Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 8:04 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Koud he?
BerichtGeplaatst: za dec 09, 2017 1:22 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
De afgelopen dagen hebben we weer een klein voorproefje gehad van winters weer en de kou die daarmee gepaard gaat,
en dan moet ik weer denken aan de tijden waarin ik met een circus onderweg was, want toen sprak men van het -24 graden
gevoel en onder die omstandigheden zou ik dan ook nooit meer willen werken, want dat was geen pretje.
Zo moesten we dus werken tijdens wel hele koude dagen en had ik een caravan uitgeleend aan iemand die ook
meehielp, maar dat was geen wintercaravan met extra isolatie of dubbele ramen, en dan kun je met een gaskachel
en een extra elektrisch kacheltje best de boel warm houden, maar niet bij temperaturen van dik onder de -10 graden
want die persoon vertelde dat diens dekens gewoon aan de enkele ramen vastgevroren zat.
Dan lag er nog een waterslang al dagenlang met een heel klein gaatje onder een vrachtwagen te lekken,
en die spoot dus een heel kleine waternevel onder die vrachtwagen. Niks aan de hand toen de temperaturen
nog niet zo koud waren dat de slangen zouden bevriezen, maar op een gegeven moment ging het dan wel
harder vriezen en bevroor de waternevel en bouwde toen een blok ijs onder die vrachtwagen op die van de versnellingsbak
helemaal tot op de grond vastvroor, en dat was toen een aardig blok van dik 70x70x 50cm geworden en die
hebben we toen weg gekregen door de onderkant vd vrachtwagen rondom met kerstbomen af te dichten en daar
een evenementenkachel onderdoor te laten blazen, en dat dan alsnog een hele dag koste om dat blok ijs te doen smelten.
Ondertussen moest dus de tent nog afgebroken worden, en dat was ook geen pretje, want de touwen waren stijf bevroren
en kon je dus gewoon rechtop tegen de muur zetten en het tentzeil was meer dunne staalplaat geworden, dus amper
te vouwen. En pak nou geen bevroren ijzer met je bezwete handen beet, want dan zat je er aan vast.
We hadden dan nog geluk dat we naast een evenementenhal stonden opgebouwd, want we hebben de tentzeilen
gewoon naar binnengebracht zodat ze daar konden ontdooien en ze dan wel fatsoenlijk op te vouwen waren.
Dan de ankerpennen, want die zaten zo vast in de grond, dat er een heftruck aan te pas moest komen
om ze er uit te trekken. Stroomkabels die in plassen water lagen of in de modder vastgereden waren moesten
we dus met een anker los bikken en waterslangen braken gewoon in stukken want het was gewoon een bonk ijs geworden.
Dan nog problemen met de kachels want een olieboer had gewoon geen winterdiesel geleverd, dus dat was geen diesel
meer maar eerder jam. Hetzelfde bij de vrachtwagens en moesten ook alle accu's verwijderd en naar een warme ruimte
gebracht worden, want bevroren accu's doen het echt niet meer en laten zich dan ook niet opladen.
Eenmaal alles afgebroken en ingepakt kon de reis naar huis beginnen en dat ging goed........de eerste 30km
want toen bevroor de dieselleidingen door de rijwind en spreek ik van eind jaren 90 toen er gesproken werd
van het -24 gevoel, en dat heb ik geweten, want ik stond toen op de snelweg op de vluchtstrook met
alleen open weilanden zover het oog reikte, en waren het idd gewoon sibirische toestanden en dat gewoon
hier in nederland! Een geluk nog dat ik m'n caravan bij had, dus de kachel aangestoken, een ketel met water op het fornuis,
de tafel gedekt en lekker gaan eten langs de vluchtstrook in afwachting van de anwb die pas na anderhalf uur op kwam
dagen wegens de gruwelijke grote drukte, want ik was dus niet de enige met bevroren diesel, en deed ik dus van de nood
een deugd maken. En leuk die reacties van voorbij rijdende auto's, want ik keek dus zo door het raam naar buiten
en zagen de mensen ons dan ook gezellig aan tafel zitten en wat dus een hoop getoeter en gezwaai opleverde.
Toen kwam de man vd anwb, dus die ook even binnen gehaald en een kop koffie gegeven en even gezellig gekletst
want die had dat nog niet eerder meegemaakt dat men gewoon in de caravan ging zitten wachten met alle comfort van dien.
Die beste man heeft toen gedaan wat hij kon en starte de vrachtwagen weer en dat ging goed....... voor de komende 60km
want toen bevroren de leidingen weer, dus weer de anwb gebeld en die mij naar een verwarmde garage heeft gesleept.
En knap hoor dat die vw golfjes dat aankonden want ik had een vrachtwagen van dik 5ton en een caravan van 1500kg er
achter hangen, en ging het wel langzaam maar het ging. Toen ik dus 2 uur in die warme garage heb gestaan, hebben we
gewoon benzine door de diesel gemengd, en toen was het goed en kon ik de reis vervolgen, maar het was wel een dagtaak
geworden waar ik normaal 4 uur over gedaan zou hebben, en dat zijn dan de herinneringen en ervaringen die ik heb van
circus tijdens extreme kou.
Leuk om even te vertellen, maar ook iets wat ik geen 2e keer mee zou willen maken, want dat was echt geen pretje.
Heb je zelf ook dergelijke dingen bij een circus in de winter meegemaakt? Dan vertel het hier zou ik zeggen.

https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Koud he?
BerichtGeplaatst: za dec 09, 2017 2:58 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Mooi verhaal hoor, zie het bijna voor me...
Zelf nooit meegemaakt qua circus maar ik moest wel gelijk denken aan een oud bericht in het forum.
viewtopic.php?f=3&t=4549&hilit=wodka

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Koud he?
BerichtGeplaatst: zo dec 10, 2017 12:42 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Hahaha, en een dag na mijn verhaal valt er een klein pakje sneeuw. Dat doet mij denken aan dat we ook eens de brandweer hebben
moeten bellen om de sneeuw vd tent te laten spuiten omdat het met alleen de kachels niet lukte.
En ik moest een keer van Utrecht naar Antwerpen glijden om daar nog wat reclameborden vd straat te halen, en dat dus gewoon
een grote glijpartij was, want de sneeuw bleef toen goed liggen, maar noem mij maar een gek maar als het sneeuwt dan ga ik
juist graag een stukje rijden want een beetje glibberen en glijden vind ik juist leuk, en verder nooit geen ongelukken gehad,
en dat in en tijd waarin auto's geen meuk als abs, asr en airbags hadden, maar gewoon trommelremmen en zomerbandjes en het op
stuurmanskunsten aankwam.
Anderen gruwelen als ze met dit weer de weg op moeten maar ik draai er m'n hand niet voor om. Nee kom maar op met dat avontuur.
Nou maar hopen op ook een witte kerst, want die hebben we maar weinig gehad en word het wel weer eens tijd. Alleen is dat weer
niet goed voor de circussen, want veel mensen durven dan de weg weer niet op, dus hoe mooi en gezellig een pak sneeuw er ook
uitziet, het heeft dus ook z'n nadelen helaas. Maar goed, ik ben de accu's van m'n professionele drone al aan het opladen,
want ik heb die drone al 3 jaar en hoopte al die tijd op een pak sneeuw en nu is het dan zover, dus dat gaat straks een mooi
winterse video opleveren.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.