Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 12:25 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mar 05, 2016 8:57 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Circusblog heeft er een artikel aan gewijd
http://circus.blog.nl/nieuws/2016/03/04 ... groot-hart

Circus Barani kruipt in het gespreide bedje dat het Magic Circus in Amsterdam heeft gerealiseerd. Zo ziet het Magic het tenminste en daar zit wel wat in.
Circus Barani vindt dat zij vrij zijn om te staan waar zij willen en dat standpunt overheerst al sinds mensenheugenis. Niet voor niets deden de tourmanagers altijd al zo geheimzinnig met hun gegevens.

Gelukkig zijn de twee circussen totaal verschillend aan elkaar, qua programma zijn het geen concurrenten. Maar het is afwachten of het geachte publiek twee maal per jaar de knip wil opentrekken voor een circus op hun pleintje. Aan hun de keuze aan welk circus zij de voorkeur geven. Ik zou het wel weten.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za mar 05, 2016 9:17 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
We zullen zien, ik denk dat Magic toch wel het populairst blijft, het is niet voor niets dat Magic het als 'hun gebied' ziet. Ze komen er tenslotte al jaren, met vaak ongeveer de zelfde tournee.

Het is geen toeval dat Barani precies op het moment komt dat Magic er al jaren komt, zegt Magic.

En het is denk ik ook wel zo dat Magic ondertussen echt bij die wijken hoort, elk jaar komt op dat ene moment hét circus, en dat is Magic. Ze zijn dan ook totaal anders dan Barani, en eigenlijk elk ander circus. Ze weten een totaal andere doelgroep te berijken. Dus de vraag is of Barani ook aanslaat (dit bedoel ik niet gemeen naar Barani toe hoor), vorig jaar in ieder geval schijnbaar wel.

We zullen zien hoe dit afloopt........
Als het maar niet uit de hand loopt, want dat is voor allebei, en eigenlijk alle circussen nadelig.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 06, 2016 2:26 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Enige objectiviteit is zeker op zijn plaats. Circusblog doet dat in ieder geval.
Barani kwam ook vorig jaar in de hoofdstad en kennelijk is dat bevallen.
Overleg over de speelperiode zou uiteraard nog mooier zijn geweest.
Maar we leven in een vrij land, en zeker in de circuswereld was het al vaker 'ieder voor zich'.
Sloeg vorig jaar Circusweb gigantisch door op dit gebied -voor die site bestaat er kennelijk maar één circus en heel misschien (soms) nog een tweede- ook dit keer is de objectiviteit weer verre van aanwezig:


Citeer:
Duits circus kaapt succes van Magic Circus

Door Gera de Leeuw - 4 maart 2016

Het Magic Circus kreeg van bezorgde Amsterdammers bijgevoegde foto met de vraag wat er aan de hand is………”
Het Magic Circus is het enige echte Amsterdamse Stadscircus. Al decennia komen wij naar heel veel verschillende locaties in Amsterdam. Er is een mooie traditie ontstaan. Altijd zijn de voorstellingen drukbezocht. En na al die jaren kennen wij veel toeschouwers en buurtgenoten persoonlijk.
Natuurlijk komt Magic Circus ook in 2016 weer naar Amsterdam. Dit keer met de nieuwe productie “Sottosopra”. Met artiesten uit Italië, Letland, Peru, Polen en Nederland.
Maar we zijn er pas vanaf 5 april.
Eerst komt er nog een ander circus. De Duitse eigenaren van dit circus hebben gemeend een poging te moeten wagen succes en goodwill van het Magic Circus te kapen.

Er is slinks geprobeerd een vergunning te verkrijgen voor verschillende Amsterdamse locaties vlak voordat ons traditionele optreden zou plaatsvinden. Magic Circus betreurt dat er buitenlandse collega’s zijn die een andere opvatting hebben van fatsoen en collegialiteit. Wij hebben onze tourneeplanning moeten wijzigen want twee circussen binnen korte tijd is teveel voor buurt en grasveld.
Inmiddels krijgen wij steeds meer signalen dat de Amsterdammers niet gelukkig zijn met een Duits circus in hun wijk.


Met daarbij dan deze foto van zeeeer vroeg opgehangen posters, teneinde 'het publiek te waarschuwen'....

Afbeelding

Een als gebruikelijk erg slordig verhaaltje, vreemd genoeg in de wij-vorm zonder dat ergens uit blikt dat het om een citaat van het circus zelf gaat.
Of toch wel: aan het eind van de eerste zin zien we aanhalingstekens (openen), maar sluiten is kennelijk teveel werk....
De warme band tussen de mevrouw van Circusweb en Magic moge algemeen bekend zijn.
Sommige mensen hebben een warme band met àlles wat circus is.....

