Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:52 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2018 3:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nog altijd lopen diverse circussen tegen het zondagsverbod aan. In diverse uiteenlopende streken krijgen zij, vanwege het mogelijk verstoren van de Zondagsrust, geen toestemming om op die dag een voorstelling te geven. En dat uitgerekend op de dag die in veel speelplaatsen vanwege de belangstelling juist (of pas) de winst gaat brengen!
Soms wordt het spelen op de Dag des Heren bij aanvraag van een vergunning verboden, soms wordt het wel toegestaan maar grijpt een burgemeester kort voor tijd in (wat dit jaar zelfs nog het geval was), en soms ook ziet het circus zelf vanwege de goede vrede af van het spelen op die dag.

Dagblad Trouw -al 75 jaar een ander geluid*- dook in de materie en kwam recentelijk met een uitgebreid verhaal: https://www.trouw.nl/samenleving/gesteg ... ~a43776f5/

(* - Trouw is tijdens de oorlog opgericht als verzetskrant met een christelijke signatuur)

Gesteggel op Goeree-Overflakkee, wel of geen zondagsrust?

Afbeelding

Reportage
Iedereen dacht dat de zondagsrust op Goeree-Overflakkee eindelijk goed geregeld was, maar nee. Op het orthodox-protestantse eiland blijven circussen en zwemmen op zondag een probleem.


"Gelukkig, we zijn een normale gemeente", concludeerde Jaap Willem Eijkenduijn toen hij de nota 'Zondagsrust' uit had.
"Het circus en het zwembad kunnen hier gewoon open op zondag. Een overwinning."
Maar nu, bijna twee jaar later, vraagt de PvdA-fractievoorzitter in de gemeente Goeree-Overflakkee zich af of zijn oordeel destijds juist was..

Ondanks de hete zomer bleef het buitenzwembad in Stellendam gesloten. En dat terwijl in de nota Zondagsrust staat dat dit soort accommodaties, bedrijfsmatige redenen uitgezonderd, zelfs open móet, wil je de Zondagswet niet overtreden.
Verder werd een circus in Middelharnis op last van de burgemeester op zondag gesloten, omdat de Sionkerk (onderdeel van de behoudende gereformeerde gemeente) er hinder van zou hebben.


Afbeelding
De Sionkerk, eveneens in Middelharnis, had last van een circus. Het circus werd gesloten.

"Niemand mag mij of anderen verbieden om te recreëren op zondag, zoals ik ook niemand zal verbieden om naar de kerk te gaan", zegt Eijkenduijn.
"Gewoon een beetje rekening houden met elkaar. Als dat circus overlast zou veroorzaken, zou je als gemeente naar een andere plek kunnen uitzien.
Of de kerk zou haar aanvangstijden kunnen aanpassen."

De PvdA gelooft er overigens niets van dat het circus de kerkgang in de weg stond.
In de raadsvergadering van vorige maand zei raadslid Petra 't Hoen: "De kerk en het circus kunnen elkaar niet zien, horen of ruiken.
De afstand is 350 meter, en dan zitten er ook nog eens een Lidl en een Gamma tussen.”

Burgemeester Ada Grootenboer (CDA) gaf toe dat het begrip 'hinder' altijd subjectief is, maar dat zij op grond van de Zondagswet gemeend had het circus te mogen sluiten.
Die wet, waarop de gemeente Goeree-Overflakkee haar nota Zondagsrust baseert, staat evenementen na 13.00 uur toe, mits ze de eredienst niet verstoren.

En precies bij dat 'verstoren' zit de interpretatieruimte, waarover christelijk en seculier het grofweg oneens zijn op het Zuid-Hollandse eiland.
SGP-fractievoorzitter Kees van Dam (met zeven zetels de grootste partij) meent dat de burgemeester juist heeft gehandeld, vertelt hij.
"Hier was het 'mits' van toepassing. Op de Brouwersdam zou zo'n circus op zondag wel zijn toegestaan, ofschoon ik het ook dán niet prettig had gevonden."

