Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 4:39 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mar 12, 2018 4:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Gestenigd zal ik worden.......
Dat ik daar nog over durf te schrijven.......

Nou jullie kunnen me wat, voor mij is (en blijft) Circus Roncalli misschien wel het mooiste circus ter wereld!
Helaas nu zonder dieren. Maar het is niet anders. Wat resteert is vast en zeker ook het aanzien meer dan waard!
Niks 'variété' in de naam, zoals eerder gesuggereerd. De nieuwe toevoeging is veel duidelijker en hedendaagser: Theater!
CIRCUS Theater RONCALLI om precies te zijn.

Ja, ook in eigen land liggen ze onder vuur.
Op sommige circussites worden ze verketterd, zelfs de Vereniging van Duitse Circusondernemingen VDCU -waar ze dus duidelijk geen lid van zijn- schreef al een lange brief op hoge poten over het veranderde beleid bij Roncalli.
Overigens lagen ze bij sommige leden van die vereniging ook al zwaar onder vuur toen er nog wel dieren waren.
Als ik dit als buitenstaander mag inschatten kon het ook wel iets met jaloezie (in de vorm van afgunst) te maken hebben.
Want waar menig circusbedrijf steeds meer moeite had de eindjes aan elkaar te knopen ging het de onderneming van Bernhard Paul in alle opzichten wel voor de wind.
Noem hem een mierenneuker, noem hem een pietje-precies, noem hem wat je wilt, maar door de hoge vorm van kwaliteit die werd nagestreefd bleef het succes wel verzekerd!

Wat de voorstelling betreft zal dat in de toekomst nauwelijks anders worden. Artiesten, muzikanten en kwaliteit op hoog niveau.
In een uitermate sfeervolle omgeving voorzien van het mooiste rollende materiaal.
Kom er maar eens om.......

Tja, en in de pauze dan de omstreden vegaburger of - wurst. Niet alleen hoor, 'gewone' Bratwurst blijft ook voorhanden.
Vergis je niet: net als bij ons liggen in Duitsland tegenwoordig de schappen ook vol met dit spul.
Het zal bij dit tijdsbeeld horen....

O, en kritiek op die circussites, die echter staan te trappelen om een nieuwe show te bezoeken of dat te melden wanneer er nieuws is......
Dat mag je dan gerust hipo-dinges noemen.....!

Afbeelding

De tournee van dit jaar begint deze week in Recklinghausen.
Al te doen vanuit Nederland, een uurtje over de grens vanaf Venlo en minder dan anderhalf uit de richting Nijmegen.
Daar staan ze op de Konrad-Adenauer-Platz vanaf donderdag 15 maart t/m zondag 8 april. Dus ook met Pasen.
Geen voorstelling op Goede Vrijdag, zoals in de meeste Duitse plaatsen.

Daarna komen ze in Keulen op de Neumarkt in het centrum van donderdag 12 april t/m maandag 21 mei.

De derde stad is Düsseldorf, ook al op redelijke afstand voor Nederlandse belangstellenden.
In het Rheinpark, op de Robert-Lehr-Ufer, van vrijdag 25 mei t/m zondag 20 juni.

Vervolgens zakken ze af naar Ludwigsburg. Dit is gelijk de laatste stad in Duitsland, waarna een uitgebreide Oostenrijkse tour volgt die hen naar Innsbruck, Wenen, Graz en Linz voert.
Dan is het inmiddels 9 december en tijd voor de kerstcircussen......




Over de artiesten is op de site nog niet veel te vinden, wel in de kranten en tijdens showtjes in winkelcentra.

Met Genschi -uiteraard- en met de Mexicaanse Chistirrin, de clown die alles kan....

