Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 9:47 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Ben Berdini
BerichtGeplaatst: za okt 17, 2015 11:59 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
In meerdere delen zal ik proberen een beeld te schetsen van een van Nederlands meest excentrieke artiesten uit de tweede helft van de vorige eeuw. Dat klinkt lang geleden maar is het niet. Zelf ben ik nu negenenveertig jaar en heb het allemaal meegemaakt. Ben Berdini is bij velen van ons bekend en wordt al snel afgedaan als "ach ja, die hadden we ook nog". Toch geloof ik dat hij het prototype was van oerhollands circus in al haar facetten. Verguist door velen maar van grote betekenis voor het circus. Als hij er niet was geweest was het circus Renz van Arnold vd Vecht er misschien ook niet geweest, maar dat komt later.
Dit wordt een eerbetoon aan een groot vakman zowel als artiest als circusdirekteur van het destijds succesvolle kleine circus Aladdin maar helaas moet ik ook al zijn gebreken melden omdat het fout zou zijn een verkeerd beeld te schetsen van deze typisch jaren 60/70/80 artiest.

Ben is geboren in Rotterdam en ik schrijf terecht is want hij leeft nog. Vraag me niet waar, maar ik heb horen zeggen in de buurt van Arnhem. Hij schijnt de weg helemaal kwijt te zijn maar dat heb ik van horen zeggen. Onder zijn geboortenaam Tertoole had hij een rijkelijke jeugd. Zijn ouders hadden een grote speelgoedwinkel. Ik denk wel eens dat het misschien de reden is dat hij zijn leven lang een kind is gebleven. Opgroeiende in de jaren vijftig kwam hij er zo langzamerhand achter dat hij artiest wilde worden en koos de naam Berdini. Veel artiesten uit die tijd lieten hun naam eindigen in ini, elli of oni. Dat stond natuurlijk prachtig op de zwartwit artiestenfoto. Hij kwam er ook achter dat hij homosexueel was en dat is iets wat hem zeker de eerste jaren moet hebben gekweld. Ik schrijf dit omdat ik zeker weet dat Ben dit niet erg vind en misschien wel vereerd is met deze hommage mocht hij het ooit lezen. Maar laten we eerlijk zijn; 60% van de artiesten waren homo hoewel de meeste van hen destijds toch maar een vrouwtje namen voor de beeldvorming.
Alleen ken ik niemand anders die er zo voor uitkwam en die het zo ventileerde. Vaak bij het vermoeiende af en in mijn denkvermogen een smet op zijn carrière omdat velen hier niet van gediend waren. Niet voor niets noemde men circus Aladdin destijds wel het circus met het bed van zes bij zes. Daar heeft menigeen in gelegen dus. Dit moet worden gezegd omdat ik een kompleet beeld wil geven.

Zelf heb ik hem meegemaakt zo tussen 1980 en 1989. Daarna zijn we elkaar uit het oog verloren omdat ook ik uiteindelijk ruzie met hem kreeg zoals velen. Want als er 1 ruziemaker was dan was het Ben Berdini. God, ik heb wat meegemaakt met hem. Zo weet ik mij te herinneren dat we met een man of tien in een Grieks restaurant zaten. Aan de piano een oude dame die geweldig speelde en zong. Ben was haar de hele avond aan het overladen met complimenten en naar mate de drank vloeide werden de complimenten heviger. Totdat zij een nummer speelde van Edith Piaff. Ben ontplofte in woede en schold het zielige mensje kompleet verrot. Ze mocht alles zingen maar van Piaff moest ze afblijven. We werden het restsurant uitgezet en Ben heeft tot zijn bed aan toe lopen blazen. Hem kalmeren is nog nooit iemand gelukt. Wat moet Ben ongelukkig zijn geweest in zijn leven. Van glunderende kinderlijke blik tot onvoorstelbare woede aanvallen en van een gecompliceerd en overdreven sexverslaving tot een genadeloos goed artiest.
Voorgesteld;
Ben Berdini, de Nederlandse circusartiest met een dubbele bodem, een hart van goud maar door geen mens begrepen.

Wordt vervolgd.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Ben Berdini
BerichtGeplaatst: za okt 17, 2015 2:15 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Wordt vervolgd.
Ook dat nog!

Terwijl we van deel I al zoveel hebben kunnen leren!

Zoals:
Citeer:
Maar laten we eerlijk zijn; 60% van de artiesten waren homo hoewel de meeste van hen destijds toch maar een vrouwtje namen voor de beeldvorming.


