Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:27 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Renz 1978 - 1982
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 8:25 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Rond 1977/1978 begon ik mij te verdiepen in het circus. Ik was op dat moment 14 jaar. Daarvoor had ik overigens wel een paar keer een circus gezien maar nadat het boek Braaf, Bravo, Bravour van Frits van Dixhoorn uitkwam ging ik mij er echt in verdiepen. De aanleiding om mij erin te verdiepen was de storm die begin november de tent van Toni Boltini vernielde. Ik had de dag ervoor de tent nog zien staan en de volgende ochtend reden wij langs de ravage. Was geschrokken, vond het erg voor de mensen, de dieren en vroeg mij ook af hoe het verder moest. Zou er nog wel Circus blijven bestaan vroeg ik mij serieus af. Door het lezen van het boek werd ik echter enthousiast en begreep ik al snel dat periodes van voorspoed voor circussen afgewisseld worden met periodes van zware tijden.
Dit even als korte inleiding op Circus Renz. Nu Circus Herman Renz failliet is zal ik wat over de voorganger van dit circus schrijven zoals dat er uitzag tussen 1978 en 1982. Waarom die periode? Ik ben toen een aantal keren het circus bezocht.
In 1978 zou het Circus naar Leeuwarden komen en ik was vol verwachting tot ik in de krant las dat het circus niet kwam omdat de vergunningsaanvraag niet op orde was en het circus onbereikbaar. Het goede nieuws was wel dat Sarrasani haar tournee verlengd had en een paar weken later wel naar Leeuwarden zou komen. Recent las ik, in het boek van Frans Wolff over 50 jaar Buitenlandse Circussen in Nederland, dat Renz daarom geen vergunning had gekregen maar dat betwijfel ik.
Wel is het natuurlijk zo dat wij het hebben over de tijd zonder email en mobiele telefonie. De grote buitenlandse circussen vroegen in elke stad een vaste telefoonlijn aan, maar Renz was dus niet te achterhalen.
Dat is trouwens eerder gebeurd want in 1975 of 1976 zou Circus Renz ook komen naar Leeuwarden en had men vergunning op het Cambuurplein, voor het voetbalstadion van de lokale voetbalclub. De vergunning viel samen met een thuiswedstrijd en het circus moest uitwijken naar het parkeerterrein van winkelcentrum Bilgaard. Het heeft de politie enige moeite gekost om het circus te achterhalen en te bewegen uit te wijken naar een nieuwe standplaats.
Maar goed over de voorstelling van 1978 kan ik niets vertellen behalve dat de Berdini's in dat jaar met verschillende nummers optraden bij Renz. Een illusionistennummer, de sterke man El Hector (hij tilde o.a. een volwassen paard op), de jongleur Great Frederico en een clownsnummer. De Berdini's bestonden in die jaren uit Frits de Vries en Ben Tertoole.
In 1979 bezocht ik het circus wel. Met de paasdagen stonden zij opgebouwd op het Malieveld in Den Haag en in september heb ik ze nog een keer gezien in Leeuwarden.
In Den Haag was het circusmuseum van Johnny Boltini naast het circus opgebouwd en dat vond ik natuurlijk helemaal geweldig.
In de voorstelling zaten de Berdini's met de eerder genoemde nummers, de Italiaanse dompteur Milette met maar liefst vier olifanten, het leeuwennummer van Maurice Vienne en het berennummer van zijn zuster Anni Vienne, een paardennummer dat gepresenteerd werd door Nol van der Vegt of zijn vader Herman sr., een luchtnummer van twee Spaanse dames die ook nog een soort dansnummer brachten. Dit alles gepresenteerd door Marina van der Vegt en muzikaal begeleid door een twee mans orkest.
Je kan dit circus overigens totaal niet vergelijken met CHR. Zij groeiden uit tot een van de betere circussen van Europa en dit Circus Renz was een leuk circus maar niet te vergelijken met CHR.
Het wagenpark was in de kleuren Oranje / Creme Wit geschilderd en men speelde in een al wat oudere blauw geel gestreepte tweemaster. De verlichting was in die tijd mager en bijvoorbeeld requisieten zagen er echt niet zo mooi uit als tegenwoordig. De olifanten van Miletti stonden niet op glimmende postamenten bijvoorbeeld.
Toch was het een leuke voorstelling die ik in september 1979 nog een keer zag op een maandagavond in mijn toenmalige woonplaats Leeuwarden. Daar maakte ik na de voorstelling kennis met Nol van der Vegt en de dag erna kreeg ik een aantal posters cadeau.
De circuswereld zag erin die jaren iets anders uit dan nu. Toendertijd bezochten de circussen meerdere plaatsen en vaak bleef men maar één dag ergens staan. Ook werd er bijna alle dagen, dus ook de maandag en de dinsdag, gespeeld. Er werd dus sneller gereisd dan tegenwoordig, zes plaatsen per week, en de inrichting van de tenten was minder fraai dan je tegenwoordig ziet.