Ondanks dat dit nu speelt is de titel van dit onderwerp hier op het forum ook al een beetje vreemd:

Circussen beconcurreren elkaar in Amsterdam

Op zich helemaal geen nieuws, circussen beconcurreren elkaar sinds mensenheugenis in heel Nederland, om over het buitenland maar te zwijgen.
En voor wie mocht twijfelen: Amsterdam is nu eenmaal een stukje Nederland. Ook nog een dichtbevolkt deel, dus daar wonen heel veel kandidaat-bezoekers.
Op 17 maart begint bovendien Cirque du Soleil in feite ook in de hoofdstad. Worden daar binnenkort ook acties tegen gevoerd?
Ik denk haast dat die laatstgenoemde wel het grootste deel van het circuspubliek gaat 'wegkapen'. Staan, om moverende redenen, bovendien niet eens in Amsterdam maar in een aangrenzende gemeente, terwijl ze duidelijk wèl de indruk maken in die stad te staan.
O, en de Circusmusical Pippin gaat van start in Carré.
Moet die niet ook verboden worden nu dat koninklijk theater zo flink zijn best doet bezoekers in kringen van circusliefhebbers te werven?

Natuurlijk, Magic is een heel leuk circus. Dat al jaren met veel succes aan de weg timmert, onder meer in onze hoofdstad.
Dat mag best gerespecteerd worden, maar het alleenrecht levert dat nu eenmaal niet op!
Dat 'slinks' in verband met het verkrijgen van vergunningen zou ik ook wel eens uitgelegd willen zien.
Want wanneer de tourmanager van Barani zich daadwerkelijk heeft voorgedaan als vertegenwoordiger van Magic, ja, dan hebben ze duidelijk wel recht van spreken en het maken van bezwaar......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 06, 2016 3:48 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Ik denk dat CdS nauwelijks concurentie is voor zowel Magic als Barani. Zeker Magic bedient een totaal anders publiek.

Met dat postertje is wat mij betreft niks mis. Die mensen in die wijk zien Magic als hét jaarlijkse circus. Als er dan een ander, totaal anders, circus komt kan er verwarring ontstaan. En dat wil Magic natuurlijk voorkomen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 06, 2016 4:20 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou die verwarring, voor zover mogelijk, is dus al ontstaan.
Want Circus Barani heeft vorig jaar juni al op deze locatie gestaan, en sinds die tijd is echt iedereen in de omgeving de weg totaal kwijt!
Wijkbewoners schrokken zich een hoedje van dat vreemde volk, nadat hun Magic daar al in april was geweest!
Toch zat ook bij Barani de tent vol, het zullen wel landverraders of overlopers geweest zijn!
En dit jaar zijn de rollen dus omgedraaid, eerst Barani en daarna Magic.
Uitsluitend rand(stad)debielen zullen denken dat het om hetzelfde circus gaat!

Een storm in een glas water, anders kan ik het niet zien....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 06, 2016 6:37 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Ik wist niet dat Barani al op die plek had gestaan. Maar het is goed om te horen dat ze allebei volle tenten hadden, hopelijk is dat nu ook zo. Maar de circussen staan nu wel eg kort van elkaar op dezelfde plek (ongeveer) en aangezien Magic er normaal als eerste of enie staat kan er dus verwarring onstaan


