Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 4:43 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 26, 2017 4:16 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Een nieuwe loot aan de stam van snel uitgroeiende Sinterklaascircussen: ook Rotterdam krijgt van 18 t/m 24 november 2017 een dergelijk circus binnen zijn stadsgrenzen.
Plaats van handeling wordt het parkeerterrein van Het Kasteel aan de Spartastraat 1.
Voor wie het niet mocht weten: Het Kasteel is de benaming van het Sparta-stadion, zoals uit het adres al bleek.
De wijk heet Spangen en tramlijn 8 stopt er zo goed als voor de tent!
Voor het programma tekent Circus Barani.
Geen wonder dan ook dat dit circus op dit moment in de directe omgeving van de Maasstad opereert.
Ook Wouter Zuidema heeft met de organisatie te maken, in welke mate is mij niet bekend.

De poster:

Afbeelding

en de aanvangstijden:

za 18 nov - 15.00
zo 19 nov - 15.00
ma 20 nov - 17.00
di 21 nov - 17.00
wo 22 nov - 15.00
do 23 nov - 17.00*
vr 24 nov - 17.00
(* Tijdens de Familiedag betaalt u € 8,00 per persoon ongeacht de plaats.)


Afbeelding

Diverse sponsors ondersteunen het evenement:

Afbeelding

Verdere informatie op de site van Barani http://www.circusbarani.nl of op de speciale facebooksite: https://www.facebook.com/sinterklaascircusrotterdam/

En waar het allemaal om gaat:

Tijdens het Sinterklaascircus Rotterdam heeft de inpakpiet een foutje gemaakt.
Hij heeft namelijk de mijter van Sinterklaas ingepakt.
Helaas weet hij niet meer welk pakje het was.
Tijdens de voorstelling zoeken de pieten naar het goede pakje.
Hopelijk vinden de pieten de mijter nog terug zodat Sinterklaas de cadeautjes kan uitdelen.

Bent u benieuwd hoe dit afloopt?
Dan komt dat zien tijdens onze voorstellingen van 18 tot 24 november!
Voor meer informatie kunt u kijken op onze website of facebookpagina.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo okt 29, 2017 11:47 am 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Nog een paar jaar, en dan heeft circuswereld een nieuwe rubriek nodig om de kerstcircussen van de sinterklaascircussen
te onderscheiden, want ik voorspel dat die laatsten als paddenstoelen uit de grond zullen verrijzen,
en wellicht menig kerstcircus er voor ingeruild word, want ik las onlangs nog een stukje over het eerste sinterklaascircus
in ( hoe kan het ook anders) Sint Niklaas, en wel dat die door de jaren heen dus een grotere tent nodig hadden om
de bezoekersaantallen aan te kunnen, en die aantallen opliepen tot wel 19000 bezoekers, en van zulke bezoekersaantallen
kan menig kerstcircus alleen maar van dromen, dus een nieuwe traditie/hype is geboren. En na Sint Niklaas heeft Kevin
van Geet dus als 2e eenzelfde concept neergezet en met succes, en komt nu ook Robert Ronday met een sinterklaascircus
en nu dus ook een in Rotterdam. En ik zeg dat er wellicht wat kerstcircussen er voor ingeruild zouden kunnen worden,
want een kerstcircus organiseren is een kostbare grap, want extra tenten, de boel aankleden in kerstsfeer, een
duur programma van 2,5 uur en dan dik 14 dagen draaien om wat te verdienen. Als ik dan kijk naar Sint Niklaas,
dan zie ik alleen 1 circustent zonder voortent en uiteraard zonder kerst aankleding, en een programma van maar 1,5 uur,
want het is tenslotte voor de hele kleine kinderen en daarvoor is een programma van 2,5 uur veel te lang,
en dan nog een Sint en pieten die het programma vullen met verhaaltjes en wellicht sinterklaasliedjes en dan
heb je vééééél minder artiesten nodig, dus qua kosten véél goedkoper dan een kerstcircus, en las ik dat
het in Sint niklaas maar 5 dagen duurt en dan 3 voorstellingen per dag in 2 weekenden en 2 voorstellingen
op de woensdagmiddag, dus 14 voorstellingen en waar een kerstcircus toch al snel een hele week voor moet staan.
En verder zie ik dus dat het dus sinterklaascircussen zijn die in plaatsen worden georganiseerd waar verder geen
kerstcircussen komen, maar nu dan toch wel in Rotterdam, en dat zou wel eens gevolgen kunnen hebben voor
het kerstcircus ahoy, want ik denk niet dat ouders die met hun kleine kinderen naar een sinterklaascircus gaan,
dan 3-4 weken later ook nog eens naar een kerstcircus zullen gaan, dus alles wat naar het sinterklaascircus gaat,
zal dan niet meer in dit geval naar Ahoy gaan. Nu trekt Ahoy heel erg veel bezoekers mede dankzij de
acties waardoor mensen goedkoop een kaartje kunnen bemachtigen, dus die zal er niet zo heel erg veel
last van hebben, maar ik voorspel dan wel dat er dan vanaf volgend jaar ook in andere plaatsen
sinterklaascircussen bij gaan komen waar ook kerstcircussen gepland zijn, en die zullen dat wel gaan merken,
en er wellicht boze ondernemers bezwaar zullen gaan maken tegen dergelijke sinterklaascircussen, want
de basis blijft wel circus en dan 2x binnen een goeie maand, dus ben ik benieuwd wat de toekomst gaat brengen,
en hoe gemeentes hier mee om gaan.
Hoe dan ook, ik voorspel dat sinterklaascircussen helemaal de bom gaan worden de komende jaren, en of het dan ook net
zo lang volhoud als menig kerstcircus moeten we maar afwachten, maar ik denk wel dat het zeker minimaal
dik 10 jaar een succes gaat worden voordat het nieuwtje er af zal zijn en de bezoekersaantallen weer af zullen
nemen, maar dan zijn we wel weer 10 jaar verder en tot die tijd zal menig kerstcircus dan een flinke
concurrent erbij krijgen, want ik blijf erbij dat mensen hun geld maar 1x uitgeven aan een circus,
dus word het of kerstcircus of sinterklaascircus, en de allerkleinste kinderen zullen sinterklaas dan
toch leuker vinden en de ouders ook, want het is ook nog eens stukken goedkoper dan een kerstcircus.
Het sinterklaascircus in Sint Niklaas is inmiddels al jarenlang een succes en ook Kevin van Geet heeft bezwezen
dat het ook in Nederland een succes kan zijn, en zal Robert Ronday ook wel weten wat hij doet, en dan nu weer een
3e in Rotterdam, en ben ik dan ook reuze benieuwd hoe ze het allemaal gaan doen en wens ze dan ook allemaal heel
veel succes toe. :wink:


