Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel wo apr 24, 2024 8:23 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2015 2:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat had ik al verwacht: de journalist zal het wel weer gedaan hebben! Nou, je moet als minder of geheel onbekende in de circuswereld wel een enorme dikke duim hebben om zoveel onzin volledig zelf te kunnen bedenken! Dus denk haast wel dat genoemde onderwerpen in het gesprek wel degelijk aan de orde zijn geweest. Daarvoor zijn ze gewoon te secuur in beeld gebracht!

Zoals jij het nu verwoordt was al een heel stuk beter geweest. Maar ja, jij bent dan ook geen directeur.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2015 11:00 pm 
Offline

Lid geworden op: zo dec 04, 2011 7:03 am
Berichten: 14
Waar haalt dat stukje directeur het lef om de Teutebergs en hun kerstcircus zo af te breken.
Ging ieder jaar naar Dordrecht op bezoek. (400km voor mij)
En heb steeds genoten van een prachtige voorstelling.
Ik hoop dat nog veel mensen denken als ik.
Zijn genoeg andere goede kerstcircussen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 01, 2015 2:27 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou ja, directeur.... Dat vroegen we ons hier al af......
Oké, misschien heeft hij het niet precies zo gezegd als in de publicatie staat. Maar dan toch minstens de journalist diverse vingerwijzingen in die richting gegeven.
En ook de verstokte fans mogen best wat inbinden, denk ik, de laatste aflevering was bepaald niet de beste!
Denk dat het budget al behoorlijk was gekrompen en alleen een wonder nog redding had kunnen brengen.

Een ander onderwerp waar ik mijn twijfels over heb, is de gekozen festivalvorm.
Tot nu toe kenden we er één op dat gebied, Enschede.
Het is een beetje mode aan het worden in diverse landen om 'normale' of 'speciale' circusvoorstellingen om te dopen tot festival.
In België was zelfs al een regulier circus dat zich zo noemde!
Dat is wat verwarrend. Want waar bij andere cultuurvormen een festival alleen maar een verzameling van producten op dat gebied inhoudt, gaat het in de circuswereld doorgaans wel om de competitie. Naar ons aller voorbeeld: het Circusfestival van Monte Carlo.
Waarover dan ook geschreven wordt:
Citeer:
De jaarlijkse competitie op het belangrijke Circus Festival bestaat sinds 1974.


Of er in Dordrecht ook gestreden zal worden in competitieverband meen ik vooralsnog te betwijfelen.
Maar ik kan mij vergissen.....

O, en Martijn die schreef onder meer:
Citeer:
Ik ga sowieso een kijkje nemen in Dordrecht......
Dat is eigenlijk helemaal niet zo verbazingwekkend bij een circus waar je nog steeds bij betrokken bent!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 01, 2015 10:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Ook in Etten-Leur strijden de artiesten om een prijs, waarvan er ook één door de loco burgemeester wordt overhandigd. De naam blijft overigens wel gewoon Kerstcircus Etten-Leur, en dit idee ligt er al vanaf de zomer (zie eerder interview in BN de Stem van september) .. Er zijn dan ook 'echte ' prijzen in de maak, en de uitreiking hiervan vindt plaats op 30 december tijdens de show van 14.00 uur
Geen wannabe-festival maar gewoon een leuke toevoeging voor het publiek, en extra PR halverwege de speelperiode.

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 3:30 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Bepaald door een jury of door het publiek, dat maakt ook nog verschil. Dat eerste gebeurt vaak op èchte festivals, bij de tweede mogelijkheid betrek je de toeschouwers.
En mensen vinden het nu eenmaal prettig om hun invloed uit te kunnen oefenen....
Een aardige manier om ze te laten stemmen is die welke je regelmatig tegenkomt in de filmwereld. Een soort strippenkaart (zoals vroeger in de bus) met cijfers van 1 tot 10. Daarbij gaat het dan om één film die zo een waarderingscijfer krijgt. Iedere bezoeker maakt een scheurtje in het door hem gewenste cijfer. Wel een heel klusje om die allemaal op te tellen.....
Bij een voorstelling zou je een dergelijke strippenkaart kunnen maken met alle acts er op, waarna de bezoeker de favoriete act mag 'inscheuren'.
In te leveren bij de uitgang....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 7:10 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Didier schreef:



O, en Martijn die schreef onder meer:
Citeer:
Ik ga sowieso een kijkje nemen in Dordrecht......
Dat is eigenlijk helemaal niet zo verbazingwekkend bij een circus waar je nog steeds bij betrokken bent!


Ik heb vrij weinig tot niks met Renz International te maken, ik houd de website en Facebook bij en that's it!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 8:32 pm 
Pico schreef:
Waar haalt dat stukje directeur het lef om de Teutebergs en hun kerstcircus zo af te breken.



Ik denk hier vandaan, en daar is geen lef voor nodig, want het circus afbreken hebben de teutjes dan van a to z
helemaal zelf gedaan.

https://www.youtube.com/watch?v=z4Wg9wce4vs


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 03, 2015 6:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
ik houd de website en Facebook bij en that's it!


Noem dat maar vrij weinig tot niks!
Ik schreef dat je er bij betrokken bent en dat kun je niet ontkennen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 03, 2015 6:56 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Didier schreef:
Citeer:
ik houd de website en Facebook bij en that's it!


Noem dat maar vrij weinig tot niks!
Ik schreef dat je er bij betrokken bent en dat kun je niet ontkennen!


