Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 8:37 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2015 8:21 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Om maar eens weer wat duidelijkheid te scheppen:

Helaas, gaan andere clown dit jaar, wel het fantastische komische trampoline nummer van Costin (Pity) bekend van Herman Renz

Ook de geweldige TEMPO jongleur Mario Berousek zal naar Carré komen.

Ik vind het een ongelofelijk mooi programma, alweer. De Starbugs lijken me top, maar ook ik zal een klassieke clown missen. Maar ik denk dat het echt niet een definitieve richting is. David Larible, Fumagalli of Bello komen echt wel weer eens. En wat is er met Oosterse nummers mis? Hun uitstraling groeit de laatste jaren enorm!

Ik denk dat de kritiek vooral ligt aan het ontbreken van een klassieke clown, maar denk eens aan die andere toppers of alleen maar Carré, ik heb er zin in!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2015 8:42 pm 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
Nik, wat ben jij lekker positief. Een echte circusliefhebber waardig. Geweldig.
Fumigalli komt niet meer hoor. Ik denk dat dhr vd Meijden het niet leuk vind dat hij bij Hillenaar zit in de RAI. Starbugs vind ik niets aan en mijn inziens niet Carre waardig. Maar goed dat is een detail. David Larible kan immers ook niet elk jaar. Ik had dan liever een Steve Elecky gezien, bekend van Flic Flac. Maar Carre heeft altijd een top programma waar in de totaliteit niets op te dingen is.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2015 8:56 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Het is bekend dat veel fans niks aan de Starbugs vinden, maar het grote publiek wel. Ik denk dat Steve Ekley volgend jaar naar Carré komt, want dit jaar is hij in Stuttgart
En kritisch mag je zijn hoor! Ik vind het in dit geval alleen onterecht.... 8)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2015 6:34 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
In de prachtige trailer (met natuurlijk vooral veel beelden uit Stuttgart) zijn behalve de bij ons bekende acts ook nog het Duo A&A en de Saly Brothers te zien. https://m.youtube.com/watch?v=4sTPMhT3RYM

Dat maakt het lijstje ondertussen aardig compleet

Flying Grils - vliegende trapeze
Troupe Nationale de Chine - handstandact Concerteo black and White
Florian en Edith Richter -paardenvrijheid/Hongaarse Post
Troupe Tianjin - Icarische spelen
Rosi Hochegger - hondendressuur/bedpaard
Anastasia Makeeva - luchtacrobatiek aan de gevlochten doeken
Mario Berousek - tempo jongleur
Baskultoo - Koreaanse springplank
Starbugs - komieken
Costin (Pity of Bellu) - komische trampoline
Duo A&A - hand op hand acrobatiek
Saly Brothers - gauchos
Sin Chol Jin & Pak Song Hui - pas de deux met sabel/glazen balance

En ik neem aan ook

Tony Wilson - spreekstalmeester
Orkest circus Knie o.l.v. Ruslan Fil
Enrico Carloi - regisseur