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo okt 29, 2017 2:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zo is het maar net, de tijd zal het leren!
Over deze Rotterdamse versie kreeg ik nog wat nadere informatie. Het is inderdaad een initiatief van Wouter Zuidema die daartoe de samenwerking zocht en aanging met Circus Barani.
Zijn opzet is om (ook) gezinnen die het niet al te breed hebben eens circusvermaak te gunnen.
Dat hij daartoe een flinke lijst aan sponsors benaderde en wist te overtuigen is met name bedoeld om alle kindertjes naar huis te laten gaan met een heus cadeau.
Van directe concurrentie met Ahoy is denk ik maar weinig sprake. Daar trekken ze in redelijk korte tijd altijd veel publiek uit een wijdere omgeving dan alleen maar Rotterdam.
Dat zal op Spangen vast niet het geval zijn!
En het werd ook al eens eerder gememoreerd: Rotterdam (en directie omgeving) is groot genoeg voor meer dan één circus.
Het is dan ook een te prijzen initiatief van Zuidema!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo okt 29, 2017 7:44 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Voorwaarde voor succes is een overtuigende Sinterklaas en Pieten, en een spectaculaire show. In Sint-Niklaas klopte dat allemaal.
Ben benieuwd of de grotendeels allochtoonse bevolking van Spangen in beweging gaat komen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo okt 29, 2017 10:11 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
heuvels schreef:
Voorwaarde voor succes is een overtuigende Sinterklaas en Pieten, en een spectaculaire show. In Sint-Niklaas klopte dat allemaal.
Ben benieuwd of de grotendeels allochtoonse bevolking van Spangen in beweging gaat komen.


Of ze uit spangen of spanje komen, zwarte pieten zullen er zeker zijn, dat garandeer ik je. :clown :mrgreen:


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr nov 10, 2017 5:21 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Uit een aantal reacties blijkt dit circus wel te leven in Rotterdam.

