Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:56 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2019 2:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Aldus meldt ons De Stentor: https://www.destentor.nl/dalfsen/jongle ... ~a8634bec/

Jongleertoppers strijken neer in Dalfsen voor NK

video | Een kegel, bal, ring of diabolo in de lucht houden, oftewel jongleren.
Deze maand is het open nationaal kampioenschap in De Trefkoele in Dalfsen.


Een vloek is in een zucht gemaakt, en Casper Klop kan als een van de organisatoren van het NK jongleren dat in Dalfsen wordt gehouden simpelweg niet garanderen dat de krachttermen achterwege blijven als een kegel, bal, ring of diabolo op de grond klettert.
,,Het is aan iedere deelnemer zelf om met dergelijke frustraties om te gaan. Dat is best lastig, want als je een kegel laat vallen, kijkt de hele zaal mee.
Maar je kunt ook met minder ballen jongleren. Of een creatieve oplossing bedenken als er eentje op de grond ligt, zodat het niet opvalt.
Dat kan de jury waarderen

Circus

Na drie jaar Helmond is het nu de beurt aan de Dalfsen om het open nationaal kampioenschap te mogen organiseren.
Bij de vorige edities deden er zo'n vijfentwintig deelnemers mee, maar die kwamen dan wel over vanuit onder meer Hongarije, Israël, Polen, Engeland en Duitsland om hun kunsten te vertonen.

Want een circus blijft het, zegt ook Klop, die naar eigen zeggen zelf aardig kan jongleren.
,,Er wordt wel vaker een vergelijking gemaakt met clowns en er zijn deelnemers die ook in een circus werken. In een moderne variant, meer met theater, show en dans.
Het klassieke circus met clowns en veel dieren is aan het verdwijnen. Er komt iets creatiefs voor terug. Jongleren."

Ontmoetingscentrum De Trefkoele is na een korte zoektocht - daar kwam geen bidbook aan te pas - gevonden als nieuw strijdveld.
Het NK in het eerste weekeinde van januari duurt drie dagen, waarbij de deelnemers in een slaapzakje overnachten in de sporthal.
Nee hoor, het toernooi is geen verkapte dekmantel om drie dagen en nachten de beest uit te hangen, verzekert Klop (21) glimlachend.
,,Maar het wereldje eromheen is wel iets wat me aanspreekt. In Helmond moesten we jongleren in de foyer, maar we willen meer een festivalsfeer creëren.
Met een hal, een tribune en een podium zoals ze in Dalfsen hebben. En jongleurs kunnen vaak maar moeilijk stoppen, en willen tot in de nacht hun trucs aan anderen laten zien."

Naamsbekendheid

Dat er animo uit heel Europa is voor het toernooi, schrijft Klop toe aan het geringe aantal wedstrijden.
,,In Amerika wordt een soort wereldkampioenschap gehouden, maar hier zijn minder toernooien.
Dus komt heel Europa hier op af. En winnen we aan naamsbekendheid."

Een ervaren jury beoordeelt straks de verschillende oefeningen.
Er zijn verschillende competities, maar meest interessante zijn de vijf minuten die de jongleurs zelf kunnen invullen.
Aan iedere truc zit dan wel een technische moeilijkheidsgraad, een zwaartekrachtkunstenaar scoort het meest met een worp die niemand kent.
En dan betekent het dus niet dat de jongleur die de meeste ballen tegelijk hoog kan houden per definitie wint.
,,In de finale van vorig jaar lukt het iemand om zeven kegels tegelijk rond te gooien. Dat is zo'n beetje wel het record."


Afbeelding

Met een video.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2019 3:10 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jan 07, 2019 2:32 pm
Berichten: 3
Hoi! Ik ben benieuwd waar je dit artikel op baseert. Het stuk waar je naar verwijst in de Stentor is geheel anders, en 50% van wat hierin staat heb ik zelf niet gezegd. Ik zie graag je bronnen, en anders verzoek ik je dit offline te halen of het daadwerkelijke artikel van de Stentor te plaaten.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2019 3:13 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dit is geen verhaal dat ik ergens op heb gebaseerd, dit is LETTERLIJK overgenomen van de site van De Stentor.
De link staat bovenin het bericht!

Indien je graag iets anders wil vertellen heb je hier een prima podium......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2019 3:18 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jan 07, 2019 2:32 pm
Berichten: 3
Bijzonder! Zoals ik al zei, is het artikel waar die link nu naar verwijst, veranderd naar (gelukkig) iets heel anders.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2019 3:35 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Kijk eens aan, De Stentor heeft bovenstaand verhaal op de site geactualiseerd met ondervermeld resultaat: https://www.destentor.nl/dalfsen/jongle ... ~a8634bec/

Jongleren heeft nog altijd toekomst

video | Wie dit weekend de grote sporthal van De Trefkoele in Dalfsen binnenliep, waande zich bij de repetities van een circusvoorstelling.
Overal waren mensen bezig met jongleren: met ballen, kegels, stokken, ringen of diabolo’s, en soms ook in combinatie met elkaar.


