Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 3:17 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 25, 2015 1:11 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 16, 2015 3:28 pm
Berichten: 13
In 19.. ? arriveert Circus Krone per trein in Groningen.
Zoals beloofd, hier wat sfeerdia's van het transport en de circusopbouw.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo dec 27, 2015 3:30 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Erg leuk! Zeer bedankt!
Zal onder alle drie de berichten reageren teneinde ze een beetje bij elkaar te houden!
Wacht eigenlijk op een reactie van een echte circuskenner wat het jaartal betreft.
Kan alleen zeggen dat het voor 10 oktober 1995 geweest moet zijn -maar dat dachten we al aan de vrachtwagen te zien-, want op die datum kregen we tiencijferige telefoonnummers.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jan 19, 2016 5:10 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Kijk, en dat kan er dan gebeuren in de moderne technologie: in plaats van één van de leuke circusfoto's staat er inene een mevrouw met een machinegeweer die naar ik denk daar totaal niets mee te maken heeft!
Kan niet. Zeggen ingewijden dan. Alles wat er gebeurt veroorzaak je zelf! Nou, de koekoek!

Naar aanleiding van dat missende jaartal even aan het zoeken geweest en het volgende gevonden.
Dat heb ik al een poosje geleden Stromannetje in een pb laten weten, maar ik zie geen reactie.
Dus herhaal ik het hier maar in grote lijnen:


Naar aanleiding van die leuke foto's even aan het speuren geweest, maar ik denk dat het 1989 is geweest.
Eerst gekeken in welke jaren 21 september op een donderdag viel, dat was in (o.a.) 1978, 1989 en 1996.
Vervolgens de kentekens van de personenauto's nagespeurd. Geel zijn ze sinds 1978, de combinatie twee letters-twee cijfers-twee letters was er vanaf 1978 tot 1991.
Een ander punt van onderzoek was de Duitse trein die op één van de foto's passeert. Ook dat kan haast niet anders dan in 1989 geweest zijn.
Getuige deze foto van twee jaar eerder op het station in Groningen:

Afbeelding

Er reden toen maar drie treinen per dag van Groningen naar Leer v.v.. Nederlandse treinen mochten (nog) niet op het Duitse baanvak rijden.

Ook de posttreinen zagen er in 1989 zo uit als op jouw foto (2e serie), onderstaande is van juli 1989.

Afbeelding

In 1996 was het vervoer van post per trein al opgeheven.

Dat de foto's van het uitladen iets voorbij het nieuwe station Europapark ter hoogte van de vroegere centrale (nu mediacentrale) en de huidige Euroborg aan de toen nog Verlengde Lodewijkstraat gemaakt zijn hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Zelf zag ik ze ooit nog lossen bij Van Gend & Loos aan de Bornholmstraat, achter de skivijver.

Van Krone in Groningen in 1989 heb ik nog een postertje hangen (zonder jaartal) met een schrikwekkende (schele) tijgerkop er op! Hoe kun je het bedenken!

Ha, nog één dingetje vergeten: op één van de wagons waar de paarden uit komen staat met krijt of witte verf 'Palomino 1 (of I)'.
Nou dat klopt als een zwerende vinger: dat is namelijk de kleur van de paarden die daar uit komen!
Zie je jammer genoeg nog maar weinig in de piste. Kende overigens in Italië een Arabier (hengst) die ècht roze is of was, de enige ter wereld!

en een poosje later:

Er bestaat van 1989 ook een poster waarop de hele tournee van Krone in ons land staat.
Daarop staat voor Groningen '13 t/m 17 september'.
Maar zoals vaker voor kwam zijn de juiste speeldata in de loop van het seizoen denk ik gewijzigd......
Dat maakt het zoeken naar het juiste jaartal op zich natuurlijk wel lastiger!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om het voor de liefhebber iets makkelijker te maken nog even de links naar de twee volgende delen van de fotoserie:

viewtopic.php?f=26&t=6301

viewtopic.php?f=26&t=6303

----------------------
The Bitch is Back!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jan 19, 2016 5:27 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Krone was in 1980, 1985, 1989, 1995 en 2004 in het land. In 1985 zijn ze niet in het Noorden geweest dus het is inderdaad 1989.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 22, 2016 10:15 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 16, 2015 3:28 pm
Berichten: 13
Dank voor de research maar ik vermoed dat het dan 1995 was. Die posttrein heb ik er naast gezet omdat dat toen bijna afgelopen was.
Die duitse trein reed ook in 1995 nog op Groningen.
Let ook op de kleine afplakkertjes op de poster !
Hoe die 'gunlady' er opeens tussen is gekomen is mij een raadsel. Geen upload van mijn kant.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 22, 2016 10:29 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
stromannetje schreef:
Hoe die 'gunlady' er opeens tussen is gekomen is mij een raadsel. Geen upload van mijn kant.

Ik heb die gevaarlijke dame weggehaald...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 23, 2016 2:14 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Dank voor de research maar ik vermoed dat het dan 1995 was. Die posttrein heb ik er naast gezet omdat dat toen bijna afgelopen was.
Die duitse trein reed ook in 1995 nog op Groningen.
Let ook op de kleine afplakkertjes op de poster !