Oké, ik had ook graag klassieke clowns gezien (alhoewel de Starbugs me ook top lijken) maar verder: Top!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: zo dec 20, 2015 10:35 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Vrijdagavond de voorstelling in Carré bezocht. Had mijn favoriete plaats op de eerste rij van de toneelloge. Nadeel hiervan is dat je onder het orkest (wat maar voor een deel live optreedt) zit, maar dat weegt niet op tegen het grote voordeel dat je vooraan een uitstekend zicht hebt op het geboden spektakel.
Henk van der Meijden is er wederom in geslaagd een topprogramma samen te stellen met wel heel veel hoogtepunten. Het absolute hoogtepunt voor mij was de Pas de Deux van de Noord Koreanen Sin Chol Jin en Pak Song Hui. Eerstgenoemde balanceert o.a. op één been op de schouder van haar partner, hangt aan de trapeze terwijl zij met drie ballen jongleert en een hoepel rond haar vrije voet laat draaien, maar van begin dit eind balanceert zij een lange stok met daarop een tweetal plateaus met gevulde glazen. Echt een topnummer en alleen dit nummer is de reis naar het theater aan de Amstel al meer dan waard.
Dieptepunt voor mij was spreekstalmeester Tony Wilson. Het mag feitelijk juist zijn dat bijna alle artiesten een gouden of zilveren clown in Monte Carlo gewonnen hebben maar om dit bij elk nummer te moeten noemen. Een blamage liet hij zien tijdens het optreden van The New Flying Girls, eveneens uit Noord Korea. Wilson kondigt een driedubbele salto aan. De dame in kwestie trachtte echter een driedubbele pirouette te draaien. Tot twee keer toen ging het mis en toen kwam Wilson met de vierdubbele salto van één van de andere vliegsters. Dit lukte overigens wel.
Het programma duurde ruim tweëeneenhalf uur en was denk ik enigszins ingekort. The Starbugs traden slechts twee keer op in plaats van de drie keer dat zij in het programmaboekje vermeld stonden. Overigens twee leuke acts. Rosi Hochegger verscheen twee keer in de piste, eerst met haar bedpaard en na de pauze met haar honden. Wat straalt deze vrouw een enthousiasme uit.
Een ander hoogtepunt was voor mij de Springplank Act van het Duo Baskultoo. Duidelijk nouveau cirque maar zij kregen Carré wel plat. Overigens was het bij lange na niet uitverkocht. Ik schat dat maximaal 60% van de plaatsen bezet waren. Uit China kwamen de groep Concerto Black and White Fantasy en de Ikarische Spelen van een groep uit Tianjin. Deze nummers behoren ook weer tot de buitencategorie. De paarden werden gepresenteerd door de Florian Richter, zijn vrouw Edith en hun zoon Kevin. Vooral de Hongaarse Post vind ik altijd mooi om te zien.
Daarnaast nog Mario Berousek, de trampoline van Costin, wiens act mij deed denken aan de vroegere act van Ray Dondy (in de jaren 70 bij Sarrasani), de Saly Brothers, Acrobatiek van A & A en een sterk trapezenummer van Anastasia Makeeva. AL met al een bijzondere avond meegemaakt. Als Henk van der Meijden volgend jaar Maurice Veldkamp eens als spreekstalmeester zou contracteren dan was het helemaal top geweest.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: di dec 29, 2015 1:10 am 
Offline

Lid geworden op: zo mei 24, 2015 11:18 pm
Berichten: 37
Zoals ieder jaar heb ik gisteren met mijn familie de traditie voorgezet en de show van het wereld kerstcircus bezocht. Een uitje met voor mij een speciale betekenis gezien ik hier al vanaf klein ventje kom met de kerst periode en dit voor mij het absolute nummer 1 kerstcircus van Nederland is. Niet alleen de ambiance maar de gehele uitstraling en kwaliteit van het programma maken dit mij de absolute nummer 1.

Ik kijk altijd erg uit naar het geruchten circuit hier op circuswereld en was redelijk voorbereidt wat betreft het programma. De show duurt ruim 2 1/2 uur en zit inderdaad bomvol topacts. Helaas vielen er een aantal ook vies tegen. Zeker niet het beste programma wat ik in de afgelopen jaren van carre heb gezien. De show begon uit het niets na de opening van het wereld kerstcircus orkest o.l.v. Ruslan Fill. Geen bijzondere of spectaculaire opening maar Enrico Carolli die deze avond de eer had om het gehele programma aan elkaar te praten. Vermoedelijk was Tony Wilson geveld door een griep want de gehele avond heeft Enrico het programma in het Engels aan elkaar gepraat. Hieronder mijn mening en visie over het gehele programma in de juiste volgorde:

Dubbele Hongaarse Post // Florian, Edith & Kevin Richter
Tsjaaa... Een leuke act die ik helaas al vaker in carre heb gezien. Uiteraard is dit een hele moeilijk discipline aangezien zij een dubbele Hongaarse post presenteren, maar de act is geen steek veranderd sinds 2 jaar terug. Afgezien van het feit dat nu zoon Kevin de act samen doet met zijn vader. In de voorbereiding naar het wereld kerstcircus gaf ik al aan dat het voor Carre niet eens zo gek is om weer is samen te werken met de familie knie of een andere paarden dresseur. De acts die de Richters laten zien zijn niet vernieuwend meer en zelfs de paarden zijn ieder jaar hetzelfde. Neemt natuurlijk niet weg dat dit nummer mooi blijft en gezien de status van de familie Richter niet misstaat in dit 31e wereld kerstcircus.

Baskultoo
Toen deze twee heren binnen kwamen dacht ik eerst dat de band verkeerd had getimed want er was de 3 minuten geen muziek bij de act maar dit bleek erbij te horen. Baskultoo heeft mij absoluut verbaasd en ben zeer onder de indruk van deze heren. Een koreaanse springplank vormt de basis van deze act en met huizenhoge sprongen en pirouets weten zij Carre al snel in extase te brengen. Voor mij vormde deze act al direct een hoogtepunt in de show.

Starbugs
Zoals jullie in mijn eerdere commentaar al hebben kunnen lezen was ik erg teleurgesteld dat er dit jaar geen klassieke clowns terug te vinden waren in Carre. Helemaal het nieuwe circus waar Carre toch wel een beetje naartoe wilt vindt ik niet echt passen in de stijl maar dat terzijde. De Starbugs zijn mij absoluut meegevallen en zeker voor de oudere doelgroep is dit trio een leuke toevoeging op het programma. De timing van deze act is perfect en zij komen 2x voor in de show. Dit zorgt er wel voor dat het clowns gedeelte minimaal is in de show en er verder weinig tot geen komische noot terug te vinden is in het programma. Voor volgend jaar bedankt ik god toch op mijn blote knieën als David Larible weer op het programma staat!

Rosi Hochegger // Paarden
Rosi Hochegger stond al lang op mijn verlanglijstje. Heb haar al veel op foto's gezien maar nog nooit real life mogen meemaken. Wat een onwijs leuke act met haar paard scout. Een heel bijzonder nummer wat ik goed vond passen.

Mario Berousek
Een show master puur sang. Wordt omschreven als de snelste jongleur ter wereld en dit maakt hij absoluut waar! Jammer vindt ik wel dat hij alleen jongleert met 1 set kegels en verder geen andere attributen gebruikt, dit zou de act wel wat spannender maken. vindt dat deze artiest goed past in het wereld kerstcircus Carre!

Costin Pity
Een act die vele van ons nog zullen kennen uit de tijd van Circus Herman Renz. De act is absoluut gegroeid maar jammer is wel dat Enrico Carolli deze act echt aankondigd maar het zou juist leuk zijn als dat niet gebeurd. Helaas vondt ik dit nummer niet geweldig en denk ik dat deze echt puur is geboekt als opvulling om het programma vol te krijgen.

Pas de Deux // Sin Chol Jin & Pak Song Hui
voor mij was dit het allerbeste nummer van het hele programma. Wat een absolute topact! De gehele 6 minuten dat deze act duurt zit je op het puntje van je stoel en hoop je dat zij alles in balans kan houden. Alleen al voor deze act zou je het programma in carre moeten gaan bewonderen. Sin Chol Jin heeft een lepel in haar mond, daarop balanceert een lange ijzeren staaf met daarop een dienblad met wijnglazen. Tijdens de act vliegt zij letterlijk door carre in samenwerking met haar partner en blift zij het gehele glaswerk balanceren op de ijzeren staaf. Echt een topnummer die de gouden clown van Monte Carlo zeker verdiend heeft!

