Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 5:36 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 27, 2015 7:48 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Kerstcircus Ahoy verrassender dan ooit

Dit jaar is de 45ste editie van Kerstcircus Ahoy, een feestje waard, maar er was wel een flinke domper op die feestvreugde. Het is de eerste zonder 'wilde' dieren, dat zagen we al lang aankomen, maar het is toch wel een gemis. De afgelopen jaren bleef producent Fernand Banning, tegen de wil van de gemeente in, toch roofdieren en olifanten naar Ahoy halen, nu kan dat dus niet meer, jammer. Daar tegenover staat dat hij wel een aantal verrassende acts naar Ahoy haalde, die zorgden voor een bijzonder en afwisselend programma.

Na het openingswoord door de Rotterdamse Sylvia Schuyer zorgde de Italiaanse Kelly Huesca meteen al voor een bijzonder nummer. Ze beeldde met zandtekeningen een mooi verhaaltje uit dat voor een echt kerstgevoel zorgde. Een standaard circusact is het zeker niet, apart wel. Ik ben het dan ook niet met Hugo eens dat het saai was. De act betoverde het publiek bijna, en mij ook. Alleen jammer dat de tekeningen uit de zandbak op twee kleine schermen werden weergegeven. Op een groot scherm was het beter tot z'n recht gekomen. De act werd begeleid door schitterende muziek met mooie zang van de band o.l.v. zangeres Ingrid Schwarz. De laatste jaren vond ik het zeker al een goede band dat moderne muziek speelde, maar niet altijd heel overtuigend. Dit jaar waren ze dat de hele show wel. De muziek zorgde er bij bijna alle acts echt voor dat de act veel mooier werd.

The Dream Team had ook twee acts die misschien niet door alle klassieke circusliefhebbers gewaardeerd worden. In Ahoy maakten ze zelfs hun piste-debuut. En dat deden ze op zich niet slecht. Ik vind trouwens dat komieken en goochelaars ook best in de piste thuis horen. Volgens de site zouden ze met vijf reprises te zien zijn. Maar uiteindelijk was er toch voor gekozen om deze vijf reprises aan elkaar te plakken en er twee aparte (te) lange acts van te maken. En na een tijde gaan ze dan toch een beetje vervelen. Soms zijn ze best leuk, verrassend en origineel. Maar ze brengen ook bekende entrees, zoals het messenwerpen. En als goochelaars zijn ze ook niet fantastisch. Soms combineren ze hun acts met een paar kleine trucjes, maar over het algemeen valt het een beetje tegen. Als ze meerdere korte reprises hadden gebracht waren ze waarschijnlijk veel sterker, en zouden ze meer tempo in het programma brengen in plaats van andersom. Want de ombouwpauzes hadden ze wat mij betreft beter kunnen opvullen op die manier. Want nu speelde alleen het orkest (soms matige muziek), zelfs het vele licht werd niet gebruikt. In Ahoy hangt trouwens wel heel veel en mooi licht, dat soms heel goed gebruikt wordt. Maar als er wat meer tijd voor genomen was voor het lichtplan had de show nog veel mooier gemaakt kunnen worden. Gemiste kansen wat mij betreft.

Voor meer humor zorgen de Rastelli clowns. Je kan wel zeggen dat ze een wereldfaam hebben, toch vielen ze mij een beetje tegen. Soms waren ze gewoon erg voorspelbaar en ouderwets. Dat was vooral het verhaaltje van de act. Maar veel vondsten waren toch erg origineel. Met de waslijn en vooral de doormidden brekende piano zorgen ze echt wel voor meer dan een glimlach. Vooral op het eind van de act met “a wonderful world” lieten ze zien de zeldzame eigenschap te hebben om als clowns te ontroeren. Want met al hun - soms vreemde - instrumenten waren ze heel sterk én komisch. De witte august had trouwens maar een beperkte rol. Met de Rastellis heeft Fernand Banning voor het derde jaar op rij prima muzikale clowns naar Ahoy gehaald.
Dat de Rastellis ondertussen wel weer tot de groten der clowns gezien mogen worden wordt wel bewezen doordat ze in januari samen met de van Krone bekende witte august Tonito Alexis in de speciale jubileumeditie van het circusfestival in Monte Carlo te zien zullen zijn!