Ja, laten we eens eerlijk zijn!
Hoe staat het vandaag de dag eigenlijk met de beeldvorming?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Ben Berdini
BerichtGeplaatst: za okt 17, 2015 2:43 pm 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
Didier. Je begint knap vervelend te worden.
Schrijf zelf leuke dingen over het circus. Eigen inbreng met eigen ervaringen. Ik denk dat best veel mensen mijn stukjes leuk vinden. Het is weer eens iets anders dan tourinfo die je bijna overal vandaan kunt plukken.
Ik WEET dat ook ik niet perfect ben maar schrijf met plezier over circuservaringen zoals ik dat beleef in de hoop anderen daar een plezier mee te doen.
Jij bent meer een soort van paparazzo. Je wilt mensen vloeren waar je maar kan. Het is immers makkelijker te reageren op dingen van anderen dan zelf dingen in werking zetten.
Ik vindt het niet erg en ga gewoon door mer waar ik begonnen ben maar schrijf dit nu even voor jou. Je zet jezelf zo voor schut.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Ben Berdini
BerichtGeplaatst: za okt 17, 2015 3:06 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Persoonlijke mededelingen kun je het beste als een pb versturen.
Vervelend zal ik blijven zolang ik pure onzin blijf tegenkomen. Mijn vorm van eigen inbreng.....
Want die bestond tot dusver (bijna 4.000 berichten) inderdaad uitsluitend uit tourinfo!
Dus heb je gelijk dat ik nog nooit iets in werking heb gezet, dat kun jij inderdaad veel beter.
En vergis je niet (alweer...), ik weet dat er heel wat mensen smullen van dit soort discussies!
Goed voor de kijkcijfers dus!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Ben Berdini
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2015 4:47 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wachten we dus, in spanning, op het vervolg! Want dit was pas deel I.
Niet geheel toevallig sprak ik afgelopen weekend wat mensen uit de circuswereld waaronder ook die Berdini persoonlijk kenden en hebben meegemaakt.
De omschrijving van Borm, zoals hij die deed, vinden ze volkomen ongepast en absoluut niet kunnen.
Dat vond ik ook al, maar ik was niet eens een betrokkene!
Dat de schrijver mij ook elders al mateloos irriteerde met zijn zeer persoonlijke en doorgaans volledig van nuance gespeende meningen is al wel gebleken.
Het is dan ook eerder verbazingwekkend dan begrijpelijk dat hij soms ook nog bijval kreeg!

Voor wie hem zich niet goed kan herinneren even een link: http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-34553 ... iteit.html

Daar valt onder meer te lezen:

Failliete Alfons Borm trekt zich terug in anonimiteit

-zie ook: 25-3-2013 Weldoener met 3 ton verzonnen-

Afbeelding

Gepubliceerd: 25-03-2013

HOORN - Het doek valt nu definitief voor clown en goochelaar Alfons Borm. Deze week wordt zijn handel in springkussens en feestartikelen failliet verklaard en hij verklaart zelf zich nu helemaal terug te trekken met ”lieve vriendin, dochter hond en katten”. En weigert nu verder alle publiciteit. Maar die heeft hij natuurlijk de afgelopen weken ook wel genoeg gehad.

Maandagochtend was er de laatste uitspatting van de ’feestenbouwer’ uit Zwaag. Met zogenaamd 3 ton euro in 2 geldkoffers stapte hij voor een afspraak binnen bij zijn bank. In de koffers geen geld maar op papier het aanbod om 6 euro per maand af te lossen. Daar ging de bank echter niet mee akkoord. Het plan zou hem recent door Emile Ratelband zijn ingefluisterd...

Deze week wordt het faillissement officieel aangevraagd door het personeel. Er komt ook geen doorstart van het bedrijf. Borm beraadt zich op zijn toekomst. ”Het wordt in ieder geval niets met festiviteiten”. De kunstpenis heeft hij bij de bank achtergelaten. Die is bestemd voor zijn contactpersoon bij de bank. ”Ze moesten er wel om lachen”, zei Borm.

Op zijn Facebook-pagina schrijft Borm maandagmiddag:

Einde verhaal.
Ik merk dat er veel kritiek is mijn handelen en trek mij definitief terug. Het gaat nog steeds te goed in Nederland en ook ik kon geen vuurtje aanmaken. Typisch Nederland. Snel lanceren en snel weer naar beneden trappen. Geeft niks. Ik heb mijn lolletjes gehad en bedank alle mensen, die weten waar het echt over gaat, voor hun aandacht. Voor mij is het doek gevallen en trek mij terug met mijn lieve vriendin, dochter hond en katten.
Vrienden het ga jullie goed. Ik laat niets meer van mij horen en weiger verder alle publiciteit.

En de ondernemers die voor mij waren en nu tegen: Sukkel door, betaal door, knok door en ga er onder door...Maar dan niet huilen. Want huilen is voor jou te laat.




En lees vooral ook de reacties......

Jammer dat die anonimiteit niet wat langer heeft geduurd!