The New Flying Girls
Horen inmiddels bijna bij het meubilair van het wereld kerst circus. Afgezien van 1 jaar de Flying Michael zijn de chinezen altijd vertegenwoordigd aan de grote vliegende trapeze. Het blijft een heel mooi en spectaculair nummer maar blijf erbij dat ook hier voor de afwisseling een keer een andere vliegende trapeze groep goed zou zijn! Helaas zijn er op dit moment weinig topnummers aan de vliegende trapeze maar de flying Mendonca zouden absoluut niet misstaan in carre. De banden met de chinezen zijn heel goed dus ik verwacht ook de komende jaren gewoon weer vliegende chinezen! Het nummer zit trouwens goed in elkaar. een van de dames viel 1x in het net maar alle ''speciale'' momenten gingen in 1x goed!

Tianjin Troupe
Een heel mooi nummer en wat een onwijs gaaf decor/aankleding. Het hele nummer zit goed in elkaar met een mooie choreografie en de juiste kleding. De act is in het verleden al in het wereld kerst circus geweest maar toen ging het om een kleinere groep. Nu bestaat deze uit 18 personen en doen ze ook allemaal actief mee. Je komt haast ogen tekort bij dit nummer en het gaat allemaal gigantisch snel.

Saly Brothers
Ja, wat moet je hiervan zeggen.. Een beetje hetzelfde verhaal als Costin Pity. Een nummer als extra toevoeging met veel herrie en folklore. Je moet echt van deze act houden wil je dit ook echt leuk vinden... In het verleden had je de argentinian devils bij Herman Renz, deze act lijkt er redelijk op. Veel trom geweld en daarnaast de touwen met houten blokjes die het ritmische effect geven. De climax ontbrak voor mij een beetje en hier had ik eerlijk gezegd liever een andere mooie act voor in de plaats gezien.

Rosi Hochegger // Honden
2 voor de prijs van 1.. Voor de tweede maal was Rosi Hochegger te zien in de piste van carre. Dit keer met haar hondengroep. Een leuke act die veelzijdig is en goed in elkaar zit. Jammer genoeg vond ik de kleding die zij aan had niet echt carre waardig en het vreselijke decor waar de honden in en uit gaan heeft ze uit een oude DDR film meegenomen. Verder sloeg deze act heel goed aan.

Duo A&A
Dit acrobatenduo is rechtstreeks vanuit Las Vegas doorgekomen en maken hun Europese debuut buiten Cirque Du Soleil in Carre. Een topnummer die ik liever aan het eind van de show had gezien als anti climax. Deze heren hebben goud gewonnen op het circus festival van Montreal en ik snap na gister waarom. Wat een kracht hebben deze heren, abnormaal! Hier gaan wij nog veel van zien.

Anastasia Makeeva
Anastasia Makeeva had ik de avond ervoor gezien in de tv uitzending van Monte Carlo. Persoonlijk hou ik nooit zo van dit soort acts maar wat zij doet is wel heel indrukwekkend. Mooie choreografie en de juiste kleding in combinatie met het juiste ligt zorgde er wel voor dat ik ruim 10 minuten geboeid heb zitten kijken.

Concerto Black & White Fantasy
Als laatste het nummer van Black & White Fantasy. 5 Chinese acrobaten die op een stalen platform verschillende circus disciplines laten zien. Niet voor niets hebben zij in januari 2015 een gouden clown gewonnen in Monte Carlo. Wederom een van de hoogtepunten van het wereld kerst circus in carre.

Samengevat is dit programma erg goed. Ik vind het iets teveel acrobatiek en had liever meer clownerie erin gehad. Gezien het programma wat dit jaar bij het Weltweihnachtscircus Stuttgart te zien was verwacht ik volgend jaar de volgende artiesten in carre. ( althans daar hoop ik op haha )

- Steve Eleky
- Kolyhalov
- Fratelli Errani

Dit jaar is trouwens Bello Nock te zien in carre dus het zou me niks verbazen als hij volgend jaar weer in carre te zien is.