Afbeelding

Kijkje achter de schermen: https://www.facebook.com/cityInfo.TV/vi ... lud_rhnArA

En de aankomst in Recklinghausen, te zien bij hetzelfde medium: https://www.facebook.com/cityInfo.TV/vi ... Uq6XHdHPGo

Afbeelding

En wat zie ik daar nou? Toch nog een diertje? Of is het een nepvisje?

https://www.instagram.com/p/Bf_pME5nFPM ... b_www_attr

Verdere informatie: http://www.roncalli.de

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat Joop eerder schreef over de entreeprijzen klopt. Uiteraard.
De rangen B en C zijn samengeperst op de eerste tribune vanaf de artiesteningang.
Dat betekent dat je nog wel goedkoop naar binnen kunt, mits je heel vroeg en slim bent.
Voor € 20,- tot € 30,- op genoemde rangen of direct maar € 40,- voor Rang A, de tribune in de rest van de tent.
Galerie-loge is even duur, maar dat zal ik nooit iemand aanraden, tenzij je vooraan zit.
Daarachter ben je het haasje en had je beter thuis kunnen blijven....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 12, 2018 5:50 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
Bernhard Paul der immer seine Fahne in den Wind hängt, sollte ehrlicherweise das Wort CIRCUS nicht mehr in zusammenhang mit seinem Theater Roncalli verwenden!
Auch sollte er es unterlassen in seinen vielen Interviews den wahren Circus schlecht zureden!
Gerne kann er die Tiere aus seinen Programmen entfernen, gerne darf er dem Zeitgeist nachlaufen und Vegane Bratwurst verkaufen!
Aber immer die "Kollegen" schlecht reden ist ein furchtbar schlechter Stil!! An Benno Kastein und Flic Flac sollte er sich mal ein Beispiel holen, kein schlechtes Wort über den traditionellen Circus.
Bernhard Paul sollte sich schämen :!:
Zu Didier, Roncalli mag vieles sein, aber CIRCUS ist das NICHT mehr :!: denn echter Circus ist mehr als nur ein Historischer Wagenpark!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 26, 2018 5:00 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Jaja, smaken verschillen - gelukkig! Anders zouden we allemaal maar naar één circus gaan, dat de drukte niet aan kon, en de andere zouden geen stuiver meer verdienen.....
Zelfs iedere Duitser mag hier vinden wat hij wil en wij dus zeker!
Dat het zonder dieren geen circus meer zou zijn is natuurlijk grote onzin, dan zouden de andere genoemde voorbeelden zich ook niet meer zo mogen noemen.
Bovendien een belediging aan het adres van de circusartiesten die er werken!
Net als (bijvoorbeeld) bij Cirque du Soleil (soms ook geen circus?) getroosten die zich grote moeite en inspanningen om het hoge niveau dat daar vereist is te bereiken.
Als dieren het enige criterium zouden zijn moet je ook consequent zijn en geen aandacht meer aan die 'dierlozen' besteden, zelfs niet als er iemand dood valt.....

Circus en Theater bleek overigens al wel eerder een uitstekende combinatie te zijn: lovend waren de recensies over circusvoorstellingen waarin een verhaal verteld wordt.
En dat is dus precies wat meneer Paul nu aan het doen is......
Met succes, de voorstellingen in Recklinghausen worden bijzonder goed bezocht. Dat moet dan een hele teleurstelling wezen.....

En vega-bratwurst? Nee, daar doe je een doorsnee-Duitser geen plezier mee!
Zelf heb ik daar minder moeite mee, het kan helemaal geen kwaad wanneer wij eens wat minder van die leuke maar slecht behandelde diertjes opaten!
Des te meer kunnen er dan in een of ander circus op gaan treden!
Toeval bestaat niet in dit verband, want wat lazen we in het krantenartikel dat twee berichten terug stond:

Clown ist Chistirrin, der eigentlich Marco Antonio Vega heisst.......

Juist ja! Als dat geen contract voor het leven betekent......!

Maar het ging hier over Circus Theater Roncalli.

Martijn H. liet zich niet kennen en ging er kijken en maakte de volgende mooie fotoreportage: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 184&type=1

En jawel, met een vette knipoog naar de dieren:

Afbeelding

Afbeelding

Herinner me een voorstelling van ditzelfde circus een paar jaar geleden in Oldenburg toen leden van de familie naast me (uit Leer) zich hardop afvroegen wanneer de olifanten zouden komen......
Die vraag hoeven ze in ieder geval nu niet meer te stellen.....