In 1979 reisde Boltini het hele jaar in België en waren Mikkenie en Renz de grootste Nederlandse circussen. De kleintjes waren Charivari, van Bart de Vrindt, Piste, van Willem Boekschoten, de vader van Jofri, Bongo van de familie Diks en Circus Mini van de familie Steijvers. Uit het buitenland kwam Busch - Roland met een grote voorstelling waaronder dierennummers van de familie Knie, Quaiser (een klein Duits familiecircusje) en het Russisch Staatscircus. Vooral die laatsten kregen natuurlijk behoorlijk wat publiciteit.
Bassie en Adriaan traden in de vakanties en weekenden geregeld op bij Renz. Dit vanaf 1977 of 1978. Het optreden zorgde voor volle tenten en was aanleiding voor Joop van den Ende om met B & A in 1980 een eigen circus te beginnen.
In 1980 zag het circuslandschap er iets anders uit. De media spraken over een aanstaande oorlog want behalve Mikkenie, Renz en de eerder genoemde kleinere circussen, was Toni Boltini teruggekeerd voor een afscheidstournee, was Hans Martens gestart met Circus Holiday, Karl Kossmayer en Sjoukje Dijkstra, naar achteraf bleek was dit Carl Althoff, met het Circus Sjoukje Dijkstra, kreeg het nieuwe Circus B & A veel gratis reclame van de TROS en kwam ook Krone naar Nederland.
Renz heb ik dat jaar bezocht in de zomervakantie in Deventer. Men stond naast de toenmalige kunstijsbaan en in september zag ik ze weer in Leeuwarden. Het circus kreeg veel publiciteit dat jaar maar ook Renz haalde voorpagina's van het Algemeen Dagblad met de geboorte van twee ligers. De leeuwen en tijgers kwamen van de Fransman Mike Barley en deze presenteerde ook nog een eigen ponynummer. De paarden werden voortgebracht door Nol van der Vegt, de Berdini's waren er weer. El Hector (Ben Berdini) tilde nu behalve een volwassen paard ook een auto op. Carmen de Castello, volgens mij was dit een zus van Marina van der Vegt, had een luchtnummer en een nummer met slangen en krokodillen. Uit Oost Duitsland kwamen de Siegfrieds met o.a. een perche nummer. Wederom een leuk programma. In Leeuwarden weet ik nog stond met drie dagen, van vrijdag tot en met zondag, en werd de voorstelling op vrijdagavond afgelast wegens gebrek aan belangstelling.
Was Nol van der Vegt dat jaar, 1980 dus, trouwens nog een keer tegengekomen. In het voorjaar trad het Circus B & A op en zag ik dat Nol met zijn team de tent aan het afbreken was.
Het jaar erop 1981 heb ik Circus Renz niet bezocht. Voor de circuswereld was dit geen goed jaar overigens. Mikkenie was als Circus Theater Mariska op reis gegaan en Boltini was gestopt. Bassie en Adriaan hadden een veel sterker programma dan het eerste jaar, uit het buitenland kwam Busch Roland en nieuw was het circus Alberto Althoff. Ondertussen vierde Renz zijn 70 jarige jubileum.
Holiday draaide dat jaar slecht, Busch Roland ging vervroegd naar Duitsland en Alberto Althoff vertrok al snel naar België.
Renz zat het erg tegen bij de samenstelling van het programma. Een open brief waarin men sprak over de tegenwerking vanuit de andere circussen die personeel wegkochten en Renz zwart maakten is nog gepubliceerd geweest in de voormalige Circusgids. De artiesten van het Hongaarse staatscircus kwamen in elk geval niet opdagen bij Renz. Wel waren er de Berdini's en de dieren van de familie Holzmuller die in 1980 bij B & A hadden opgetreden.
Waarom ik het circus dat jaar niet gezien heb weet ik niet maar je moet bedenken dat het vinden van een circus iets ingewikkelder was dan nu. De circusgids en de club van circusvrienden hadden een informatienummer waar je standplaatsen kon opvragen maar men wist in die jaren niet altijd waar een circus stond omdat zij ook nog kris kras het land doorreisden.
1982 was het jaar waarin Renz in een kleinere vorm op reis gegaan is. Geen roofdieren of olifanten meer maar behalve de eigen paarden een nummer met geiten. Bovendien traden Nol, Marina en Hannie op in een cowboynummer The Western Condor. Natuurlijk ook weer de Berdini's, maar dat waren nu de enigste geëngageerde artiesten. Die vulden het tweede gedeelte van de voorstelling met een illusionistennummer dat een kleine 45 minuten duurde. Ook had men dit jaar een nieuwe en wat kleinere tent. Nog steeds had men een tweemans orkest wat echter halverwege het seizoen voortijdig vertrok. Ik heb deze voorstelling ook weer twee keer gezien.
Na 1982 duurde het een aantal jaren voordat ik weer een voorstelling bezocht en langzaam werd het circus ook weer wat groter. Volgens mij kwam de familie Steijvers in 1983 of 1984 terug bij Renz. De Berdini's vertrokken in 1983 om met het eigen Circus Aladdin te starten.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Renz 1978 - 1982
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 9:50 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Ook een leuk verhaal, ik lees wel vaker over van die bijzondere manieren om het circus te leren kennen (een poster, omgewaaide tent of welpjes van leeuwen) en vaak had Boltini ermee te maken, hij heeft veel goede gedaan.... :clown