Ja, met het jaartal 1996 en de vervolgens getrokken conclusies ben ik de fout ingegaan. Geen idee waardoor, misschien wel een foutje op de eeuwigdurende kalender....
Gekheid hoor, ik maakte gewoon die fout. 21 September viel dat jaar zelfs op een zaterdag!
Daarmee is 1995 inderdaad ook een optie -en de goede!- en zijn de conclusies van stromannetje geheel juist!
Wel heel erg close: minder dan een maand voor de grote telefoonnummerverandering!
Kreeg van een erkende circuskenner bovendien nog een mailtje met alle speeldata in Groningen en de plaatsen waar ze stonden. Aan de Sontweg in dit geval en op de vooraf geplande data.
Tevens de laatste keer daar, kort erna werd de bebouwing ter plaatse gesloopt om later plaats te maken voor IKEA.

Brengt me wel bij een nieuw raadsel. Ik zag ze ooit de wagons lossen aan de Bornholmstraat bij Van Gend & Loos.
Was dat in hetzelfde jaar -dat ze mogelijk losten op twee verschillende plaatsen- of al in 1989?
Wie het weet mag het zeggen....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 23, 2016 5:10 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 16, 2015 3:28 pm
Berichten: 13
Het inladen gebeurde wel bij Gend&Loos op het toenmalige Groningen Eemskanaal raccordement(zie de foto's). De trein ging midden in de nacht, na de laatste passagierstrein, naar Leeuwarden na een hele tijd te hebben te staan wachten stinken langs het perron van het hoofdstation.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 24, 2016 2:41 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zie je wel, je bent minstens zoveel in treinen geïnteresseerd als in circussen! Of is dat laatste soms maar een bijkomstigheid?
Nee dat kan ook weer niet, want dan heette je wel treinmannetje!

Dat woord -raccordement- kende ik echt niet en ik heb de betekenis op moeten zoeken!
Nog ben ik er niet uit. Want we praten wel over twee verschillende plaatsen.
Bijna alle foto's van het uitladen zijn gemaakt op de locatie die ik meldde aan de Verlengde Lodewijkstraat voor de deur bij de voormalige kolencentrale waarachter nu de Euroborg staat.
Er zijn maar twee afwijkende. De voorlaatste van serie 2 en de eerste van serie 3.
Die kon ik niet echt plaatsen en zouden wel aan de Bornholmstraat gemaakt kunnen zijn of van de spoorlijn daar naar toe.
De term Groningen-Eemskanaal raccordement gaat me te ver, misschien heette het daar wel zo in spoortermen.
Wat ik eerder bedoelde te zeggen was dat ik ooit, mogelijk in hetzelfde jaar, de trein zag bij Van Gend & Loos aan de Bornholmstraat, achter de skivijver.
Daar moest ik zijn, en ik moest wachten tot de trein, die de inrit kruiste, was gepasseerd.
Hoop dat je het nog kunt volgen.......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 24, 2016 10:17 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 16, 2015 3:28 pm
Berichten: 13
Mijn interesse beperkt zich inderdaad niet tot het circusgebeuren.

Misschien het Amerikaanse circus (1998 ?)of Sarrasani (19.. )zien uitladen op het perron bij van G&L ?
De olifanten van Krone werden in 1995 uitgeladen op Groningen Losplaats om zoveel mogelijk mensen te attenderen op het circus.
De rest van het Krone circus ging toen geloof ik niet per trein maar over de weg.

Afbeelding

hier een foto van het laadperron bij G&L: Lossen van Sarrasani, een heel mooi traditioneel circus,jaartal moet ik opzoeken

Afbeelding
Afbeelding

Van American circus heb ik ook soortgelijke dia's maar die ben ik nog niet tegengekomen bij het tijdrovende, doosgewijs, scannen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 25, 2016 3:00 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nee hoor, zoveel verschil in lettertjes ken ik nog wel.......
Het was echt de trein van Krone. Maar misschien klopt het allemaal wel op de volgende manier.
Gelost werd er op de plaats waar jij de foto´s maakte, daar hoeven we niet over te twijfelen want je leverde het bewijs!
Mag dat de Verlengde Lodewijkstraat heten? Iets verder dan de toenmalige vestigingsplaats van Gemeentewerken waar toen of later ook een VAM-overlaadstation was?
Na het lossen reed de trein vervolgens naar Van Gend & Loos aan de Bornholmstraat, want de wagons moesten toch ergens geparkeerd worden.
Voor vrachtvervoer was dat gedeelte denk ik toen al niet meer in gebruik.
En daar hebben ze dan later weer ingeladen, wel zo handig!

En ik bedoelde deze foto:

Afbeelding

Die is toch echt gemaakt aan de Bornholmstraat! ik herkende de situatie onder meer aan de hoogspanningsmast.
Maar nu ik de foto vergroot en beter bekijk zie ik zelfs het bord aan de kant van de weg dat verwijst naar het door mij genoemde waterskicentrum!
Precies ter hoogte van de gele wagon.
Nog even en ik sta zelfs op een foto.......

Maar verder: wel leuk hoor, zo'n speurtocht!
Op je nieuwe uitdaging, Sarrasani zonder het complete jaartal, kan ik niet reageren want dat weet ik eenvoudig niet.
De poster van het American Circus hangt thuis, mogelijk met het jaartal er op, maar die kan ik nu niet zien.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 25, 2016 5:31 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Sareasani kan 1992 zijn of de zeventiger jaren. Twijfel of zij in 1992 per trein reisden. Deden zjj wel in 1970, 1973, 1976 (was de landelijke première in Groningen) of in 1978.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 25, 2016 9:21 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 16, 2015 3:28 pm
Berichten: 13
Sarrasani was 1992 in Groningen en grotendeels per trein.

Afbeelding
een gedeelte van Sarrasani op reis, 1992
Afbeelding
uitgeladen wagons op stamlijn Groningen Eemskanaal bij laadperron naast van G&L sept'92.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.