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 06, 2016 6:45 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Vandaag was er trouwens nog 'hoog bezoek' bij Magic. De bij veel circusfans bekende maar waarschijnlijk niet geliefde wethouder Joost Eerdmans en zijn gezin bezochten Magic en waren heel enthousiast.
Als het aan dhr. Eerdmans en Maurice Veldkamp ligt wordt er volgend jaar langer in en rond Rotterdam gereist.
Goed nieuws dus voor de circusliefhebber uit regio Rijnmond!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 07, 2016 3:27 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Precies wat ik geheel toevallig al eerder dacht bij de drukte over Amsterdam: er zijn meer grote steden met wijken waar hoegenaamd nooit een circus komt!
Magic doet heel trouw Amsterdam en Utrecht -waar overigens een paar jaar geleden ook al ophef ontstond omdat Belly Wien 'zo maar' in het Griftpark durfde te gaan staan- maar daarnaast vinden er maar weinig of geen stadstours plaats.
Rotterdam en Den Haag zijn daarbij de eerste die in aanmerking zouden kunnen komen, maar er zijn er wel meer.
En dat een wethouder -hoe verkeerd dan ook- zoiets roept is natuurlijk prima, mits hij wel zoveel invloed aanwendt dat de staanplaatsen niet al te duur worden en er ook nog voorzieningen zijn of komen.
Want, en dat wordt wel steeds duidelijker, de toekomst is aan de kleinere circussen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 07, 2016 4:14 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Er zijn zover ik heb gehoord inderdaad wel afspraken gemaakt met dhr. Eerdmans. Hij was wij iedergeval erg enthousiast.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 07, 2016 4:21 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wanneer je een beetje verstand hebt van gemeentepolitiek leer je al snel het verschil tussen bestuurders en ambtenaren.
Dat is vaak een wereld van verschil, waarbij niet wordt geaarzeld elkaar over en weer een hak te zetten!
Het zou uiteraard niet zo moeten zijn, maar is helaas vaak wel zo!
Overigens niet uitsluitend op gemeente-niveau....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 13, 2016 8:11 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo mei 28, 2006 1:06 pm
Berichten: 217
Locatie: Papendrecht
http://www.at5.nl/artikelen/153725/magic-circus-boos-op-concurrent-om-wegkapen-vergunning

_________________
May all your days be circus days


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 13, 2016 11:40 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
zembla schreef:


Citeer:
Bij veel Amsterdammers viel een brief op de mat waarin wordt duidelijk gemaakt dat bezoekers beter een maand kunnen wachten. 'Ik vind het een beetje een vreemde manier. Zoiets gaan we zelf ook niet doen. Magic Circus is een beetje belachelijk', aldus Zinnecker.


Snap ik wel. Het publiek mag best weten dat Barani niet in de plaats van 't Magic komt, maar dat de Magic fans (en dat zijn er best veel) een maand later aan hun trekken kunnen komen.
Men heeft (denk ik) gewoon de mensen die ooit per internet kaarten hebben besteld een bericht gestuurd. De normaalste zaak van de wereld.

Ben benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan, nu men weet wat men aan elkaar heeft. Misschien nog een eend in de bijt?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mar 18, 2016 4:50 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
CIRCUSOORLOG IN AMSTERDAM

- Toeschouwers blijven neutraal
- Barani wint de eerste slag


-van onze oorlogsverslaggever-

AMSTERDAM-
Een heuse circusoorlog in Amsterdam. Daar moest ik het mijne van hebben! Want voor èchte spanning en sensatie gaat niets boven onze hoofdstad!
En dus reisde in afgelopen zaterdag die kant uit. Per openbaar vervoer, ik verdedigde dat al eerder. Nog altijd vind ik de voordelen in aantal de nadelen ruimschoots overtreffen.
Zelfs in de tijd dat ik drie auto's voor de deur had staan ging ik nog iedere maandag voor mijn werk met de trein naar Den Haag.
Het aantal keren dat wij fluitend langs de file reden was niet te tellen!
Nu dus opnieuw per spoor langs onder meer de Oostvaardersplassen. Veel dieren, heen en terug, dit keer edelherten het best vertegenwoordigd. In zeer ruime mate....
Alweer een bijkomend voordeel: in de trein vind je nogal eens kranten die je normaal niet leest. Zo ook dit keer, een stadseditie (Amsterdam) van De Telegraaf van vrijdag 11 maart.
Normaal al niet mijn favoriete krant en die stadseditie, op het Leidseplein vaak al voor twaalf uur 's avonds te koop, zie je dus al helemaal niet in het barre en verre Noorden.
Met prominent op pagina 12 een uitgebreid verhaal met actuele foto gemaakt bij Barani onder de kop Circusvete over tournee in stad.
Met als bovenkop: Barani en Magic vechten elkaar de tent uit.
De stemming wordt direct gezet met de inleiding die concludeert dat de directies van de betreffende circussen elkaars bloed wel kunnen drinken.
In het verhaal blijkt echter dat dit hoofdzakelijk voor Maurice Veldkamp, de directeur van Magic, geldt.
Zijn tegenspeler is niet de directeur van Barani, maar hun tourmanager Jan Hoekstra. Die niet bloeddorstig reageert, maar laat weten zich van geen kwaad bewust te zijn.
Veldkamp daarentegen trekt wel heel fel van leer: 'Eigenlijk worden in Amsterdam de internationale erecodes van het circus geschonden. In heel mijn loopbaan, sinds 1975, heb ik dit nog niet meegemaakt. In de Nederlandse circuswereld wordt rekening met elkaar gehouden.'