Mijn liefde voor circus ontstond in eerste instantie eind 2008 in Kerstcircus Ahoy, vooral van de olifanten van Sonni Frankello was ik helemaal weg.
De liefde werd daarna instant gehouden door tv uitzendingen van Monte Carlo en filmpjes van Cirque du Soleil en Herman Renz.

Toen Herman Renz in 2010 in Gouda was ben ik daar met m'n oma en moeder naar toe gegaan, ik was verkocht. Niet alleen door de show, maar ook door de dieren achter de tent en de lichtjes in de foyer. Toen ik voor de zoveelste keer het programma blaadje doorlas viel mijn oog op de vriendenclub van Herman Renz en ben ik meteen aangemeld, ik was toen pas acht.

In 2010 bezocht ik ook Circus Humberto, wat ik een hele leuke zaak vond, maar ik vond het luxere Herman Renz en Ahoy toch beter, ik had toen al een dure smaak.

Het volgende circus werd pas weer de vriendendag in Den Haag bij Herman Renz in 2011 en het volgende de laatste vriendendag, in 2012, ook in Den Haag.

M'n liefde voor het circus groeide zo steeds meer en m'n kennis over circus(sen) ook. In 2012 bezocht ik ook het Wereldkerstcircus in Carré, al die toppers, ik vond het geweldig!
Nog steeds staan Carré en Herman Renz, met alle respect voor alle andere, samen op één in 'mijn lijst van lievelingscircussen', dat zegt niet dat ik ze dan automatisch meer gun ofzo maar ik vind ze simpelweg de mooiste, en Herman Renz ben ik er ook écht verslaafd aan geworden.

Maar goed, in 2013 bezocht ik Herman Renz al twee keer, en ook Ahoy, weer Carré, en Hans Klok heb ik dat jaar gezien. Illusionisten vind ik ook nog steeds geweldig. En sinds vorig jaar ben ik een beetje op stoom gekomen met vele keren Herman Renz en veel andere ondernemingen.

En klein of groot, klassiek of modern, minder goed (mijn mening dan hé?) of top, ik geniet altijd.
Als het maar circus(achtig) is!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Renz 1978 - 1982
BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2015 11:40 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Aandachtige lezer Dick Prins heeft het verhaal van Hugo goed gelezen, en vond enige aanvullingen op de tekst.

Citeer:
Aanvulling op het verhaal van Hugo over Renz 1978-1982.

1978: Renz was inderdaad te laat met de vergunningaanvraag
van Leeuwarden waardoor Sarrasani standplaats kreeg van 29 sept.-4 okt.
Was nog in de periode dat je vandaag kon bellen voor een vergunning
en volgende week kon komen.
Renz heeft wel in die periode rondom Leeuwarden gereisd.