Maar eerst maar even de kortingsbon:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

met daarbij de volgende tekst:

Hoe stoer is dit, er komen twee jonge bezoekers uit California (Amerika) ons sinterklaas circus bezoeken. Namens alle artiesten van harte welkom.

De posters hangen:

Afbeelding

Afbeelding

Weet u wat zo leuk is aan ons sinterklaascircus ? De Meet en Greet met onze Sint en Zwartepiet!

Afbeelding


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo nov 22, 2017 5:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Hoog bezoek tijdens de première van het Sinterklaascircus in Rotterdam!
Ja, Sinterklaas uiteraard, maar daarnaast niemand minder dan de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb!
Hij was eregast en zat een groot deel van de voorstelling in de loge met de Sint.
Die zich voor die gelegenheid van een alternatief hoofddeksel voorzag, maar dat was vast onderdeel van de show!
Ha, het antwoord volgt hieronder!

Wouter Zuidema schrijft er over en maakte de foto's:

Vandaag was het een erg leuke dag in het Sinterklaascircus.
En precies op onze première mochten wij onze burgemeester Aboutaleb ontvangen die ons een warm hart onder de riem gaf en hij vond het hartverwarmend wat wij voor onze kinderen doen in Rotterdam.
Vele cadeautjes werden opengemaakt, maar elke keer zat de mijter van Sinterklaas er niet in, dus Sinterklaas moest de gehele tijd met zijn werkmijter op blijven zitten tot z'n mijter gevonden zou worden die inpakpiet per ongeluk in had gepakt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo nov 22, 2017 8:21 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Ik zie meer pieten en beveiligers van aboutaleb dan betalend publiek, dus was de première zo te zien niet echt een succes.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo nov 22, 2017 8:40 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Bah, wat een hufters.
Het is hoog tijd dat een einde komt aan dit anti Zwarte Piet extremisme.
En dan moet gelijk korte metten worden gemaakt met die andere idioten: de extremistische Vega-Peta gekkies.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1314078 ... warte-piet

en als extra nog even de platte tekst ....

Initiatiefnemer breekt tent af
Sinterklaascircus gestopt na bedreigingen om Zwarte Piet

Door Maarten Ritman

ROTTERDAM - Een Sinterklaascircus in de Rotterdamse wijk Spangen is vervroegd gestopt nadat de initiatiefnemer via Facebook werd bedreigd. Dit omdat hij weigert zijn Zwarte Pieten aan te passen naar zogenoemde roetveegpieten.

Wouter Zuidema had naast het stadion van Sparta in de wijk Spangen een tent opgezet om daar het kinderfeest een keer per dag te vieren met een voorstelling. Vlak voordat het zover was, kreeg hij van zijn opdrachtgever te horen dat hij roetveegpieten moest gebruiken in plaats van de afgesproken ’echte Pieten’. Dit omdat Rotterdam kort daarvoor had besloten dat die stad afscheid gaat nemen van de traditionele Zwarte Pieten.
Wouter Zuidema had naast het stadion van Sparta in de wijk Spangen een tent opgezet om daar het kinderfeest een keer per dag te vieren met een voorstelling. Vlak voordat het zover was, kreeg hij van zijn opdrachtgever te horen dat hij roetveegpieten moest gebruiken in plaats van de afgesproken ’echte Pieten’. Dit omdat Rotterdam kort daarvoor had besloten dat die stad afscheid gaat nemen van de traditionele Zwarte Pieten.
’Kon niet anders’

„Ik heb dat toen toegezegd, want ik kon niet anders. Als ik had geweigerd, dan had ik niet kunnen komen”, verhaalt Zuidema. „Tijdens de voorstellingen speelden er ’gewone’ Zwarte Pieten.” Dat bleef niet onopgemerkt.

Al bij de opening hadden twee leden van de lokale gebiedscommissie geprotesteerd. Volgens Zuidema hadden ze zelfs eieren op zak om de Zwarte Piet te bekogelen, maar hij liet zijn acteur niet alleen naar buiten gaan.

’Tent in de fik’
Vervolgens stroomden de bedreigingen binnen op Facebook. „Steek die kuttent maar in de fik met die racisten”, schreef iemand. Zuidema moest „bespuugd worden” en hij moest maar „eens opletten wat ze met zijn tent zouden doen.”