En voor nog een beetje humor moesten Johnny Fischer en zijn meute boerderijdieren zorgen. Hier ben ik het wel met Hugo eens: zijn act is matig. Het haalt alle vaart uit het programma weg en duurt te lang. Ook hier originele vondsten, trucs die je nooit ziet en een uitgebreide act. Maar het gaat allemaal te langzaam, lijkt na een tijdje zo op elkaar en ‘Anton aus Tirol’ wordt na een tijdje ook gewoon irritant. Als dit nummer flink wat zou zijn ingekort zou het echt leuk zijn, maar nu ging het gewoon vervelen.

Meer kleindieren presenteerde Anton Frank, chefdresseur van het Zweedse circus Maximum. Hij liet in hoog tempo zeven pony’s door de piste draven. Een uitgebreid nummer waarin de dieren steigerend tegen elkaar aan leunden, met hun voorpoten op de pisterand liepen en over een balk sprongen. Uiteraard was er dan één eigenwijze bij die niet wilde springen. Dit zorgde zoals altijd weer voor hilariteit. Vervolgens strafte Frank hem zogenaamd, waarbij hij een paar keer hard op de grond sloeg. Grappig bedacht hoor, maar een deel van het publiek kreeg het idee dat hij die pony sloeg: het lekker weglaten zou ik zeggen. Het was trouwens een uitgebreid nummer, maar het is toch jammer dat Fernand Banning niet het kamelen/ezels nummer waar Frank dit jaar bij Maximum mee werkte over heeft (kunnen) laten komen.

Van de drie dierenacts maakte de hogeschool van de Rus Yuri Volodchenkov de meeste indruk. Hij werkt zonder met z’n handen te sturen en stuift in hoog tempo door de piste,in combinatie met mooie dans van z’n assistente. Soms is het nummer wat chaotisch, maar over het algemeen van heel hoge kwaliteit.

Ook op acrobatisch vlak heeft Ahoy wat te bieden. Met als absoluut hoogtepunt het perfecte nummer van de Xinjiang Troup. Alleen al omdat de dames zo modern en mooi gekleed zijn. Geheel in het wit met opvallende rode handschoentjes. Op heerlijke, rustige muziek combineren zij echt unieke levende piramides met mooi geochrafiën. “Unieke grondacrobatiek” volgens de site: helemaal waar. Het licht maakt de act hier helemaal af . Wat de dames laten zien is echt topklasse!

Topklasse is ook de trapeze act van duo Artemiv. De techniek is goed maar overtreft veel andere duotrapeze acts niet. Maar de act is verhalend, snel, romantisch en het licht is ook hier heel mooi, dat zelfde geldt voor de muziek.
De act non-stop trampoline Olympisch kampioen trampolinespringen Yuri Nikitin en zijn team is ook heel goed. Snel en dynamisch met hoge sprongen, veel salto’s en ze zijn ook erg grappig. Alweer een heel goed nummer.

Haarhang: ik vind het altijd maar bijzonder. Of het heel veel pijn doet bij de artiesten weet ik niet,
of het echt knap is vraag ik me ook altijd af. Maar bijzonder is het wel. Het nummer van duo Capilar is in ieder geval geen onbekende in de circuswereld meer. Ze waren in 2013 in Monaco te zien en straalden ondermeer in München bij Krone. Met hun act verwonderden ze het publiek . Hun act is dan ook meer dan een dame die aan haar haren hangt. Één zus werkt zelfs in de doeken die aan de haren van haar zus hangen. Zeker een mooi plaatje.

De Globe of Death…. Het is een populair nummer in circussen en met de act van de Braziliaan Daniel Dorio en zijn team heeft Ahoy één van de betere, misschien wel het beste nummer dat er in z’n soort is binnen gehaald. Het is spektakel maar niet m’n lievelingsnummer. De stank en herrie valt best mee, ik zit ook met het zweet in m’n handen als er zes waaghalzen in de Globe rijden en die ook nog eens in tweeën splijt. Maar er gebeurt, hoe gek het ook klinkt, niet heel veel. Toch is het een echte publiekslieveling en daar gaat het om.
De entree van de Globe is heel mooi bedacht.

Tijdens de finale geeft het publiek een staande ovatie: terecht. Het is een moderne show met mooie projecties en verrassende acts. Maar beter en spectaculairder dan de afgelopen jaren is het niet. Dit komt door toch wat slome acts en soms wat lange overgangen. Spreekstalmeesters Sylvia Schuyer wordt trouwens steeds beter. Maar nog steeds vind ik haar overdreven manier van doen niks, ze heeft wel een fijne stem.

Kerstcircus Ahoy is misschien niet spectaculairder dan ooit: verrassender wel. En daarom is het ook dit jaar zeker weer het bezoeken waard!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.