Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 6:47 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 5:34 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ongetwijfeld ook in de gedrukte krant, zeker in de editie Den Haag en omstreken. Maar daarnaast op de site van het Algemeen Dagblad, waar ik het vond. Een erg mooi interview met clown Francesco Beeloo van dit circus, dat deze week de tenten heeft staan op het roemruchte Malieveld.
Ook de foto's zijn zeer de moeite waard!



Afbeelding
"Het is heerlijk om rond te reizen en telkens weer in een andere stad vrolijkheid te brengen."

'Ik wil een glimlach op gezichten toveren'

Circus Malieveld | Hij is de enige Nederlandse artiest in het Circus Louis Knie dat deze week op het Malieveld staat. "Mogen toeren met dit Oostenrijkse circus is een sterretje op mijn rapport'', zegt clown Francesco.

Met het faillissement van Herman Renz leek ook een einde te zijn gekomen aan een mooie Haagse traditie: circus op het Malieveld in de herfstvakantie.

De jonge onderneming Hillenaar Events, sinds enkele jaren ook verantwoordelijk voor het Haags Kerstcircus, koestert de traditie en heeft er voor gezorgd dat er dit jaar op het Malieveld toch weer een tent staat opgesteld voor het hooggeëerd publiek. De Oostenrijkse tak van het Circus Louis Knie doet de hofstad aan voor een show met acrobaten op een rad des doods, slangenmeisjes, messenwerpers en een menselijke piramide uit Kenia. En er lopen ook weer dieren rond op het Malieveld. Geen tijgers, olifanten of beren want die zijn verboden in het moderne circus. Maar wel de paarden voor de dressuurnummers waaraan Circus Knie zijn bekendheid ontleent.

Niet dom
Meest opvallend zijn de Fries-Hollandse zwart- en bruinbonte koeien, die moeten bewijzen dat ze lang niet zo dom zijn als algemeen over hen wordt gedacht. En alsof gedresseerde koeien al niet bijzonder genoeg zijn graast in de weide ernaast ook nog een kudde kamelen.

Afbeelding

Als rode draad door deze bonte stoet artiesten en jongleurs loopt Gilberto Francesco Beeloo (47), roepnaam Francesco. Hij is vooralsnog de laatste telg uit een Brabantse revue- en circusfamilie. Een 'repriseclown', die gedurende de show vier keer in de piste komt om een glimlach op het gezicht van de bezoekers te toveren.

"Mijn opa's familielijn komt zelfs uit Den Haag'', zegt de enige Nederlandse artiest in dit internationale circus. "Hij was operettezanger en trok als eerste tenor mee met de Bouwmeester Revue. Totdat hij mijn oma leerde kennen. Zij kwam uit de circusfamilie Mullens en werkte daar als koorddanseres. Sindsdien heeft mijn opa Engel Beeloo alles gedaan in het circus: conferencier, goochelaar, bedrijfsleider.''

Op zijn 17e trok Francesco met twee ooms mee in de wereld van het rondreizend circus. Clowntje spelen zat hem in de genen. Hij begon als de domme August, speelde daarna - geïnspireerd door zijn grote leermeester, de Italiaanse pierrot Francesco Caroli - 25 jaar lang de rol van witte clown en is nu weer een August met de rode neus. "Een goede clown heeft het kinderlijke uit zijn jeugd goed bewaard. Charlie Chaplin bleef altijd het jong gebleven brutale ventje. Zijn timing was perfect en zijn vondsten waren geniaal. Voor mij geldt hij als de allergrootste ooit.''

Afbeelding

Open blik
Behalve de volwassene die in doen en laten altijd een kind is gebleven, is een goede clown volgens Beelo de artiest die het publiek zijn zorgen doet vergeten. "Ik maak contact met de bezoekers en speel op ze in. Ik lach met ze, nooit óm ze. Vanuit de piste herken ik ze meteen: de mensen met de open blik en de bezoekers die bijna angstvallig zitten te kijken met een blik van 'O god, als hij mij er maar niet uitpikt'. De kunst is iedereen aan het lachen te krijgen. Ik ben geen stomme clown, maar praat met het publiek. En omdat circussen overal reizen heb ik mij zes talen aangeleerd. Voor het Hongaars of Zweeds deins ik ook niet terug, al studeer ik de act daar fonetisch in.''

De spoeling in circusland wordt steeds dunner. Aan talent ontbreekt het niet, maar voor de traditionele rondreizende circussen is het moeilijk geworden het hoofd boven water te houden. Beeloo prijst zich gelukkig dat hij deel uitmaakt van het rondreizend Circus Knie en noemt het een sterretje op zijn rapport. "Het is een circus met een enorme reputatie'', zegt hij.

Rondreizen
"Ik ben de enige Nederlander in het gezelschap. Het is heerlijk om rond te reizen en telkens weer in een andere stad vrolijkheid te brengen. Het leven als een artiest is een leven zonder oorlog. Of circusartiesten nu uit Rusland, Afrika of Noord-Korea komen, ze begrijpen elkaar altijd. Het publiek is in de loop der jaren wel veranderd. Kinderen van nu zijn druk met Pokémon-jagen en computerspelletjes, vooral in Nederland. In Frankrijk sta je in een hoger aanzien, noemen de kinderen je 'Monsieur le Clown'. Maar het lukt mij bijna altijd om zelfs bij de stoerste en meest afwachtende bezoeker een glimlach op het gezicht te toveren. Als iedereen blij naar buiten gaat, ben ik het ook.''


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.