Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:26 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 5:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Afbeelding

Om te beginnen: Zanzara heeft een werkelijk schitterende nieuwe site: https://www.zanzara.nl/
Mèt (direct al) bewegende beelden. Dat werd overigens ook wel een beetje tijd: de vorige site was wel heel erg stijf en statisch!
En het nieuws -maar geen verrassing- ze komen opnieuw naar het terrein rond de voormalige Westergasfabriek in Amsterdam.
Op de vertrouwde plek van de laatste jaren, aan de Polonceaukade, mooi op zicht aan de overkant van de Haarlemmertrekvaart!

Haast u, want ze worden -terecht- met het jaar populairder en de voorverkoop is reeds gestart!

Voorstellingen

Nu is iedereen die bij Zanzara werkt druk bezig met de nieuwe circustheatervoorstelling in Amsterdam.

Van 19 december 2018 tot en met 6 Januari 2019 staan de tenten weer in het Westerpark bij de Westergasfabriek.

Kaarten kunt u kopen via het kopje tickets: https://circuszanzara.com/version_5_dev ... hp?cid=140

Reserveren kan ook : 0633594695 - iedere dag tussen 11.00 en 13.00 uur.


Aanvangstijden:

wo 19 dec - 15.00
do 20 dec - 15.00
vr 21 dec - 15.00
za 22 dec - 15.00
zo 23 dec - 15.00
ma 24 dec - geen voorstelling
di 25 dec (1e Kerstdag) - 13.00 + 16.00
wo 26 dec - 13.00 + 16.00
do 27 dec - 15.00
vr 28 dec - 15.00
za 29 dec - 15.00
zo 30 dec - 15.00
ma 31 dec - geen voorstelling
di 01 jan - 15.00
wo 02 jan - 15.00
do 03 jan - 15.00
vr 04 jan - 15.00
za 05 jan - 15.00
zo 06 jan - 13.00 + 16.00


Let op bij het boeken van kaartjes: dit is voor zover mij bekend het enige Kerstcircus in ons land waar 65+ers kindertarieven betalen!

Over de nieuwe voorstelling:


Flamo en la pano


Dit jaar in de nieuwe voorstelling,’ Flamo en la Pano’ of in kort Achterhoeks : ‘vlam in de pan!’ weer veel spektakel en heuse circustoeren.
De piste is omgetoverd naar de keuken van een ietwat louche restaurant in het oude Rusland.
Ooit kwamen er rijke, vooraanstaande gasten, waren er grote bals, feesten en concerten. Dat was ooit!

De scepter wordt nog steeds gezwaaid door de potige mamouschka, terwijl ook de maître vind dat hij onontbeerlijk is en natuurlijk de jonge moeder, net haar tweede kind en veel te veel werk.
Komt ze nog wel toe aan haar liefdes?? Haar eigen leven?
En dan nog de Koning uit Afrika en wie is toch die struise blondine en die stille eeuwige gast? Kortom: uit het leven gegrepen.
Dit alles combineren ze van Zanzara natuurlijk met adembenemende circuskunsten en soms een traan maar meestal een lach!
Ze spelen met vuur, laten Willem dansen en klimmen hoog in de nok om de meest spannende toeren uit te halen.
De ‘verkering’ laat de kinderen gieren van het lachen en kleine Dorus verovert alle harten.
Zanzara noemt zich een circus, vertoont ook wel kenmerken. Want Jans de dochter voert in haar gekleurde lappen of op haar kinderwagen de meest spannende toeren uit, maar dat gebeurt wel op Klezmer muziek gespeeld door muzikanten die ook weer even een kok zijn of met drumstokjes jongleren en daarna weer rock-‘n-roll spelen bij een schijnbaar moeiteloze diabolo act.
En de man die u net de sterren van de hemel zag blazen met zijn trompet staat later in de lounge biologische drankjes te verkopen , een lounge met kitscherige fauteuils en een hobbelpaard.
Een circustent met houten bankjes, leuke lampjes en suikerspinnen, echt circus dus , maar laat u niet misleiden door wat u in andere circustenten zag voor u naar de nieuwe voorstelling Flamo en la pano gaat.
Dit circus gaat namelijk zijn boekje te buiten.


