Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:08 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2017 1:37 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Vroeger kwamen artiesten in loondienst bij een circus, en moest een circus dus naast hun salaris ook hun sociale lasten afdragen
en vraag ik mij af of dat nog steeds zo is. Ik ben heel niet op de hoogte wat de regels tegenwoordig zijn en wat de wet hier over zegt,
maar ik dacht begrepen te hebben dat als je langere tijd voor dezelfde opdrachtgever werkt, dat dan als werk in loondienst
word beschouwd, maar hoe zit het dan als je bv een schilder je bedrijfspand laat schilderen en die daar dan, ik zeg maar wat,
6 maanden mee bezig is? Gaat de belastingdienst dan ook zeggen van, hij is 6 maanden bij u aan het werk, dus moet
u hem als werknemer op de loonlijst zetten en zijn sociale lasten afdragen?
Ik weet het dus niet, maar wel dat een circus beter af zou zijn als artiesten zich inschrijven als zelfstandig ondernemer
en zij het circus dan een factuur sturen voor de geleverde diensten, en het circus die dan betaald en ze dan verder
overal vanaf zijn, en de artiest dan zelf z'n loonlasten moet regelen en afdragen, of werkt dat zo ( nog steeds) niet?
En hoe zit het dan met de korte termijn zoals een kerstcircus van 1 tot 3 weken?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2017 11:33 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
We moeten onderscheid maken tussen mensen die in loondienst zijn, personeel op contractbasis (per jaar normaliter), ZZP'ers en mensen zonder contract (die gewoon zwart betaald krijgen). Daarnaast familie, die werkt voor kost en inwoning.
Als jaarcontracten 3x worden verlengd dan gaat de persoon wettelijk in loondienst. Daarom wordt meestal na 2x het contract niet meer verlengd, óf de persoon moet zo goed bevallen dat die toch maar in loondienst wordt gehouden.
De schilder zal meestal ZZP'er zijn dus gewoon eenmansbedrijf, niets aan de hand.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2017 4:17 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Leuk idee wel, zo'n schildersforum......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2017 6:33 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
De vraag was of artiesten tegenwoordig zelfstandig zijn, of gewoon in dienst van een circus komen.
Vroeger werkten de meeste artiesten gewoon 7-8 maanden in de zomer voor 1 circus en dan
zaten ze in de winter thuis, al dan niet een tijdelijke ww uitkering te genieten, maar hoe is dat
tegenwoordig? Want veel artiesten werken nu ook in de winter voor meerdere opdrachtgevers,
en dan denk ik aan een optreden hier en daar, en dan zal een organisator liever hebben
dat ze een factuur krijgen van de artiest, en ze die dan niet voor dat ene optreden in loondienst
gaan nemen. Of zie ik dat alles helemaal verkeerd?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2017 9:25 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Didier schreef:
Leuk idee wel, zo'n schildersforum......

Staat onder Keuvel en Prietpraat, voor oeverloze discussies.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2017 9:49 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
heuvels schreef:
Didier schreef:
Leuk idee wel, zo'n schildersforum......

Staat onder Keuvel en Prietpraat, voor oeverloze discussies.


Waar slaat dit kinderachtige gedoe nou allemaal weer op? En sinds wanneer is dit onderwerp een oeverloze discussie geworden?
Je wilt zo graag dat mensen hier een beetje normaal met elkaar overweg gaan en kunnen, maar dan zul je zelf toch ook
mee moeten werken, trol!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 8:07 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Met oeverloos bedoel ik dat het werkelijk overal over kan gaan zonder off-topic te gaan. Hoezo trol?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 12:30 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Citeer:
trol!


Het komt toch wel wat merkwaardig over om op zo een wijze richting de beheerder van dit fijne forum te reageren, beste Stalknecht.
Uitgerekend naar iemand die de boel hier bij elkaar probeert te houden en dat bovendien geheel voor eigen rekening doet. Zodat jij, ik en anderen hier, zonder enige bijdrage in de kosten, met elkaar kunnen (blijven) communiceren.

Om op je vraag terug te komen .... (die niet eens zo'n gekke vraag is!) ....
Een deel van de artiesten werkt inderdaad met contracten. Al dan niet via een bureau cq agentschap, zoals dat van Emanuel Horwood (maar er zijn er natuurlijk veel meer), of gewoon direct. Voor beide constructies is iets te zeggen, maar het voert te ver om dat hier en nu te gaan bespreken, dat ga ik dan ook niet doen.

Het antwoord op je vraag is dus gegeven. Een deel van de artiesten werkt als ''kleine zelfstandige''. En dus op contractbasis, min of meer vergelijkbaar met dat van ZZPers. Vaak zijn zij alleen ''in functie'' op de speeldag zelf, en niet (of mondjesmaat) betrokken bij onderhoud, opbouw en afbouw. Daarmee voldoen zij dus ook aan de vigerende wet- en regelgeving.

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 12:51 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
FrankCirc schreef:
Citeer:
trol!


Het komt toch wel wat merkwaardig over om op zo een wijze richting de beheerder van dit fijne forum te reageren, beste Stalknecht.
Uitgerekend naar iemand die de boel hier bij elkaar probeert te houden en dat bovendien geheel voor eigen rekening doet. Zodat jij, ik en anderen hier, zonder enige bijdrage in de kosten, met elkaar kunnen (blijven) communiceren.