Contact met de wijkagent leverde hem weinig op. „Als ik aangifte zou doen van bedreiging, zou er niets mee gebeuren, zo is mij verteld.” Na twee dagen vol bedreigingen en beschimpingen besloot Zuidema de handdoek in de ring te gooien. „Ik vond het onverantwoord om verder te gaan.”
’Kinderfeest kapot’

Het verhaal zorgt voor woede bij de grootste lokale partij, Leefbaar Rotterdam. Raadslid Tanya Hoogwerf dient schriftelijke vragen in bij het stadsbestuur. „De activisten stoppen niet totdat het hele kinderfeest kapot is gemaakt.”

Ondertussen baalt Zuidema vooral dat hij zijn voorstelling niet kan spelen voor de kinderen in de achterstandswijk. Toch keert hij volgend jaar weer terug. „Maar dan wel in een andere stad. Het is nu te kort dag om nog ergens anders terecht te kunnen.”

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 1:19 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Een wat meer genuanceerd verslag:

https://nos.nl/artikel/2204140-sinterkl ... reigd.html

met daarin:
Ook een wijkagent in Spangen spreekt tegen dat Zuidema het circus heeft gesloten omdat hij werd bedreigd. "Ik ben er 100 procent zeker van dat dat niet het geval is." Volgens de wijkagent vielen de bezoekersaantallen tegen. Dat zou volgens hem een reden kunnen zijn voor de sluiting.

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 2:11 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Ik zie maar een handjevol mensen op de foto's vd première, en waarvan een hoop pieten en wat beveiligers van aboutaleb,
dus is het gewoon geflopt, en ziet het er naar uit dat dat de reden is waarom er vroegtijdig een eind aan gemaakt is,
en die paar "bedreigingen" van een paar kwajongens op facebook dan maar als reden word opgegeven.
En verder kon je dit soort "acties" ook wel een beetje verwachten in een stad als Rotterdam, want er wonen
meer buitenlanders of mensen van buitenlandse afkomst dan nederlanders, en die buitenlanders
hebben nou eenmaal veel langere tenen dan wij. Verder lees ik dat er met klem verzocht is geworden
om geen zwarte pieten toe te laten omdat Rotterdam van zwarte piet af wil, dus was het een kwestie geweest
van een andere kleur schmink van een paar euro of gewoon alleen een paar zwarte vegen op de gezichten,
tja en dan toch gewoon zwarte pieten de piste insturen, dat is dan vragen om heibel.

Zo zie je maar weer dat de ene stad de andere niet is, want bv in St. Niklaas in België hebben ze dus geen
problemen met zwarte piet, en trekken ze er dan ook bijna 20.000 mensen. En verder verwacht ik ook
geen problemen in Gouda of Helmond, en zou ik er niet van staan te kijken als de pieten daar dan ook alles
behalve compleet zwart zijn, en wel om de vrede te bewaren, en er zo ongestoord een leuke boterham verdiend
kan worden, of dat de inwoners er gewoon geen problemen mee hebben, en wel omdat het allochtone gehalte
daar véél lager is dan in Rotterdam. We leven dan ook in andere tijden waarin de wereld op z'n kop gezet is geworden
door social justice warriors, emo's en policors, en dat vraagt dan ook om aanpassingen aan de huidige tijden,
dus was het dan ook een domme zet om in het hol vd allochttone leeuw (lees Rotterdam) met een zwart gezicht op te
komen draven, want dat is hetzelfde als dat je bv in de schilderswijk in den haag een gay parade zou gaan houden,
want dat is gewoon vragen om moeilijkheden, dus is dit wel een beetje een "eigen schuld dikke bult"verhaal.
Nou kun je wel beginnen over principes en zo, maar die brengen geen geld in het laatje, en aangezien een
(sinterklaas)circus geen liefdadigheidsinstelling is maar een commerciële onderneming, had de organisator dan ook
beter moeten weten en wat zuiniger om moeten springen met de zwarte schmink.
Een kleine aanpassing dus die gewoon geen cent had hoeven kosten, dus een domme zet imo.

