Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:07 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 20, 2021 5:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Op NPO 2 - woensdag 27 oktober om 22:20 uur:

Andere tijden
Een kijkje in de geschiedenis van Circus Renz

Afbeelding

Circus Renz had in de jaren 70 en 80 de grootste groep roofdieren ter wereld, en Bassie en Adriaan stapten nog weleens de piste in.
Andere tijden biedt ons een kijkje in de lange, tumultueuze geschiedenis van een bevlogen circusfamilie.

Het circus is vergane glorie, klinkt het al heel lang.
Die oubollige clowns en dat gesleep met wilde dieren is niet van deze tijd.
Andere tijden kijkt naar de historie van Circus Renz, dat in de loop der tijd verschillende gedaantes had.
Het originele Duitse circus startte in 1842 onder leiding van Ernst Jakob Renz, de Nederlandse circusfamilie Van der Vlugt nam de naam over in 1923.


Bassie en Adriaan
De hoogtijdagen van het Nederlandse Circus Renz waren in de jaren 70 en 80, met de grootste roofdierengroep ter wereld én Bassie en Adriaan, die weleens de piste in stapten.
In 2015 ging het circus na een reeks zware tegenslagen failliet.
Circus Renz International bestaat nog wel, onder leiding van Franz Renz.
Dat begon vorige maand aan een tournee door Nederland en Duitsland.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dus houden we allemaal (als min of meer circuskenners) onze hartjes vast......

Want met 'Het circus is vergane glorie' en 'oubollige clowns en gesleep met wilde dieren' is de toon al wel weer aardig gezet!
En om de Renzen uit elkaar te kunnen houden (echt of vals...) moet je als buitenstaander van goeden huize komen....
Wie weet zal er volgende week woensdag ook nog iets leuks over 'het circus' te zien zijn....
Maar ik vrees het ergste......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 20, 2021 10:01 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Wat een aankondiging. Circus Renz met de grootste roofdierengroep ter wereld in de jaren 70? Arnold (Nol) van der Vegt, vader van Herman, had een leuk middelgroot circus met ook roofdierennummers. Zij reisden met een twee master met plaats voor ongeveer 1000 mensen. Tom Dieck sr. (toen nog jr.) volgens mij in 76 of 77, Maurice Vienne in 1978 en 1979 en in 1980 Mike Barray. Toen een aantal jaren geen roofdierennummers. In 1982 nog een Portugees die met roofdieren optrad maar al vrij snel Renz verliet. Eind jaren 80 vaak Henk Luyckx of dezelfde Tom Dieck. Prima nummers maar zeker weten niet de grootste. Ook geen topnummers. In die jaren had je dompteurs als Dieter Farell, Gerd Siemoneit-Barum, René Strickler en ik vergeet er nog een aantal. Maar dat waren dompteurs met vaak grote gemengde groepen die vele malen beter waren dan de roofdierennummers bij Renz.
Grote successen in de jaren 70/80? Met B & A zat de zaak goed vol maar ik heb ook meegemaakt dat voorstellingen werden afgelast wegens gebrek aan belangstelling of dat er krap 200 man in de tent zaten. Een groot circus was het zoals gezegd ook niet. Trendsetter was men ook niet. Zou voor de makers van Andere Tijden die een documentaire willen maken over de geschiedenis van het Circus in Nederland veel interessanter zijn om aandacht te geven aan de opkomst van Toni Boltini in de jaren 60 en het verdwijnen van de grote Circussen Strassburger, Van Bever, Jos Mullens en Mikkenie in de jaren 50.
En over de historie ben benieuwd of het verhaal van de rechtszaak die de Duitse Renz voor de oorlog aanspande tegen grootvader en oprichter Arnold van der Vegt. Deze won de zaak en mocht met de naam Renz op reis mocht blijven gaan door puntjes tussen de letters te plaatsen. Renz werd R.E.N.Z. wat stond voor Ras Echte Nederlandse Zwervers.
Overigens heeft Bernard Renz sr nog in de piste bij het Nederlandse Renz gestaan. Het geruzie over de naam Renz ontstond pas na het tragische overlijden van Herman Renz in 1996.
Bassie en Adriaan traden in 1978 en 1979 regelmatig op. Van 1980 tot en met 1982 hadden zij hun eigen circus Bassie en Adriaan. In 1980 verrichte de tentenbouwers van Renz de op- en afbouw bij B & A. Vanaf 1987 traden B & A weer op bij Renz. In 1989 na het overlijden van Nol heeft het circus nog een jaar als B & A gereisd. Deze tournee werd overigens voortijdig beëindigd en het circus verkocht.
In 1990 ging Renz Berlin in Nederland op tournee. Herman van der Vegt wilde weer zelfstandig op reis en begon in in 1991 als Circus Herman Renz jr. Dit circus groeide vooral na de dood van Herman en zijn vrouw Diana Luyckx uit tot een van de grootste circussen van Europa.
Ben zeker nieuwsgierig naar de uitzending maar ben benieuwd hoe waarheidsgetrouw alles zal zijn.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 20, 2021 11:18 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Didier schreef:
Want met 'Het circus is vergane glorie' en 'oubollige clowns en gesleep met wilde dieren' is de toon al wel weer aardig gezet!

