Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 16, 2024 2:56 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 03, 2012 7:42 pm 
Offline

Lid geworden op: zo jul 11, 2010 6:24 pm
Berichten: 47
Vanavond in het programma Koppen XL op Vrt (Belgische staatstelevisie) een reportage over een circusolifant die op pensioen gaat en nu kennis maakt met soortgenoten.

Koppen XL
dinsdag van 21:25 tot 22:00


Reportagemagazine.
(afl 1) "Vijf ton liefde" De Afrikaanse olifant Flora verloor als baby haar moeder door toedoen van ivoorstropers. Ze werd geadopteerd door de Amerikaanse circusdirecteur David Balding. Balding maakte haar de ster van zijn circus. Maar nu de olifant een dagje ouder wordt, realiseert Balding zich dat ze niet meer gelukkig is in het circus. Maar waar laat je een olifant die, behalve als baby, nog nooit een andere olifant heeft gezien? Deze ontroerende documentaire onderzoekt de consequenties van het in gevangenschap houden van wilde dieren en volgt Balding en Flora op een moeilijke en emotionele reis naar een welverdiend pensioen. Afstand doen van Flora valt David niet mee. Er is in de jaren een bijzondere band gegroeid tussen de man en zijn olifant.


http://www.zita.be/entertainment/tv-gids/een/64846_koppen-xl.html


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2012 9:12 am 
Offline

Lid geworden op: zo jul 11, 2010 6:24 pm
Berichten: 47
Iemand dit gezien?
Ik had gemengde gevoelens bij de reportage.

Groetjes


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2012 10:16 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Op Youtube zijn fragmenten en trailers te zien, te vinden onder de originele titel "One Lucky Elephant".
Ik heb hem een half jaar geleden gezien, maar hij staat niet meer zo op mijn netvlies.
zie ook
viewtopic.php?f=8&t=3743&p=30154

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2012 10:49 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Ik heb hem gezien en ik had ook gemengde gevoelens. Ik ergerde mij vooral aan het feit dat men zelfs in Koppen erin slaagt om woorden te verdraaien om een standpunt in te nemen. Zo zegt de man dat hij wroeging heeft omdat hij destijds gekozen heeft voor één enkele olifant en dat hij - moest het te herdoen zijn - er zeker twee had genomen.
En wat maken de reportagemakers er op het einde bij het besluit van? Een man met wroeging omdat hij een olifant heel zijn leven heeft laten optreden. Ja hallo, dat is toch wel iets helemaal anders. En zeker als het onmiddellijk gevolgd wordt door het feit dat dierenrechtenactivisten zelfs vandaag de dag nog moeten strijden om de dieren uit de circussen te weren.
Mijn haren gingen onmiddellijk wat overeind staan...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 8:48 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Tja,

deze film is dan ook door dieractivisten ruim aangeprezen. Kijk maar eens op de volgende linkjes:

http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... ephant-uit
http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... nieuws/388
http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... lde-dieren

Uiteraard met de kanttekening dat wddtu graag het beeld van de situatie zodanig verdraait dat het altijd in hun voordeel is...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 5:04 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Ik vond de reportage op zich best nog wel meevallen. Ik had niet echt de indruk dat men een negatief beeld wou opwerpen van de circuswereld. Maar ik had vooral problemen met de besluitvorming van de presantatrice achteraf.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 9:46 am 
Offline

Lid geworden op: zo jul 11, 2010 6:24 pm
Berichten: 47
de presentatrice zei nochtans dat de discutie over het houden van wilde dieren niet aan de orde was. Toch had ik idd het gevoel dat ze tegen dieren in het circus was.
Ik vond het wel erg dat hij zijn olifant niet meer mocht zien. Ze konden toch zorgen dat hij haar kon bekijken via filmpjes of vanop afstand waar de olifant hem niet zag?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 5:46 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Wat je er ook van vindt, als je de beelden ziet van die olifantenopvang Elephant Sanctuary in Tennessee dan hebben ze het daar wel heel mooi voor elkaar. Dan kunnen ze ineens wel mooie duidelijke filmpjes maken die op de juiste snelheid lopen. Leuke filmpjes als je van olifanten houdt, zoek maar op You Tube. Zie je Flora bomen uit de grond halen en dat heet dan Makin' Savannah. Leuk. En ook het contact met de andere olifanten.
Ja. het blijft wel sneu voor die man. Maar hij heeft in ieder geval deze filmpjes nog. En een hoop herinnereingen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.