1979: Annie was niet de zus van maar de vrouw van Maurice Vienne.
Hij had wel een zus, Mireille, die ook met leeuwen werkte.

1980: Caimana Nirva was niet de zus van Marina van der Vegt maar
de tante (Christel) na de pauze trad ze op als Carmen de Castello
aan de trapeze. 11-14 september Leeuwarden Bilgaardplein.

1982: Cowboynummer was niet the Western condor maar
The Texas Mescal Cowboys. In het programmaboekje vermeld
als Texas Mescaleros.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Renz 1978 - 1982
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2015 2:13 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di jun 27, 2006 10:14 pm
Berichten: 18
Locatie: Amsterdam
Leuk die oude verhalen Hugo.

1980 was een rampjaar voor Renz, mijn oom Nol had namelijk met Joop van den Ende afgesproken om het transport en de op en afbouw te verzorgen, dit kwam niet ten goede van Renz omdat we bijna altijd uren moesten wachten dat het circus naar de volgende plaats kon rijden ook moest er vaak twee keer heen en weer gereden worden omdat de vrachtwagens bij circus b&a, stonden en kwamen wij meestal laat in de avond of pas diep in de nacht op de volgende plaats aan dit was trouwens op een haar af het einde van Renz.

En het is "Caimana Nirwa", de zus van Marina's moeder Johanna, Johanna was getrouwd met mijn opa Herman, en het was niet Christel maar Christa.
De franse dompteur heette Mike Baray die had trouwens een mannetjes leeuw Tarzan die tijdens de voorstelling doordraaide en Mike Baray aanviel waarop Mike Baray zijn revolver trok en richting de zeer agressieve mannetjesleeuw begon te schieten (wel met losse flodders hoor) ik zag mijn vader en oom nol een poederblusser in de hand namen en deze op de leeuw leegde zodat Mike Baray veilig de kooi uit kon komen, de hele tent stond blank van de witte poeder en brak er paniek uit luid geschreeuw van het publiek die niets meer kon zien en de uitgang probeerde te vinden al met al liep het verder met een sisser af de leeuw werd de rest van het seizoen niet meer gebruikt. In 1977 hadden we een ook een incident met een tijger van Tom Dieck, omdat er toen geen gebruik werd gemaakt van een net over de leeuwenkooi zag een tijger kans om over de kooi te klimmen en ook hier brak er grote paniek uit echter werd het publiek gesommeerd rustig te blijven en langzaam de tent te verlaten om de tijger niet verder de stuipen op het lijf te jagen want de tijger hing al half over de leeuwenkooi heen en werd met een lange metalen stang tegengehouden, mijn moeder en ik zagen kans om via de achterkant van de tribune, net als vele bezoekers, naar beneden te klimmen en onder het rondzeil naar buiten te gaan en zette het toen op rennen richting de caravan.

De berdini's vertrokken niet in 1983 maar waren tijdens het seizoen 1982 ontslagen om redenen die ik hier niet verder zal toelichten.
De familie Steyvers kwam pas in 1983 erbij, Anneke als spreekstalmeester en Milko als Suprise-clown, Miss Brenda in The Moon(Luchtnummer) en Louis met zijn Rola-Rola, ik deed samen met mijn vader en ome Nol de clowns entrees maar gezien Milko zich meer wilde ontwikkelen als clown nam Milko mijn plaats in, de rest van het seizoen was ik dus lekker vrij.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Renz 1978 - 1982
BerichtGeplaatst: di okt 27, 2015 4:13 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Erg leuk! Met name ook door de interessante reacties die het op heeft geroepen!
Zelfs uit geheel onverwachte hoek!
Dat er nog vele mogen volgen!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Renz 1978 - 1982
BerichtGeplaatst: di okt 27, 2015 9:46 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Wat een leuke reacties allemaal. Paul en Dick met name maar ook Sjaak, Nik en Didier dank.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Renz 1978 - 1982
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2015 7:39 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Leuk om te lezen allemaal! Bedankt voor de tekst en de leuke aanvullingen!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Renz 1978 - 1982
BerichtGeplaatst: di dec 03, 2019 11:07 pm 
Offline

Lid geworden op: ma dec 02, 2019 12:18 am
Berichten: 1
In circus renz 1983 was Ron Ronel en Compagnie de clowns act dat jaar. Hier onder link naar verslag uitkoop Rabobank 1983
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 5410339742


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.