Zo, op Paasmaandag voor de tweede keer naar Koozå geweest. Dat heeft een heel groot voordeel. Je weet immers in grote lijnen wat je te wachten staat en hebt daardoor alle tijd je op bepaalde aspecten te concentreren. Ha, en er waren programmaveranderingen, ook al verrassend. Daarover later meer.
Om er te komen was die dag geen sinecure. Voor een niet-voetbalkenner zag de hele omgeving eruit alsof dáár de bekerfinale gespeeld was! En niet in De Kuip. Rond de Arena (en heel wijde omgeving) een zee van afval, hoofdzakelijk bestaande uit lege bierblikjes en stukgegooide -flesjes. Van die wegwerpflesjes, om precies te zijn. Ja, het woord zegt het eigenlijk al: die dien je na het ledigen weg te werpen, liefst zo ver mogelijk! En stuk dus.... Aldus de kennelijke redenatie van de Ajax-supporters zich die ter plekke hadden verzameld om aan boord te gaan van de 162 bussen en drie speciale treinen. Voor een middagje Kuipje-(ver)pesten in Rotjeknor! Ach ja, een verzetje op zijn tijd moet kunnen..... Arme CdS-bezoekers derhalve op 1e Paasdag, die zich ook nog door die halfdronken mensenmassa heen moesten dringen! Waar geen ontkomen aan was, want het achter het circus gelegen parkeerterrein werd ook gebruikt door de 'voetbalfans'. En na afloop keerden ze hier uiteraard ook weer....
Waren voor aanvang van de eerste middagvoorstelling een dag later genoemde sporen -hier en daar aangevuld met paardenmest- nog duidelijk zichtbaar, na afloop had de reiniging keurig haar plicht gedaan. Daar hebben ze uiteraard na verloop van jaren wel routine in gekregen!
Dan de voorstelling. Nogmaals: het valt allemaal niet te beschrijven. Indrukwekkend, weergaloos, noem maar op..... Ieder aspect op zich. Van de betoverende live gespeelde en gezongen muziek tot het verbluffende licht. Om over de prestaties van de artiesten maar te zwijgen.... Eigenlijk vond ik die twee keer dat ik ze zag nog (veel) te weinig! Maar ja, ergens moet je grenzen trekken. Ook al zijn die er dan weer om te overschrijden.
Ze hebben in Amsterdam geen gemakkelijke periode achter de rug. (Oeps, ze zijn nog niet eens weg: zondag de 27e zijn de laatste voorstellingen!). Tegenstanders kunnen blij zijn: de publieke belangstelling viel, vergeleken met andere shows in eerdere jaren, tegen. Gemiddeld zat de tent halfvol (wanneer je was gaan schuiven). Totaal betekent dat overigens met zoveel voorstellingen in zo'n grote tent nog altijd een zeer respectabel aantal bezoekers. Ook blessureleed bleef hen in Amsterdam niet bespaard. Dat was de reden dat er wel drie acts veranderden of vervangen werden. De Chinese (ingehuurde) evenwichtsact waarover ik eerder schreef heb ik ook nu niet gezien. Het Rad des Dood gelukkig de eerste keer wel. Kennelijk is er één van de Colombianen iets overkomen, in of buiten de voorstelling, dit keer was de act geschrapt. Mededelingen daarover worden standaard niet gedaan. Gebeurde het tijdens een voorstelling, dan zouden alleen ooggetuigen daarvan melding kunnen maken. Het rad hing nu een beetje zielig bovenin de tent tussen de verlichting. Al werkeloos vanaf begin deze maand.... Daarvoor in de plaats was nog wel een behoorlijk spectaculaire plaatsvervanger ingevlogen: een meer dan perfecte reus van zeker twee meter met een Wheel of Cyr. Die nonchalance combineerde met perfectie, een lust om te zien! Wie of wat en waar vandaan, dat werd je dus niet gewaar....