Ga zeker kijken want het kerstcircus carre is zoals ieder jaar de moeite waard!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: di dec 29, 2015 1:22 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Ik denk dat je op de familie Knie niet hoeft te rekenen, dat betekend dat de Fratelli Errani ook niet zal komen. Ik snap het wel hoor, Stuttgart is natuurlijk veel dichterbij en ik vind de Richters persoonlijk ook fantastisch. Ik heb de Knie's helaas niet meegemaakt maar volgensmij zijn ze inderdaad onovertroffen.

Verder hoop/denk ik dat volgend jaar inderdaad Kolykalov en Steve Ekley te zien zullen zijn net als de Skokov groep (boven de wolken, Russische Schommel), de Brumbach familie (vuurshow/messenwerpen) en Ives en Ambra (tissues).

In 2017 zijn Menno (uit Amsterdam) en Emily (Française) van Dyke met hun tango jonglage act in Carré te zien. In 2016 in Stuttgart


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: di dec 29, 2015 5:12 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Mooie uiteengezette recensie Akkerman!
Aangenaam om lezen is dat.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: di dec 29, 2015 7:42 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Nik Boris schreef:

Verder hoop/denk ik dat volgend jaar inderdaad Kolykalov en Steve Ekley te zien zullen zijn net als de Skokov groep (boven de wolken, Russische Schommel), de Brumbach familie (vuurshow/messenwerpen) en Ives en Ambra (tissues).

In 2017 zijn Menno (uit Amsterdam) en Emily (Française) van Dyke met hun tango jonglage act in Carré te zien. In 2016 in Stuttgart


Yves & Ambra is reeds bevestigd dat zij naar Carré komen , combicontract met Stuttgart
Wellicht dan als Golden Statues


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2016 9:20 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Lees net in De Piste dat Fredy Knie volgend jaar met zijn paarden weer naar Carré komt.
Goed nieuws voor de paardenliefhebber.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 6:53 am 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Net als;

-Troupe Skokov (Russische Schommel)
-Rob Torres (clowns)
-Jozef Richter jr. & Merrylou Casselly


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 2:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En die laatsten komen niet op de fiets, dus dat worden dan heel veel paardjes!
Benieuwd waar ze die allemaal gaan laten.....

Maar ondertussen, is dit allemaal al zeker of zijn we weer aan het geruchten?
Prima hoor, maar zet het er dan even bij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: wo feb 03, 2016 3:25 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
De bronnen zijn; zoals Hugo al zei De Piste, Facebook Stardust en http://www.chapiteau.de , allemaal wel betrouwbare bronnen meestal. En volgens Martijn hadden Ives & Ambra ook al bevestigd dat ze naar Carré komen.

Het belooft dus weer veel heel moois, vooral Fredy Knie, met misschien de beste paardenvrijheid van het moment, alleen al een reden waarom iedere circusliefhebbef naar Carré moet gaan!

(Maar goed, ik ben dan ook een Wereldkerstcircus en Carre fan)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2016 6:07 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Ik weet het, het is een 'beetje' aan de late kant, maar ik was er nog niet aan toegekomen en een beetje napret laat mooie herinneringen naar boven komen. Voor wie daar ook nog zin in heeft; m'n recensie over het afgelopen Wereldkerstcircus....


Nummers van ongekende schoonheid

Meer dan 200 jaar geleden, toen het circus nog volop in ontwikkeling was, presenteerde Andre Ducrow in het circus van Filip Astely een nieuw en risicovol nummer waarin hij op twee paarden stond, en de teugels van onder hem door galoperende paarden pakte. Hij noemde het nummer ‘De Koerier van Sint-Petersburg’. Het was een gevaarlijk nummer dat tegenwoordig zeldzaam is geworden en bekend staat als de Hongaarse Post. En waar komt deze act dan beter tot z’n recht dan in het circuspaleis aan de Amstel? Franco en Geraldine Knie reden de Post al eens in Carré. De afgelopen jaren was het Edith Richter die deze klassieker liet zien en dit jaar zijn de Richters weer terug met een Hongaarse Post, en die is mooier dan ooit. Dit nummer laat Carré leven en Carré maakt dit nummer nog mooier: na 128 jaar heeft de droom van Oscar Carré zijn magie nog niet verloren.

