voor en na de voorstelling uitstekende koffie gedronken.
Gastvrij is de markiezin in eigen persoon de eerste keer al, de uitermate brave hond begroet je de tweede keer al even vriendelijk!
Leuk, maar daar kwamen we niet voor, al helpt zoiets natuurlijk wel om een dag te doen slagen.

Het circus, daar was het om te doen, stond op acht minuten lopen daar vandaan. Aan Het Wiemelink. Op een grasstrook tussen het spoor en een nieuwbouwwijk.
Niet tegenover huisnummer 17, zoals ik na wat google-gokwerk hier vermeldde, maar tegenover nummer 33. Maakte weinig uit, navigeerde je naar 17 dan zag je het al duidelijk staan! Vertelde mij een bezoeker uit Kampen.
Want wat wil je met (bijna) al het materieel van twee circussen! Een groot aantal woonwagens -beide circussen zijn tamelijk tot behoorlijk kinderrijk-, materiaalwagens en een flink aantal staltenten.
Veel dieren, hoofdzakelijk paarden en pony's, maar ook honden, geiten, ezels, lama's en minikoetjes.
Ruim opgesteld, want dit circus kent in de pauze wel het in Duitsland gebruikelijke bezoek aan de reizende dierentuin. Voor weliswaar maar twee euro, maar dan moet er evengoed wel iets te zien zijn!
In het dorp opvallende geplastificeerde reclameborden en kleinere posters. Daarop evenwel -en daar wordt ik niet helemaal blij van- ook afbeeldingen van twee verschillende olifanten, een struisvogel, kamelen en een zebra. En dat zijn allemaal dieren die ze nièt hebben! Ik vind dat een beetje volksverlakkerij. Dan kun je net zo goed een dooie mus afbeelden!
Overigens merkte ik tijdens de voorstelling dat bijvoorbeeld kinderen hun grenzen van gevaar aanpassen en verleggen naar wat een circus werkelijk biedt. Bij gebrek aan roof- of andere exotische dieren (lama's uitgezonderd, want die waren er wel).
Bij me in de buurt zat een jongen van een jaar of acht -met zijn ouders en broertje- die gehoord had dat er een veulentje onder een groot paard door moest lopen. Nou, dat vond hij maar niks voor dat kleine dier en hij kroop stevig tussen beide ouders in....
Het was nog voor het begin en dus kon ik mijn paarden- en ponykennis aanwenden teneinde hem wat gerust te stellen. Dat ze elkaar goed kenden, dat ze het dagelijks deden, maar met name dat het geen veulen maar een pony was die er onderdoor liep, die misschien wel ouder was dan het grote paard! Van die leeftijd weet ik niet, maar verder kreeg ik helemaal gelijk: beide dieren waren uitermate braaf en aardig tegen elkaar! Zo zie je maar weer....

Een grotere tent dan ik van Bossle kende die, niet onbelangrijk in deze tijd, uitermate goed verwarmd was. Vanuit een grote heater in een vrachtwagen, niks van die kleine blazertjes.
De verkoopwagen stond vooraan in de tent, dicht bij de artiesteningang. Alle jassen gingen uit voor zover ik kon zien en de ijskoude cola in de pauze deed het dan ook goed!
Een opening met alle artiesten. Maar dat was niet het echte begin. Daarvoor kreeg het publiek al een meer dan uitstekend voorgerecht in de vorm van een jong slangenmeisje op een verhoogd podium. Geheel fluorescerend, een mooie binnenkomer!
Nadat de opperspreekstalmeester de piste vrij had gegeven -uiteraard na het hartelijke welkom van het hooggeëerde publiek- volgde de nummers van het programma elkaar op in een vlot tempo.
Ik heb geen behoefte alle nummers tot en met de doeken en ringtrapeze, messenwerpers en vuurspuwers hier op te gaan sommen, ga zelf maar kijken als echte circusvriend!

Niets op aan te merken? Nou, jullie kennen me intussen wel een beetje, dat lukt altijd wel.
Zoals -opnieuw, en ik wordt er een beetje flauw van want kom het steeds vaker tegen- de knalharde muziek. En vertel me niet dat dat aan mijn oren ligt, want ik ga daarbij af op wat ik ongevraagd in mijn omgeving waarneem of hoor. Zoals kleine kinderen met de handjes voor de oren.
Wat mezelf betreft is het echt een hele poos geleden dat ik tijdens een popconcert het geluid in mijn middenrif voelde....

Er was nog iets dat me te ver ging. En dat was de helikopterschroefvlucht van de vader met zijn jongste dochtertje. Daarvoor deed hij stoere kunstjes met al zijn kinderen, de tel ben ik even kwijt. Maar met dat meisje duurde gewoon veel te lang.
Na afloop zag je haar duizelen....
Zelf zal ze me vast geen gelijk geven.....

O, en van de week staan ze in het Gelderse Hengelo.
Op de heilige grond waar Normaal Oerend hard op baseerde. 'Op het Hengelse zand, de hoenders en de vrouwluu stoven an de kant'.
Hopelijk stuiven alle inwoners deze week de tent van Circus Montana binnen! Het is er lekker warm en leuk genoeg!
(En de muziek misschien een tikkeltje minder oerend hard.....)

Toegifje: http://www.youtube.com/watch?v=7Y_wUu99E7M


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 5:50 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
De fotoserie van Martijn stond ook al aangekondigd onder de tourinfo, maar ik herhaal hem graag nog een keer: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 184&type=1

De foto's zijn gemaakt in Vorden en met Yoshi als spreekstalmeester centraal in de piste! Die, geheel toevallig, op beide foto's net zijn hoge hoed af heeft genomen!
Nieuw is bij het circus ook de clown Lennart die je in actie ziet. Naar verluidt kreeg die de lachers flink op zijn hand!
Dat laatste kan ik niet bevestigen, zaterdagmiddag speelde iemand anders zijn rol. Ook niet slecht, trouwens.

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 10:07 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ziet er leuk uit, doet me aan Malford denken, die een paar jaar geleden hier rondtourde. Ook met een kinderschare.
Gelukkig is de keiharde muziek op de foto's niet te horen.
Het is wat mij betreft geen omrijcircus, maar typisch een circus dat ik zal bekijken als het bij mij in de buurt komt.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 4:43 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Teneinde dat te bereiken zou je bijvoorbeeld kunnen verhuizen....
Maar verder: ik moest er wel voor op reis en behoorlijk ook en heb daar geen seconde spijt van gehad!
Oké, een split-second dan, toen ik ontdekte dat ik m'n watjes vergeten was!

Ha, en op deze foto van Martijn staat de spreekstalmeester (rechts) mét hoge hoed op:

Afbeelding

O, en eerdergenoemde clown was natuurlijk de (bijna) wereldberoemde Lennardo!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 25, 2015 3:47 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Recht daar tegenover doen ze het beter bij De Markiezin van Vorden, een sfeervol en gezellig horecabedrijf, inclusief restaurant en hotel. Er voor en na de voorstelling uitstekende koffie gedronken.
Gastvrij is de markiezin in eigen persoon de eerste keer al, de uitermate brave hond begroet je de tweede keer al even vriendelijk!
Leuk, maar daar kwamen we niet voor, al helpt zoiets natuurlijk wel om een dag te doen slagen.


Foutje, een correctie waard: waar ik het had over 'De Markiezin van Vorden' dient u 'De Gravin van Vorden' te lezen!
Ere wie ere toekomt! Allebei van adel, de ene een beetje hoger dan de andere....
En dan ging het eigenlijk alleen maar over de koffie!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.