Droefenis

Dat het Zuiderdiep in Stellendam, het enige buitenbad op het orthodox-protestantse eiland, zondags op slot is, kan eveneens op warme instemming van de SGP rekenen.
"Er ligt geen verbod van de gemeente. Het is de keuze van de exploitant en de plaatselijke bevolking, vermoed ik. Wat de SGP betreft een uitstekende keuze.
Als het toch opengaat, kunnen wij daar niets aan doen, hooguit onze droefenis kenbaar maken."

Wethouder Berend Jan Bruggeman (van de partij Vitale Kernen Goeree-Overflakkee) gaat met de exploitant praten over zondagsopenstelling in 2019, zo beloofde hij in september.
Een PvdA-motie van die strekking kreeg evenwel niet de steun van SGP, CU en CDA.
Maar die partijen hebben sinds de verkiezingen van dit voorjaar net geen meerderheid meer (14 van de 29 zetels).

SGP'er Van Dam schetst de spagaat waarin zijn fractie zit.
"Ons programma pleit voor het borgen van de zondagsrust, maar in onze coalitie met VVD, CDA en Vitale Kernen krijgen we daarvoor te weinig steun.
De nota Zondagsrust is een compromis: we houden ons aan de Zondagswet, maar de winkels blijven op zondag dicht.
Dat laatste mag de gemeente zelf bepalen."

Volgens Peter Visser, oud-CDA-wethouder van Middelharnis, en voorzitter van de werkgroep detailhandel van de gezamenlijke eilandondernemers, zijn er onder de winkeliers weinig voorstanders van openstelling op zondag.
"De Flakkeesche Bazar hier op Middelharnis, dat zijn mensen van de gereformeerde gemeente, die moeten er niet aan dénken.
Ja, ik ken een zaak op Ouddorp die het zou willen - nee, namen noem ik niet - maar voor de rest...
U moet niet vergeten dat zo'n 70 procent van de eilandbewoners, zo schat ik, in meer of mindere mate een band heeft met de kerk.
Bovendien zijn het vaak echtparen die hier de winkels bestieren, familiebedrijven. Die vinden zes dagen werken wel genoeg.
Persoonlijk denk ik ook dat de zondag bij voorkeur rustdag moet blijven."

Hoe zit het dan met de recreatie die de gemeente verder wil uitbreiden, en die jaarlijks alleen al 2 miljoen euro aan toeristenbelasting in het laatje brengt?
Toeristen willen toch winkelen op zondag? Van Dam: "Het toerisme speelt zich vooral af op Ouddorp, dat zeer gehecht is aan de zondagsrust.
Daarom zijn er alleen op en rond de campings evenementen en mogen alleen dáár de winkels zondags open.
Ook dat hadden wij als SGP liever niet gehad, maar beter de campingwinkels open dan die in het dorp.
We proberen met iedereen rekening te houden. Ja, dat mag je pragmatisch noemen."

Decibellen meten

Van oppositiepartij PvdA hoeven de winkels evenmin open op zondag, maar Eijkenduijn meent dat ook voor het overige de zondagsrust nog steeds heilig is.
"In juni 2016, toen we de nota al hadden aangenomen, reden de profs van het NK wielrennen zaterdags op Goeree in plaats van zondags.
En afgelopen Oudejaarsdag moest de oliebollenkraam in Middelharnis dicht, omdat het zondag was.
Ik denk weleens: de SGP heeft aan de voorkant ingestemd met de nota Zondagsrust, maar probeert aan de achterkant, via het college, van alles tegen te houden.
Met dat circus en zwembad hadden we toch veel soepeler kunnen omgaan?
De gemeente wil het toerisme verjongen, maar hoe ziet ze dat voor zich als Ouddorpers nu al decibellen meten wanneer er zondags veel verderop, op de Brouwersdam, een popconcert is?"

De eilanders gaan vanouds gemoedelijk met elkaar om, zegt Van Dam, en hij betreurt dat de PvdA de tegenstellingen onnodig aanscherpt: “Mensen die zondags willen zwemmen, kunnen ook naar het strand".

