Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 4:18 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2019 10:20 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
https://www.bd.nl/opinie/een-circustrau ... oogle.com/

Linda Akkermans houdt niet van het circus, vooral dankzij Bassie en Adriaan.
Haar kinderen hadden daar gelukkig geen last van.

Misschien kan Didier uitvlooien welk circus dat was???

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2019 3:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Om te beginnen eerst maar even wat ze schreef in haar column in het Brabants Dagblad.
Met een paar kleine correcties tegen het eind.......

Afbeelding

Een circustrauma door Bassie en Adriaan

Het was circus in Oss. Nou ja, zonder hooggeëerd publiek en een trits hondjes die de polonaise konden dan.
Oss vierde afgelopen weekend namelijk het 70-jarig jubileum van de Club van Circusvrienden Nederland met een symposium.


En vrienden heeft het circus hard nodig. Want hoewel het wereldje op de lijst van immaterieel erfgoed staat, gaat het niet zo lekker met de branche.
Wilde dieren mogen al een paar jaar niet meer, gezelschappen stoppen en de tenten die nog worden opgezet zitten zelden nog tot de nok toe vol.

Ook mijn hart gaat niet bepaald sneller kloppen van het woord circus. Dat komt vooral door een overdosis Bassie en Adriaan in mijn jeugd omdat onze Jos maar geen genoeg kreeg van die clown en die acrobaat.
Een andere oorzaak is Dumbo, dat arme circusolifantje met die gigantische oren die daar zó ongelukkig was dat hij mij dik dertig jaar geleden telkens mee liet snikken.

Zelf kocht ik dan ook nooit een kaartje, tót afgelopen zomer. Het circus was namelijk op de camping waar wij ook een tent hadden opgezet.
Dus daar zaten we, in de bloedhitte te kijken naar katten die in die stoffige piste over trappetjes en dunne koordjes liepen.
De clown was zo fout dat ik uit plaatsvervangende schaamte mijn ogen sloot, de jongleur liet meer dan eens zijn kegels vallen en een piepjonge Elsa, de prinses uit de film Frozen, deed hoog in de nok kunstjes in een hoepel waar ze zich zichtbaar niet heel erg op haar gemak voelde.

Het was ontluisterend. Maar toen ik mijn ogen weer opendeed, zag ik onze drie dolenthousiaste kinderen.
Knap hè, van Elsa en die poezen! En had ik het vuur gezien? Wow!

Het circus heeft er in ons gezin dus een paar vrienden bij. Dat zullen ze in Oss fijn vinden. Als ík maar nooit meer mee hoef.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jammer dat onze columniste niet verder ingaat op het symposium in Oss.
Het is niet uitgesloten dat daar iets interessants gezegd is.
Er waren namelijk gasten van naam uitgenodigd, waaronder de in deze kringen soms omstreden Bernhard Paul van Roncalli.
Wat volgens sommige wetenschappers zelfs al geen circus meer mag heten.......

Wel een beetje vreemde familie, die Akkermansjes van onze columniste.
Want wie was die fanatieke Jos, die maar één idool kende. Sorry, twee.
Ja, een overdosis is nooit verstandig...... Dat blijkt maar weer.
Hetzelfde geldt voor Dumbo, die de schrijfster jarenlang achtervolgde en kennelijk een trauma bezorgde.
Dat moet dan de oude film geweest zijn. De nieuwe is nog geen jaar uit.
Vraag me af waarom je daar dan steeds weer naar gaat kijken terwijl het je al tegenstaat. Een dwangneurose?
Kijk, wanneer het nu om een film als Bambi ging kon ik me daar (persoonlijk!) wel iets bij voorstellen.
De brute wijze waarop dat jonge hertje haar moeder verliest heeft bij velen traumatiserend gewerkt!

Terug naar het uitvlooicircus, waar Sjaak me toe dwong.
Ik heb werkelijk geen idee. Bij mijn weten was er afgelopen zomer in ons land geen enkel circus waarin Elsa optrad.
De columniste schreef echter nergens waar de familie hun tentje had opgezet, dus dat kan ook rustig in bijvoorbeeld Frankrijk zijn geweest.
Daar tiert ons ijsprinsesje nog altijd welig.......

Terug naar de enigszins vreemde familie.
Want hoeveel heb je voor je kinderen over wanneer je bij voorbaat al stelt nooit meer mee te willen gaan naar een circus?
Het wordt hoog tijd dat genoemde mevrouw eens een uitnodiging krijgt voor een ècht circus.
Jammer dat Circus Maximum dit jaar al in Oss geweest is.
De klasse daarvan had haar wellicht in grote extase kunnen brengen, zelfs zonder hulp van haar kinderen.........


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2019 5:02 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Didier schreef:
Jammer dat onze columniste niet verder ingaat op het symposium in Oss.
Het is niet uitgesloten dat daar iets interessants gezegd is.
Er waren namelijk gasten van naam uitgenodigd, waaronder de in deze kringen soms omstreden Bernhard Paul van Roncalli.
Wat volgens sommige wetenschappers zelfs al geen circus meer mag heten.......