Vergeleken met mijn oude takenpakket is dat vrij weinig tot niks ;-)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 03, 2015 6:59 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Daar hadden we het niet over, het ging om de betrokkenheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 03, 2015 7:32 pm 
Didier schreef:

Een ander onderwerp waar ik mijn twijfels over heb, is de gekozen festivalvorm.
Tot nu toe kenden we er één op dat gebied, Enschede.
Het is een beetje mode aan het worden in diverse landen om 'normale' of 'speciale' circusvoorstellingen om te dopen tot festival.
In België was zelfs al een regulier circus dat zich zo noemde!
Dat is wat verwarrend. Want waar bij andere cultuurvormen een festival alleen maar een verzameling van producten op dat gebied inhoudt,
gaat het in de circuswereld doorgaans wel om de competitie.!


Een festival is een georganiseerde reeks van acts en/of optredens van het zelfde gerne, dus is een circus
in principe altijd een festival, want een voorstelling word gepresenteerd door meerdere artiesten,
en daarbij maakt het niet uit of er nou wel of geen prijs word uitgereikt en of er nou wel of niet een soort
van competitie gehouden word. En aangezien een circus vaak buitenlandse artiesten uit meerdere landen
heeft, zou je het zelfs een wereldfestival kunnen noemen.

Wat ik dan wel weer onzin vind is een galapremiére , want als er sprake is van een gala, dan betekend dat
de vrouwen zich deftig aankleden en de heren in een zwarte smoking verschijnen, en dat lijkt mij
nauwelijks nog voor te komen bij een (kerst)circus. Je hoort artiesten dan ook wel eens zeggen
van. "ik ga deze winter gala's doen", maar ze bedoelen dan gewoon een kerstcircus.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 03, 2015 8:49 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Met gala's worden ook vaak festivals met prijzen en dinner/variatheshows bedoelt. En waar vind je nog circussen waar iedereen chique gekleed gaat? Carré. Niet alleen tijdens de première zie je dat, maar bij ook veel 'gewone' voorstellingen, vooral s'avonds.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 03, 2015 11:01 pm 
Nik Boris schreef:
Met gala's worden ook vaak festivals met prijzen en dinner/variatheshows bedoelt. En waar vind je nog circussen waar iedereen chique gekleed gaat? Carré. Niet alleen tijdens de première zie je dat, maar bij ook veel 'gewone' voorstellingen, vooral s'avonds.


Bij een circuspremiére heb je normaal alleen de genodigden die zich in een smoking hijsen,
en het gewone publiek komt dan gewoon casual gekleed, en tijdens een gewone voorstelling zie
ik nergens mensen met een smoking rondlopen, dus dat in Carré moet dan wel een unicum zijn,
maar daar ben ik dan ook al heel erg lang niet meer geweest.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 10:09 am 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Misschien niet allemaal smoking maar wel netjes gekleed, maar dat ligt denk ik ook aan het chique Carré, het is (helaas anders dan denk ik veel andere circussen) meer een avondje uit, en niet zomaar 'we gaan naar het circus'. Maar dat komt natuurlijk ook door de locatie.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 2:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nog even over de soms misplaatste term festival.
Daarover schreef ik:
Citeer:
Want waar bij andere cultuurvormen een festival alleen maar een verzameling van producten op dat gebied inhoudt,
gaat het in de circuswereld doorgaans wel om de competitie!

Dat wordt ten dele herhaald en vervolgens ook op 'het circus' losgelaten. Onterecht, denk ik.
Zelfs 'wereld-' mag er nog voor! Ja hoor, ieder circus met buitenlandse artiesten is voortaan een wereldfestival!
Dat competitieverband noemde ik, denk ik, terecht. Alle grotere en serieuze circusfestivals kennen dat. Artiesten maken daar vaak goede sier mee!
Er zijn bovendien meer cultuurvormen waar dat voor geldt. Er bestaat namelijk geen enkel filmfestival op aarde waar niet reikhalzend naar de prijsuitreiking wordt uitgekeken.
Van Venetië tot Toronto, van Gent tot Berlijn, van Cannes tot Park City (Utah, Sundance festival) en van Moskou tot Karachi. En ook bijvoorbeeld het IDFA voor documentaires, vorige week afgesloten in Amsterdam, zo mogelijk het grootste in zijn soort.
Met vrijwel altijd zowel jury- als publieksprijzen. Zonder prijzen zouden zij ophouden te bestaan!
Het zo mooi en duidelijk zijn wanneer de term festival in de circuswereld ook uitsluitend gebruikt zou worden wanneer er een competitie aan de orde is.

Dan de première of zelfs galapremière. Overigens niet hetzelfde.
Het houden van een première in iedere nieuwe speelplaats is een in onze circuswereld al heel lang bestaand gegeven.
Het heeft ook mij altijd wel verbaasd, want de eerste voorstelling in plaats B is identiek aan de laatste in plaats B. Als het goed is tenminste, en dat is het meestal wel.
Zelfs indertijd bij circussen die zich dagelijks verplaatsten werd er toch nog een première gehouden.
Het enige verschil met latere voorstellingen die ik kan bedenken is het aantal genodigden, zoals een gemeentebestuur, plaatselijke sponsors, en dergelijke.
Slechts zelden met ook een speciale ontvangst na afloop. Let wel: ik heb het hier over reizende circussen.

Een galapremière gaat weer een stapje verder. Word je daarvoor uitgenodigd dan wordt er van je verwacht dat je ook in gala- of avondkleding verschijnt!
Of, zoals een definitie meldt:
Citeer:
Een gala of gala-avond is een deftig feest waar men in galakleding verschijnt. Ook de kleding zelf wordt gala genoemd.

Dat komt echt nog wel voor hoor, zeker bij Kerstcircussen. Ga maar eens kijken bij de première in Carré bijvoorbeeld!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.