Inderdaad, voor wie het nog niet wisten: voormalig clown en goochelaar. Tegenwoordig afgevend op alles en iedereen die maar niet heel groot en indrukwekkend is reisde hij zelf jarenlang door met name Noord-Holland met een zogenaamde 'kindervoorstelling'. Er bestaat daar nauwelijks een buurthuis dat hij niet van binnen kent!
Noemt het wat je wilt -een recensie kan ik niet vinden maar bestaat vast nog wel-, maar dat deed hij dus als een soort imitatie-Bassie.
Want waar die toen nog altijd volop succes had moest ook elders goud geld te verdienen zijn.....
Het lukte kennelijk niet helemaal zoals gepland, en evenmin kwam het door hem bedachte circus Salto Mortale (zie ook hier viewtopic.php?f=4&t=1891) van de grond.
Ondanks het gewekte vertrouwen bij Heuvels, die schreef:
Citeer:
De man lijkt me een doordouwer die niet zo snel de moed laat zakken, we zullen er wel meer van horen. Een frisse kijk heeft hij zeker.
Ik denk niet dat hij met Herman Renz wil concurreren, die normaal de grote plaatsen aandoet. Salto Mortale wil op zijn gemak door de provincie sjokken, dat heeft wel iets, zo'n langzame tractorkaravaan over landwegen en door dorpen. Geeft meer bekijks dan de nachtelijke verdwijn- en verschijntrucs van de bestaande circussen.
Doe een plakkaat met de volgende standplaats op de wagens, rijd een extra rondje door het dorp en iedereen weet dat het circus er aan komt.
En tractoren mogen door iedereen boven 16 jaar bestuurd worden en zijn niet bang voor een modderveldje.

En ik moet toegeven, dit doet aardig romantisch aan.
We schrijven 2009, en veel verder dan Circus Cornelio dit jaar kwam het niet.....

Een circus beginnen is iets, je brood ermee verdienen iets anders.....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Ben Berdini
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2015 5:45 pm 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
Haha. Bedankt voor je gratis publiciteit.
Ik stop met mijn stukjes waar ik enthousiast mee was begonnen. Ik kan mij niet vinden tussen tussen jullie.
Bedankt voor 2 leuke weken en succes met achter je pc zitten.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Ben Berdini
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2015 6:25 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Dat vind ik meer dan zonde. Ik ben het niet altijd met je eens, soms ben je kort door de bocht, maar wel erg leum om te lezen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Ben Berdini
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 2:37 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Doe dat dan nog maar eens rustig van het begin af aan.
Want zo leum (?) was het allemaal niet! Leuk al evenmin.
Over het algemeen zeer aanmatigend, bevooroordeeld en bijzonder ongenuanceerd.
Zwijg ik nog over politieke standpunten. Zoals hoofddoekjes bijvoorbeeld. Of Europese verhoudingen en vluchtelingen.
Natuurlijk zijn ook hier mensen die dat graag lezen, maar met circus heeft het niets te maken. Tenzij je er een positieve draai aan geeft, wat ik probeerde....
Onder meer Sijm moest het ontgelden. Past dat beter dan wordt dat later weer ontkent en is het zogenaamd uit zijn verband gerukt. Lariekoek!
Buitenlandse circussen in ons land: weg ermee! Want die mensen zijn geen gedreven circusartiesten of -makers, maar reizen van kampeerplaats naar kampeerplaats en doen zo nu en dan een voorstellinkje omdat de koelkast toch ook nog gevuld moet worden. Lulkoek is in dit verband geen mooier maar wel een duidelijker woord dan lariekoek!
En wie schrijft dat dan allemaal? Iemand die zijn sporen verdiend heeft in de circuswereld en daardoor recht van spreken heeft? Allesbehalve dat, zoals bleek!

Nou mag op een forum iedereen zijn mening ventileren, onder geringe beperkende voorwaarden. Zelfs die geringe voorwaarden waren hem al teveel.
Maar volledig over de schreef ging hij met bovenstaand (eerste bericht hier) verhaal over Berdini.
Voor zover het al op waarheid mag berusten een ronduit schandalige manier van uit de school klappen over zaken die de buitenwereld absoluut niet aan gaan. En dat terwijl de hoofdrolspeler zelfs nog in leven is!
Dat noemt hij vervolgens 'een eerbetoon aan een groot vakman'! Die de weg helemaal kwijt schijnt te zijn, maar dat heeft hij van horen zeggen!
De afmetingen van het bed kloppen ongetwijfeld, misschien wel door hemzelf opgemeten!
En laten we vooral eerlijk zijn en blijven (schrijft hij): 60% van de artiesten was in die tijd homo hoewel de meesten maar een vrouwtje namen voor de beeldvorming.....
Of de bestrijding daarvan, beter gezegd..... Brrrrrrr!

Hoewel ik geen foto's maak ( en daar draait het dan eigenlijk wel om) mag iedereen mij gerust een paparazzo noemen.
Maar ook wat hij schreef dan graag kwalificeren als riooljournalistiek!

Ik hoop dat het hem verder goed gaat, ik wens iedereen altijd het beste.
Alleen in dit geval liever niet in de circuswereld!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.