Dat gemoedelijke beaamt Lesly Wolters, directeur van de Stichting Sport & Recreatie Goeree-Overflakkee.
"We houden rekening met elkaars waarden. Op zaterdagavond kan er een dansfeest zijn in een zaal van het Zuiderdiep, terwijl op diezelfde plek de volgende ochtend een kerkdienst plaatsvindt.
Een enkele keer hangt er zondags zelfs nog een bierlucht."

Over het buitenbad van het Zuiderdiep, een van de zeven accommodaties die de stichting beheert, is Wolters genuanceerd.
"Als de Zondagswet het heeft over bedrijfsmatige redenen, zou ik het bad elke dag wel dicht kunnen doen, want we hebben een verliesgevende exploitatie.
Ik vind bedrijfsmatige overwegingen trouwens een veel te enge benadering voor al dan niet openstelling op zondag.
Ook de stem van de plaatselijke bevolking moet worden gehoord."

En de toerist? "We hebben De Staver in Sommelsdijk dit jaar voor het eerst voorzichtig opengesteld voor zwemmen op zondag, en nee, daar zijn geen klachten over gekomen.
Er kan op het eiland zondags dus altijd worden gezwommen, zij het niet in een buitenbad."

Of het openluchtbad in Stellendam volgende zomer toegankelijk zal zijn, kan Wolters nog niet zeggen.
"Ik werk aan een notitie over de openstelling van al onze accommodaties, zowel door de week als op de zondag.
Ik hoop er samen met de raad uit te komen. Dat lijkt me het verstandigst."



De regels

In het dossier oliebollenkraam zit ondertussen flink de vaart. Van Dam: "Daarover heeft de coalitie besloten dat die voortaan open mag op zondag".
In de nota 'Zondagsrust', die de gemeenteraad van Goeree-Overflakkee in januari 2016 unaniem vaststelde, is de Zondagswet uit 1953 uitgangspunt.
Dat betekent dat op zondag na 13.00 uur 'openbare vermakelijkheden' zijn toegestaan, mits ze de kerkdiensten niet verstoren.

Maar de nota houdt flink wat slagen om de arm: geen gemeentelijke promotie van zondagsevenementen, het liefst buiten de bebouwde kom en aanvragers dienen oog te hebben voor de identiteit van de omgeving.
Burgemeester Ada Grootenboer (CDA) noemt dat geen slagen om de arm, "maar rekening houden met de verschillende bevolkingsgroepen op het eiland".

Ze denkt niet dat de nota Zondagsrust aanscherping behoeft sinds de incidenten rond het circus en het buitenbad, "want interpretatieverschillen en zoeken naar eigen ruimte binnen de regels zul je altijd houden".
Of het buitenbad in Stellendam volgende zomer open kan, is volgens de burgemeester uiteindelijk aan de exploitant.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2019 5:53 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Opnieuw in het nieuws, zij het zijdelings, dat vermaledijde circus van de zomer in Middelharnis.
Dit keer in een uitgebreid verhaal in het Reformatorisch Dagblad.
Toegegeven: niet een krant die we dagelijks lezen.
Er verscheen een serie In de Biblebelt, en dat spreekt eigenlijk voor zich.
Overigens met erg mooie foto´s........

Hier het verhaal over Middelharnis: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ka ... -1.1537341

Karakter rustig en christelijk Middelharnis-Sommelsdijk verandert langzaam

Afbeelding
De Voorstraat in Middelharnis. Op de achtergrond het voormalige gemeentehuis en de hervormde kerk (r.).

Ze worden vaak in één adem genoemd: Middelharnis-Sommelsdijk. Toch woekert de verschillende afkomst van het tweelingdorp nog wat door.
Intussen loopt er een belangrijker scheidslijn door de dorpen zelf: tussen die van christelijke ”eilander” en van de minder behoudende ”overkanter”.


Een argeloze bezoeker rijdt vanaf Rotterdam over een grensweg het Zuid-Hollandse tweelingdorp binnen: links ligt Sommelsdijk, rechts Middelharnis.
In Sommelsdijk, tot 1805 een enclave van Zeeland, woonden de landbouwarbeiders, in Middelharnis de vissers.
„Die hadden wat meer te verteren dan de landbouwarbeiders”, vertelt SGP-fractievoorzitter Kees van Dam.
„Middelharnis heeft iets meer status dan Sommelsdijk. Die tegenstelling speelt nog best.
Een echte Sommerdieker zal nooit in Menheerse gaan wonen, zoals we dat in dialect zeggen.”

