Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 8:38 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Ieder circus in Nederland lid van VNCO?
Peiling eindigde op ma jun 04, 2012 8:02 am
Nee, lid van ECA of een Kermisbond moet al genoeg zijn. 7%  7%  [ 1 ]
Alleen Nederlandse circussen moeten lid zijn. 20%  20%  [ 3 ]
VNCO moet een keurmerk gaan worden voor gemeenten. 73%  73%  [ 11 ]
Totaal aantal stemmen: 15
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 8:02 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Afgelopen week kreeg ik de nieuwsbrief van de VNCO, de Vereniging voor Nederlandse Circus Ondernemingen. Met interessante onderwerpen. Zoals de regels van de VNCO. Ik sprak niet zo lang geleden een circus dat geen lid kon worden van de VNCO en dat moet dan zijn omdat ze aan een van de volgende regels niet voldoen.
Leden van de VNCO onderschrijven zowel de regels voor primaire bedrijfsvoering
(algemene regels voor goed ondernemerschap) als de secundaire regels:
• Ingeschreven staan bij een Nederlandse Kamer van Koophandel;
• Ingeschreven staan bij de Nederlandse Belastingdienst;
• Voldoen aan de fiscale verplichtingen, conform de wetgeving;
• Inhoudingen en sociale premies die van toepassing zijn op de bedrijfsvoering
afdragen;
• Beschikken over WA verzekeringen, waarin tenminste het risico voor derden is
afgedekt;
• Zorgdragen voor alle wettelijke vereiste vergunningen;
• Zorgen voor een diervriendelijk beleid, waarbij de “Richtlijnen voor het houden
en tonen van circusdieren” gehanteerd worden.
De Algemene Ledenvergadering beslist op basis van een voorgenomen bestuursbesluit
over de toelating van leden.

Ook circussen vanuit Duitsland of ander landen kunnen dus lid worden, zoals onlangs Circus Menagerie van Lutz Freiwald. Het is misschien een goede zaak als alle in Nederland reizende circussen zouden voldoen aan bovenstaande regels, met elkaar kun je je sterk maken voor bepaalde zaken, bijvoorbeeld bij gemeenten waarbij bepaalde wettelijke regels worden genegeerd zoals:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/nieuws/gemeenten-mogen-circusdieren-niet-verbieden.5721566.lynkx

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 8:32 am 
Offline

Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:34 am
Berichten: 436
Locatie: Yerseke
heel mooi
nu alleen nog circussen zoeken die lid willen worden
want verschillende buitenlandse zaken willen dit niet vanwege het belied van de vnco en of mensen die het daar vor het zeggen hebben
vergeet ook niet dat diverse buitenlandse zaken aangesloten zijn bij de eca het zelfde eigenlijk als de vnco alleen dan europees
en ja de aanmelding van freiwald is ook maar vanwege 1 reden


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 9:42 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Hier kunnen dus ALLE circussen aan voldoen. Want de grenzen staan al vele jaren open voor "goederen en diensten" zoals dat zo mooi heet in de ambtelijke taal. Iedereen kan zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en iedereen kan een BTW-nummer aanvragen bij de belastingdienst.

Ik weet ook zeker dat de diverse "Duitse Familiecircussen" in het verleden zijn benaderd door de VNCO om toch vooral lid te worden van de VNCO. Tijdens mijn veelvuldige bezoeken aan diverse circussen kwam ik Adri Lammers óók tegen die op weg was naar de een of andere woonwagen van een directeur. Dus je kunt niet zeggen dat de circussen nooit zijn benaderd. Het kan hooguit zijn dat JIJ nooit bent benaderd. Maar ja, je bent dan ook geen eigenaar van een circus!

Dat de ECA hetzelfde zou zijn als de VNCO maakt weer eens duidelijk dat je wel de klok hebt horen luiden maar dat je niet weet waar de klepel hangt. De ECA beweegt zich vooral op het niveau van Europese Wetgeving en deze organisatie onderhoudt daarvoor nauwe contacten met de Europese Commissie. Het gaat dan bijvoorbeeld over zaken als regels en wetten voor educatie. In NL hebben we de Rijdende School, maar in veel landen is er niets geregeld voor de kinderen. Maar bijvoorbeeld ook de eisen voor de veiligheid van Tentzeilen en constructies en regels voor dieren. Waarbij de nadruk ligt op HARMONISATIE. Zodat een tent, die in Frankrijk veilig is bevonden en daar is toegelaten, ook in Nederland kan worden gebruikt. Zonder dat je bij je komst naar Nederland eerst naar TNO moet stappen voor het aanvragen van een keuring en de Raad voor Accreditatie voor het bijbehorende veiligheidscertificaat als de keuring klaar is. Maar ook de harmonisatie voor de wetgeving betreffende dieren. Zodat Belly-Wien bijvoorbeeld ook weer eens naar het thuisland Oostenrijk kan gaan met de tijgers en de olifanten. Want dat kan nu helaas niet. Of dat een circus met tijgers ook weer gewoon naar Vlaanderen kan.

