Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 1:14 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Cirque d'Hiver Roermond stopt
BerichtGeplaatst: za mar 05, 2016 12:21 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Heel pijnlijk nieuws voor de circusliefhebbers, voornamelijk in het Oosten van het land. Ook aan de traditie van het prachtige Cirque d'Hiver in Roermond komt een eind.

ROERMONDSE CIRCUSTRADITIE GAAT STOPPEN

De circusproducties waar onze vrijwilligers al 32 jaar lang met veel passie invulling aan hebben gegeven zullen geen vervolg meer krijgen. De laatste jaren werden gekenmerkt door teruglopende recettes en sponsorinkomsten. Het maken van een kwalitatief hoogwaardige circusproductie zou een onaanvaardbaar financieel risico voor de stichting gaan opleveren. Hierdoor was het niet anders mogelijk dan tot dit besluit te komen.

De premièrevoorstelling van het Cirque d’Hiver was op maandag 30 januari 1984 in het Cultureel Centrum De Oranjerie. Als gevolg van het daverende succes besloot de stichting tussen kerst en nieuwjaar van hetzelfde jaar opnieuw een circusproductie in de Roermondse piste te brengen. Een traditie was geboren. In 1991 werd de stichting onderscheiden met de prestigieuze Oscar Carré Trofee, dé Nederlandse circusprijs. Vanwege de verbouwing van het Cultureel Centrum in 1996, verhuisde dat jaar de productie naar een heuse circustent op het Wilhelminaplein. In de jaren die volgden groeide het Cirque d’Hiver uit tot een zeer gerenommeerd evenement. Niet alleen in Limburg maar ook internationaal werd het Cirque d’Hiver geprezen om haar excellente producties. Maar ook het jaarlijkse Grand Gala du Cirque werd vermaard. Mede door de culinaire invulling van Theaterhotel De Oranjerie werd het Grand Gala hét netwerkevent voor het Limburgse bedrijfsleven.

In 2009 werd het aantal voorstellingen van 8 naar 12 uitgebreid en bezochten in 2012 het recordaantal van 7.200 bezoekers de voorstellingen. De laatste jaren werden echter gekenmerkt door een terugvallend bezoekersaantal en sponsoren. Maar ook de gewijzigde wetgeving waardoor olifanten, tijgers en leeuwen niet meer in Nederland mogen optreden, speelde de organisatie parten. De laatste voorstelling van het Cirque d’Hiver Roermond was op maandag 28 december 2015.
Met trots kijken wij terug op een circustraditie die over meerdere generaties met veel passie en inzet van alle medewerkers, ooit hierbij betrokken, tot stand is gekomen.

Bestuur van de stichting Cirque d’Hiver Roermond,


Bron; https://www.facebook.com/Circusroermond/?fref=photo


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za mar 05, 2016 1:30 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dit is dan het volgende erg trieste nieuws! Bijzonder jammer, ondanks dat ik niet tot de vaste klantenkring behoorde. Afstand en tijd was daarbij de beperking.
Jammer, want de kans is of lijkt nu definitief voorbij.....
Ter herinnering hier de uitzwaaifoto van begin dit jaar:

Afbeelding

Het is de tweede schouwburgproductie op dit gebied die ermee stopt.
Cascade in Utrecht was er de afgelopen Kerstperiode ook niet meer, al lag daar uiteraard het overlijden van de heer Gerrit Reus voor het grootste deel aan ten grondslag.
Die te vervangen bleek niet mogelijk!

En Nik, die ons het trieste nieuws vanuit Roermond als eerste bracht, kan wel wat denken, maar één regel in de afscheidstekst is toch wel heel opvallend:
Maar ook de gewijzigde wetgeving waardoor olifanten, tijgers en leeuwen niet meer in Nederland mogen optreden, speelde de organisatie parten.

Erg jammer dat ik op zo'n manier gelijk moet krijgen, ik had het liever niet!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za mar 05, 2016 11:00 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 21, 2014 6:45 pm
Berichten: 164
Jammer, ik ben er vaak geweest. De laatste jaren alleen niet meer. Het programma was niet meer zo aansprekend.

Ik vraag me ook wel eens af; met zoveel wintercircussen, waar haal je nog goede artiesten vandaan? En waar zitten die artiesten de rest van het jaar? Nu zijn ook al de wilde dieren afgeschaft. Wil je een 2 uur programma hebben, hebben alle wintercircussen nog meer overige acts nodig. De echt goede acts zitten in Carre, Stuttgart en elders in Duitsland...
De andere wintercircussen hebben vaak nog maar 1 topklasse artiest, of soms helemaal geen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 06, 2016 9:37 am 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Nou Paul, gelukkig is er meer dan alleen Carré.
Bovendien is een circus niet uitsluitend succesvol door een reeks van 'bekroonde' artiesten voor te schotelen, dan wel door een goede sfeerbeleving te creëren. En dat kan ook zonder een gouden clown.

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 06, 2016 3:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Want ook zonder wilde dieren hadden ze in Roermond ook de laatste jaren toch altijd wel een programma dat zeer de moeite waard was!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 06, 2016 6:30 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
die probleme fingen meiner meinung nach an, als man vor einigen jahren versuchte dem traditionellen circus den rücken zukehren und programme nach art des noveau cirque produzierte.

georg


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 06, 2016 10:39 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 21, 2014 6:45 pm
Berichten: 164
kevin schreef:
Nou Paul, gelukkig is er meer dan alleen Carré.
Bovendien is een circus niet uitsluitend succesvol door een reeks van 'bekroonde' artiesten voor te schotelen, dan wel door een goede sfeerbeleving te creëren. En dat kan ook zonder een gouden clown.


Sfeer is absoluut belangrijk. Voor mij liever een plastic zitje in een goed gevulde circustent met de geur van zaagsel dan een pluche stoel in een theatergebouw. Maar in een tijd waarin iedereen zich laat informeren via internet reviews alvorens een ticket te kopen, kom je niet meer weg met een slap programma. Men verwacht bij een circusvoorstelling minstens een aantal keren op het puntje van de stoel te zitten. Niet alleen gouden clown artiesten kunnen dit bewerkstelligen, er zijn veel meer goede acts, maar ik vond het programma van cirque d'hiver ieder jaar minder worden. Je miste de beleving dat je iets speciaals zag; een beleving die een circusvoorstelling echt wel moet hebben als je het mij vraagt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 07, 2016 12:41 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 27, 2008 2:58 pm
Berichten: 86
Locatie: Swalmen
http://youtu.be/vgjlXTu49lQ


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 07, 2016 4:05 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Bedankt voor deze mooie filmtip!
Nou ben ik natuurlijk maar een leek, maar ik zou zo één twee drie niet weten wat er aan dit schitterende gevarieerde en sfeervolle programma mankeerde.....!
Er daarbij wel van uitgaande dat we in het tijdperk na 15 september leven.
Doodzonde dat ze stoppen, laten ze er nog maar eens poosje ernstig over nadenken!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.