Nou, ik ben benieuwd hoe het kevin en ronday vergaat. Bij kevin zag ik vorig jaar geen problemen
en in een plaats als Helmond verwacht ik die ook niet, en zal ik er niet van staan te kijken
als de pieten daar niet helemaal zwart zijn, en wel omdat de ondernemers gewoon geld willen
verdienen zonder de woede van een minderheid op de hals te halen. Ik weet wel dat als ik
een sint in de piste circus zou neerzetten, ik dan voor de zekerheid alle kleuren vd regenboog
zou gebruiken, behalve zwart, al was het in dokkum, want je bent onderweg om wat te verdienen
en niet om een politieke statement te maken en in het ergste geval op de vuist kunt gaan
met actievoerders die het op je materiaal voorzien hebben of met bedreigingen heen en weer gooien
alsof het pepernoten zijn. Dat het allemaal diep triest is dat je zo je geld moet verdienen, sta ik helemaal
achter, maar het is nou eenmaal niet anders, dus kun je eigen maar beter aanpassen aan de wensen
van de tijd waarin we leven, en daar heeft dit circus zich dan mooi in vergist door het niet te doen,
en dan nog wel in de meest allochtone stad van nederland die zwarte piet gewoon in de ban heeft gedaan.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 2:50 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Voor de goede orde nog even de volledige tekst van het NOS-verhaal:

Sinterklaascircus Rotterdam gestopt;
initiatiefnemer bedreigd


Afbeelding
Zwarte Piet tijdens de intocht in Maassluis in 2016

Een 'Sinterklaascircus' in de Rotterdamse wijk Spangen is na een paar dagen afgebroken.
Initiatiefnemer Wouter Zuidema zegt tegen lokale media dat hij zich na bedreigingen op sociale media en via de telefoon niet meer veilig voelt.
Hij zou worden bedreigd, omdat de pieten in het circus zwart zijn.

Volgens Zuidema eiste de stichting WMO Radar, die het circus zou sponsoren, kort voor de start van het circus dat er 'veegpieten' zouden worden gebruikt, omdat de gemeente Rotterdam eerder al had besloten af te willen van Zwarte Piet.
Als Zuidema niet aan de eis tegemoet zou komen, zegt hij, kreeg hij geen water en stroom voor de tent.

Zuidema zegt dat hij niet anders kon dan akkoord gaan met de eis, maar gebruikte vervolgens toch Zwarte Pieten in de voorstellingen.
Daarop volgden bedreigingen via de telefoon en sociale media.

Stichting: lezing Zuidema onjuist

In een reactie spreekt WMO Radar de lezing van Zuidema tegen: er waren volgens de stichting ruim van tevoren afspraken gemaakt over het gebruik van veegpieten.
De dag voor het circus van start zou gaan, beëindigde Zuidema echter de samenwerking met de stichting.

De tent van het Sinterklaascircus stond sinds zaterdag naast het stadion van voetbalclub Sparta voor een dagelijkse voorstelling.
Zuidema vindt het voor zijn eigen veiligheid en die van de vrijwilligers niet verantwoord om nog door te gaan.

'Bedreiging geen reden voor sluiting'

Ook een wijkagent in Spangen spreekt tegen dat Zuidema het circus heeft gesloten omdat hij werd bedreigd. "Ik ben er 100 procent zeker van dat dat niet het geval is."
Volgens de wijkagent vielen de bezoekersaantallen tegen. Dat zou volgens hem een reden kunnen zijn voor de sluiting.

Volgens de wijkagent is het zo dat op Facebook een rare reactie is geplaatst over het Sinterklaascircus en twee anti-Piet-demonstranten korte tijd bij de tent hebben gedemonstreerd.
"Daarna is er gesurveilleerd en veel contact geweest met Zuidema, maar zijn er geen bedreigingen meer geweest.
Zuidema zei zelf ook dat hij zich niet herkende in het artikel in de lokale krant."


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 3:04 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Tot zover ongeveer dezelfde berichtgeving. Vreemd genoeg wordt met geen woord gerept over het circus zelf. De naam wordt niet eens genoemd!

Dat is wel anders in het AD. Mogelijk wordt daar 'die plaatselijke krant' mee bedoeld.
Daarin stond:

Afbeelding

Buurt jaagt circus mét Zwarte Piet de stad uit

Het Sinterklaascircus in de Rotterdamse wijk Spangen is na commotie rond het inzetten van klassieke Zwarte Pieten al weer vertrokken.
Initiatiefnemer Wouter Zuidema had volgens betrokkenen afgesproken roetveegpieten in te zetten, maar hield zich daar niet aan.
De eigenaar van de tent, circus Barani, besloot zijn spullen in te pakken.


