Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:06 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: vr feb 23, 2018 5:45 am 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Op 15 jarige leeftijd werd ik de schrik van de circusdirecties genoemd. Als ik aankwam werd er onderling gezegd; ojee wat heeft hij nu weer. Ik wist alles beter en vertelde hen wel even hoe het moest. Toentertijd hadden de meeste circussen jaarkaarten voor circusvrienden. Je betaalde dan een bepaald bedrag (afhankelijk van hoe de pet stond van de betreffende circusondernemer) en mocht dan het hele jaar naar binnen. Ik betaalde bij Renz bijvoorbeeld 25 gulden en Hans Martens schreef voor mij een officieel document uit ( op de achterkant van een bierviltje) voor 10 gulden. Ik denk dat hij mij wel mocht.

Ik bestookte destijds artiesten en medewerkers met waardevolle tips, althans in mijn ogen. De één kon dat meer waarderen dan de ander. Tot ik een keer met een beschonken Maurice Veldkamp in een kroegje zat en deze mij op ongezoute manier de waarheid zei. Ik was toen denk een jaar of twintig. Hij vroeg mij een maand mee te reizen met zijn circus Royal om te zien hoe het echt is. Hoewel ik al regelmatig bleef slapen omdat ik verregaande vriendschap had met een meisje in zijn circus heb ik dat niet gedaan.

Nu ben ik 51 en weet dat de beste stuurlui aan wal staan. Ook op dit forum weten we alles beter maar het echte circusleven kennen de circusvrienden niet. Nu, 30 jaar verder, is alles ook nog eens tien keer moeilijker geworden. Vooral de regels en wetten nekken de meeste ondernemingen en hebben er mede voor gezorgd dat deze oeroude beroepsvorm op sterven na dood is. De publieke opinie is bepaald door zogenaamd diervriendelijke journalisten die kinderen in schooltijdschriften al attenderen op het grote leed van circusdieren. Het circus is de uitvinder van het sandwichbord aan de lantaarnpaal maar mag zelf niet meer plaatsen. Ondeskundige bureaucraten bepalen onmogelijke regels. Ga maar door.

Laatst kwam ik iemand tegen die altijd gratis naar binnen gaat. Ik vraag mij af of dit de ware circusvriend is.
En als tip wil ik meegeven uit eigen ervaring: Ook circusmensen zijn mensen en houden niet zo van 'opbouwende" kritiek. Ga maar een keer een maand mee.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: vr feb 23, 2018 10:42 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
met de leden van de club van circusvrienden of de deelnemers van dit forum vul je geen tribunes. De echte circusvrienden zijn dus de bezoekers.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: vr feb 23, 2018 12:46 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Verdomd maar het is waar


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: vr feb 23, 2018 3:33 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En wat dan weer niet helemaal waar is -in mijn ogen- is het eeuwig negatieve gehakketak op het huidige circustijdperk.
Met het verwijzen naar gelegenheden en plaatsen waar het circus nog volop leeft probeer ik dat regelmatig te bewijzen.
Natuurlijk heeft de anti-dierenclub uitstekend gelobbyd -zelfs professioneel!-, niet al te moeilijk, daar hadden ze immers het geld wel voor.
Het tegendeel? Ga maar eens kijken op lagere scholen waar ze een circusproject hebben: het barst er van de wilde dieren en iedereen wil graag een leeuw of een tijger zijn!

Vroeger was alles beter? Lariekoek, om het woord lulkoek te vermijden.
De circuswereld in ons land heeft altijd ups en downs gekend.
Want waar zijn anders die geweldige roemruchte circussen uit de 2e helft van de vorige eeuw gebleven?
Stuk voor stuk roemloos ten onder gegaan! In een tijd dat er van dierenbeperking totaal nog geen sprake was!

Wanneer iedereen die het circus een warm hart toedraagt zich nu eens inzette voor datzelfde circus maar dan in het algemeen, dan kwam het best goed.
En je niet alleen en uitsluitend blindstaren op dat ene geweldige circus (of die paar) en ondertussen minder positief schrijven over andere.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen smaak en voorkeur.
Maar ook die in de ogen van sommigen minder fantastische bedrijven schenken jaarlijks heel wat mensen(kinderen) een leuke of fijne middag of avond.
Ook dat draagt bij aan het voortbestaan van de circuswereld en doet er bepaald geen afbreuk aan.
Dit wordt -nogmaals in mijn opinie- maar al te licht vergeten!

