Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 23, 2024 11:35 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 27, 2015 5:34 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het reguliere speelseizoen zit er op wat dit circus betreft. Stedebroec (Bovenkarspel) was de laatste 'normale' speelplaats.
Daarna volgen nog wat besloten voorstellingen in de provincie Utrecht alsmede een aantal Sinterklaasvoorstellingen.

Vervolgens wordt alles in gereedheid gebracht voor het jaarlijkse Wintercircus van 19 t/m 30 december in Heiloo (Alkmaar) aan De Omloop.
De aanvangstijden zijn inmiddels te vinden op de site http://www.circussijm.nl/speelschema/ en de kaarten kunnen worden besteld!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 10, 2015 10:04 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
De website in www.noordhollandswintercircus.nl

Men is vergeten de locatie er bij te zetten:
Evenemententerrein aan De Omloop

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 11, 2015 3:14 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nee hoor, dat stond al bovenaan de speellijst in het vorige bericht! De link waarmee je overigens op dezelfde site uitkwam, alleen niet op de homepage.
En ik had de plaats al, zelfs nog iets uitvoeriger, omschreven....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 18, 2015 5:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Mooi achtergrondverhaal in het Noordhollands Dagblad van gisteren:

Altijd achter de schermen van het circus

Afbeelding

Toen circusdirecteur Alex Sijm hoorde dat Gerrit Jongerling (74) uit Schagerbrug de erespeld van Stichting Circus Cultuur Nederland zou krijgen, besloot hij zijn circusportier daar toch maar even over in te lichten. Als er namelijk iets is waar Gerrit niet van houdt, is het wel in de spotlights staan. Stel nou, hij wil dit écht niet? Maar Gerrit vond het wel best. Niet voor zichzelf, want zijn eigen ego komt altijd op de laatste plaats. ,,Het is mooie reclame voor het circus.’’

Door Marjolein Eijkman - 17-12-2015, 14:12 (Update 17-12-2015, 14:12)

Een vriendelijke glimlach en een stevige handdruk. Handen als kolenschoppen, vol eelt. Want vroeger droeg je geen handschoenen en had je van dat vervelende henneptouw, vertelt hij. ,,Als dat nat was, joh, dan waren aan het einde van de dag je handen helemaal kapot. Voor we dan verder trokken, smeerde ik mijn handen in met dieselolie, dan deed het niet zo’n pijn tijdens het rijden. Werkte prima als handverzorging!’’

Zodra op het veld aan de Omloop in Heiloo de circustent van Wintercircus Sijm verrijst, meldt Gerrit zich. In warme wintertrui, trainingsbroek en laarzen. ,,Een jas? Nee, die heb ik nu niet nodig hoor. Circusmensen hebben het nooit koud. En ze hebben nooit geld’’, voegt hij er lachend aan toe, terwijl hij al pratend en circusmedewerkers groetend naar de directeurscaravan loopt voor het interview. Zijn eigen kleine caravan staat verderop geparkeerd. Hier kan hij zich de komende twee weken even terugtrekken. Alleen slapen doet hij er niet, ’s avonds brengt zijn zoon hem naar huis in Schagerbrug, waar hij al zijn hele leven woont.

Boerenbestaan

Hij komt van een boerderij aan de Grote Sloot, vlakbij waar nu zijn eigen huis staat. Voorbestemd voor een boerenbestaan, maar hij wilde bij het circus werken. Als klein jongetje stond hij altijd met grote ogen te kijken naar het opbouwen van het circus. ,,Misschien is toen het circusvirus wel bij bij me binnengekomen’’, zegt hij lachend. ,,Vroeger liepen hele schoolklassen uit als het circus aankwam, nu staan er vijf kinderen te kijken als de tent wordt neergezet.’’ Voor de kinderen van nu is er heel veel ander vermaak bij gekomen, maar de magie van het circus is er nog steeds, ziet hij elke keer weer in die laatste weken van het jaar.