Dat klinkt natuurlijk wel aardig, maar waar is het bepaald niet. Zelfs iemand die de circuswereld in ons land niet al te aandachtig volgt weet wel voorbeelden van het tegendeel te noemen.
Sterker nog: het is altijd al de kunst geweest om elkaar de beste plekken af te pakken, en kopieergedrag is daarbij ook geen hedendaagse uitvinding.
Denk maar aan de 'oorlog' tussen Boltini en buitenlandse concurrenten. Dat ging er nog heel wat heftiger aan toe, tot en met veronderstelde sabotage!
Ook Magic zelf overkwam het eerder. Ze deden een paar jaar geleden een stadstour door Breda en directe omgeving, prompt deed een Duits circus exact hetzelfde een jaar later!
Niet voor niets houden diverse zomercircussen hun 'campingtours' angstvallig geheim!
Nog vorig jaar kwam een niet eens zo klein Duits circus naar Nijmegen anderhalve week nadat ons toenmalig grootste circus Herman Renz op dezelfde plek had gestaan.
De Duitsers hadden wel de vergunning ruim een half jaar eerder dan Renz aangevraagd en gekregen.


Plaatselijk heeft dit er overigens intussen toe geleid dat er (in Nijmegen) een beleidsplan op dit gebied is gekomen. Wanneer dit ook in Amsterdam het geval zou zijn, kon je dit soort toestanden voorkomen!
Of met elkaar praten, ook nog een aangename en betere oplossing. Beide bovengenoemde betrokkenen ken ik wel een beetje, en het zijn allebei aardige mensen, het moet haast kunnen....
En overheidsbemoeienis hebben we al genoeg en is soms ook lastig.
Alle circussen lid van dezelfde organisatie op dit gebied, dat nodigt ook al eerder uit tot contact en gesprek. Want nu kennen ze elkaar misschien niet eens....
Die twee aardige mensen....

Nou, maar even een overzicht van het plaats delict oftewel het slagveld:

Afbeelding
Het hondje kijkt als het ware recht naar de ingang van de tent. Rechts daarvan de kassawagen (nieuw?) links die van de verkoop.

Afbeelding

Hier moest het allemaal gaan gebeuren. Een vreedzaam leuk parkje in een keurige blanke buurt. Met, naar ik denk, veel starterswoningen. En daardoor tevens nogal kroostrijk.
Wat wil je als circus nog meer?

Loopgraven, had ik verwacht. Helemaal niets van te vinden, of hooguit een beetje.
Afgezien van deze week hebben we in ons land namelijk sinds oktober geen zeven droge dagen achtereen gehad, waardoor de grond oververzadigd is en dus erg nat.
De wagens stonden hoofdzakelijk op rubberen rijplaten, anders hadden ze er niet eens kunnen komen.
En desondanks toch nog hier en daar een greppeltje, een doorweekte schoen als getuige. Werd even afgeleid door wat jongvee....
Want dieren hebben ze, het mag bekend zijn. De eerste lammetjes zijn al geboren! Te zien in de voor het publiek toegankelijke staltent.
Nog een unieke belevenis op dit gebied. De grond was zo zacht en doorweekt dat de logestoelen, uiteraard afhankelijk van het gewicht van de persoon die plaats had genomen, wegzakten in de grond, soms wel voor de helft!
Heb er in de pauze diverse weer uitgetrokken, viel niet eens mee!
Een uitbreiding van de personele staf kennen ze ook. In de persoon van Amber. Is aan komen lopen vanuit haar woonplaats Heemskerk. Doet al mee aan sommige acts en de kaartcontrole.
Een ijverig meisje en ook nog leuk om te zien. Dat moet wel, want anders had ze hier geen verkering gekregen.....
Moet dit jaar nog eindexamen doen, daarna gaat ze op voor het examen Circusprinses. Zal nog niet meevallen voor een burgermeisje, ik hoop van harte dat ze slaagt!

Afbeelding
Hulpdiensten rukten massaal uit, maar hoefden niet in actie te komen. Deel 1 van de veldslag verliep uiterst vreedzaam....

