Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 3:35 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2014 8:51 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Brief vol aannames en achterhaalde feiten van 22 wethouders.
http://circusweb.nl/circusnieuws/brief- ... r-dijkema/

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2014 8:31 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Het zou hier natuurlijk wel beter staan als de naam van de staatssecretaris juist gespeld zou zijn.

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do sep 04, 2014 12:09 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Brief van Cedric Stalpers aan Joost Eerdmans.

De onderstaande brief is zojuist verzonden aan Joost Eerdmans met c.c. naar het Ministerie.
Citeer:
Zeer geachte heer Eerdmans,
Met dit bericht wil ik graag reageren op uw oproep om optredens van wilde dieren te verbieden in circussen. Gisteren citeerde NU.nl uw uitspraak over circusdieren: “Ze hebben te weinig leefruimte, zitten een groot gedeelte van de dag in hun transportkooien of staan aan de ketting. Ze kunnen ook veel te weinig lopen. Entertainment met wilde dieren geeft toeschouwers, en vooral kinderen, een slecht voorbeeld van de omgang met en de waarde van dieren’’.
Graag stel ik me, voordat ik inga op de thematiek van circusdieren, voor. Met veel belangstelling heb ik uw loopbaan als Kamerlid bij de LPF en lijsttrekker van Leefbaar Rotterdam gevolgd. Net als u had en heb ik grote bewondering voor Pim Fortuyn, de onderwerpen die hij op de politieke kaart wist te zetten en de verve waarmee hij zijn standpunten verwoordde. Net als u heb ik aandacht voor het welzijn van dieren in het rondreizende circus. Van deze kunstvorm ben ik sinds verschillende jaren – net als een groot deel van uw kiezers – een liefhebber. Vrijwel even lang voer ik vanuit de Universiteit van Tilburg en Fontys Economische Hogeschool Tilburg beroepsmatig onderzoek uit naar de publieke belangstelling voor en het imago van circussen in Nederland. Hierdoor heb ik vele circusmensen leren kennen, als ook de vraagstukken waarmee zij kampen.
Eén van de vraagstukken die u aankaart is die van wilde dieren in circussen. Graag zou ik u wijzen op het volgende. In circussen komen nagenoeg geen wilde dieren voor; de meest zijn geboren in dierentuinen of (andere) circussen, of verblijven reeds zo lang in een circus dat terugkeer naar het wild niet meer mogelijk is. De levensverwachtingen bewijzen dat deze dieren in het circus zeker niet slechter hebben dan in het wild. Zo worden tijgers slechts 9 jaar in het wild tegenover 22 jaar in het circus. Ook olifanten worden in het circus 5 tot 12 jaar ouder dan in het wild. In de wereld van zand en zaagsel krijgen dieren voedsel, verzorging en veiligheid; drie elementen die daarbuiten helaas vaak ontbreken.
De situatie die u schetst tegenover de pers is niet van toepassing op Nederland. Bij alle circussen die ik bezocht heb, staan dieren in de wei en niet in een transportkooi. Aan de ketting staan olifanten alleen bij het bezoek van een dierenarts; daarvoor en daarna niet. Circusmensen gaan dagelijks met deze prachtige dieren wandelen om hen voldoende lichaamsbeweging te bieden. Ook over de omgang met en waarde van circusdieren concludeert Hans Hopster, de onderzoeker van Wageningen Universiteit die enkele jaren geleden het welzijn van circusdieren in kaart bracht, iets anders dan wat u stelt: “In het algemeen zijn circusmensen zeer betrokken bij hun dieren en hebben zij het beste met hen voor.” Hopster concludeerde in zijn studie, die was uitgevoerd op verzoek van de overheid, dat in de overgrote meerderheid van de onderzochte circussen het dierenwelzijn op orde was. Volgens hem deden de morele principes van circusmensen inzake de omgang met dieren, niet onder van die van dierenactivisten.
Dr. Hopster adviseerde n.a.v. zijn onderzoek om te komen tot heldere eisen voor het houden en gebruiken van dieren in circussen. Nergens bepleit hij een verbod. Gezien zijn conclusies (over het algemeen is het welzijn van dieren in circussen op orde), gezien de levensverwachting van circusdieren (betekenisvol hoger dan in het wild), en gezien de inspanningen die circusmensen zich getroosten is een verbod overbodig. Sterker nog, een verbod zou onrecht doen aan de band tussen dier en mens in het circus. Waar zouden de circusdieren – die decennia deel uitmaken van een circusfamilie – heen moeten?
Als u en andere wethouders zich willen inspannen voor het welzijn van circusdieren, dan zijn hier volop andere mogelijkheden voor. Ik denk aan het volgende. Ga in gesprek met circussen en bied hen een ruime staplaats in het groen, waar de dieren volop ruimte hebben om te lopen. Graag laten medewerkers de dierenverblijven aan u zien en gaan zij met u in gesprek. Controleer op naleving van regels inzake dierenwelzijn; als wethouder hebt u hier alle mogelijkheden toe. Dat circussen niets te vrezen hebben, bewees Belly Wien in Eindhoven. Na luide protesten van GroenLinks wees onderzoek van de dierenpolitie eenduidig uit dat de dieren het uitstekend hadden bij dit circus.
Afsluitend wil ik de hoop uitspreken dat u zich met circusmensen en met mij wil inspannen voor het welzijn van dieren in circussen. Een verbod levert hieraan geen enkele bijdrage; kennis en begrip wel. Alleen van dichtbij ziet men de feiten. Graag zou ik met u over deze materie in gesprek gaan.
Met vriendelijke groeten,
Dr. C.P. Stalpers (Cedric)

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.