Lang leve het circus, in al zijn aspecten!

En ook dat schreef ik al eens eerder: wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!
Altijd proberen te genieten als een kind, dat lijkt me het beste advies dat ik geven kan.

Veel plezier, waar dan ook!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: vr feb 23, 2018 7:47 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Ach, het was gewoon maar een stukje geschreven uit mijn hart, zonder dat ik wist dat deze een recentie zou krijgen. Ben wel vereerd moer ik zeggen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: vr feb 23, 2018 9:06 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Citeer:
Laatst kwam ik iemand tegen die altijd gratis naar binnen gaat. Ik vraag mij af of dit de ware circusvriend is.


Een keer gratis naar binnen mogen is mooi meegenomen en ja iedereen kent wel eens iemand waardoor je of niet hoeft te betalen of minder of je krijgt voor je goedkopere kaartje een betere zitplaats.
Maar als je echt overal gaat bedelen om gratis kaartjes dan ben je een profiteur.... geen circusvriend.

Heb deze winter in Haarlem bij het circus gewerkt en viel me op dat 90% van alle circusvrienden netjes een kaartje gekocht hadden, dus échte circusvrienden zijn er gelukkig nog wel. Ook de duurste zitplaatsen waren bijna elke voorstelling het eerste vol, vind ik ook altijd mooi om te zien. Mensen vinden alles te duur, hebben overal wat te zeiken maar de duurste zitplaatsen zie je in elk circus bijna als eerste vol (vorige week bij Alexandre Bouglione zat de loge zo goed als vol met maar 20 mensen op de tribune)

ik betaal in 90% van de gevallen mijn kaartje want het circus moet ook iets verdienen, ben altijd een goede klant van de restauratie, bezoek in Duitsland meestal wel de Tierschau en heeft het een programmaboekje, wordt deze meteen aangeschaft.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 2:00 am 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Ik wees niet naar een bepaalde richting hoor. Dus verdediging is niet nodig. Bij de kwaliteits circussen zit de loge inderdaad het eerste vol maar bij de zogenaamde reizende komedianten ( alvorens hier commentaar op komt, dit woord is niet door mij bedacht) is de loge leeg en de zijtribune alwaar voor 10 euro gezeten kan worden met doorgaans 100 tot 150 personen gevuld. In de loge zitten dan alleen de circusvrienden die omwille te ontkomen aan het helpen bij de clownsentree een plaatsje kochten op de achterste rij, maar door de vriendelijke circusmensen met tegenzin in de loge worden geplaatst, zodat zij alsnog met pruik en sambaballen schitteren in de spotlights.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 2:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
de zogenaamde reizende komedianten ( alvorens hier commentaar op komt, dit woord is niet door mij bedacht)


Dat laatste is algemeen bekend. Dat woord heb je niet persoonlijk bedacht.
Maar je weet van de negatieve lading en gebruikt het wel. Dat komt dan op hetzelfde neer.....


Citeer:
.... is de loge leeg en de zijtribune alwaar voor 10 euro gezeten kan worden met doorgaans 100 tot 150 personen gevuld.


Kijk, dat is nog eens knap! Dat neigt toch wel heel sterk naar helderziendheid!
Van die waardeloze familiebedrijven die zich toch ook echt drie slagen in de rondte werken om te overleven en waar je naar eigen zeggen nooit komt.
Maar wel precies weet te vertellen hoe groot de (dagelijkse?) belangstelling is en waar de mensen zitten......
Knap hoor!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 4:33 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Maro schreef:
Ik wees niet naar een bepaalde richting hoor. Dus verdediging is niet nodig. Bij de kwaliteits circussen zit de loge inderdaad het eerste vol maar bij de zogenaamde reizende komedianten ( alvorens hier commentaar op komt, dit woord is niet door mij bedacht) is de loge leeg en de zijtribune alwaar voor 10 euro gezeten kan worden met doorgaans 100 tot 150 personen gevuld. In de loge zitten dan alleen de circusvrienden die omwille te ontkomen aan het helpen bij de clownsentree een plaatsje kochten op de achterste rij, maar door de vriendelijke circusmensen met tegenzin in de loge worden geplaatst, zodat zij alsnog met pruik en sambaballen schitteren in de spotlights.