Het is alweer 53 jaar geleden, in 1962, dat hij zich meldde bij het circus van Toni Boltini, dat zijn tenten had opgeslagen op het Malieveld in Den Haag. Eigenlijk had hij op dat moment in militaire dienst moeten zitten. ,,Maar ik bleek totaal ongeschikt’’, zegt hij met een grijns. Het was in de tijd dat bij de kassa van het circus altijd bordjes hingen met ’personeel gevraagd’ en ’chauffeurs gezocht’. Het was toen niet ongebruikelijk dat werknemers uit de zelfkant van de maatschappij werden geplukt en na een paar dagen weer vertrokken. ,,Het eerste wat mijnheer Boltini vroeg, was of ik mijn rijbewijs had. Nou, ik had ze allemaal: auto, vrachtwagen en personenvervoer. Ik was meteen aangenomen.’’

Acht jaar lang chauffeerde hij in de ’klokkie rond auto’s’ van Boltini. ,,Er was altijd wat met die wagens en dan repareerden we ze zelf. Apk had je nog niet. Je moest er maar gewoon rekening mee houden dat die ene trailer wat naar links trok. Als ik nu bedenk in wat voor wagens ik toen heb gereden, levensgevaarlijk. Maar ja, je bent jong en doet het gewoon.’’

Wasmanden


Alles was anders in die tijd, de glorietijden van Circus Boltini, dat de circusvoorstelling combineerde met optredens van onder anderen Johnny Lion en Rob de Nijs. ,,Ik hoorde de echte circusgangers wel eens mopperen als ik in de pauze ijs kwam verkopen. Dat ze niks meer hoorden door die enorme geluidsboxen. Maar het was wel een succes. Aan het eind van de avond kwamen ze met letterlijk wasmanden vol geld de kassa uit lopen. De tent zat elke avond overvol, de mensen zaten knie aan knie en als er nog meer kwamen, dan zetten we gewoon een paar extra planken als bankjes op de veiligheidstrap.’’

Olifanten

Hij vertelt over de kantinewagen van Boltini, die gekscherend -’iedereen wist alles van elkaar’- de roddelwagen werd genoemd. Over Circus Martin Hansen waar hij tijdens het door weer en wind reclameborden langs de weg plaatsen zo in twee maanden tijd 11.000 kilometer reed. Over de olifanten van Boltini die tijdens een uitlaatrondje nabij het militair oefenterrein in Soesterberg op hol sloegen toen er in de verte tanks werden gestart. ,,De dennenbomen knakten als luciferhoutjes. We hebben daarna altijd eerst het oefenschema gecheckt.’’ En over het Bassie en Adriaan Circus van Joop van den Ende, waar André Hazes moest optreden en dan af en toe gewoon niet op kwam dagen terwijl het publiek al in de tent zat. Het was in die tijd, tussen 1980 en 1982, dat hij als portier bij Bassie en Adriaan het kaartje knipte van een jongetje dat met zijn moeder naar het circus kwam. ,,Dat jongetje was Alex Sijm, ik heb ooit het kaartje geknipt van de man die nu mijn directeur is.’’

Zijn ogen beginnen te glinsteren als hij vertelt over zijn vrouw Teuni, die hij in 1967 voor het eerst zag, achter de kassa van een winkel in Veenendaal waar hij nieuwe sokken en overhemden kwam kopen. Een leuke meid, vond hij, maar haar mee uit vragen durfde hij niet. Pas jaren later, op vakantie in Oostenrijk, kwam hij haar stomtoevallig nog eens tegen en sloeg de vonk over. Teuni was 35 jaar lang zijn steun en toeverlaat. De glinstering in zijn ogen maakt plaats voor intens verdriet als hij vervolgens vertelt hoe zij zes jaar geleden volstrekt onverwacht overleed. Hij viel in een groot gat.

Vol ornaat

Toen Alex Sijm, die Gerrit en en zijn vrouw kende en voor wie Gerrit ook al eens wat hand- en spandiensten had verricht, hoorde van Teuni’s overlijden, vroeg hij of Gerrit misschien voor hem wilde komen werken. Als senior-medewerker, zonder verplichtingen. En zo helpt hij nu al enkele jaren bij het opbouwen van de tenten en wagens van Wintercircus Sijm en staat hij bij de voorstellingen in vol ornaat als portier bij de ingang van de circustent. ,,Ze vragen wel eens of ik Alex’ vader ben, of dat ik de directeur ben’’, vertelt hij lachend. ,,Ach, laat ze maar denken, het gaat om het circus.’’ Want dat blijft voor Gerrit Jongerling, erespeld of geen erespeld, voorop staan.