En er gebeurt helemaal niets stiekem of in het geniep, getuige onderstaande voorbeschouwing van Keulen, de eerstvolgende speelplaats:

Afbeelding

Speciale Paasaanbieding, maar let op, uitsluitend geldig t/m 2e Paasdag:

Afbeelding

De link: http://www.roncalli.de/oster-special


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 26, 2018 5:58 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
Lieber Didier von Circus hast du leider keine Ahnung, sonst würdest du nicht soviel unsinn hier verbreiten. der begriff "circus" ist leider nicht geschützt, sodas jeder dieses wort missbrauchen darf und für alles mögliche und unmögliche verwenden kann. Echter CIRCUS besteht aber nun seit 250 jahren aus den drei komponenten "TIERE, CLOWNS und AKROBATEN". alles andere ist variete, theater, cabaret, music-hall usw. du kannst gerne hierzu wieder einen irgendeinen blödsinn erwidern, aber du wirst es nicht schaffen das echter Circus etwas anderes ist als "TIERE, CLOWNS und AKROBATEN". allem zeitgeist zum trotz :!: :!: :!:
nur weil irgendwo artisten arbeiten, sei es auf einem Kreuzfahrtschiff, einem Strassenfest oder bei Soleil ist das lange noch kein circus :!:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 26, 2018 6:47 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Nah... het randgebeuren mag hier ook aandacht krijgen hoor.
De grens tussen echt circus en de randzaken is niet goed met een schaartje te knippen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 26, 2018 7:27 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Het klopt dat circus onlosmakelijk verbonden is met dieren, met name paarden, acrobaten en clowns. Zonder de dieren werd het vroeger variété genoemd. Sinds Cirque du Soleil eind jaren tachtig en begin jaren negentig opkwam wordt er gesproken over circus zonder dieren.
Circus is geen beschermde naam en dat Bernard Paul zijn Circus Roncalli nu Circus-Theater Roncalli noemt zal een commerciële overweging zijn. Wel erg jammer dat hij blijkbaar vergeet dat grote dresseurs als Fredy Knie, Yasmin Smart en Rene Strickler jaren bij hem werkzaam zijn geweest.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 27, 2018 3:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Maar ja, tijden veranderen......
Dat zal aan iemand als Georg volkomen voorbij gaan, die volgt zijn hart en zijn droom, dat mag hij natuurlijk!
Maar, zoals Hugo terecht opmerkte, beschermd is een aan tijdsdruk onderhevige omschrijving nu eenmaal niet!
Wat is er immers nog over van dat circus uit de begintijd, 250 jaar geleden? Maar bitter weinig! Zo niet: niets!
Zoals ik al eerder schreef, wanneer diezelfde Georg vindt dat een bepaald bedrijf of een bepaalde voorstelling niet meer aan 'zijn' definitie van circus voldoet moet hij ook consequent zijn en dat mijden.
En er vooral nergens aandacht aan besteden!
Maar nee, maar al te graag werd er genoten van iets als Höhner Rockin' Roncalli Show, terwijl daar toch echt nog nooit een dier in te zien is geweest.
Nou ja, misschien een keer een konijn van een goochelaar of een paar duiven. Maar zeker niet in de zin zoals echte dieren in circussen te zien zijn!

De inconsequentheid van bijvoorbeeld de site waar Georg aan bijdraagt wordt vervolgens nogmaals in ruime mate bewezen doordat aan bedrijven die evenmin aan alledrie de door hem gestelde eisen voldoen wel permanent ruime aandacht wordt geschonken.
Zo hoeft Flic Flac maar een nieuwe trailer te krijgen en het valt uitgebreid te lezen.

Ik mag er dan geen verstand van hebben -dat heeft er kennelijk maar één en die woont dus helaas in Duitsland- maar Roncalli is tot voor kort altijd een circus geweest dat wel aan alle drie de criteria van meneer Georg heeft voldaan.
Nu hij de bakens heeft verzet -verder met exact hetzelfde materiaal en exact dezelfde fantastische sfeer en hoge kwaliteit- is het gelukkig niet variété gaan heten, zoals van de alwetende zou hebben gemoeten, maar koos meneer Paul voor toevoeging van het woord Theater.
Waar variété een oubollige uitdrukking is voor iets uit (eveneens) een ver verleden, dekt de term theater precies waar het hier om gaat.

