Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 1:14 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Nieuwe circuspostzegels Monaco
BerichtGeplaatst: vr jan 29, 2016 5:11 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Je kon er op wachten: nieuwe postzegels van het mooie filatelistische land Monaco ter gelegenheid van het 40e Circusfestival van Monte Carlo.
Er verscheen dan ook een mooi velletje van vier zegels met daarop de posters van het 10e, 20e, 30e en 40e festival.
Frankeerwaarde 2 x € 0,80 en 2 x € 1,-.

Afbeelding

Het ontwerp is van Alain Andre-Ramel van Studio Bazzoli.
De oplage bedraagt 45.000 velletjes.
De aankoopprijs is € 3,60.

Daarnaast verscheen er ook een postzegel ter gelegenheid van het eerste jubileum van New Generation.
Ook in dat geval behelst het de poster.

Afbeelding

Dit ontwerp is van Elena Zaïka.
Deze enkele postzegel verscheen in een oplage van 50.000 stuks op velletjes van tien.
De prijs per zegel is € 0,80, tevens de frankweerwaarde.

Zowel het eerstgenoemde velletje als de losse zegel zijn te koop bij de Post van Monaco: http://www.oetp-monaco.com/
en via deze site te bestellen.

Het wijst eigenlijk zichzelf.
Panier betekent mandje of zoals op vergelijkbare sites winkelwagentje.
Je moet je wel even aanmelden als lid en dan GEEN abonnement nemen (tenzij je dat wilt...).
Vul je gegevens in en vergeet onderaan niet akkoord te gaan met de voorwaarden.
Bijkomende verzendkosten zijn € 3,50, ongeacht de grootte van de bestelling.
Ha, even zoeken naar Nederland op de landenlijst. Uiteraard geen Hollande of Holland en vreemd genoeg ook geen Pays Bas in een Franstalig land. Maar Netherlands.
Maar voor onze zuiderburen dan weer geen Belgium maar 'gewoon' Belgique.

De mijne zijn inmiddels onderweg.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 29, 2016 9:37 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Leuk!
Spaar je alleen circuszegels? Dat is nog aardig te overzien lijkt me.
Maar zeker ook van paarden en andere dieren?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 30, 2016 1:47 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Worden we persoonlijk? Mag dat hier?
De gestelde (1e) vraag herinner ik me uit mijn beginperiode hier, eerder deze eeuw, om precies te zijn in september 2011.
Ter gelegenheid van het velletje dat verscheen vanwege het 100-jarig bestaan van Circus Herman Renz.
Daar stond ik tamelijk uitgebreid bij stil en stipte tevens andere verzamelmogelijkheden aan.

Kun je nagaan hoe snel de tijden veranderen: ik stuurde het verhaal per mail, want iets zelf plaatsen lukte kennelijk nog niet!
Velen zullen nu wensen dat die situatie onveranderd was gebleven!
Bovendien schreef ik de tekst 'exclusief voor Circusweb', zoals daarbij vermeld staat.
Ook al iets waar ik me niet van kan voorstellen dat dit nogmaals zal gebeuren.....
Maar Circusweb en dit forum waren toen nog één, ik spreek van de tijd voor de grote afscheiding.

En zo neemt de geschiedenis met alles en iedereen een loopje......

Een antwoord moet er ook nog komen. Nee, ik spaar geen postzegels. Vroeger wel gedaan trouwens.
Maar ik bewonder ze wel. Ga graag naar thematentoonstellingen, waar je fascinerende dingen te zien kunt krijgen.
Over een persoon, een tijdperk in de geschiedenis of wat voor onderwerp dan ook.
Deels heb je overigens ook wel weer gelijk: heel lang kocht ik wel postzegels waar paarden op voorkwamen en onder meer ook (stoom-)treinen.

Waarom dan nu wel die circuspostzegels moge duidelijke zijn: een beetje rechtgeaarde circusliefhebber spaart alles dat met hèt circus te maken heeft!
Voorlopig heb ik echter meer entreekaartjes dan postzegels.....
Ik weet van toen nog dat Martijn reageerde dat hij het Renz-velletje al onder een glazen plaat had liggen. En dat lijkt me ook al niet zo'n gedegen filatelist.....
Wedden dat hij deze nieuwe ook al heeft of minstens wil hebben?

Indertijd meldde zich geen postzegelverzamelaar die CIRCUS als thema had.
Misschien nu wel.
Zo niet dan kom ik graag te zijner tijd nog eens op dit onderwerp terug, want dergelijke postzegels verschijnen nog altijd wel heel regelmatig.
En de afbeeldingen zijn vaak erg leuk of mooi.