Afbeelding

Zanzara is kitsch, retro, truttig, kneuterig en daardoor vrolijk en bij vlagen hilarisch.
Het circus experimenteert met nieuwe muziek, zoekt interactie met het publiek en laat zich niet voorschrijven welke kostuums bij een circus horen.
Zanzara zoekt ook in andere disciplines. In de nieuwe voorstelling zijn diverse theatervormen te zien en wordt de verbeelding aangesproken.
Zo slaagt Zanzara er ieder jaar opnieuw in met ‘niets’ heel veel te maken.
Natuurlijk met de zo typisch ongedwongen Zanzara-huiskamersfeer waardoor iedere bezoeker zich thuis en betrokken voelt.

De directie van Zanzara heeft zo haar eigen ideeën over een circusvoorstelling.
Zanzara mixt circus, straattheater en theater en speelt de acts met een brede glimlach en geregeld een dikke knipoog.
Die zien de kinderen niet, maar hun ouders, opa’s en oma’s wel. En dat is precies de bedoeling.
De circusfamilie wil dat de kinderen én hun ouders zich vermaken.
Dat ze een middag beleven om nog eens aan terug te denken.

U bent dus gewaarschuwd! En vooral van harte uitgenodigd.



Afbeelding

Voor wie in de buurt is: de opbouw in Amsterdam is begonnen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2018 5:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zie ook: viewtopic.php?f=109&t=9165


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2018 5:47 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Op 1e Kerstdag naar 'Flamo en la pano' van Zanzara geweest. Een betere bestemming met Kerst kan ik me niet voorstellen!
Want wat een feest! Kerstfeest in optima forma dus.
En wat wel het allermooiste is, is dat de spelers dit zelf ook zo ervaren. Weet ik uit zeer betrouwbare bron......
Mudjevol, er kon geen muis meer bij, daar aan die Amsterdamse Polonceaukade.
Vreesde even dat ze van terrein hadden moeten veranderen -er staan normaal wat kunstwerken in die verhoogde wei- maar dat was niet zo.
Gewoon omheengebouwd, denk ik.

Drie tenten in totaal, de grote speeltent, een iets kleinere als ruime foyer en een soort vierkante staltent aan de achterzijde.
Die heb je ook wel nodig met een overigens erg lieve reuzendraak......
Op het terrein en in de foyer (soms) de huispoes. Is meegereisd en nog altijd niet weggelopen. Uitermate braaf!

Niet minder dan 21 acts, inclusief een spetterende finale met dierlijke toegift.
Meer dan één dier in de voorstelling, maar niet veel meer. Een tweede hond, die bijna (letterlijk) in de pot verdwijnt, de honger van de acteurs en musici is groot..... Maar bijna is niet helemaal.....

Wat er nou zo leuk is aan Zanzara moet iedereen maar zelf gaan bekijken, het is haast niet in woorden te vangen.
Totaal anders dan welk circus dan ook, en toch veel overeenkomsten.
Ik schreef al eens eerder naar aanleiding van luchtnummers: je ziet soms hetzelfde als in Carré, alleen de hoogte verschilt.
Ja, en de aankleding ook. Minder kil, minder puur misschien, maar niet minder gewaagd.
Geen clown(s), ook dat is kennelijk voor velen een verlossing.
Ik ken een Bekende Nederlander (meerdere zelfs...) die vorig jaar op uitnodiging in Carré op de eerste rij zat en die al spoedig het pand moest verlaten omdat zijn vriendin clownsfobie bleek te hebben..... Bij Zanzara hoeft ze nier te vrezen.....

Voorbeeld van het alternatieve? Wat dacht je van een nummer rijwielacrobatiek, uitgevoerd in de schemering tijdens ijzige (Russische) kou op gewone fietsen waarvan het voor- en achterlicht keurig brandt? Nog nooit eerder vertoond, durf ik te wedden!
Voor ze in de piste belandden maakten ze eerst een rondje door het publiek -daar waar elders een ontsnapte lama draafde- moeizaam trappend tegen de felle noordwesterstorm in.