De VNCO pakt juist de onderwerpen op waar het werk van de ECA ophoudt. Dat heeft dan een voornamelijk nationaal karakter. Zo wordt het thema circus op de politieke agenda gezet. En dan niet zoals de dierenrechtenactivisten dat ook doen. De VNCO heeft het dan ook over het vereenvoudigen van het vergunningensysteem. In sommige gemeenten moet je niet alleen de standplaats aanvragen maar ook afzonderlijke vergunningen voor het ontvangen van een X aantal bezoekers in de tent, het plaatsen van reclameborden, het inschakelen van de geluidsinstallatie, het plaatsen van een toilettenwagen, het plaatsen van caravans rondom de tent, het afvoeren van meststoffen, het afvoeren van afvalstoffen, het verkopen van snoep+koffie+thee, het verkopen van etenswaren, het verkopen van bier en ga zo maar door.

De VNCO pakt ook de gemeenten aan die een verbod op dieren hebben. Voorbeelden: Winschoten, Alphen aan den Rijn en Amsterdam. En zeg nou niet dat de "Duitse Familiecircussen" daar niet van profiteren. Het was Belly-Wien dat na het afschaffen van het verbod als eerste in Winschoten en in Alphen kwam... Dankzij de VNCO hebben we in Nederland geen verbod op circusdieren. Terwijl Nederland toch het land is met het "beste" dierenrechtenactivisme in Europa!

De VNCO doet ook veel van het "dierenwerk" van de ECA. Daarvoor bestaan twee belangrijke redenen: Ten eerste is de ECA ontstaan uit de VNCO. Ten tweede is Nederland het enige land waar de circussen structureel bij het ministerie en bij de politici aan tafel zitten om te onderhandelen met dieren. Daarbij kijkt de hele wereld mee. Want dat proces is uniek in de hele wereld.

Uit deze historische banden vloeit ook voort dat veel werk binnen de ECA wordt gedaan door dezelfde personen die ook voor de VNCO werkzaam zijn. De door jou zo verguisde "heer Lammers" (zie je eerdere berichten en inmiddels verdwenen andermans berichten op de "nieuwe website") zul je ook bij de ECA ontmoeten op het moment dat het over circusdieren gaat.

De VNCO stelt vanaf de oprichting al eisen aan de bedrijfsvoering van circussen. De eisen die Gera opsomt en die je ook kunt lezen in de recente VNCO Nieuwsbrief. De ECA stelt dit soort eisen op dit moment nog niet. Maar het Zwitserse Circus Knie heeft de ECA de rug toegekeerd om juist het signaal af te geven dat de ECA ook eisen moet gaan stellen aan haar leden. Want het is toch te gek voor woorden dat de ECA opkomt voor het behoud van dieren in het circus, terwijl leden van de ECA zich schuldig maken aan bijvoorbeeld het importeren van honden naar het Verenigd Koninkrijk, waarbij de quarantaineplicht wordt ontdoken door de dieren verdoofd in de kofferbak van een auto mee te smokkelen. Of ECA leden in een Zuid-Europees land die werkelijk alle dierwelzijnsregels aan hun laars lappen. Dat gaat binnenkort dus veranderen. De ECA zal ook eisen gaan stellen.

Of dat pijn gaat doen? De toekomst zal het ons leren.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 9:03 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Dank je Ron, voor je prachtige pleidooi. Des te meer redenen voor alle in Nederland reizende circussen om te bewijzen dat ze voldoen aan die regels van de VNCO. Er is dus geen reden voor circusfans van circussen die geen lid zijn van de VNCO om zich te keren tegen circussen die wél lid zijn van de VNCO. Die trend is sinds een maand of twee helemaal hot item. Ik heb begrepen dat er zelfs een nieuwe circuswebsite is die vooral de niet-leden circussen van de VNCO aan t presenteren is. Al of niet met medeweten van de circusdirecties die niet bij de VNCO behoren.
Ik snap alleen deze opmerking niet zo
Citeer:
De door jou zo verguisde "heer Lammers" (zie je eerdere berichten en inmiddels verdwenen andermans berichten op de "nieuwe website") zul je ook bij de ECA ontmoeten op het moment dat het over circusdieren gaat.

Ik heb eerlijk gezegd in persoonlijke emails aan de heer Lammers aangedrongen op wat meer openheid wat betreft de rol van de VNCO, gezien ik om mij heen vaak de roep om meer duidelijkheid. Het ging mij in dit geval helemaal niet om de persoon Lammers, maar om de vraag wat de VNCO nu precies allemaal doet voor de circussen die lid zijn, in de hoop op wat meer (pers)voorlichting.
In jouw pleidooi wordt opeens veel duidelijk, en ik denk dat velen met mij opeens een aha-erlebnis hebben.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 10:07 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Gera,

De uitspraak over de "verguisde Heer Lammers" is dan ook niet aan jou gericht, dus ik kan me voorstellen dat je dat niet snapt. En van die "nieuwe website" is opeens een heel stuk verdwenen. Daar was die uitspraak wel op gericht. Want daar stond een hele uiteenzetting over hoe de VNCO in sommige gemeenten zou hebben gelobbyd (is dat goed Nederlands?) om alleen nog maar VNCO leden toe te laten. Het zal eerder zijn dat die gemeenten zelf hebben ontdekt dat ze met bij de VNCO aangesloten circussen veel minder (of geen) onaangename verrassingen achteraf hebben in het geval van schade aan terreinen die niet wordt hersteld of betaald. Dan zal zo'n gemeente vroeger op later eieren voor zijn geld kiezen. Dat is geen kwestie van lobbyen maar van de ervaring van gemeenten met circussen.