Dalfsen was voor het eerst het domein van het NK jongleren, een jaarlijks evenement dat de afgelopen drie jaar plaatsvond in Helmond.
Enkele honderden jongleurs waren actief, van beginners en enthousiaste hobbyisten tot professionals.
Het ging om een Nederlands kampioenschap, en dus werden de verrichtingen van de ‘serieuze’ deelnemers op het podium beoordeeld door een deskundige jury en waren er winnaars in zeven categorieën.
Maar de meesten kwamen kijken, oefenen en deelnemen aan workshops om kennis en ervaring op te doen.
,,Hoeveel van jullie ervaren vaak dat de eerste oefening van een reeks uiteindelijk de beste is?”
Er gaan aardig wat vingers de lucht in bij deze vraag van Julian Saether.
De uit Trondheim afkomstige Noor verzorgt een workshop met tips en tricks, vooral gericht op de psychologische aspecten.
,,Natuurlijk moet je veel oefenen om wat te bereiken. Maar neem na een paar keer proberen gerust even pauze of richt je op iets anders.
Het ontspant je spieren en geeft je hersenen de gelegenheid om opnieuw te focussen.
De kans is groot dat je dan sneller leert dan wanneer je maar blijft doorgaan.”

,,De kunst van jongleren is vooral: steeds beter willen worden”, legt hij even later uit.
,,Jongleren is een vaardigheid die je kunt aanleren, dus veel oefenen is belangrijk. Maar je moet jezelf ook rust kunnen gunnen.
En analyseer ook waarom je fouten maakt. Alleen dan word je door elke fout beter.”

De 12-jarige Nathan Evers uit Zwolle heeft die lessen goed in zijn oren geknoopt.
,,Even pauze nemen en je bezinnen op wat er misging. Dat was wel de belangrijkste tip”, zegt hij. Nathan zit vanaf zijn vijfde op circusschool Pavarini in zijn woonplaats.
Na een open dag was hij ‘verkocht’. Wat er zo leuk aan is? ,,Het is zowel ontspanning als inspanning. Je kunt het altijd en overal doen.”

Lachend tekent zijn moeder Marjon daarbij aan: ,,Op een gegeven moment begon hij ook met fruit te jongleren. Toen hebben we een paar gouden regels afgesproken over wáár en met wát er gejongleerd wordt.”
Nathan heeft niet de intentie om er zijn beroep van te maken. ,,Als hobby naast mijn werk lijkt het me heel leuk.
Maar ik werk er wel hard aan om alsmaar beter te worden.”

Saether, die op zijn vijftiende begon met jongleren en onder meer drie jaar in Parijs studeerde, maakt onderscheid tussen jongleren als sport - zoals het veelal op dit NK benaderd wordt - en jongleren als kunstvorm.
,,Bij het eerste streef je naar de beste prestatie, als onderdeel van een competitie.
Bij het tweede draait het om de emoties die je bij de toeschouwer wilt losmaken: de ‘wow’-factor, maar ook een lach en een traan.”


Afbeelding
Damian Kubitzki laat zien wat hij met een diabolo kan.

Op het NK draait het niet alleen om het bijslijpen van de techniek. ,,Voor hobbyisten misschien wel”, zegt organisator Casper Klop.
,,Maar wie verder wil, moet ook aandacht besteden aan andere aspecten: je presentatie op het podium, het combineren van verschillende disciplines.
Je maakt er een totaalprogramma van.”
Er zit nog steeds toekomst in, zegt hij. ,,Bij shows en revues, en van oudsher bij het circus, dat het in toenemende mate van jongleurs zal moeten hebben.
De klassieke circusvorm met olifanten en andere dieren sterft langzaam uit.
Het accent verschuift naar shows en optredens waarin verschillende disciplines worden gecombineerd.”


Ook nu met een video.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Goed dat het eerdere artikel hier ook is vastgelegd, anders had meneer Klop helemaal niet geweten wat er (namens hem...) gepubliceerd werd!
Mocht hij hier -op dit forum- blijvend actief worden dan kan hij vast wel reacties verwachten op zijn (tot tweemaal toe, dus onveranderd...) gemaakte opmerking over het langzaam uitsterven van de klassieke circusvorm met dieren.
Een aantal lezers en leden zal hem dit niet in dank afnemen.
Dan weet hij dat vast: over het algemeen zijn we hier heel erg vóóór het circusdier!
Zelf moet ik ook niet denken aan een cricus met enkel maar jongleurs, aangevuld met acrobaten......

(Bovenstaande reactie van de heer Klop plaatste hij terwijl ik nog met mijn bericht bezig was.......)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2019 4:23 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jan 07, 2019 2:32 pm
Berichten: 3
Dank voor het plaatsen van het nieuwe bericht! Ik denk dat dit beter laat zien wat we doen en waar we voor staan.
Ik hoop absoluut niet de indruk gewekt te hebben tegen het circus te zijn, of het jongleren daar los van te plaatsen. Jongleren is onderdeel van het circus, en heeft het hard nodig om voort te bestaan. Het artikel is wat kort door de bocht, maar het klopt wel dat we zien dat jongleren (en het circus in het algemeen) nog steeds in ontwikkeling is, en meer te zien is in o.a. theaters dan alleen circustenten, in combinatie met theater en dans. Ik zie dit persoonlijk niet als vervanging of verbetering van het klassieke circus, maar ben wel heel blij zoveel diversiteit te zien binnen de circuswereld.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2019 4:38 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Citeer:
De klassieke circusvorm met olifanten en andere dieren sterft langzaam uit.

Was dat maar zo, dat het op een natuurlijke manier gebeurt. Maar voor de activisten is langzaam niet snel genoeg....
Geldt niet alleen voor circusdieren maar voor alles.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2019 4:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ja, wat Heuvels bedoelt slaat dan ook nog uitsluitend op olifanten, denk ik.
In eerste instantie (in het eerste verhaal) werden zelfs paarden genoemd die gedoemd waren te gaan verdwijnen
Nou, dan knaag je toch echt wel aan de basis van de totale reizende circuswereld, een enkeling uitgezonderd.
Maar die noemen zichzelf inmiddels al geen circus meer......


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.