Ja, die twee instanties hebben een heel innige band. Dat was al langere tijd bekend in het Nederlandse circuswereldje en werd gisteren, uitgerekend op 1 april, nog maar eens bevestigd.
Dat is handig, op die datum, want dan kun je later altijd zeggen dat het maar een grapje was.....
De werkelijkheid leert echter anders.
Ooit verzorgde de mevrouw van Circusweb de publiciteit voor Magic. Dat schreef ze me persoonlijk.
Ook in organisatorische zin had ze een relatie met Magic, bijvoorbeeld wanneer het op de huur van een tent of artiesten aan kwam.
Maar inmiddels zijn de rollen flink omgedraaid. Zoals blijkt uit een gisteren op die site gepubliceerd verhaal over de geschiedenis en betekenis van het Magic Circus.
Een aardig verhaal wel, uitgezonderd de sneer naar andere circussen in de zin:
Citeer:
Bij sommige circussen moet je na een voorstelling de conclusie trekken dat je voor de komende 20 jaar weer genoeg circus hebt gezien.
Geen idee van iemands verwachtingspatroon, maar een redelijk objectieve circusliefhebber zal zich in deze omschrijving bepaald niet kunnen vinden.
Natuurlijk bestaat er verschil, maar niet in dien mate als in deze uitermate storende opmerking wordt omschreven.
Het is min of meer een bevestiging van eerdere kritiek die op die site werd geuit tegen de komst van een ander circus dan Magic in de Amsterdamse binnenstad.
Onlangs, maar met name vorig jaar toen dat ook al het geval was.
Onwaar voor een groot deel bovendien wat de aantijgingen toen betrof.
Er werd onlangs een artikel geplaatst waarin het ongenoegen opnieuw werd geuit.
Pas na kritiek van mij hier werd daaraan toegevoegd dat het een persbericht van Magic betrof, wat eerder nergens uit bleek.
En er werden spontaan twee 'advertenties' van dit circus onder gezet. Waarbij het verschil tussen een advertentie en een ingezonden mededeling volkomen uit het oog werd verloren....
De rollen -en de verhoudingen- omgedraaid? Inderdaad, want aan het artikel van gisteren is onderaan toegevoegd:
Citeer:
Het Magic Circus is sponsor van Circusweb
Nou, dat is dan goed om te weten, zo steekt de vork dus in de steel!
Een hele grote sponsor zal het vast niet zijn, mogelijk wordt de vergoeding zelfs uitsluitend in natura vereffend.
In de vorm van gratis entree en/of gratis koffie.
Hierop doorfilosoferend kun je dus zelfs stellen dat Magic indirect verantwoordelijk was voor de door die mevrouw van Circusweb vorig jaar bedachte nieuwe impuls in de vaderlandse circuswereld met de start van Circus Cornelio. We weten allemaal nog wel hoe dat afliep....
En voor de daaruit voortvloeiende ondergang van Circus Fiësta, ook al zo'n heel ander bedrijf dan Magic, maar wel behoorlijk populair in het Noorden, met name tijdens de zomerse vakantieperiode en de ter gelegenheid daarvan plaatsvindende campingtour.
Nee, dan kan zo'n sponsor zijn zuurverdiende geld beter ergens anders in steken.....
Ik weet nog wel een leuke slogan:
Circusweb, u kunt er maar beter niet in verward raken!