Elk circus beschikt over een tent, wagens en mensen. Daarmee kan ELK circus aan de eisen van de VNCO voldoen. En dus ook lid worden van de VNCO.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 11:38 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Er moet ook wel geld zijn , ik snap dat een klein familiecircus zich niet zomaar aansluit bij de VNCO, want het lidmaadschap zal ook wel een bedrag aan vastzitten en in deze moeilijke tijden is én een ECA lidmaadschap én een VNCO lidmaatschap bijvoorbeeld een hele kostenpost.

In Nederland zullen alle grote, ook duitse circussen zich zo aan kunnen melden voor de VNCO maar zoals iemand al eerder aangaf... de wil moet er zijn.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 11:32 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Als je het nooit gevraagd hebt, dan kun je niet weten wat de kosten zijn van het lidmaatschap. Hoe kunnen anders kleine circussen als Circus Sijm of het Magic Circus lid zijn? Het is ook een kwestie van de juiste prioriteiten stellen en verder willen kijken dan de hekken van je eigen circus.

Als een circus elk jaar een (of meerdere) nieuwe trekker(s) kan kopen en overschilderen in de huiskleuren dan zal er toch ook genoeg geld zijn voor een lidmaatschap? Of zijn het de (slechts kort aangestipte) primaire regels waar sommigen niet aan kunnen (of willen?) voldoen?

Met wetgeving die er aan komt zullen die regels - die niet eens door de VNCO zijn opgesteld - steeds belangrijker worden. Vroeger was er zoiets als het conduiteboek. Daar komt nu een moderne variant van: Het ondernemingsdossier. Daar krijgen circussen, net als allerlei andere bedrijven, mee te maken. Het Ondernemingsdossier is geen op zichzelf staand iets; het maakt deel uit van het programma "Slim Geregeld, Goed Verbonden" voor (onder andere) de gehele evenementenbranche. Daar horen circussen ook bij...

links:
http://www.ondernemingsdossier.nl/
http://sggv.nl/
http://sggv.nl/casussen/sggv-in-eveneme ... schrijving

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 12:14 pm 
Offline

Lid geworden op: zo mei 09, 2010 6:41 pm
Berichten: 107
Het verschil met de VNCO en de eca is dat je als VNCO lid aan heel veel eisen moet voldoen om je circus te doen onderscheiden van de circussen die het in Europa niet zo nauw zien zitten met de wetgeving .en bij de eca kan iedereen lid worden ook de circussen die het niet zo nauw nemen met de regels .en daarom heeft de switzerse knie ook een wijs besluit genomen om uit de eca te stappen en mede door dat de eca geen eisen steld aan het lidmaatschap zullen der veel top circussen in Europa volgen .ook het Nederlands nationaal circus herman renz is geen lid meer van de eca omdat der verschillende leden zijn die zich niet aan de regels houden dus met het eca lidschap weet je nog niet wat voor circus je binnen haalt en dat is met de VNCO wel beter geregeld


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 4:44 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Ik denk eerder dat ze uit de ECA zijn getreden omdat ze 2 olifanten uit Thailand willen importeren.Helemaal tegen de regels die zijn opgesteld door het ECA en ik denk ook dat VNCO hier op tegen is.Met andere woorden eigen belang.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 7:26 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
joop schreef:
Ik denk eerder dat ze uit de ECA zijn getreden omdat ze 2 olifanten uit Thailand willen importeren.Helemaal tegen de regels die zijn opgesteld door het ECA en ik denk ook dat VNCO hier op tegen is.Met andere woorden eigen belang.

Joop

Ik snap dit bericht niet, wie is uit de ECA getreden??

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 7:38 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Citeer:
.en daarom heeft de switzerse knie ook een wijs besluit genomen om uit de eca te stappen
volgens Commanderjeep

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: De regels van VNCO
BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 5:10 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Commanderjeep schreef:
ook het Nederlands nationaal circus herman renz is geen lid meer van de eca ........


....dit kan natuurlijk ook nog! Zou wel leuk zijn, eindelijk weer eens wat nieuw olifantenbloed in Nederland!
Al is het alleen maar om die tegenstanders het gevoel te geven dat ze met een zinloze en geldverslindende strijd bezig zijn tegen, als ik het goed schat, op dit moment 7 olifanten!

Afgelopen weekend nog een (buitenlands) VNCO-lid gezien met één olifant, dat vind ik eigenlijk wel schande wanneer je iets meer van deze dieren af weet!
Maar in dit geval heb je ook niks aan Thaise olifanten, want deze is van de andere soort.
En dat schijnt absoluut niet samen te kunnen gaan...

Nee, dan doen ze het bij Holiday on Ice toch heel wat beter!!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.