Kees van der Boom (73), met zijn vrouw Jo oprichter van de gelijknamige boekhandel in Sommelsdijk, beaamt de verschillen.
„Middelharnis is wat stadser, deftiger. Je krijgt er niet zo snel contact.”
Bij de geboren en getogen Sommelsdijker speelt het onderscheid nog steeds.
„De weekmarkt, elke woensdag hier voor de boekhandel in de Voorstraat, hoef je niet te verplaatsen. Dan komt er niemand meer. Die hoort in Sommelsdijk.”

Han van den Nieuwendijk, de 71-jarige eigenaar van de Flakkeesche Bazar op de Westdijk, dé winkelstraat in Middelharnis, denkt daar anders over.
„Ik zou de markt graag hier hebben, op het Zandpad.”
Toch merkt hij dat diverse klanten van de woensdagse weekmarkt in Sommelsdijk ook zijn kookwinkel in oude stijl opzoeken.

Kerkelijk

Middelharnis en Sommelsdijk zijn behoorlijk kerkelijk. Van de 14.500 inwoners zijn 2700 mensen lid van een hervormde gemeente van Gereformeerde Bondssignatuur, 1100 van de protestantse gemeente, 1000 van de hersteld hervormde gemeente, 900 van de gereformeerde kerk, 750 van de gereformeerde gemeente en 480 van de christelijke gereformeerde kerk.

Van den Nieuwendijk is lid van de Gereformeerde Gemeenten.
De ondernemer moest zich tegen zijn zin aansluiten bij de winkeliersvereniging. Die organiseert dingen waarmee hij het niet eens is.
„Zoals de wereldse muziek in de winkelstraat. Er spelen bandjes op koopavonden en in deze tijd staat er een kerstboom.”

Zowel hij als oud-boekhandelaar Van der Boom is bang dat de winkels in Middelharnis en Sommelsdijk op den duur ’s zondags open zullen zijn.
Van der Boom: „Op zondag is het hier nog rustdag. Dan gaan de stammen nog op.
Maar onlangs heeft een benzinepomp er een winkeltje bij gekregen. Dat floreert op zondag. Helaas gaat deze ontwikkeling ook hier door.”

Zondagsopenstelling is een heikel onderwerp in de politiek van Goeree-Overflakkee.
Deze gemeente ontstond in 2012 na een fusie van Goedereede, Dirksland, Middelharnis en Oostflakkee.
Bij de herindelingsverkiezingen in 2011 werd de SGP met 9 van de 29 zetels veruit de grootste.
Daarnaast haalde de ChristenUnie 4 en het CDA 3 zetels.
Met deze twee partijen en de VVD vormde de SGP het college en kreeg twee van de vijf wethouders.

Om erger te voorkomen, zagen de christelijke partijen zich genoodzaakt in 2016 de Nota Zondagsrust goed te keuren.
Daarin werd de openstelling van supermarkten op zondag en tweede feestdagen in het toeristische buitengebied van Ouddorp toegestaan, evenals evenementen in het oosten van het eiland, vanouds wat minder kerks.

Spanningsveld

Ondanks de nota blijft de zondagsopenstelling een spanningsveld. Recent deed een raadsmeerderheid pogingen om het zwembad in Stellendam ’s zondags open te krijgen.
Ging eind vorig jaar de oliebollenkraam in Middelharnis op oudejaarsdag dicht, omdat die op zondag viel, nu mag die open als oudejaarsdag op zondag valt.

Deze zomer was er ophef over de sluiting door burgemeester Ada Grootenboer (CDA) van een circus in Middelharnis.
Dat stond te dicht bij de gereformeerde gemeente, de Sionkerk, waardoor de kerkgang zou worden gehinderd.
„Zeer discutabel”, stelt fractievoorzitter Jaap Willem Eijkenduijn (57) van oppositiepartij PvdA op zijn woonboot in Middelharnis.
Volgens hem zaten er voldoende meters en enkele bedrijfspanden tussen het circus en de Sionkerk.

