Mike Leegwater (van Hillenaar) vertelt over het circus en het programma.
Citeer:
Het circus anno 2015: jonge ondernemers en nieuw elan
Na het faillissement van het Circus Herman Renz ontbrak tijdens de afgelopen herfstvakantie de traditionele circustent op het Malieveld. Wel gebleven en vitaler dan ooit is het Groot Kerstcircus Den Haag dat zijn tenten weer heeft opgeslagen. Met jonge ondernemers, nieuw élan en veel spektakel in de lucht.
Hoeveel er de afgelopen jaren veel is veranderd in het wereldje: circus blijft circus, ofwel spektakel voor de hele familie. Jeroen Hillenaar uit Oegstgeest is de personificatie van de moderne circusondernemer. Hij komt uit het bedrijfsleven - groot geworden met abri's en reclameborden langs snelwegen - en stapte in 2009 in de wereld van piste en variété. Het eerst als organisator van het kerstcircus in de Jaarbeurs in Utrecht. Later kwamen daar de RAI in Amsterdam en het MECC in Maastricht bij en sinds vorig jaar heeft Hillenaar ook het Groot Kerstcircus Den Haag. "Voor ons een bijzondere stad, want van alle vier is dit het enige in een echte tent", zegt Mike Leegwater van Hillenaar Circus Events tegen het AD.
Orkaankracht 12
En wat voor tent: hij is in 2014 gemaakt in Engeland, uit één stuk vervaardigd en bestand tegen orkaankracht 12. Los van de magie van de tent geldt Den Haag als een van de vermaardste wintercircussen van het land.
Mike Leegwater komt uit de journalistiek, maar is al van kinds af aan fervent circusliefhebber. "Ik woonde in Beverwijk en tegenover ons huis was het terrein waar circussen neerstreken. Dan ging ik kijken en helpen, bijvoorbeeld met stallen uitmesten. Je moet ook wel passie hebben voor deze wereld, want je draait allesbehalve kantooruren."
Kerstvakantie
Dat Circus Renz eerder dit jaar failliet ging, betreurt hij als liefhebber, maar hij heeft er wel een verklaring voor. "Rondtrekkende circussen verdwijnen stilaan. Het is niet lonend om een heel jaar lang te reizen en ergens je tenten op te zetten voor twee of drie voorstellingen. Vooral de zomer is lastig. Bij mooi weer kiezen mensen voor het strand en zit je met een enorme strop. De kerstvakantie is bij uitstek de periode waarin de Nederlander naar het circus gaat. Ouderen associëren deze tijd met Billy Smart, jongeren kennen de televisie-uitzendingen van het festival van Monte Carlo. Al zijn kerstcircussen altijd een typisch Nederlands verschijnsel geweest, de laatste jaren raken ze ook in andere landen meer in zwang zoals Duitsland en Oost-Europa. Dat maakt het programmeren tot een uitdaging."
Kanonskogel
Met het programma zit het wel goed in Den Haag. De topact komt van de Amerikaanse Robin Valencia, een van de weinige vrouwen ter wereld die zich wagen aan de menselijke kanonskogel. Zij wordt met een kanon hoog de piste in geschoten en moet aan de andere kant van de ring ongedeerd op een luchtkussen landen. Mike Leegwater: "Het is zo'n geheimzinnige truc dat alleen haar man het kanon mag bedienen. Het is natuurlijk ook een stunt die niet zonder risico's is. Kennelijk vertrouwt zij alleen haar echtgenoot."
Robin Valencia is gespot op het festival in Monte Carlo. Daar komt ook ballerina Eliza Khachutryan vandaan, die op spitzen 12 meter boven de piste danst op een flinterdunne staalkabel. Met deze act won zij op het festival de bronzen clown. Spektakel is eveneens te verwachten van de drie slangenmeisjes Aerial Spheres die een nieuwe vorm van luchtacrobatiek introduceren, waarbij zij zich in bollen van glas naar de nok van de tent laten takelen. Uit een Iers familiecircus komen de Duffy Brothers. In hun dubbel Rad des Doods maken zij grote sprongen vanaf snel door de tent roterende cilinders, ondersteund door opzwepende muziek- en lichteffecten. Een primeur voor het Europese vaste land.
Taboe
Slechts twee weken draait het bedrijf van Hillenaar met zijn vier circussen op volle toeren, maar de vaste krachten zijn een heel jaar bezig met voorbereiden. "We gaan het hele jaar door festivals af en bezoeken circussen in het buitenland", zegt Mike Leegwater. "Het programmeren is precisiewerk. Een show duurt twee uur en twintig minuten en daarin mag de aandacht geen moment verslappen. Mijn zoontje van vier is een goede raadgever. Zodra bij hem de verveling toeslaat, klopt er iets niet. Zeker in de Randstad wil het publiek veel spektakel. Het circus in Maastricht is romantisch, hier moet het sneller zijn."
Wilde dieren zijn taboe in het moderne circus, er is alleen een hondennummer. Ook de tijd dat circusartiesten met oude Lada's en gammele caravans uit Oost-Europa komen is voorbij. "Circusartiesten werken freelance. Veel van hen slapen in hotels", zegt Leegwater.
https://www.deondernemer.nl/nieuwsberic ... nieuw-elan