In Spangen wonen overwegend mensen van allochtone afkomst. ,,De gemoederen liepen hoog op’’, zegt eigenaar Robert Zinnecker van Barani.
,,We zijn bedreigd. Ook is een zeil van onze dierentent vernield en een van onze wagens met verf besproeid. We hebben drie nachten lang rond onze spullen gelopen om ze te beschermen.
Uiteindelijk kregen we na een gesprek met mensen van het wijkcentrum zwart op wit te zien dat de afspraak was om alleen met roetveegpieten te werken.
Wij waren daar niet van op de hoogte. In overleg met dat wijkcentrum hebben we besloten onze tenten af te bouwen.’’

Bedreiging

Volgens Zuidema heeft het vertrek onder meer te maken met een bedreiging op facebook. Een man riep op de boel ‘plat te branden’.
Zuidema erkent dat hij ook in de clinch lag met sponsor WMO Radar. Met die sponsor en andere betrokkenen, waaronder het wijkcentrum Westervolkshuis, had hij contact over de kleur van de Pieten.
,,Ik had een foto van een bruine zwarte piet geappt en die kleur was goedgekeurd’’, zegt Zuidema.
,,Woensdag voor de intocht kreeg ik een app dat we roetveegpieten moesten gebruiken. Ik stond met mijn rug tegen de muur.’’

David Forbes van het Westervolkshuis ontkent dat toestemming is gegeven voor bruine Zwarte Pieten. ,,Ik heb alle communicatie daarover gezien en daar is nooit mee ingestemd’’, zegt hij.
,,De afspraak was dat er alleen roetveegpieten in het circus zouden zijn. Daar heeft Zuidema zich niet aan gehouden.’’

Aboutaleb

De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb was zaterdag nog een van de gasten van het circus, waar uiteindelijk geen roetveegpieten maar Zwarte Pieten rondliepen.
Gebiedscommissielid Ninny Duarte Lopes van Delfshaven ging er met haar vriendin Dorien Visser poolshoogte nemen.
,,Toen we zagen dat er klassieke Zwarte Pieten waren, hebben we een wijkagent gevraagd of we met bordjes die we bij ons hadden mochten protesteren. Dat mocht.
Op de kartonnen bordjes stond de tekst ‘Zwarte Piet is racisme’.’’

Ik kom terug met dit circus in een stad rond Rotterdam waar we wel welkom zijn.
-Robert Zinnecker, Sinterklaascircus

Het Sinterklaas circus in Spangen was overigens geen succes. De twee voorstellingen trokken slechts een handjevol mensen.
,,Alles bij elkaar heeft ons doen besluiten te stoppen’’, aldus Zuidema.

Hij wil volgend jaar opnieuw een Sinterklaas-circus opzetten, maar dan in een andere stad.
,,Het circus is bedoeld voor minderbedeelden. Kinderen krijgen snoepgoed, fruit en cadeaus en tickets zijn er vanaf 7,50 euro.
Ik kom terug met dit circus in een stad rond Rotterdam waar we wel welkom zijn.’’


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 3:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Enkele van de reacties op facebook, te beginnen met de negatieve:

Wij stonden hier te protesteren.
Er waren hooguit 3 gezinnen.
De wijk heeft geen behoefte aan een circus met pieten met racistische kenmerken.
Ga maar inpakken. Je gaat hier niets verdienen.


Helaas kan ik dit slechte circus, die mensen hun persoonlijke spullen publiekelijk gebruikt om zichzelf "staande" te houden inzet, geen 0 geven... Jammer!
Je blijft met je poten van mensen hun spullen en zeker hun kinderen af!
Of ze nou tegen zp zijn of niet... ! Misselijk hoor!


Wat een onsmakelijk gedoe; zwarte piet hoort niet in het circus, want kinderen horen niet bloot gesteld te worden aan racistische karikaturen.

Helaas wil dit circus geen kleine aanpassing doen betreft zwarte Piet ondanks dat zij dit hadden afgesproken met 1 van hun sponsoren.
Deze sponsor heeft zich dan ook terecht teruggetrokken. In een wijk als 'multicultureel' Spangen lijkt mij de aanpassing van zwarte Piet meer als passend.
Helaas wil dit circus hier niet aan meewerken en sluit hierbij heel veel ouders en kinderen uit de wijk uit. Helaas. Een gemiste kans!