Dat niet iedereen in dezelfde mate kan genieten van wat CdS laat zien bleek onlangs maar weer eens op het commerciële Circusweb. (Nee, ik hoef geen Solex-tour door de bollen...). In eerste instantie verscheen daar een bijzonder lovende recensie van een partner(?) van mevrouw De Leeuw, vergelijkbaar met die in de kranten. Tot ze zelf ging kijken! En tegen alle journalistieke gebruiken in (je zet een collega niet voor schut) de voorstelling met de grond gelijk maakte. Want, en ik citeer niet maar omschrijf, alles wat ze daar te zien kreeg had ze al tientallen malen eerder bij standaard-circussen in ons land gezien! Waarmee ze overigens toegeeft de essentie van deze show -back to base- zoals die door regisseur David Shiner was bedoeld, wel goed te hebben begrepen. Maar dat ze vervolgens niet ziet dat iedere act kwalitatief op het absoluut allerhoogste peil staat kan in mijn ogen niet anders betekenen dan dat ze maar snel voor nieuwe lenzen moet gaan sparen! Ja, of je wilt het niet zien, dat kan ook nog.... Voorbeeldje? Persoonlijk heb ik weinig of niets met hoelahoopnummers. Twintig in een dozijn bij standaard-circussen, het schijnt er bij te horen. Makkelijk te leren door het kleine grut, ze moeten toch ergens mee beginnen.... Maar wat die mevrouw bij CdS op dit gebied liet zien: wauw! Dat doet mijn hartje dan plotsklaps wel sneller kloppen!
In haar betoog vergist ze zich vervolgens over het voor haar onbegrijpelijke aantal toegekende sterren door de belangrijkste kranten. Ze heeft het over vijf in de NRC en de Volkskrant, terwijl ik al eerder schreef dat die laatste krant er (maar) vier gaf. Dan nog wat trappen na over die torenhoge prijzen en het mag duidelijk zijn: circusliefhebbers horen hier volgens haar niet thuis! Natuurlijk is € 5,- voor een halve liter cola niet goedkoop. Maar in de bioscoop hanteren ze tegenwoordig ook dit soort prijzen. En het is zeker niet, zoals ze schrijft, vier keer duurder dan in een normaal circus. Want daar vragen ze tegenwoordig ook minimaal € 2,- voor van die mini-pakjes drinken of van die rooie bekertjes met koffie, de allerkleinste die er bestaan.... Dus omgerekend.... Juist ja! Hetzelfde geldt zo ongeveer voor de entreeprijzen. Ook die rijzen zo links en rechts bij sommige circussen in ons land aardig de pan uit, waardoor CdS lang niet altijd vier maal duurder is, uiteraard afhankelijk van welke plaatsen je kiest. Want voor € 6,75 (= een kwart van wat ik nu betaalde) naar een 'normaal' circus maak ik echt nooit mee!
Zo kan die wel weer. Ik maakte er in Amsterdam op 2e Paasdag een 'dubbel' van. Want met gemak kon ik vanaf de P2 bij de Arena op tijd in het Oosterpark zijn voor de voorstelling van het Magic Circus. Dit onder het motto: Wie het grote eert is ook het kleine weert! Inderdaad, een heel ander niveau. Maar al evengoed een aanrader vanwege de sfeer en het programma. Het was behoorlijk druk, waardoor we aardig later begonnen. Dat vind ik niet meer dan logisch, en legde dat ook uit op de tribune om me heen toen mensen begonnen te mopperen. Een heel gemêleerd publiek, waaronder aardig veel complete moslim-families. Geen wonder eigenlijk in het Oosterpark (en elders vast soms ook wel...), om de hoek waar Theo van Gogh het leven liet en de dader hier werd aangehouden. En het herdenkingsmonument staat. Ik schreef het al eens eerder: die moslims vormen een heel dankbaar circuspubliek. Niet alleen hier hoor, overal in het land. Laatst in Almelo zag ik er ook genoeg. Vroeg me af wat daar de reden voor kan zijn en denk dat dit komt doordat die mensen minder uitgaansmogelijkheden hebben dan 'normale' Nederlanders. Nou ja, ze zijn er evengoed voor hen, maar ze maken er minder gebruik van. Ze genoten in ieder geval met volle teugen! Al moeten we hier ook weer een beetje voorzichtig mee zijn: naast me op de tribune reageerde een moslima (overigens een naar ik aanneem bekeerde blanke) nogal heftig op het feit dat haar man lachend tijdens de openingsact naar schaars geklede dames keek! Ja, daar ontkom je in het circus niet aan! Tenzij je een moslimprogramma samenstelt....
Zoals gezegd, een erg leuke voorstelling. Maar wel sloeg de schrik me danig om het hart! Want wat zag ik daar: De Leeuw liep er tijdens de voorstelling gewoon los!! Dwars door het publiek waar ze zich (het was een vrouwtje, want ik zag geen manen...) onverstoorbaar op de fronttribune nestelde! Wat je allemaal niet mee kunt maken in Amsterdam!! (Maar ik heb het overleefd!)
|