Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 3:32 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circusdocumentaire 26.09 a.s.
BerichtGeplaatst: vr sep 23, 2011 3:23 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Op maandag 26 sept. zendt de NCRV op Ned.2 om 22.55 uur de documentaire Vijf ton liefde uit, welke gaat over circusdirecteur David Balding en zijn olifant Flora.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 12:27 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Voor wie het gemist heeft, hier het verhaal in het kort:...

Leuren met een eigenzinnige circusolifant

In 2004 verhuisde de Amerikaanse circusolifant Flora naar een olifantenopvang in de staat Tennessee.
In de documentaire Vijf ton liefde worden de circusdirecteur en zijn geliefde olifant op de voet gevolgd.

"Ik wilde mijn hele leven al een olifant", vertelt circusdirecteur David Balding aan het begin van de documentaire. "Maar ik had geen idee wat ik me op de hals haalde." In 1984 kocht hij een 2-jarig olifantje, een schouderhoog beestje dat volgens de papieren moederziel alleen was overgebleven na een drijfjacht op een olifantenkudde in Zimbabwe. Het weesje kreeg de naam Flora. In de jaren die volgden begon Balding zijn eigen circus in St. Louis, Missouri met de olifant als hoofdattractie. Het circus bestaat nog steeds en heet Circus Flora.

Na zestien jaar circustrucs, verloor de inmiddels vijf ton wegende kolos interesse in de optredens en besloot Balding een nieuw tehuis voor haar te zoeken. Documentairemaker Lisa Leeman hoorde in die tijd over Baldings voornemen en begon de man te volgen tijdens de zoektocht naar olifantenopvang, een project dat jaren in beslag zou nemen. Baldings eerste keus was repatriëring naar Afrika maar allerlei praktische bezwaren gooiden roet in het eten. Volgens Flora's medeverzorger Raul Gomez speelden emotionele bezwaren ook grote rol omdat Balding zelf nooit kinderen heeft gehad.

"Dit is zijn dochter", legt de verzorger in Vijf ton liefde uit. "Ik denk niet dat hij ooit afstand van haar kan doen." Vanaf dat moment volgt de documentaire de zichtbaar aftakelende Balding langs dierentuinen en speciale opvangcentra. Flora's temperament blijkt een obstakel maar 'vader' Balding ziet alleen de zonnige kant van zijn geliefde 'dochter'.

Uiteindelijk is ze welkom bij de Elephant Sanctuary in Tennessee waar haar gedragsproblemen worden toegeschreven aan een posttraumatische stressstoornis

(PTSS). Flora is welkom, maar Balding wordt al snel verzocht niet meer langs te komen, zodat Flora kan wennen aan andere olifanten. De scheiding vormt het hoogtepunt van de documentaire met Balding als meelijwekkende achterblijver. En hoe is het op het moment met Flora? "Ze gedraagt zich precies zoals een wilde olifant zich behoort te gedragen", vertelt Jill Moore, de persvoorlichter van de Elephant Sanctuary vanuit Tennessee. Balding mag nog steeds niet op bezoek bij Flora maar volgens Moore heeft hij zich inmiddels met een gerust hart neergelegd bij de omgangsregeling in de wetenschap dat Flora goed in haar vel zit.

http://www.bndestem.nl/algemeen/show/95 ... lifant.ece

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2011 7:26 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Deze film is bekender onder de oorspronkelijke titel "One lucky elephant" (zie http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... nieuws/388 en http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... ephant-uit)

De film is een voorbeeld van hoe het dus eigenlijk niet moet, de uiteindelijke opvang even buiten beschouwing latend. Een olifantje kopen alleen maar omdat je het zo een leuk dier vindt om er vervolgens achter te komen dat je eigenlijk twee of drie van deze dieren had moeten hebben en je mogelijk ook meer aandacht aan het dier had moeten geven. Net als bij huisdieren geldt het advies: Bezint eer ge begint.

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.