Op circusweb stond hier wel iets over...
https://circusweb.nl/inhoudelijk-verslag-symposium/

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2019 5:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Goed om te lezen, niet echt om blij van te worden.
Feitelijk niemand die echt voor de dieren opkomt, ook niet waar je het van zou verwachten.
Een Franse organisator die uitsluitend Frans spreekt, hoe bedenk je het!
Die bovendien vorig jaar bij zijn debuut in Parijs minstens twee keer met circusnamen en artiesten schermde die helemaal niet kwamen....
En nu de 'wilde dieren dus kennelijk al bij voorbaat afdankt.....
Meneer Paul zag waarschijnlijk de bui al hangen en bedankte voor de eer.
Een Tweede-kamerlid dat zich indertijd niet met de kwestie bemoeid heeft en dat nu nog niet doet.
Dan hadden ze Jaco Geurts moeten vragen, de enige die toer tegenstand bood. Ook CDA.
Woont bovendien in een plaats waar nog altijd een hoger beroep tegen het verbod loopt vanwege rendieren in een bedrijf ter plaatse.
Een plaatselijke wethouder die de naam van de contactpersoon van het grote circus dat daar onlangs stond niet eens kent.
Henk van der Meijden, iemand waar je op dit gebied ook al weinig van hebt te vrezen. Zo de wind waait, waait m'n rokje...... Heeft zelfs meelij met Buba, godbetert!
Zelfs Alex Sijm praat niet over dieren, maar dat kan aan het ingekorte verslag liggen.
Al met al veel geprietpraat en weinig wol.

Kortom: wie er niet bij was heeft maar weinig gemist.
Maar toch fijn dat we er een verslag over konden lezen.

Nog een opmerking aan het adres van Conny Hendriks: hobbydierenhouders zijn niet bezig zich te verenigen, maar zijn al langere tijd uitstekend georganiseerd.
Daardoor is een verbod wat hun dieren betreft al diverse keren afgewezen c.q. uitgesteld.
Juist die samenwerking was het grootste manco bij de circussen en is dat in feite nog steeds.
Het wordt hoog tijd om de koppen bij elkaar te steken willen ze over een paar jaar nog altijd paarden in de piste hebben!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2019 9:04 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Tja inderdaad van het verslag word je niet vrolijk. Wel overigens van het boek over Wim Vos wat gepresenteerd werd en wat ik dinsdag in mijn bezit kreeg en in één keer heb uitgelezen.
Hij gaf nog een mooie oplossing die in het boek is te vinden. Maar ik vrees dat het te laat is.
Ook eigenlijk heel triest want toen Wim Vos opgeleid werd in de dressuurschool van Klant op de Cauberg in Valkenburg, de plek waar nu Thermae 2000 staat, hadden wij in Nederland vele bekende dompteurs.
Feitelijk is er niet eens een politiek besluit genomen over het wilde dieren verbod. Terwijl de wetenschap een andere mening is toegedaan. En het is niet eens aangevochten terwijl de Raad van State een negatief advies gaf aan de staatssecretaris. Dat is natuurlijk een centenkwestie maar er is geen enkele procedure gevoerd om het verbod aan te vechten. Er is alleen maar voor gezorgd dat sommige dieren konden blijven. Tenslotte hebben de Renzen de olifanten ook nog even mee gehad en Buba mag tot volgend jaar meereizen met Freiwald. Ook hier dus geen gezamenlijk optreden van de circuswereld.
Het wilde dieren verbod stond in het regeerakkoord maar ook de circuswereld heeft in de twee jaar dat het dierenverbod nog niet ingevoerd was, tenslotte was het akkoord van 2013 en werd in 2015 het dierenverbod ingevoerd, liggen slapen. Was in elk geval niet bij machte gezamenlijk een vuist te maken.
Dat circusondernemers nu voor de veilige kant kiezen snap ik wel al komt dat blijkbaar doordat zij ook inzien dat samenwerking met collega's een utopie is. Ben het dus met je eens Didier de koppen bij elkaar om de paarden en de kamelen in elk geval te behouden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2019 3:38 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Klopt helemaal, leuk dat we het ook eens eens zijn!
Het bezwaar tegen hetzelfde besluit vanaf de kant van de stalhouder met (ook) rendieren loopt overigens nog steeds.
Wanneer dat slaagt komt de hele wetswijziging op losse schroeven te staan!
Spreek hem zondag, en zal naar de vorderingen vragen.

Waar ik vannacht nog wel aan dacht is het volgende.
Het credo van het symposium was: “Het circus heeft toekomst, maar…..”.
Maar door niemand, helemaal niemand, wordt er stilgestaan bij de in ons land reizende van oorsprong Duitse circussen.
Terwijl dat juist op dierengebied de voorbeeldcircussen zijn!
Nou was het verslag van de heer Balk wellicht niet geheel volledig, maar noch de naam Renz, noch Maximus (met uitzondering van Kevin) , noch Freiwald (alleen even terzijde over Buba), noch Barani, noch Bossle, noch Bolalou kom ik in het verslag tegen.
Samen meer dan de helft van de in ons land reizende circussen en ook actief met de Kerst.
En samen zo goed als helemaal verantwoordelijk voor de aanwezigheid van dieren!
Juist zij verdienen onze steun!
Dat wordt vaker onderbelicht, waarbij ik soms zelfs denk aan opzet!
De toekomst van 'het circus' ligt echt niet alleen in Carré of bij de voor de zekerheid dierloze circussen van Hillenaar!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.