Nog iets aardigs dat me opviel.
Kijk maar eens goed wat er boven de postzegels staat.....
Principatu de Mùnegu
Terwijl ik toch schreef dat we met een Franstalig land te maken hadden.
Dus alweer een speurtocht(je).....
Wel, dit is lokaal Monegaskisch, een taal die afstamt van het Genuese dialect. Dat ze dus in het Italiaanse Genua spreken of spraken.
Want oorspronkelijk was dit landje vanaf 1228 een Genuese kolonie.
In diezelfde eeuw werd het al zelfstandig en sinds 1297 wordt het bestuurd of geregeerd door de Grimaldi's.
Het is het op één na kleinste land ter wereld, alleen Vaticaanstad is kleiner.
Het is tevens het op één na dichtstbevolkte land ter wereld met bijna 18.000 inwoners per vierkante kilometer. Alleen Macau overtreft dit aantal met 19.610.
Vinden wij ons in Nederland dichtbevolkt met geen plaats meer voor anderen? Nou, wij halen de 400 nog niet eens, zelfs Engeland kent een hoger aantal.
Dat zijn er dan weer twee keer zoveel als Duitsland en vier keer zoveel als Frankrijk.
Daarnaast kent Monaco zo'n 40.000 gastarbeiders, die in het omringende deel van Frankrijk of Italië wonen.
Ondanks de met name financiële rijkdom kent Monaco toch nog 1% analfabeten. Tegen Nederland 1,5%.
Dat lijkt een gering verschil, maar in exacte cijfers gaat het om 250 personen daar en 255.000 hier! En dat is dan weer meer dan tien keer zoveel!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 11, 2016 3:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Inmiddels dus ontvangen.
Had nog wel sneller gekund, maar de zorgvuldige Monegaskische post vond het nodig de vijf zegels ter waarde van een paar euro aangetekend te versturen. Ja, en dan moet ja maar net thuis zijn....
Vorige week woensdag, enkele dagen na de bestelling, kreeg ik al een mail dat ze verstuurd waren. Je kon zelfs inloggen om de weg van het 'pakket' te volgen.
Secuur ingepakt waren ze zeker! Keurig -velletje en losse zegel apart- in doorzichtige verzamelaarszakjes. Vast en zeker niet met de handen aangeraakt, maar per pincet ingevoegd. Een postzegelpincet, uiteraard!
Mooi velletje, maar dat zagen we al, en de eerdervermelde New Generation-zegel. Een hoekzegel van een vel en wel rechtsonder. Met op het onderliggende strookje de verschijningsdatum: 14.12.15.
Weten we dat ook maar weer....
Verpakt tussen twee lagen uiterst stevig karton. Zodat het zelfs een vliegramp (zonder brand) zou hebben overleefd.
Met begeleidend schrijven en een cadeautje: een magneetsticker van de afgelopen MonacoPhil, een internationale postzegeltentoonstelling die van 3 t/m 5 december vorig jaar op een steenworp afstand van de circusresidentie werd gehouden.

Afbeelding

Aldaar dus, en het was de moeite waard voor verzamelaars!
Niet alleen een deel van de unieke verzameling van Prins Albert II, maar ook die van Koningin Elizabeth II maakte deel uit van de expositie.

Postzegels niet veel waard? Nou, sommige echt wel! En de duurste ter wereld was daar te zien, de legendarische British Guiana 1c Magenta ter waarde van ...... 10 miljoen dollar!

Afbeelding

De tentoonstelling stond overigens in het teken van de laatste poolexpeditie die Prins Albert I ruim 100 jaar geleden maakte:

Afbeelding

Afbeelding

Zie je wel, best interessant, postzegels, ook als ze niet over circus gaan!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2017 5:54 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ook ter gelegenheid van het komende circusfestival is er weer een postzegel verschenen. Met de poster als afbeelding:

Afbeelding

Na het weekend geef ik daar graag nadere informatie over.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 4:54 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ook te koop in velletjes van 10 zegels:
Afbeelding
of gestempeld met een speciaal stempel als eerstedagenvelop:
Afbeelding

Die laatste met een toeslag van (slechts) € 0,50.
Het stempel leert ons dat 3 januari de verschijningsdatum was.
De ontwerpster is Elena Zaïka, die ook tekende voor de poster en vorig jaar voor die van het New Generation-festival en de postzegel daarvan.
De oplage is 50.000 stuks.
Met een frankeerwaarde van € 1,10, alleen geldig in Monaco.

De bestelwijze is hetzelfde als vorig jaar.
Je gaat naar http://www.oetp-monaco.com/
en het wijst in feite zichzelf. Je kunt kiezen voor een Franse of een Engelse uitleg.
Ik herhaal de gebruiksaanwijzing van toen:

Panier betekent mandje of zoals op vergelijkbare sites winkelwagentje.
Je moet je wel even aanmelden als lid en dan GEEN abonnement nemen (tenzij je dat wilt...).
Vul je gegevens in en vergeet onderaan niet akkoord te gaan met de voorwaarden.
Bijkomende verzendkosten zijn € 3,50, ongeacht de grootte van de bestelling.
Ha, even zoeken naar Nederland op de landenlijst. Uiteraard geen Hollande of Holland en vreemd genoeg ook geen Pays Bas in een Franstalig land. Maar Netherlands.
Maar voor onze zuiderburen dan weer geen Belgium maar 'gewoon' Belgique.