Het is niet te ontkennen dat van de drie gestelde onderdelen (nergens bepalend omschreven, dus rechtstreeks uit de dikke duim....) bij Roncalli de dieren er niet meer zijn.
Daar kun je een aantal redenen voor aanvoeren. Behalve politieke stellingname spelen mogelijk ook technische redenen een rol.
Zonder dieren reizen is nu eenmaal een stuk eenvoudiger. Niet alleen wat de ruimte en de verzorging van die dieren betreft, maar ook aangaande de voorstelling.
Ik herinner mij de uitgebreide ombouw nadat de paarden van Karl Trunk geweest waren en er in de piste een complete vloer werd gelegd.
Die ligt er nu dus permanent, wat weer ten goede komt aan de resterende optredende artiesten en de kwaliteit van dat optreden.
Je ziet, ik heb er eigenlijk maar weinig verstand van....

Geen dieren meer dus, maar des te meer van de andere twee gestelde onderdelen: acrobaten en clowns.
Met name van die laatste soort heeft Roncalli op dit moment een heel leger in huis en, naar mijn idee, van de beste soort die er bestaat!
Niet van die eeuwig flauwe herhaalclowns zoals in ieder doorsnee-circus, die de mensen uit het publiek sleuren om zonder vier stoelen in de piste voor lul te gaan zitten.
Of dat je af kunt tellen tot het moment dat de hele zak popcorn over iemand heen gaat.
We lazen het hier al eerder, ook geschreven door ervaren circusbezoekers, dat zijn redenen om met name niet meer naar een bepaald bedrijf te gaan.

Kijk, het staat iedereen vrij te genieten van wat hij wil. En mooi vindt.
Als ik dan mag kiezen doe mij dan maar de geweldige sfeer en aankleding van een voorstelling bij Roncalli, waar alles altijd tot in de puntjes is verzorgd en klopt.
Daaronder vallen ook zaken als licht en geluid.
Maar ja, nu de dieren daar (helaas) weg zijn en ik het nog altijd mooi durf te vinden zal ik wel nooit in de circushemel komen.
Waar niet Petrus, maar Georg (verkleed als engel) aan de hemelpoort staat.....

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 27, 2018 4:51 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Elk Circus maakt een Voorstelling, of Show als we de engelse taal volgen, wat we hier te lande nogal veelvuldig doen.

Maar niet elke Voorstelling, of Show, is ook Circus.
Circus is MET dieren. Basta.

Dat die Franstalige Canadese mannetjes hun bedoening een Cirque noemen is ronduit kwalijk te noemen omdat het onnodig verwarrend werkt - bewust of niet.
Ga toch heen, met je lappen poppen en ''dieren'' van stof.
Het zal ongetwijfeld een gelikte Voorstelling (Spectacle - want Quebec is Franstalig) zijn, met mooie elementen, en het zal beslist ook met liefde, passie en vakmanschap gebracht worden, daar wil en zal ik allemaal niets aan af doen, maar met echt Circus, in de betekenis van het begrip, heeft het geen moer te maken - hoe mooi het Spectacle ook moge zijn. Ieder ECHT Circus zou zich kapot schamen om met poppen in de Piste te verschijnen.

Cirque du Soleil is geen Circus in de alom gewortelde betekenis van het begrip. Het mag er nog niet eens tegenaan leunen.
Poppentheater zou dan een beter passende naam zijn.

Ik kan mij helemaal in de woorden van Georg vinden.

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 27, 2018 5:41 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wat ik al eerder schreef: dit geen circus (durven of mogen) noemen is een regelrechte belediging aan het adres van de bijzonder hardwerkende artiesten!

Over dat consequent zijn: kijk maar op het alomgeprezen http://www.circus-online.de, daar staat een nieuwe fotoreportage van 23 maart 2018 gemaakt bij het Zirkus des Horrors in Koblenz..

Ik heb alle foto's bekeken en geprobeerd het aantal dieren te tellen, maar ben de tel kwijt geraakt......