Lazen we op de site Oorlogsweb wel eens over de gedateerde oubolligheid van dit circus, ik denk haast niet dat dit een ooggetuigeverslag was.
Er waren heel wat nieuwe kostuums te zien, bijvoorbeeld.
De twee circussen met elkaar vergelijken is dan ook al een hachelijke zaak. Maar dat geldt nu eenmaal voor veel meer circussen.
Ieder zijn eigen stijl, dat dan weer wel. Met voors en tegens.
Denk haast niet, om een voorbeeldje te noemen, dat het Magic-publiek als openingsnummer wel eens een vrijheidsdressuur voor twee prachtige gepluimde paardjes te zien kreeg.
Terwijl er daarentegen bij Barani weer geheel niemand over het plafond liep....

Opgevangen gesprekje voor aanvang bij de restauratiewagen. Een moeder met drie kindertjes vraagt aan de dienstdoende halve tweeling: 'Ik dacht dat jullie altijd een blauwe tent hadden?'
'Nee, dat zijn wij niet, dat is Magic Circus, die komen hier over twee maanden.' 'Oh leuk, dan gaan we nog een keer!'
Niet zelf bedacht hoor, waar gebeurd!

Afbeelding
Bij een eerdere gelegenheid werd een Duits circus hartelijk welkom geheten bij hun aankomst in Amsterdam.
Ook het leger van Baranië werd dit keer geen strobreed in de weg gelegd toen het de Berlagebrug passeerde....


En gaf het (grote) publiek gehoor aan de 'oproep tot boycot'? Geenszins! Ze kwamen massaal op deze mooie Lentedag naar het circus.
Erg druk, uitverkocht, stoelen bijgeplaatst maar de ruimte hield op.
Nog iets geleerd, naast een parkeerruimte voor kinderwagens moet er ook rekening gehouden worden met een stallingsplek voor rollators! Een behoefte die de komende jaren vast alleen maar zal toenemen!
Volle bak dus, en een bijzonder gul een meelevend publiek. Dat uit zichzelf ritmisch begon te klappen op de maat van de muziek bij meerdere nummers.
Nee, de eerste slag hebben de Baraniërs wel gewonnen.
Over Magic of Veldkamp dan ook geen onvertogen woord!
Integendeel, men was dankbaar voor de gemaakte ophef, want veel meer publiciteit hadden ze niet kunnen krijgen! Kranten, huis-aan-huisbladen, radio en tv, het hield niet op!

Zelf hoop en gun ik Magic uiteraard over een kleine twee maanden evenveel succes.

Afbeelding
Een geheime actie van Magic?

De oorlog in en rond Amsterdam gaat ondertussen onverdroten voort.
Deze week staat Barani in de Bijlmer op het Anton de Komplein. En dat is 2 kilometer (7 minuten per auto, 8 op de fiets) van Cirque du Soleil.
En dinsdag en woensdag staat het Magic Circus aan de Satellietbaan in Duivendrecht, in dezelfde gemeente als waar Cirque du Soleil staat. Op 5 minuten per auto en 7 op de fiets van elkaar.
Kijk, en dan is het juist wel weer goed dat een gemeente geen beleidsplan heeft op dit gebeid......

Wie weet wat wijsheid is mag zijn vinger opsteken!

Ha, las nog een citaat uit Pippin, de Circusmusical, op dit moment ook al te zien in Amsterdam.
Een regel uit het nummer Glory: War, it's finer than Spring!

Gelukkig hoef ik niet te kiezen......
Doe mij maar Voorjaar. Circus is finer than Spring, dat zou nog kunnen.
Maar Circus in het Voorjaar, ja, dat is wel een soort van ultiem.....


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot slot nog een bijkomstige ervaring van dat reizen per OV.
Om op het slagveld te geraken moest ik vanaf (en terug naar) station Amsterdam-Zuid (rechtstreeks vanuit Groningen!) met bus 15. Halte aan de achterzijde van de tent!
En laat die nou uitgerekend langs een ander oorlogstoneel komen!
Dat van de Mocro War, om precies te zijn, langs de plek waar vorige week het hoofd van Nabil de Doper zo maar zonder schotel voor de Shisha Lounge aan de Amstelveenseweg werd geplaatst.
In het eerste deel van de (lange) weg, tussen het Haarlemmermeerstation en het Olympisch stadion. Tweede winkelpand rechts, de stoep was al aardig bezaaid met bloemen.
En er komt een stille tocht, want dat is bij ons de gewoonte.
Hiermee vergeleken is het gedoe in de circuswereld inderdaad niet meer dan een storm in een glaasje water, zoals ik al eerder schreef.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mar 18, 2016 6:33 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Prachtig paasei gelegd =o=

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mar 18, 2016 6:38 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Ik denk niet dat CdS echt een concurrent is voor Magic, totaal andere doelgroepen...


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.