Principiëler vindt Eijkenduijn echter de vraag of anderen mogen bepalen hoe hij de zondag invult.
„Het kan niet zo zijn dat mensen hier zeggen hoe ik moet leven. Ik ben óók voorstander van één rustige dag in de week, en vind het dus heerlijk om op maandag te gaan zeilen.”

Op dit punt scheiden de wegen van Eijkenduijn en zijn SGP-evenknie Van Dam, die elkaar „vrienden” noemen.
„De Heere God heeft ons de opdracht gegeven de zondag te heiligen”, aldus Van Dam. „Dat geldt niet alleen SGP’ers, maar de hele bevolking.
Deze opvatting botst. Het is juist een zegen dat er een rustdag mag zijn.”

Conservatief

De dreigende teloorgang van de zondagsrust heeft te maken met een veranderende bevolkingssamenstelling.
Het eiland was eerst gesloten; de meeste inwoners waren conservatief christelijk.
„De mensen die hier zijn opgegroeid, ook de niet-kerkelijke eilanders, respecteren de waarden en normen van de Biblebelt.
Ze weten dat het voor kerkelijke mensen gevoelig ligt om op zondag iets te doen”, vertelt hoofdredacteur Martijn de Bonte van het Eilanden-Nieuws.

Met de ontsluiting van het eiland, sinds de opening van de Haringvlietbrug in 1964, veranderden de bevolking en de wensen rond de zondag.
Inwoners uit de regio Rotterdam kiezen voor de rust en ruimte van het eiland, én voor de relatief lage huisprijzen.
De bevolking van Goeree-Overflakkee groeit, met dank aan de nieuwkomers.
De Bonte: „De meesten vinden het prima dat het hier rustig is, ook op zondag. Maar is er een kleine groep die ervoor strijdt dat op zondag alles moet kunnen.”

PvdA-voorman Eijkenduijn is zo’n ”overkanter”, zoals de eilanders ‘import’ noemen.
„Mijn vrouw en ik wonen al 25 jaar op het eiland, Maar we blijven overkanters, al vind ik dat een geuzennaam.”

De PvdA viel bij de raadsverkiezingen afgelopen voorjaar terug van vier naar drie zetels.
De meeste seculiere eilandbewoners kozen toen voor de lokale partij Vitale Kernen Goeree-Overflakkee.
De VKGO, die als leus voert: ”Tégen de zondagsrust, maar vóór een rustige zondag”, verdubbelde, van drie naar zes zetels.
Koud was de douche voor de christelijke partijen. Die raakten hun meerderheid kwijt. De SGP verloor twee van de negen zetels, de CU een van de vier.
Daarop smeedde de SGP, nog altijd de grootste, een coalitie met VKGO, CDA en VVD.
Zij verloor daarbij een van twee wethouders en de ChristenUnie haar enige.

De coalitie is volgens SGP-voorman Van Dam een voorbeeld van hoe christen en niet-christenen van oudsher met elkaar leven.
„Dat gaat uitstekend en met respect. Ze leven gemoedelijk naast elkaar.”
Wel merkt de SGP’er, al twintig jaar raadslid, dat de mensen mondiger worden.

Een duidelijk voorbeeld daarvan vormt het journalistenechtpaar Frans en Maria Evers.
Vanuit hun rijtjeshuis in Nieuwe Tonge volgen ze Van Dam en zijn fractie met argusogen. Op hun raam prijkt een poster van de Partij voor de Dieren.
„Wij rammelen stevig aan de poorten van de macht”, zegt Maria Evers (64). Daarbij moet vooral de SGP en haar achterban het ontgelden.
Maria, die zegt ietsist te zijn: „Je hoeft niet met je geloof in een eventuele Schepper te koop te lopen door ’s zondags met een hoed op naar de kerk te gaan.”
En: „De SGP vormt nog altijd een machtsblok.”

