Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 1:43 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 17, 2019 4:52 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Inderdaad, de dochter van......

Vandaag in De Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1357465 ... het-circus

(Zie volgende bericht.....)


Laatst gewijzigd door Didier op ma aug 19, 2019 4:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 4:18 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Elisa van der Meijden gaat door met het circus

De lokroep van het circus is onweerstaanbaar voor Elisa van der Meijden.
Stapje voor stapje treedt ze in de voetsporen van haar vader en moeder, theater- en circusproducenten Henk van der Meijden en Monica Strotmann.
„Die verbondenheid van artiesten, je vormt altijd een familie. Het circus is magie.”


Afbeelding
Van Haags ’paardenmeisje’ tot wereldburger. Elisa van der Meijden volgde steeds haar eigen route op weg naar geluk en succes.

Circusbloed stroomt door haar aderen, al slingert Elisa van der Meijden (28) niet zelf aan de trapeze.
„Ik ben opgegroeid tussen de Chinese, Russische en Spaanse artiesten. Net twee weken oud nam mijn moeder me al mee naar het circus.
Als kleutertje stond ik in het zand van de piste applaus in ontvangst te nemen en dan was ik er met geen stok meer weg te krijgen.”

Een meisje dat ervan droomde onstuimig rond te draven op een kozakkenpaard, neemt nu langzaam maar zeker de leiding over van het door haar ouders gestichte Stardust Theatre.
„Wij werkten nauw samen met de familie Knie, een reizend circus in Zwitserland dat de beste paardenacts ter wereld heeft.
Zes zomervakanties heb ik bij hen in een caravannetje gebivakkeerd. Heel gaaf! ’Kind, neem lekker een hotel’, zei mijn vader.
Maar ik moest en zou erbij horen, meehelpen met mesten.”

„Ik zat zeven jaar bij een manege bij ons om de hoek in Den Haag en wilde niets liever dan een eigen paard.
Toen ik een jaar of vijftien was, zeiden mijn ouders: ’Als je nog een jaar zo gedisciplineerd bezig bent en elke dag naar je verzorgpaard gaat, dan krijg jij er eentje’.”
Ze lacht: „Goeie zet van ze, want op die leeftijd werden jongens, uitgaan en een drankje doen ineens een stuk interessanter voor me.”

Familiediner

Met kerst was ze steevast in Carré voor het Wereldkerstcircus, en met oud en nieuw in Stuttgart voor het Weltweihnachtscircus.
„Ik heb nog nooit een familiediner met kerst meegemaakt. En het ziet er niet naar uit dat het er ooit van gaat komen.”

Dat betreurt ze niet. Elisa zit dan altijd om de tafel met circusartiesten. „Van over de hele wereld: Noord-Koreanen, Spanjaarden, Russen.
En juist omdat we op die dagen samen zijn, voelen we ons één. Maakt niet uit welke nationaliteit, politieke voorkeur, homo, hetero; iedereen respecteert elkaar, de artiesten gunnen elkaar het succes en zijn er voor elkaar.
En al wisselt de groep elk jaar van samenstelling, we voelen ons verwant. Bovendien is het een klein wereldje en zíjn ze ook allemaal familie van elkaar.
De zoon van het slangenmeisje en de dompteur zweeft nu aan de trapeze.”

Maar haar jeugd had wel een nadeel. „Vond ik in Carré een hartsvriendinnetje in een circuskind, moest ik weer verkassen naar Stuttgart. Huilen!
Maar zo is het circusleven, altijd weer verder, altijd afscheid, altijd rusteloos onderweg. Circusartiesten hebben zigeunerbloed.
Maar het mooie is dat we elkaar ook altijd weer tegenkomen. Twee jaar geleden stond een vriendinnetje, een clownsdochter, bij ons met haar eigen act.
Die speciale verbondenheid geldt trouwens ook voor het publiek. Bij ons ontstaan familietradities.
De jonge ouders van toen – het Wereldkerstcircus viert dit jaar het 35e jubileum en Stardust bestaat 50 jaar – komen nu met hun kleinkinderen.”

Casting

Elisa focust zich op de casting. „Daarvoor reis ik de hele wereld rond, het is belangrijk om de acts met eigen ogen te zien.
Als een jongleur in een YouTube-filmpje tien ballen in de lucht houdt, weet ik niet hoe vaak dat mis ging.
Mariah Carey kan playbacken op het podium, bij het circus kun je niets faken. En daarnaast wil ik als eerste bij de beste zijn!
Zodat die act niet door Cirque du Soleil wordt weggekaapt met een contract voor vijf jaar.”

Trots gloeit in haar ogen. „De acts die in Monaco de Gouden Clown of zilver winnen, zeg maar de Oscars van de circuswereld, hebben vaak eerst bij ons gespeeld.
Wij zijn de kweekvijver van het toptalent. Vanuit de stoel ziet het er soms zo eenvoudig uit, maar hoe makkelijker het lijkt, des te moeilijker het is.
Je wilt niet weten hoeveel kracht een langzaam handstandnummer kost. En sommige acts zijn levensgevaarlijk. Eén misstap op de hoge draad…
Mijn voorkeur gaat uit naar luchtnummers. Die ontroeren me, het is pure poëzie! Een act moet die x-factor hebben die de kijker meezuigt. Dat zit in kostuums, muziek en ballet.”

