Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm Berichten: 9579
|
Vandaag te lezen in De Standaard: RECENSIE CIRCUS/FILMHet circus, waar outcasts thuis zijnIn een tot cinema omgebouwde barak speelt de nieuwe film van Gust Van den Berghe, met in de hoofdrol Danny Ronaldo. De magneet man is een fascinerend portret van een circusfamilie, maar ook een flauw liefdesverhaal.Danny Ronaldo speelt eigenlijk het (geromantiseerde) verhaal van zijn voorvader.Cinema Malfait Circus Ronaldo & Gust Van den Berghe Tot 1 augustus op de Zomer van Antwerpen (uitverkocht). Van 7 tot 9 november in Waregem en later op tournee.Op de Zomer van Antwerpen is Cinema Malfait neergestreken. Druk gesticulerend loodst directeur César Malfait (rol van Karel Creemers) het publiek naar binnen in zijn filmzaaltje. Enkele poppen vullen de zitjes die door corona leeg moeten blijven. ‘Ik ben blij dat toch de helft van de bevolking de Spaanse griep heeft overleefd!’, zegt hij schertsend. Het is 1920, net na de Eerste Wereldoorlog en de vorige grote pandemie. Cinema is ‘het neufste van het neufste’, zo verkondigt Creemers met vet Brussels accent. Films waren destijds ‘lumineuze spektakels’ waaraan het publiek zich nog kwam vergapen op de foor. Circus Ronaldo probeert de toon van toen een eeuw later weer tot leven te wekken. Vandaar de rondreizende camion die uitklapt tot een pop-upcinema; vandaar de sfeervolle, maar ook wat flauwe en te lang uitgesponnen intro van Creemers en zijn twee bevallige assistenten.
Lumière
De film zelf begint magisch. We volgen Lucien, gespeeld door Danny Ronaldo in zijn debuut op het witte doek. Lucien heeft een bijzonder talent: zijn lichaam zuigt metalen voorwerpen aan als een magneet. Een geniaal idee dat leidt tot tragikomische scènes, zoals wanneer het wierookvat zich vastklit aan zijn been op de begrafenis van zijn moeder. ‘Zelfs dan hangt gij de clown uit!’, berispt zijn vader (Sam Bogaerts) hem.
Op de asse van de Grote Oorlog probeert de stille en verlegen Lucien een nieuw leven uit te bouwen. Met de stoomtrein spoelt hij aan in Frankrijk, in een scène die knipoogt naar de gebroeders Lumière en hun kortfilm over een op het cinemapubliek afstormende trein. Als Lucien van de trein valt en weer bij positieven komt, ontwaakt hij in een nieuwe wereld – hier wat letterlijk verbeeld doordat de zwart-witte beginbeelden plots kantelen naar kleur.Komt dat zien, komt dat zien!Op een dorpsplein ontdekt hij Circus Malfait, dat er een kerstspel opvoert. Lucien, dan nog dakloos, sluit zich bij hen aan. Wat een wondere wereld, bevolkt door fascinerende figuren, ontmoet hij daar! De witte clown (fenomenale bijrol van Jan Bijvoet), de muziekmaestro die dirigerend het loodje legt (Eric de Kuyper), een helderziende fakir (Wouter Van Lierde): het zijn allemaal gehavende mensjes. ‘Elk met hun eigen verhaal’, vertelt de zwoele zeemeermin (Willeke Van Ammelrooy). Bij elkaar vinden ze vriendschap en troost, in het applaus van het publiek succes en bevestiging.
Het zit in de familie
In die scènes toont filmmaker Gust Van den Berghe – gekend om zijn magisch realisme, volkse verhalen en gestileerde tableaux vivants – zich op zijn best. Het is bijzonder geslaagd hoe hij hier, in zijn eerste langspeelfilm sinds Lucifer uit 2014, het oude circus tot leven wekt. De meeste scènes werden opgenomen in een voormalige Arcelor Mittal-fabriek in Luxemburg, met zelfgemaakte decors. Voor de achtergronden gebruikte Van den Berghe beschilderde infinis met prachtige wolkendekken, die de film doen baden in een onrealistisch, dromerig en poëtisch sfeertje.
Van den Berghe wou al langer een film maken over het circus. Wat volgt is toeval, maar een te mooi verhaal om niet te vermelden. Toen hij later Danny Ronaldo leerde kennen, had hij zijn ideale hoofdrolspeler gevonden. Niet alleen omdat Ronaldo, met het kuiltje in zijn kin, droevige blik en wapperende manen als clownsfiguur tegen wil en dank perfect gecast is, maar ook omdat hij stamt uit een circusfamilie die zes generaties teruggaat, toen een zekere Adolf Peter… Van den Berghe van huis wegliep en zich aansloot bij een rondreizend circus. In feite speelt Danny Ronaldo als Lucien dus het (geromantiseerde) verhaal van zijn voorvader.
Over romantiek gesproken. Wanneer Lucien droomt van een rolletje in de circusshow – een magnetische liefdestango in een Sound of Music-achtige setting – wordt hij stapelverliefd op zijn danspartner. Zij is de dochter van de malafide circusdirecteur César Malfait (inderdaad de man die ons hier verwelkomde in zijn nieuwe filmbarak), die zijn troupe de cirque behandelt als een tiran.
Helaas sluipt vanaf dan de klad in de film. Wanneer Lucien onverrichterzake moet terugkeren naar huis, ontspint er zich een slappe liefdeshistorie. Hij denkt dat de circusdochter is komen te gaan en trouwt dan maar met zijn saaie buurvrouw (kwestie van toch enige vorm van volwassen leven op te bouwen). Volgt een huwelijk à la Bokrijk en nog wat plottwists die je van ver voelt aankomen.
Die laatste twintig minuten van de film zijn eigenlijk overbodig. Het ware veel sterker geweest als het verhaal enkel focuste op Luciens ontdekking van zijn artiestenziel en de warme thuis tussen de andere outcasts en ‘freaks’ in de circusfamilie. Een veilige haven die hij op ieder moment weer kan verliezen, zo gaat dat bij nomaden.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Verdere informatie over speelplaatsen en -data: https://www.fransbrood.com/producties/cinema-malfait/
|
|