Na de sfeervolle ouverture van het prima orkest en een openingswoord is er al meteen een schitterend circusbeeld in de piste. In hoog tempo rijden Florian Richter en zijn zoon Kevin staand op twee paarden de piste in, terwijl ze in hoog tempo allebei de lange teugels van zes paarden pakken. De act is (te) kort maar zondermeer een heerlijk moment. En zestien paarden in de piste, dat is een flinke prestatie.
Aan het begin de zaterdagmiddag show op 2 januari rijdt alleen Kevin Richter staand op twee Friezen in volle galop de piste in. De dubbele Hongaarse Post was mooi en bijzonder, maar wat Kevin Richter laat zien is eigenlijk nog spectaculairder, moeilijker en vooral gevaarlijker. Want ook nu werkt hij zonder veiligheidskoord en als na zes Arabieren ook nog Friezen de piste in komen wordt het net nóg wat spectaculairder, moeilijker en spannender. Deze schitterende paarden zijn breder dan de Arabieren en Kevin moet zijn paarden verder uit elkaar drijven om de paarden onder hem door te laten lopen. Hierdoor beland hij nog verder in de spagaat en juicht het publiek nog harder als hij weer een teugel weet te pakken. Het wordt spannender en het gaat allemaal sneller, en als hij dan het elfde paard wil pakken maakt hij ook een pijnlijk ogende val. Maar hij klimt weer op de twee paarden en hij weet ook de teugels van het elfde en twaalfde paard te pakken. Hij is nog maar vijftien jaar, en nu rijdt hij al een Hongaarse Post met maarliefst twaalf hengsten aan de lange teugels: hij is nu al een heel grote circusster, dat belooft veel voor de toekomst!

De paardenvrijheid met acht friezen en zeven witte Arabieren ziet er heel mooi uit, maar is niet erg uitgebreid en loopt soms een beetje stroef.
De Richters hebben mooie paarden met schitterende tuigen, hun uitstraling is verfrissend en ze maken gebruik van moderne muziek. Hierdoor maken ze van klassieke en soms oubollig gevonden nummers moderne acts, ook daardoor hebben ze succes.


Carré is Carré

Carré is Carré, dat weet de vaste bezoeker wel. Dat het een unieke sfeer heeft, moet je wel merken. Ik denk dat de meeste bezoekers het met me eens zijn: Carré straalt klasse uit, nergens anders zijn de foyers zo chique en de zaal met logeboxen en balkons is uniek. En als de piste in Carré ligt, dan is het plaatje perfect. Zodra het orkest “ik hou van Amsterdam” inzet is de sfeer goed. Die wordt dan nog eens geperfectioneerd door het vele en heel mooie licht, waarvan vaak goed gebruik wordt gemaakt door lichtregisseur Wim Dresens. Ik denk dat het nog mooier zou zijn als ze meer tijd zouden hebben voor het lichtplan. En dan is de regie nog belangrijk. Dat Enrico Caroli ervoor zorgt dat de ombouwpauzes snel verlopen en soms super leuk opgevuld worden, het orkest als rockband met pruiken bijvoorbeeld, staat vast. Maar de volgorde van de nummers had beter gekund, in het eerste deel zijn bijvoorbeeld bijna alle komische nummers achterelkaar.