Een positieve:

Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten
Laten de kleintjes als vanouds genieten
Prachtig al die vrolijke blije kindergezichtjes
De kinderen stralen als heldere lichtjes
Ze zijn even uit de dagelijkse sleur
Op hun wangetjes verschijnt weer kleur
Ze lachen en hebben veel plezier
Het circus brengt ze een beetje vertier


En Amber reageert namens het circus:

Wij als circus zijn alleen ingehuurd om de tent op te bouwen en de voorstelling te verzorgen.
Ons maakt het in principe niks uit of er nu een "zwarte" piet of een "roetveeg" piet rondloopt.
Wij hebben er geen problemen mee ons op andere mensen aan te passen.
Helaas wisten wij niet van alle afspraken aangezien meneer Wouter Zuidema dit allemaal heeft geregeld.
Naar aanleiding van een gesprek vandaag met het westers volkshuis zijn wij achter een aantal afspraken gekomen waarvan wij dus niks wisten.
Er is bijvoorbeeld afgesproken dat wij roetveegpieten en normale pieten hebben zodat er voor een ieder wat wils is.
Die meneer Zuidema heeft dit afgesproken maar aan ons niks doorgegeven.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 3:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En dan was er nog RTV Rijnmond. Compleet met een radio-opname van ruim 8 minuten. Met een telefonisch interview met Wolder Zuidema en een meneer van WMO Radar.
Die eerste begint een beetje warrig, maar het valt ook niet mee een hele situatie in een paar woorden onder te brengen. Hij wil gewoon meer vertellen dan er gevraagd wordt....
Het gaat over de soorten Pieten. Volgens hem zouden er twee witte en vijf bruine komen.
Hij heeft het over bedreigingen als 'Brandt die kuttent maar plat met al die racisten er in', en dat is natuurlijk best heftig.
Er schijnt niet echt iets vastgelegd te zijn op het gebied van de kleur van de Pieten, verklaart ook de woordvoerder van WMO Radar, een gemeentelijke instelling die voor het water en de stroom zou zorgen. Volgens hem waren er uiteindelijk roetveegpieten toegezegd, maar verbrak Zuidema de samenwerking.
Op het eind maakt hij nog wel even flink reclame voor een ander sinterklaasfeest in de buurt, waar mogelijk het door Zuidema naar zeggen achtergelaten snoepgoed zal worden uitgedeeld.
Over wat voor soort Pieten daar zullen verschijnen wil hij zich niet uitlaten. Wel mag Zuidema -desgevraagd- komen kijken.

Sinterklaascircus in Spangen stopt 'na ruzie over kleur van pieten'

Afbeelding
Met drie foto´s, waaronder deze.

Het Sinterklaascircus in Spangen heeft al na twee dagen de handdoek in de ring gegooid.
Initiatiefnemer Wouter Zuidema en gemeentekantoor WMO Radar lagen in de clinch over de kleur van de Sinterklaashulpen.


"Mijn Pieten waren egaal bruin en goedgekeurd door WMO Radar", zegt initiatiefnemer Wouter Zuidema van het Sinterklaascircus.
"Woensdag kreeg ik ineens via een app te horen dat het roetveegpieten moesten zijn", zegt Zuidema.
"Zo niet dan zou ik geen water en stroom meer voor het circus krijgen van WMO Radar."

Het kantoor erkent dat er een verschil mening was over de invulling van Zwarte Piet.
"Het klopt dat wij niet wilden samenwerken met het Sinterklaascircus als het uiterlijk van de pieten niet werd aangepast", zegt David Forbes van WMO Radar.

"Wij vinden het circus een mooi initiatief dat wij graag wilden faciliteren en hebben daarom onze sponsoring aangeboden.
Alleen zijn wij ook voorstander van een geleidelijke aanpassing van Zwarte Piet."

Bedreigingen

Zaterdag werd het Sinterklaascircus - een initiatief voor kinderen uit arme gezinnen - nog gezocht door burgemeester Aboutaleb.
Diezelfde dag kwamen twee tegenstanders van Zwarte Piet naar de tent om te demonstreren. Een van hen zou lid zijn van de gebiedscommissie.

Daarna kreeg Zuidema bedreigingen op zijn Facebookpagina. "Ik vond het na zondag onverantwoord om nog verder te gaan."
Het was de bedoeling dat het circus een week lang naast het Spartastadion zou staan.

Dordrecht

Ook in Dordrecht had een Sinterklaas-initiatief hinder van tegenstanders van Zwarte Piet.
Daar werd vloeibaar metaal in de sloten van het Sinterklaashuis gespoten, zodat het huis lastig toegankelijk was.
Op het huis waren ook stickers geplakt met de tekst 'Zwarte Piet is racisme'.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.