Om op je vraag terug te komen .... (die niet eens zo'n gekke vraag is!) ....
Een deel van de artiesten werkt inderdaad met contracten. Al dan niet via een bureau cq agentschap, zoals dat van Emanuel Horwood (maar er zijn er natuurlijk veel meer), of gewoon direct. Voor beide constructies is iets te zeggen, maar het voert te ver om dat hier en nu te gaan bespreken, dat ga ik dan ook niet doen.

Het antwoord op je vraag is dus gegeven. Een deel van de artiesten werkt als ''kleine zelfstandige''. En dus op contractbasis, min of meer vergelijkbaar met dat van ZZPers. Vaak zijn zij alleen ''in functie'' op de speeldag zelf, en niet (of mondjesmaat) betrokken bij onderhoud, opbouw en afbouw. Daarmee voldoen zij dus ook aan de vigerende wet- en regelgeving.



Je geeft dus zelf al aan dat de eigenaar van dit forum liever ziet dat mensen hier normaal door een deur kunnen met elkaar,
en dan mag ik toch verwachten dat hijzelf dan ook daar aan mee werkt, en niet de trol gaat uithangen op een doodnormale vraag zoals je dat zelf
dus ook vind. Ik vraag niet wie er wel en niet in loondienst komt of als zelfstandige werkt, dus dan is dat toch geen taboe, not done of te gevoelig of te pijnlijk
om een dergelijke vraag te stellen? En verder bedankt voor je keurige antwoord, want dat is waar ik op zat te wachten.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 1:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
FrankCirc schreef:
Citeer:
trol!


Het komt toch wel wat merkwaardig over om op zo een wijze richting de beheerder van dit fijne forum te reageren, beste Stalknecht.
Uitgerekend naar iemand die de boel hier bij elkaar probeert te houden en dat bovendien geheel voor eigen rekening doet. Zodat jij, ik en anderen hier, zonder enige bijdrage in de kosten, met elkaar kunnen (blijven) communiceren.

Bedankt voor de bijval, =o=
ben blij dat er mensen zijn die me snappen. Ik blijf er mee doorgaan zolang ik het leuk vind.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 1:37 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
U zegt: tot ik het leuk vind. Hoe lang moet het duren tot u het eindelijk leuk vind. :lol:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 1:46 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Maro schreef:
U zegt: tot ik het leuk vind. Hoe lang moet het duren tot u het eindelijk leuk vind. :lol:

Haha goed gezien, zolang ik het leuk vind uiteraard. Ik vind het al 14 jaar leuk trouwens. Best lang eigenlijk.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 4:34 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Uit een enkele reactie bleek al wel dat de wijze van salariëring in de circuswereld uitermate complex, ingewikkeld en divers is.
Dat geldt niet alleen vandaag de dag, maar was het vroeger al evenzeer.
Stalknecht, die jarenlang in die wereld meeliep, zal dat kunnen bevestigen.
Zijn vraag is dan ook meer of er sinds die tijd veel veranderd is. Dat is wel zo, want er bestaan inmiddels tal van nieuwe wetten en regels.
Om een glashelder beeld te geven van de exacte situatie is door de verscheidenheid ondoenlijk, ook al deed onze oppertrol wel een poging.
Verder is dit een herhaling van zetten, want de vraag werd al eerder gesteld.
En bleek ook toen niet alomvattend te beantwoorden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 6:39 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Didier schreef:
Uit een enkele reactie bleek al wel dat de wijze van salariëring in de circuswereld uitermate complex, ingewikkeld en divers is.
Dat geldt niet alleen vandaag de dag, maar was het vroeger al evenzeer.
Stalknecht, die jarenlang in die wereld meeliep, zal dat kunnen bevestigen.
Zijn vraag is dan ook meer of er sinds die tijd veel veranderd is. Dat is wel zo, want er bestaan inmiddels tal van nieuwe wetten en regels.
Om een glashelder beeld te geven van de exacte situatie is door de verscheidenheid ondoenlijk, ook al deed onze oppertrol wel een poging.
Verder is dit een herhaling van zetten, want de vraag werd al eerder gesteld.
En bleek ook toen niet alomvattend te beantwoorden.


Toen ik nog in het circus actief was, bemoeide ik mij niet met dit soort zaken, alleen heb ik op latere leeftijd 1x te maken
gehad met artiesten aannemen, en die moest ik dus allemaal op de loonlijst zetten en was er toen een regeling voor buitenlandse
artiesten en moest ik gewoon iets van 25% betalen, dus als de artiest zeg maar 200 per dag had, dan koste hij mij nog eens 50,- extra,
maar dan praten we alweer over bijna 20 jaar geleden, dus vandaar deze vraag. Dat het elders al eens aan bod is geweest
op dit forum heb ik geen idee van, dus vandaar het nu dan nog maar een keer aan bod komt. Verder heeft Frank dus wel goed genoeg uitgelegd
hoe het een beetje zit, dus de vraag is beantwoord, waarvoor nogmaals mijn dank, en ben ik verder niet op een discussie uit, dus het is nu wel klaar zo.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 9:57 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Circuspersoneel in loondienst worden gezien als seizoenarbeiders en daarom gelden hogere werkgeverspremies. Dit geldt ook voor medewerkers in bijvoorbeeld zwembaden, kermissen, attractieparken.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.