Wanneer je toch op die site bent kijk dan ook even naar de andere postzegels die tot voor kort uitkwamen.
Monaco is een mooi verzamelland vanwege de vaak fraaie afbeeldingen. En daardoor ook zeer geschikt voor thema-verzamelaars.
Kijk maar eens, prachtige velletjes met vissen en zeeschildpadden, en zegels met operasterren en bedreigde diersoorten als ijsbeer en tijger.
In het kader van de beschermingsorganisatie van vorst Prins Albert II, de regerend broer van onze circuskoningin Stéphanie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Kom daar hier maar eens om!
Lelijke plakvelletjes, met al jaren dezelfde 'Hollandse' afbeeldingen (een klomp, een damesfiets, een schaats, etc.), hartjeszegels (tien dezelfde...) of een vaag portret van de koning.
Daar is de keus op de verkooppunten wel mee op.....!

Wanneer je meerdere of verschillende zegels bestelt blijven de verzendkosten hetzelfde.
Je krijgt zelfs bericht wanneer je zending -'aangetekend, want van waarde!'- verstuurd is.
Ja, je moet er wel thuis voor zijn wanneer de postbode komt.
Of de zending later afhalen op een zogenaamd postkantoor.

Veel verzamelwoede gewenst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2018 5:52 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
De geschiedenis herhaalt zich: ook voor het komende 42e circusfestival van Monte Carlo verscheen een postzegel.
Die is er zelfs al enige tijd, maar begin januari werd de verschijning aangevuld met de gebruikelijke eerstedag-envelop.
Net als vorig jaar eenvoudig te bestellen. De zegel los per stuk, een velletje van tien en/of genoemde envelop.

De afbeelding:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De frankeerwaarde bedraagt € 1,20, alleen geldig bij gebruik in Monaco.
De zegel geeft de poster van het 42e Festival weer, ontworpen in het kader van 250 jaar (modern) circus.
Het ontwerp is van Alain André.
De oplage is 45.000 stuks.
Let bij de eerstedag-envelop ook op het fraaie stempel, de woonwagen van de postzegel.
Extra kosten voor de envelop slechts € 0,50.

Bestellen kan op de site van de Monegaskische Post: http://www.oetp-monaco.com/

Hoe eenvoudig dat in zijn werk gaat vindt u in het voorgaande bericht van vorig jaar.

Er verschenen in Monaco de laatste tijd niet bijster veel bijzonder mooie zegels of velletjes, onderstaande uitgezonderd:

Afbeelding

De site: http://www.oetp-monaco.com/


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2019 5:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En daar zijn ze weer: de jaarlijkse postzegels ter gelegenheid van het Internationale Circusfestival van Monte Carlo!
Wederom de poster als uitgangspunt:

Afbeelding

Los te koop of in een velletje van 10:

Afbeelding

of als eerste-dag-envelop met speciaal stempel:

Afbeelding

Hier te bestellen: http://www.oetp-monaco.com/#


Zoals eerder vermeld werkt dat prima.
Ze worden zelfs aangetekend verstuurd -ook per stuk!- want ze zijn voor de echte verzamelaar uiteraard van onschatbare waarde!

Als trouwe klant kreeg ik zelfs een speciale Kerstkaart met idem postzegels en stempel.
Zo maar, geheel en al ongevraagd en gratis!

Met bovenvermelde zegel is dit jaar de koek nog niet op!
Vanwege het 10-jarig bestaan van de wereldcircusfederatie verscheen er nòg een zegel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo mogelijk nog mooier, maar dat is een persoonlijke mening....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 15, 2020 5:04 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ook dit keer verscheen er een postzegel ter gelegenheid van het jaarlijkse circusfestival, het 44e dit keer.
Voor zover ik kan zien blijft het dit keer bij die ene zegel, waarop de poster staat afgebeeld.
In het vorige bericht leest u hoe die zijn te bestellen.
Meervoud, want er is die ene zegel, ook los verkrijgbaar, maas tevens het gebruikelijke velletje van tien zegels alsmede de eerste dag-envelop. Voorzien van dat speciale, inmiddels alweer vernietigde, stempel.

Extra belangstelling kan er verwacht worden van themaspaarders.
Dat begint uiteraard voor ons bij het thema CIRCUS, maar daarnaast is ook vanuit de paardenwereld belangstelling te verwachten! Het thema FRIES PAARD bijvoorbeeld, maar ook valt te denken aan PAARDEN in het algemeen. Om, nu we toch grotere groepen bereiken, nog maar te zwijgen over het thema DIEREN!
En dan zijn er uiteraard nog verzamelaars die weglopen met alles uit Monaco, en dat is niet zo verwonderlijk. Aan de bijzonder gevarieerde postzegels van het Prinsdom wordt altijd erg veel aandacht besteed! Zowel op het gebied van ontwerp als kwaliteit, zeer verzorgd!

De zegel van dit keer:

Afbeelding

Het velletje:
Afbeelding
En de eerste dag-envelop:
Afbeelding

Mooi maar weer!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.