Wat het magische gevoel van het circus helemaal compleet maakt is een spreekstalmeester in mooi kostuum met een hoge hoed, die onder begeleiding van het orkest zijn entree in de piste maakt. Als er dan een kale man in blauw pak wat onzeker de piste inloopt en ook nog eens geen Nederlands spreekt, is het toch wel een teleurstelling. Tony Wilson had de bovengenoemde eigenschappen en ik vind hem altijd een heel goede spreekstalmeester. Maar helaas, tijdens één van de voorstellingen kon hij niet meer goed uit z’n woorden komen: hij werd getroffen door een tia en meteen naar het ziekenhuis gebracht. Het gaat ondertussen beter met hem.
Enrico Caroli mag dan wel spreekstalmeester zijn bij Knie in Zwitserland, in Carré komt hij onzeker over en kan niet goed uit zijn woorden komen (toch ook niet een tia…..? )
Het orkest o.l.v. Ruslan Fil speelt niet altijd live, maar wat ze live spelen is goed en ze zorgen zeker voor veel sfeer.
Het zijn trouwens bijna allemaal mensen die ook bij Knie actief zijn, dat geeft toch wel aan dat de band met Knie nog steeds behouden blijft. Zo zijn in het komende Knieprogramma Black and White Fantasy, de pas de deux en spiegeltrapeze uit Noord Korea en David Larible te zien, u kent ze waarschijnlijk allemaal wel uit Carré.


Rosi Hochegger was in 2013 al bij Knie te zien. Haar hondenact met schitterende decors was leuk, maar haar act met het eigenwijze paard Scout is écht een topper. Scout is heerlijk eigenwijs en Hochegger’s interactie met Scout is geniaal. En alles straalt vooral een goede band tussen haar en haar dieren uit.
Met haar honden act was ze de afgelopen weken te zien bij de jubileumeditie van Monte Carlo.


Vliegende mensen

Salto’s, pirouettes, passages; er zijn geen artiesten die ze zo mooi vliegen als de meisjes uit Pyongyang. De New Flying Girls vlogen foutloos door Carré, en ook dit jaar viel weer op de aankleding van de acts en uitstraling van de artiestes/artiesten uit Noord-Korea steeds beter wordt. De drievoudige pirouette werd foutloos gedraaid, in alle voorstellingen op één na ging de viervoudige salto door een zeventienjarig meisje ook goed. Maar het hoogtepunt van de act vond ik de schitterende reeks passages aan het eind van de act.

Ook Anastasia Makeeva vloog door Carré. Aan twee koorden weliswaar maar zonder enige valbeveiliging. Haar uitstraling is schitterend en de hele act is totaaltheater. Onwijs spectaculair.


Tempo, tempo, tempo!

Vorig jaar zagen we de razendsnelle jongleur Kris Kremo. Een echte showman, Zilveren clownwinnaar, wereldrecordhouder en hij vierde zijn vijftigjarig artiestenjubileum in Carré. Deze man was een publiekslieveling. De jongleur die dit jaar in Carré rondrent voldoet ook aan al deze eigenschappen, alleen viert hij zijn dertigjarig artiestenjubileum in Carré. Allebei waren ze meerdere keren bij circus Knie te zien en zijn ondertussen vertouwt met het Knie-orkest, de livemuziek klinkt dan ook geweldig. Weet u al wie ik bedoel?
Misschien valt het kwartje als ik zeg dat hij vroeger met z’n familie de jongleurgroep de Freddy’s vormde en dat hij altijd in het zwart gekleed gaat. Nog één laatste tip dan: deze artiest jongleert zijn hele act alleen in een rottempo met keulen. Wie deze man is: Mario Berousek.

En dat tempo slaat ook op de razendsnelle gauchoact van de Italiaanse Saly Brothers, hun familie was trouwens op het eerste festival van Monte Carlo te zien met een clownsact. De twee mannen combineren precisie en gevaarlijke trucs met humor, een combinatie die het goed doet bij het publiek alhoewel de trucs wel een beetje veel van het zelfde waren.

Ook hoog tempo bij de komische trampolineacrobaat Costin Pity, zijn act is net als in Herman Renz nog steeds hilarisch, al is hij soms wel een beetje chaotisch.