Erespeld

Gerrit Jongerling (74) ontvangt tijdens de laatste voorstelling van het wintercircus dit seizoen, op woensdag 30 december om 16 uur, uit handen van burgemeester Marjan van Kampen van Schagen de erespeld van de Stichting Circus Cultuur Nederland. Voor informatie over de voorstellingen van het wintercircus: http://www.circussijm.nl.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 24, 2015 4:28 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Vandaag in Heiloo geweest. Het circus stond er weer prachtig bij op de Omloop. Waarschijnlijk dus voor de laatste keer.

Bijlage:
2015-12-24 14.24.43.jpg
2015-12-24 14.24.43.jpg [ 79.96 KiB | 4919 keer bekeken ]


Bijlage:
2015-12-24 11.24.34.jpg
2015-12-24 11.24.34.jpg [ 181.28 KiB | 4919 keer bekeken ]


De buitenkant nodigde al uit om naar binnen te gaan. De voortent stelde niet teleur. Sfeervol kerst-winter interieur met een gezellig zitje. Koek en zopie smaken best.

Bijlage:
2015-12-24 11.45.26.jpg
2015-12-24 11.45.26.jpg [ 48.37 KiB | 4919 keer bekeken ]


En ook de chapiteau stelt niet teleur. Prachtig opgetuigd met bomen, takken en lichtjes. De sfeer was met een uitverkocht huis prima, iedereen had er zin in.
Leuk extraatje was het uitdelen van gratis zitkussentjes, met dank aan het Noordhollands Dagblad. De kussentjes mochten zelfs mee naar huis!

De foto's van de show komen laterrrr...
Ook de show is trouwens zeer verzorgd. De clownsnummers hebben wel een beetje een baard maar omdat ze prachtig zijn uitgevoerd echt de moeite waard.
Dierennummers zijn er ook bij, een rotte (zo heet een groep met die dieren) varkentjes, een slim hondje en een stel duiven die verdwijnen en verschijnen, en zelfs een konijn.

Het lijkt of Alex Sijm zangles heeft gekregen want hij klinkt een stukje beter dan de laatste keer dat ik hem hoorde zingen.

Circus Sijm bewijst dat een klein circus, waar men aandacht geeft aan de details, een prachtig programma kan neerzetten waar je zonder spijt een eind voor moet reizen.
Aanrader dus met STIP. Wel op tijd boeken want het loopt storm!

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 12:58 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Afbeelding

En op onderstaande link mijn foto's
http://www.circusforum.nl/album/displa ... play_media

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za dec 26, 2015 11:25 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5433
Locatie: Belgie
Dat ziet er daar wel fraai uit!

Fijne buitenzijde, mooie foyer, fijn programma! =o=


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo dec 27, 2015 4:45 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Inderdaad, prachtige foto's van een geweldige sfeer!
Behalve die rotte -nooit eerder gehoord, maar het klopt, de 13e betekenis van het woord is een troep wilde zwijnen, al vraag ik me af hoe wild die nog zijn als ze in kop en schoteltjes zitten!- de meeste nummers gezien tegen het eind van de tournee in oktober in Almere-Haven.
Toen uiteraard niet in kerstgedaante, maar toch heel herkenbaar!
Zangles? Hij zingt als een sopraantje!
Hoop voor jou en de andere bezoekers dat hij aan het eind het nummer 'Finale? Applausje halen!' zong, want dat spookt nog steeds door mijn hoofd! Geweldig! Wacht op de cd!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo dec 27, 2015 5:08 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Applausje gehaald....en gekregen!

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma dec 28, 2015 2:26 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En terecht, of niet dan!

Eén woord neem ik echter terug: hij zong niet als een sopraantje. Zo hoog kwam hij nu ook weer niet....
Maar als een nachtegaaltje, dat dan weer wel!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.