Deze zin had volgens mij tussen "quotes" moeten staan... ik verwacht niet dat dit de strekking van de uitzending zal zijn....

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 21, 2021 4:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Deze zin had volgens mij tussen "quotes" moeten staan... ik verwacht niet dat dit de strekking van de uitzending zal zijn....


Wat ik heb geciteerd zijn quotes en als dergelijk vermeld.
De strekking van Heuvels opmerking ontgaat me dan ook....
Evenals overigens waar hij zijn verwachting op baseert.
Tenzij hij beschikt over voorkennis, wat zou kunnen indien hij zijn medewerking heeft verleend aan het programma.

Wat Hugo betreft. Die spuit een grote hoeveelheid informatie. Dat was zinvoller geweest aan het adres van de redactie voor of tijdens net maken van het programma...
Mogelijk hebben ze gebruik gemaakt van de informatie van iemand anders die ter zake kundig was.
Indien niet, dan herhaal ik, mede gebaseerd op de al erg kromme aankondiging: ik vrees het ergste!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 21, 2021 6:13 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En geloof dit keer niet alles wat Circusweb meldt: de uitzending is WOENSDAG 27 oktober en niet donderdag.
Want dan ergert u zich wellicht een dag te laat dubbelop......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 21, 2021 8:48 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Didier schreef:
Wat ik heb geciteerd zijn quotes en als dergelijk vermeld.
De strekking van Heuvels opmerking ontgaat me dan ook....
Evenals overigens waar hij zijn verwachting op baseert.
Tenzij hij beschikt over voorkennis, wat zou kunnen indien hij zijn medewerking heeft verleend aan het programma.

In jouw eerste bericht wordt ingegaan op negatieve berichtgeving over circussen destijds. Dat wil niet zeggen dat de redactie van "Andere tijden" dit ook zo zwart-wit ziet, ik verwacht eerder een genuanceerde uitzending. Maar we zullen het zien....

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 21, 2021 10:40 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Didier schreef:
Circus Renz had in de jaren 70 en 80 de grootste groep roofdieren ter wereld, en Bassie en Adriaan stapten nog weleens de piste in.
Andere tijden biedt ons een kijkje in de lange, tumultueuze geschiedenis van een bevlogen circusfamilie.

Hier ben ik inderdaad lekker op los gegaan. De grootste groep roofdieren ter wereld is namelijk absolute onzin. Maar dat had ik al gezegd.

Didier schreef:
Wat Hugo betreft. Die spuit een grote hoeveelheid informatie. Dat was zinvoller geweest aan het adres van de redactie voor of tijdens net maken van het programma...

Dank voor het compliment. Ik ben niet benaderd door de redactie van Andere Tijden. Logisch ook want er zijn in Nederland mensen met veel meer kennis over het circus. Ik ga er vanuit dat er vast wel deskundigen benaderd zijn. Die zullen in de uitzending ongetwijfeld aan het woord komen of informatie verstrekt hebben. Wordt er in de uitzending daadwerkelijk onzin gekletst, dan ga ik lekker mopperen.
Wordt nu wel heel nieuwsgierig naar de uitzending!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2021 3:18 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat van die deskundigen betwijfel ik ten zeerste, gezien de hoeveelheid desinformatie die het programma bij voorbaat al produceert.
De enige informatie die ik tegenkwam was de zienswijze van Wilde Dieren de Tent Uit, c.q. Stichting Aap, c.q. Partij voor de Dieren, e.a..
Die dus in het kader van hun lobbywerk aanschoven bij de toenmalige staatsecretaris die zo vrij was woordelijk argumenten over te nemen in haar begeleidingsnota.
Door de Raad van State verworpen als niet zijnde wetenschappelijk onderbouwd en getypeerd als 'broddelwerk'.
Wat in het Rijk van Rutte (c.s.) geen fluit uitmaakte, want het ging gewoon door....