Nummers van ongekende schoonheid

De voorstelling bestond uit allemaal toppers, maar enkele nummers waren echt ongekend mooi.
De pas de deux van het Noord-Koreaanse duo Sin Chol Jin & Pak Song Hui bijvoorbeeld. Alle trucs en pasjes zijn verworven tot één schitterende choreografie, en dat alles op betoverende muziek. Allemaal schitterend, maar wat het hele nummer nou echt zo ongelofelijk maakt is de al vaker beschreven balance prestatie die Pak Song Hui tijdens de hele act (zes minuten) uitvoert.
Wanneer dit duo dan ook nog aan de trapeze de lucht in gaat zijn alle reacties iets van “hoe dan?” Als Sin Chol Jin zijn partner tenslotte aan één been vast heeft, Pak Song hui jongleert met vier balletjes, een hoepeltje om haar vrije voet laat draaien en de muziek nog net wat mooier wordt krijg ik kippenvel. Ongekend schitterend.

Het handstandnummer “Concerto Black and White Fantasy” is ook prachtig vormgegeven. Op technisch gebied is de act uit de circusschool van Peking uniek. Kwa prestaties, maar vooral het apparaat de vier jongens en een meisje op werken is bijzonder.
Ook hier vormen unieke trucs, balletpasjes en muziek een perfect geheel, maar waarom moeten de vijf artiesten als ‘uitro’ nog een halve minuut het zelfde pasje blijven herhalen….?

Ongekend mooi ook het andere handstandnummer, van duo A&A. “Een levende ode aan Rodin”, zo noemt het programmaboekje de act. Inderdaad; het zijn net levende standbeelden. De twee acrobaten moeten het niet hebben een bijzonder apparaat, originele choreografieën of kostuums. Nee, in een lijst van schitterende muziek en een mooie belichting laten zij geheel in slow motion de meest bizarre trucs zien. Wat mij betreft potentiële winnaars van een Zilveren of Gouden Clown.

Een Zilveren Clown heeft de Tianjin groep al binnen, nooit eerder zag ik zo’n strak en spectaculair geregisseerd nummer, zelfs niet bij du Soleil. De staaltjes Icarische Spelen zijn verwerkt in één groot spektakel met parterre acrobatiek, handvoltige, salto’s en grootse choreografieën, alles in de stijl van een groot leger; ongekend spectaculair.


CRASH, BOOM, BANG!

Zo heet theatershow van drie jonge Zwitsers, die het comedy-trio Starbugs vormen. Misschien niet de favoriet van alle klassieke circusliefhebbers, maar dat is dan maar jammer voor hun, want ze hadden een enorm succes bij het publiek. Ze lieten Carré zelfs de Macarena doen. Ze zijn niet alleen hilarisch maar ook goede breakdansers. Ze combineren mime met dans, muziek en fysiek geweld tot een geweldig geheel.
De magie van een David Larible hebben ze misschien niet, maar wat mij betreft behoren ze tot de beste clowns (en dergelijken) die er momenteel zijn.

Er is dan wel genoeg humor in de show, maar een rode draad ontbreekt. Dat had opgelost kunnen worden door de Starbugs nog twee reprises te laten doen, want ze hebben een groot genoeg repertoire. Maar wat mij betreft is dat het enige grote minpunt van de show.


Uiteraard kregen de meer dan vijftig artiesten na beide voorstellingen die ik bezocht een staande ovatie. Een keer zag ik de show vanaf de galerij en een keer van de toneelloge. Zo beleef je deze prachtige show het best.

Niet voor niks bezochten meer dan vijftigduizend bezoekers dit jaar de show, daarmee is het nog altijd het meest bezochte kerstcircus van Nederland.

en dat is niet voor niks....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wereld kerstcircus Carre
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2016 10:31 pm 
Offline

Lid geworden op: zo mei 24, 2015 11:18 pm
Berichten: 37
Rob Torres is reeds bevestigd op zijn eigen website!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.