Ongetwijfeld gechargeerd maar ik herken e.e.a. wel, vooral dat van die clowns. Ik verschuil me meestal achter de camera... :clown

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 9:49 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Ik zet als er een clown in de buurt is mijn bril scheef op mijn gezicht en ga kwijlen. Een debiel pakken ze nooit.
En nog even voor Didier; wie heeft ooit gezegd dat ik er nooit kom? Ik niet. Ik bezoek ook de minder hoogstaande circussen, al is het maar om het optimale gevoel te beleven van wat ik wel en wat ik niet leuk vindt. Je kan immers nooit hoogtepunten beleven als je geen dieptepunten meemaakt. Maar even serieus: ik zeg niet dat elk komediant circus niet goed is. Ik heb er ook regelmatig genoten. Het moet niet zwart wit uitgelegd worden. Ik vindt bijvoorbeeld Renz internationaal lang geen slecht programma hebben. En andersom hetzelfde. Ik was een keer bij Barum en verbaasde mij over het magere programma. Het kan overal vriezen en dooien.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: di feb 27, 2018 3:13 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het kost wat moeite, maar langzaam maar zeker komen we dichter en dichter bij elkaar en naderen we de waarheid! Onze waarheid dan altijd nog.....
Blijf me wel afvragen waarom je dan toch steeds op een bepaald soort circus 'hakketakt' en denigrerend doet over het programma en bijvoorbeeld het bezoekersaantal.
Het mag kenners wel duidelijk zijn over met name welk circus het dan gaat, want er blijft na al je opsommingen maar een enkele over.
Ook ik kom daar (regelmatig) en maak zelfs volle tenten mee.
Misschien is een negatieve clownservaring de oorzaak?
Had al willen schrijven dat ik het erg dapper en stoer vind dat je naar zoveel circussen durft te gaan ondanks een (lichte?) clownsfobie!

O, en ik ken in Nederland geen circus waar je voor € 10,- binnenkomt, zelfs niet met een kortingsbon of op een familiedag.

(Ook al weer niet waar, bij Barani kosten op zo'n dag alle plaatsen € 8,-, zelfs de loge. Maar die bedoelde je vast niet....)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: di feb 27, 2018 3:37 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
De reden is simpel. Ook ik, zo gek als ik ben, ga soms naar Renz Berlin. In blindenland is éénoog koning. Al is het maar even om de crisissfeer te proeven. Laten we zeggen dat ik 4 of 5 keer geweest ben in de laatste 5 jaar. En het viel mij alleen een jaar of drie vier geleden een keer mee met dat orkestje er bij. De overige keren dacht ik steeds na afloop dat ik nooit meer zou gaan. Maar wat doe je als rechtschapen liefhebber en ze staan op nog geen 10 minuten rijden afstand. Ja. Je trapt er weer in. Ik gaf al aan dat ik dat bij Renz internationaal minder heb. Deze huren nog wel eens een paar artiesten in om het programma een positieve wending te geven.

Maar bij Renz Berlin heb ik meegemaakt dat een kind van De familie tijdens de voorstelling tien minuten lang door de tent wandeld met een blaffende hond. Eigenlijk is dat al voldoende om aan te geven hoe serieus ze hun beroep nemen.

En echt waar, ik hou van veel soorten circus. Ik kan mij prima vermaken bij Barelli en bij Berolina, ook een soort van komedianten maar wel een fijne voorstelling, weliswaar met wat haken en ogen, maar toch zeer acceptabel. Ik besef dat een programma met 25 artiesten haast niet meer haalbaar is voor een reizend circus maar een beetje niveau mag je wel verwachten voor 20 of 30 euro. Toch ?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CircusvriendenCircus 2
BerichtGeplaatst: di feb 27, 2018 4:10 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
De meeste Komedianten moeten misschien eens een les bij Hans Klok krijgen, ze kunnen geld laten verdwijnen als het verdiend is maar terug toveren is niet meer mogelijk....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.