Maar over dat soort dingen verbazen we ons heden ten dage al in het geheel niet meer....!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 27, 2021 5:37 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Herinnering aan vanavond dank zij de Gids.tv: https://www.gids.tv/artikel/16730/woens ... ircus-renz

Woensdag 27 oktober in Andere Tijden: Circus Renz

Circussen in de problemen


Afbeelding

Woensdag (27 oktober) is er weer een nieuwe aflevering van Andere Tijden te zien op NPO 2.
Deze week wordt de geschiedenis van Circus Renz uit de doeken gedaan.
De circuswereld houdt zich steeds moeilijker staande, en dat geldt ook voor Circus Renz.


Hoogtijdagen
In deze moeilijke tijd wordt er met enige nostalgie teruggeblikt op de hoogtijdagen van Circus Renz, in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw.
Destijds was Circus Renz het toonbeeld van opwindend amusement, bijvoorbeeld met clown Milko, een heuse spreekstalmeester en natuurlijk trapezemeisjes.

Ongeval
Circus Renz was een familiecircus waar de hartstocht voor het circusvak hand in hand gaat met de liefde voor dieren.
Toch is er door de jaren heen aan drama geen gebrek: een noodlottig koolmonoxide-ongeval, een faillissement, een wederopstanding en hulp uit onverwachte hoek, het komt allemaal voorbij.
Tot het doek valt.


Andere Tijden is elke woensdag om 22.20 uur te zien op NPO 2.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daaronder dan een tijdloze Patty Brard (inderdaad, een datum maar geen jaartal) die haar hondje klaar maakt voor het circus!

https://www.gids.tv/video/354140/patty- ... cien-video

Patty Brard stuurt hondje Bobbie
naar het circus: "Cirque du cien!" (video)


Patty Brard wed erom dat haar lieve kleine hondje Bobbie later het circus in zal gaan.
Brard, die momenteel van haar vakantie geniet op Ibiza, deelt op Instagram een video van haar dansende Bobbie op schoot.
Ze schrijft bij het vrolijke filmpje: "Dat jullie t allemaal weten: als Bobbie later groot is, gaat ze bij t circus! Cirque du chien! Wedden?"
Bekijk de beelden van Bobbie hier: https://www.instagram.com/p/CRV75MXnmdK ... atch_again
Zie onder de video foto's van Patty Brard en Bobbie samen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 27, 2021 11:06 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Een mooie documentaire over de opkomst en ondergang van Circus Herman Renz. Het ging niet over Circus Renz in de jaren 70/80. Daar heb ik al genoeg over gezegd. Vond het al met al een documentaire die recht deed en de belangrijkste hoofdrolspelers aan het woord liet. Andere Tijden waardig!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 28, 2021 2:05 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Hugo schreef:
Een mooie documentaire over de opkomst en ondergang van Circus Herman Renz. Het ging niet over Circus Renz in de jaren 70/80. Daar heb ik al genoeg over gezegd. Vond het al met al een documentaire die recht deed en de belangrijkste hoofdrolspelers aan het woord liet. Andere Tijden waardig!
Mee eens, keurige documentaire. Er valt natuurlijk veel meer te vertellen maar daar heb je veel meer zendtijd voor nodig.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 28, 2021 4:31 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Voor wie de aflevering nog niet zag: https://anderetijden.nl/programma/1/And ... rd-publiek


Inderdaad leuk en goed om te zien.
In tegenstelling tot de (eigen) aankondigingen geen totaaloverzicht van 'Circus Renz' van begin tot eind, maar beperkt tot (globaal) de laatste 25 jaar van het circus.
Een zeer terechte keuze, want langer heeft het in feite niet bestaan!
Keurig ook hoe iedereen aan het woord werd gelaten zonder direct te gaan zwartepieten.
En dat gelardeerd met leuke opnames van vroeger, die velen vast nog niet eerder zagen.
Erg goed gedaan, niets op aan te merken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 28, 2021 6:02 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ook de NRC keek mee: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/28/me ... z-a4063415

Het sprookje van Circus Herman Renz werd uitgeblazen,
maar niet door een olifant


Zap Van Circus Herman Renz rest nu alleen nog een oude kar in een schuur.
De geschiedenis van het fameuze circus, woensdag in Andere tijden (NTR-VPRO), zou niet hebben misstaan
in een serie met heftige plotwendingen.