Ander nieuws over 'Circus Roncalli', ook al gevonden dankzij genoemde site:

Theaterhafen: Anker für „Uferpalast“ geworfen

Oldenburg (am)
Paolo Ive vom Circus Roncalli ist in den kommenden Tagen der gefragteste Mann auf dem ehemaligen Rheinumschlag-Gelände.
Der Zeltmeister und ehemalige Flugtrapezkünstler leitet den Zeltaufbau für den „Uferpalast“ am „Theaterhafen“.
Gemeinsam mit zwölf Mitarbeitern sorgt der 75-Jährige für ein standfestes Interimsdach, unter dem das Oldenburgische Staatstheater seine Produktionen aufführen wird.
Sechs Wochen lang soll das Zelt im Mittelpunkt der Ausweichspielstätte mit Festivalfeeling stehen.


met leuke toepasselijke foto:

Afbeelding

Het hele verhaal vindt u hier: https://www.oldenburger-onlinezeitung.d ... 25914.html


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 27, 2018 5:52 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
Didier schreef:
Wat ik al eerder schreef: dit geen circus (durven of mogen) noemen is een regelrechte belediging aan het adres van de bijzonder hardwerkende artiesten!

Over dat consequent zijn: kijk maar op het alomgeprezen http://www.circus-online.de, daar staat een nieuwe fotoreportage van 23 maart 2018 gemaakt bij het Zirkus des Horrors in Koblenz..

Ik heb alle foto's bekeken en geprobeerd het aantal dieren te tellen, maar ben de tel kwijt geraakt......


didier du kapierst nicht den unterschied :!: achim sperlich( Zirkus des Horrors) agiert nicht gegen den tiercircus, sondern präsentiert als karlsruher- und trierer weihnachtscircus immer tierdarbietungen, in diesem jahr ua. rene casselly. bernhard paul hängt seine fahne in den wind des vermeintlichen zeitgeist und macht in jedem interview den traditionellen circus mit tieren schlecht :!: wenn du sowas unterstützt, bitte, aber das ist einem echten circusfreund nicht würdig. oder bist du noch ahnungsloser über diese zusammenhänge als wie ich es bisher glaube. bernhard paul ist massgeblich an den problemen die ein circus mit tieren heute hat mit schuld. oder möchtest du es extra nicht verstehen :?:


Laatst gewijzigd door georg op di mar 27, 2018 5:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 27, 2018 5:52 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
Didier schreef:
Wat ik al eerder schreef: dit geen circus (durven of mogen) noemen is een regelrechte belediging aan het adres van de bijzonder hardwerkende artiesten!

Over dat consequent zijn: kijk maar op het alomgeprezen http://www.circus-online.de, daar staat een nieuwe fotoreportage van 23 maart 2018 gemaakt bij het Zirkus des Horrors in Koblenz..

Ik heb alle foto's bekeken en geprobeerd het aantal dieren te tellen, maar ben de tel kwijt geraakt......


didier du kapierst nicht den unterschied :!: achim sperlich( Zirkus des Horrors) agiert nicht gegen den tiercircus, sondern präsentiert als karlsruher- und trierer weihnachtscircus immer tierdarbietungen, in diesem jahr ua. rene casselly. bernhard paul hängt seine fahne in den wind des vermeintlichen zeitgeist und macht in jedem interview den traditionellen circus mit tieren schlecht :!: wenn du sowas unterstützt, bitte, aber das ist einem echten circusfreund nicht würdig. oder bist du noch ahnungsloser über diese zusammenhänge als wie ich es bisher glaube. bernhard paul ist massgeblich an den problemen die ein circus mit tieren heute hat mitschuld.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 27, 2018 6:09 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
Didier schreef:
.....Maar nee, maar al te graag werd er genoten van iets als Höhner Rockin' Roncalli Show, terwijl daar toch echt nog nooit een dier in te zien is geweest.......


also ist zb. die preisgekrönte hundedarbietung von beljakov keine tierdarbietung für dich :shock:

was aber viel interessanter ist, wo steht in dem offiziellen firmennamen "Höhner Rockin' Roncalli Show" das wort CIRCUS :?: :clown


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 27, 2018 6:16 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
FrankCirc schreef:
Elk Circus maakt een Voorstelling, of Show als we de engelse taal volgen, wat we hier te lande nogal veelvuldig doen.

Maar niet elke Voorstelling, of Show, is ook Circus.
Circus is MET dieren. Basta.

