Nik schreef:
Citeer:
Wat denk ik het meest telt is dat die vele mensen die tegenwoordig zaken als FlicFlac, Roncalli, CdS of de vele Circustheatershows die rond de wereld reizen bezoeken, dat wel degelijk als circus zien. Dat zijn ook mensen die van klassiek circus - dus met dieren - houden maar de theatervormen als eem mooie aanvulling of afwisseling zien.
Dat zal echt niet liggen aan het feit dat ze niet één pony in de voorstelling hebben - alhoewel Codarts een paar jaar terug ook een hondje in een afstudeershow liet meespelen - maar aan het feit dat ze zich niet laten beperken door uit traditie gestelde kaders. Begrijp me niet verkeerd, ik hou heel veel van mooi klassiek circus met mooie dierennummers en bij kleine familiecircusjes zijn die dieren vaak juist hetgene wat het zo sfeervol maakt. Ik erger me ontzettend aan leugens van dierenactivisten en zou het bijzonder zonde vinden als de grote ('wilde') dierencircussen als Krone en Richter straks door die leugens hun grote kracht moeten wegdoen.
Maar je kan niet stellen dat alles zonder dieren niks met circus te maken heeft. Zeker wat betreft Roncalli, CdS of FlicFlac. Ze brengen het weliswaar in een andere vorm, zonder dieren dus het is inderdaad niet het pure circus, maar als mensen daarnaartoe gaan, gaan ze naar circus.
Nog moeilijker te accepteren voor sommigen, maar datzelfde geldt ook voor het echte theatercircus wat soms meer bewegingstheater is of acrobatiektheater wordt genoemd. Maar dat alles is geëvolueerd uit de basis van het klassieke circus of de kern heeft er minstens raakvlakken mee. Die raakvlakken zie je ook in het misschien ietwat ouderwetse maar op sommige plekken nog heel levendige variété. Voor veel bezoekers van dat soort voorstellingen is er helemaal geen duidelijke grens meer, of zit het interessante juist in het opzoeken van die grenzen.
Kijk, niemand dwingt je de andere verschijningsvormen van circus leuk te vinden, maar als je ze niet accepteert als circusvorm zijnde voer je een achterhoede gevecht als je kijkt naar de huidige stand van zaken. Uiteindelijk heeft iedereen gelukkig zijn eigen visie en wat weet ik er tenslotte nou echt van, ,maar het zou bevrijdend zijn voor het hele circusveld en zelfs nog meer moois kunnen opleveren als iedereen elkaar accepteert en daarbij ook de verschillen tussen de vormen blijft erkennen maar ook de raakvlakken opzoekt. Kijk bijvoorbeeld naar het circus in Boedapest of Gruss, vaak met dieren maar ook met theaterinvloeden. Het circus daar erkent traditie en verrast met vernieuwing: het circus leeft daar!
Kijk, en dan is er toch nog iemand die de huidige situatie bijzonder scherp analyseert, bravo Nik!
Ik zou het niet beter hebben kunnen zeggen, het is exact hoe ik circus ervaar!
En niet te bescheiden met 'wat weet ik er tenslotte nou echt van', een zelf ontwikkelde visie is altijd nog een stuk beter dan wat je door iemand anders wordt opgedrongen!
Want dat is duidelijk wat er hier aan het gebeuren was of is!
Dat kunnen Georg en ook Frank in hun zak steken!