Afbeelding
Milko Steijvers vertelt over Circus Herman Renz.

Natuurlijk was het zielig voor de leeuwen, de tijgers en de olifanten.
Hoe groot de mensenliefde ook was waarmee ze werden omringd, hun hokken waren klein en de kunstjes die ze deden in het licht van de piste, waren niet hun eigen spel.
Toch hoefde ik maar een stukje te zien van de aflevering die Andere tijden (NTR-VPRO) woensdag wijdde aan Circus Herman Renz om lang vervlogen verbazingen opnieuw te beleven.
Zó groot is dus een olifant. Zo hard brult dus een leeuw. Zo machtig springt dus een tijger.

Een sprookje was het, maar het werd uitgeblazen.
Niet door een olifant met een lange snuit, maar door de tijdgeest, bijgestaan door diens maatje mismanagement.
Van Circus Herman Renz rest nu alleen nog een oude kar in een schuur.
De oude spreekstalmeester Rob Ronday slingert nog één keer „hóóggeëerd publiek” de leegte van de camera in.

Milko Steijvers, de clown, vertelt hoe hij als negenjarige door de oude Herman Renz van zijn fiets werd geroepen („Hé mannetje, kom eens even hier”) en samen met zijn moeder in het circus belandde.
Hij maakte deel uit van het clubje twintigers waarmee Herman Renz junior in 1991 een geheel vernieuwd circus begon.
We zien mooie beelden van Herman die zich optrekt aan de (ingekorte) slagtanden van een olifant. Iedereen was familie.
Op archiefbeelden noemt Renz de namen van alle aangetrouwde familieleden in een tempo dat zelfs een ervaren soapscenarist zou doen duizelen.

De werkelijke ontwikkelingen zouden ook niet hebben misstaan in een serie met heftige plotwendingen.
Op een morgen in 1996, ze waren neergestreken in het Vennenbos in Hapert, kwamen Herman Renz en zijn vrouw Diana hun bed niet uit.
Milko had in de loop van de ochtend een keer de deur van de wagen opengemaakt en „hé luie flikkers” naar binnen geroepen, maar geen reactie gekregen.
Om half elf was Rob toch maar naar binnen gegaan. Hij vond Herman op het toilet en Diana in bed.
„Ze waren omgekomen door koolmonoxide, samen met hun hondje”.
Rob, die soms een creatie van Diederik Ebbinge lijkt, schiet vol als hij het verhaal vertelt.

Kruisbestuiving met broodroosters
Het circus werd van de ondergang gered dankzij een firma in huishoudelijke apparaten die wel wat zag in broodroosters in circusverpakking en andere vormen van kruisbestuiving.
Inmiddels deelden de overgebleven vrienden van Renz het directeurschap, maar toen kwam de dierencrisis.
Demonstraties, bekladde auto’s, sponsors die hun handen van het circus aftrokken.
Toen de dieren het circus hadden verlaten, begonnen de ruzies.
Rob wilde moderniseren, de anderen zagen het circus voor zich zoals het al honderd jaar was geweest.
Rob vertrok, Milko tekende de papieren waar de boekhouder mee kwam vaak zonder ze te lezen.
In 2015 werd het faillissement uitgesproken.

Nu zien we Milko op een parkeerplaats zorgvuldig zijn passen uitmeten en zijn bus leeghalen.
Hij heeft een paar jaar geleden op de kermis in Tilburg een vlooientheater gezien en gedacht: dit kan ik veel beter.
Dus zet hij zijn eigen theatertje in elkaar.
Groot boven de ingang hangt een bord, waar al een barstje in zit: Milko’s circus. The smallest circus in the world.

Voor wie na deze circusballade nog wat ruimte voor melancholie over had, was er op NPO2 ook Maarten van Roozendaal.
Ik ben de man die naast mij staat (NTR), een mooie documentaire van Josefien Hendriks over de zanger en cabaretier die alweer acht jaar dood is.
In de uit oud materiaal opgetrokken film vertelt Van Roozendaal min of meer zijn eigen levensverhaal, vol jeugdige rommeligheden, ongeplande roem en zo veel genotsmiddelen dat hij het woord zelfdestructie in de mond neemt.
Hij geeft een even precieze als eenvoudige samenvatting van het kleine weerbarstige circus dat zijn kunstenaarschap is: „Ik schrijf teksten en ik zorg door te zingen dat die teksten zo diep mogelijk binnenkomen.”


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.