Toen het echtpaar zich in de jaren 80 vanuit Den Haag op het eiland vestigde, vielen ze om van verbazing over de dominantie van het behoudende protestantse christendom.
Frans Evers (72), atheïst, verontwaardigd: „De gemeenteraad ging stáán tijdens nota bene een ambtsgebed.”

Op het eiland bestaan twee verschillende werelden, vindt Frans.
Die tegenstelling stipt hij aan in zijn columns op de site die zijn vrouw beheert: „Vanuit eigen frustratie en voor bewustwording van de lezers over de macht van de SGP. Maria is erg fel, gelukkig. Ik schrijf mijn columns vanuit de optiek ”hoe krijg ik de humor terug?”.”

Het aanbod van SGP’er Van Dam om eens samen koffie te drinken, wijst het echtpaar tot nu toe af.
Maria: „Wij bewaren liever afstand: we zijn professioneel en willen geen ouwejongenskrentenbrood.
In deze gemeenteraad gaan ze te vriendschappelijk met elkaar om.”

Niet gecharmeerd

Van Dam, ouderling-kerkvoogd bij de hersteld hervormde gemeente, vindt het jammer dat het schrijversduo zijn uitnodiging afwijst.
„Niemand is gecharmeerd van hun schrijfsels. De SGP en ik als persoon worden aangevallen, op een sensationele manier.
Ik heb er wel een les uit geleerd. De vijandschap heeft ervoor gezorgd dat ik me heb afgevraagd: waarom doe ik dit en wie ben ik?
Dat heeft me bij de Heere Zelf gebracht. Ik mag het van Hem verwachten en hoef dit werk niet in eigen kracht te doen.
Eigenlijk moet ik het echtpaar Evers bedanken. En dat meen ik oprecht.”


Afbeelding
De Westdijk in Sommelsdijk

Tweeling, maar toch verschil tussen de dorpen

Middelharnis en Sommelsdijk vormen een twee-eenheid. De dorpen zien er hetzelfde uit.
„Ze hebben elk een dorpskerk met een ring eromheen”, vertelt Martijn de Bonte (32), hoofdredacteur van Eilanden-Nieuws, de grootste én christelijke lokale krant.
In beide dorpen loopt vanaf de kerk de Voorstaat naar de haven.

Maar dan komen de verschillen. De haven van Sommelsdijk werd vroeger gebruikt om aardappels af te voeren, in Middelharnis meerden de vissers aan.

Sommelsdijk was een boerendorp; Middelharnis een vissersplaats. En de vissers waren rijker dan de arbeiders.
„Van Sommelsdijkers wordt gezegd dat ze met een tasje achterop hun fiets rijden”, weet De Bonte.

„Voor als ze iets op straat vinden. Er zijn oudere Sommelsdijkers die voor geen goud in Middelharnis willen wonen, en andersom.”

Zijn blad constateerde begin dit jaar dat Middelharnis het buurdorp qua inwonersaantal passeerde door een groei met 105 mensen, terwijl Sommelsdijk met 3 burgers kromp.

„Een Sommelsdijker stelde in een ingezonden brief dat de groei van Middelharnis komt doordat het nieuwbouwproject DOCK 187 bewust op door Middelharnis „geannexeerd” grondgebied is gebouwd.
Dat zou volgens de projectontwikkelaar beter verkopen.”

Middelharnis heeft veel meer winkels dan Sommelsdijk en de meeste middelbare scholen van het eiland.
Bovendien is het gemeentehuis van de gemeente Goeree-Overflakkee er gevestigd.

Toch is er veel grensverkeer tussen de dorpen. „Veel inwoners uit Middelharnis bezoeken de weekmarkt in Sommelsdijk.
Jonge kinderen gaan over en weer naar de basisscholen in beide dorpen.”
Langzaam ebt de tegenstelling weg, denkt de hoofdredacteur.
„De brandweerkorpsen zijn eind vorig jaar gefuseerd. Het nieuwe gebouw staat in Sommelsdijk.
De tegenstelling is vooral nostalgie.”


En een video: https://www.youtube.com/watch?v=o1YkIoioS_E


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.