Elisa van der Meijden houdt meer ballen hoog. „Ik ben bezig met iets nieuws: immersive theater. Daarbij wordt het publiek onderdeel van het stuk.
In dit ervaringstheater gooit bijvoorbeeld een boze actrice een vol glas rode wijn over haar vriend en rent hij weg.
Als toeschouwer moet je dan kiezen: ga je achter hem aan om zijn volgende stap te zien of blijf je bij haar aan de bar hangen of ga je naar een andere locatie.
Zo kun je hetzelfde stuk tien keer totaal anders beleven; en je eigen gezelschap vertelt na afloop een ander verhaal dan jij.
Wij hebben de rechten van het New Yorkse Sleep No More-theater – gebaseerd op Macbeth – en zijn van plan het naar Europa te halen.
Ik vind het geweldig om te pionieren en dingen op poten te zetten. Met een collega ontwerp ik een circusconcept met een sexy randje. Wel classy hoor.”

Lijkt het nu of de piketpaaltjes voor haar toekomst vooraf geslagen werden, Elisa volgde haar eigen weg.
„Ik heb Marketing & Communicatie gedaan op The New School in Amsterdam.” Een tijd maakte en presenteerde ze filmpjes voor RTL7 en Telegraaf TV.
„Voor mij was het heel belangrijk om op eigen benen te staan en zelf mijn geld te verdienen, los van mijn ouders. Heel erg fijn dat ik weet dat ik het zelf ook voor elkaar krijg.
Toen ze me een contractverlenging aanboden, werd het tijd voor een keuze. En ik kon de lokroep van Stardust niet weerstaan. Ik zit in een luxe positie.”

Belemmering

Elisa heeft de bekendheid van haar vader nooit als een last of belemmering ervaren. Van het eerste deel van zijn loopbaan, verslaggever van de sterren, kreeg ze niet veel mee.
Van der Meijden zette voor De Telegraaf showpagina Privé op, en later het blad.

„Mijn klasgenootjes waren niet op de hoogte van zijn werk voor de krant en het blad. Ouders van vriendinnetjes reageerden altijd positief: ’Zo leuk, die stukken die je vader schreef!’
Bijzonder dat hij dit genre in Nederland op de kaart heeft gezet. Mijn moeder is aan het archiveren en kwam laatst boekjes tegen van zijn Club Privé aan het Leidseplein.
Dat had ik wel graag mee willen maken! Mijn vader is met niets begonnen en hij heeft dit imperium opgebouwd. Al is hij in de tachtig, hij signaleert nieuwe ontwikkelingen vaak eerder dan ik.
Hij is er altijd bij met z’n koppie. Ik leer elke dag van hem.”

„Wat dat betreft heb ik twee topmentoren. Mijn vader is creatief, mijn moeder is zakelijk sterk. Zij is ook heel geordend en dat herken ik.
Kan mijn huis chaotisch zijn, gaan in mijn hoofd veel ideeën om, als ik met een project bezig ben, werk ik mijn lijstjes af.
Niet even dit en dan daar verder, eerst alles afmaken. Dan wil ik ook niet gestoord worden.”

Belangrijkste les van haar moeder: „Ik was altijd een pleaser, vond het superbelangrijk dat iedereen me leuk vond.
Zij heeft me geleerd dat ik niet altijd lief hoef te zijn, dat ik voor mezelf op moet komen en best wel eens egoïstisch mag zijn. En dat kan ik nu.”
Nuanceert lachend: „Nou ja, steeds meer. Ik vind het niet leuk om een bitch te zijn.”

Relatie

Na die wijze lessen beangstigt de verantwoordelijkheid van een overname haar niet meer. „Mijn ouders hebben zoiets moois en groots opgebouwd, daar ben ik trots op.
Onze gesprekken gaan vaak over de zaak, maar dan last mijn moeder een time-out in. Op persoonlijk vlak vertel ik ze alles.”
Ze lacht. „Bijna alles. Niet hoe het er tussen de lakens aan toe gaat!”

En ook daar gaat het vast goed. „Ik heb sinds een half jaar een vaste relatie en dit is ’m! Dat gevoel heb ik voor het eerst.
En haha, hij is alles wat ik niet wilde. Ik had een ideaalplaatje in mijn hoofd: een man uit het buitenland en ouder dan ik.
Maar hij komt uit Amsterdam, is twee jaar jonger dan ik en komt ook uit een familiebedrijf. Restaurants.”

De circusmannen hebben haar niet weten te verleiden. „Mooie mannen, dat zeker, maar ik wist dat ik afstand moest houden, want het zijn ook mannen op doorreis.
Op mijn dertiende was ik verliefd op de zoon van een clown, Nino. Heel onschuldig, ik vond het al helemaal geweldig als hij een cola met me ging drinken.”

Verliefd is en blijft ze op het circus en alles wat daarbij hoort. „Ik kan genieten van wat het circus met mensen doet. Het geeft een kick als ik het publiek zie lachen, kinderen ’oh’ en ’ah’ hoor roepen, als ik het applaus hoor.
Dat werkt verslavend.”


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.