Nog een voorbeeld. Ooit een acrobate in actie gezien op een zelfstandig rondrijdende kinderwagen? Radiografisch bestuurd, ongetwijfeld. Maar evengoed uniek!

Deel 2

In die kinderwagen lag haar tweede kind. Eindelijk een zusje (of broertje, dat zou ook nog kunnen) voor Dorus? Vergeet het maar, het was een nep-baby.
Die wel als een rode draad door de hele voorstelling liep...... Nou ja, liep. Niet zelf nog uiteraard.....
Maakte er na afloop een opmerking over tegen Oma. Maar die kwam niet verder dan: 'Ach, ze zijn nog zo jong....'.
Met andere woorden: het kan altijd nog, laat ze eerst maar van het leven genieten......
Want ondanks dat dit circus (helaas....) niet het hele jaar op reis is, is dochterlief Jans, haar man Rik en goede vriend Martijn dat wel als Theatergroep Hirondelles.
Waarbij één zwaluw dan misschien nog geen zomer maakt, maar drie er wel iets van kunnen!

Zanzara doet de rest van het jaar ook wel iets hoor, maar dan zijn ze te zien in België en Portugal. Komende zomer.

Jans is voor mij een verhaal apart. Het is voor mij de meest pure circusprinses die ik ooit heb gezien.
Met enige schroom durf ik zelfs wel toe te geven dat ik een beetje (of meer) verliefd op haar ben.
Want wanneer ze rechtsboven in het indrukwekkende decor gaat paaldansen leidt dat enorm af van wat er op hetzelfde moment in de piste gebeurd.
Laat staan wanneer zij haar (nep-)kind de borst geeft! U ziet het: niets menselijks is dit circus vreemd!
Maar ik leg mij er maar bij neer dat ik helaas veel te vroeg ben geboren en zij een mooie en aardige man heeft.......
Daar wil je gewoon niet tussenkomen!

Een hoofdrol opnieuw voor Dorus. Ook al een rode draad die geroutineerd door het hele programma wandelt.
Bracht dit keer zelfs zijn schooljuf vanuit de Achterhoek mee naar Amsterdam, want leven blijft nu eenmaal leren........

Over geroutineerd gesproken. Paulo -die, naar eigen zeggen, deze maand voor het eerst gratis geld heeft gekregen- en Mayka op topniveau een demonstratie rock 'n roll-dansen weggeven, subliem!

Paulo is dit keer een beetje de sneue pineut. Wat kan die goed en lang verbaasd kijken wanneer hij in het restaurant -want daar speelt veel zich af, maar vrees niet voor eerdergeziene circus-horeca-scènes!- volkomen over het hoofd gezien en genegeerd wordt wanneer een Afrikaanse legerleider/dictator zich meldt.
In werkelijkheid woont en verblijft deze superatleet overigens grote delen van het jaar daadwerkelijk in Afrika waar hij samen met zijn bij Zanzara veroverde
grote liefde/accordeoniste een koor runt.
Ha, die liefde zag je een paar jaar geleden in de voorstelling ontstaan, dat kon niet missen!

Nog meer moois? Ja, de programmaboekjes waren er dit keer en ook nog op tijd! Voor een eurootje.

Ach, en verder moet iedereen vooral maar zelf gaan kijken. Want alles beschrijven is ondoenlijk.

Ga en geniet!
Iets anders kan daar niet!

Mooie trailer van deze voorstelling: https://vimeo.com/308127850

En schrik niet: zelfs het bordjedraaien zag u nog nooit op deze manier!

Afbeelding

Afbeelding


Laatst gewijzigd door Didier op za dec 29, 2018 4:37 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2018 4:28 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zo, deel 2 is er ook al, en toch weer iets vergeten. Dat zal voorlopig zo wel blijven......

Het fenomeen slapstick.
Mensen die groot geworden zijn met de Dikke en de Dunne en Charlie Chaplin (en anderen) hoef je op dit gebied weinig meer te leren.
Maar dan de jeugd van tegenwoordig, en met name de jonge jeugd. Die kent dit fenomeen eenvoudigweg niet.
Het gevolg? Een flinke dosis slapstick in de piste en de kids komen niet meer bij!
Geweldig!

Afbeelding
Charlie Chaplin in de film The Circus.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.