Dat die Franstalige Canadese mannetjes hun bedoening een Cirque noemen is ronduit kwalijk te noemen omdat het onnodig verwarrend werkt - bewust of niet.
Ga toch heen, met je lappen poppen en ''dieren'' van stof.
Het zal ongetwijfeld een gelikte Voorstelling (Spectacle - want Quebec is Franstalig) zijn, met mooie elementen, en het zal beslist ook met liefde, passie en vakmanschap gebracht worden, daar wil en zal ik allemaal niets aan af doen, maar met echt Circus, in de betekenis van het begrip, heeft het geen moer te maken - hoe mooi het Spectacle ook moge zijn. Ieder ECHT Circus zou zich kapot schamen om met poppen in de Piste te verschijnen.

Cirque du Soleil is geen Circus in de alom gewortelde betekenis van het begrip. Het mag er nog niet eens tegenaan leunen.
Poppentheater zou dan een beter passende naam zijn.

Ik kan mij helemaal in de woorden van Georg vinden.


Didier, vielleicht verstehst du es in deiner Muttersprache besser was echter CIRCUS bedeutet. Frankcirc hat es 100% auf den Punkt gebracht


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 27, 2018 6:39 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Wat denk ik het meest telt is dat die vele mensen die tegenwoordig zaken als FlicFlac, Roncalli, CdS of de vele Circustheatershows die rond de wereld reizen bezoeken, dat wel degelijk als circus zien. Dat zijn ook mensen die van klassiek circus - dus met dieren - houden maar de theatervormen als eem mooie aanvulling of afwisseling zien.

Dat zal echt niet liggen aan het feit dat ze niet één pony in de voorstelling hebben - alhoewel Codarts een paar jaar terug ook een hondje in een afstudeershow liet meespelen - maar aan het feit dat ze zich niet laten beperken door uit traditie gestelde kaders. Begrijp me niet verkeerd, ik hou heel veel van mooi klassiek circus met mooie dierennummers en bij kleine familiecircusjes zijn die dieren vaak juist hetgene wat het zo sfeervol maakt. Ik erger me ontzettend aan leugens van dierenactivisten en zou het bijzonder zonde vinden als de grote ('wilde') dierencircussen als Krone en Richter straks door die leugens hun grote kracht moeten wegdoen.

Maar je kan niet stellen dat alles zonder dieren niks met circus te maken heeft. Zeker wat betreft Roncalli, CdS of FlicFlac. Ze brengen het welliswaar in een andere vorm, zonder dieren dus het is inderdaad niet het pure circus, maar als mensen daarnaartoe gaan, gaan ze naar circus.

Nog moeilijker te accepteren voor sommigen, maar datzelfde geldt ook voor het echte theatercircus wat soms meer bewegingstheater is of acrobatiektheater wordt genoemd. Maar dat alles is geëvolueerd uit de basis van het klassieke circus of de kern heeft er minstens raakvlakken mee. Die raakvlakken zie je ook in het misschien iewat ouderwetse maar op sommige plekken nog heel levendige variètè. Voor veel bezoekers van dat soort voorstellingen is er helemaal geen duidelijke grens meer, of zit het interessante juist in het opzoeken van die grenzen.

Kijk, niemand dwingt je de andere verschijningsvormen van circus leuk te vinden, maar als je ze niet accepteert als circusvorm zijnde voer je een achterhoede gevecht als je kijkt naar de huidige stand van zaken. Uiteindelijk heeft iedereen gelukkig zijn eigem visie en wat weet ik er tenslotte nou echt van, ,maar het zou bevrijdend zijn voor het hele circusveld en zelfs nog meer moois kunnen opleveren als iedereen elkaar accepteert en daarbij ook de verschillen tussen de vormen blijft erkennen maar ook de raakvlakken opzoekt. Kijk bijvoorbeeld naar het circus in Boedapest of Gruss, vaak met dieren maar ook met theaterinvloeden. Het circus daar erkent traditie en verrast met vernieuwing: het circus leeft daar!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mar 28, 2018 10:20 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Sinds de Romeinen een paar duizend jaren het circus hebben uitgevonden, is er nogal wat veranderd.

Afbeelding

De Spanjaarden zitten daar nog het dichts bij met hun stierenvechterijen, maar daar heet het geen circus meer.

Dus waar kibbelen we over? De vlag blijft gelijk maar de lading verandert voortdurend.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.