spasega schreef:
Ik vind niet dat je circusartiest hoeft te zijn om circus met dieren te bekritiseren. Ik vind het ieders democratische recht om alles te mogen bekritiseren. Ik vind het dan daarbij ook ieders democratische plicht om dat dan zoveel mogelijk naar eer en geweten te doen, maw dat als je een aspect belangrijk genoeg vind om het te bedemonstreren en bestrijden, je je er ook in zo groot mogelijke mate in verdiepen.
En dat is ook wat we doen. Echter betekent dat niet dat we alle in en outs van het circusbestaan hoeven te weten. Wel hoe de dieren behandeld worden, want daar gaat het ons om. En dat weten we door de gegevens van (ex-)circusmensen zelf, door te observeren etc.
Die kennis, die gegevens, zijn genoeg om te weten waartegen we demonstreren en wat onze doelen zijn. Jullie vinden echter dat we precies moeten weten waar elke euro van een circus aan besteed wordt. Nee, dat is niet waar wij over gaan. Wel over wat er gebeurd met de dieren.
Citeer:
Dat jij niet eens weet dat precario en staangelden voor evenementen vaste bedragen zijn die bij een vergunning hoort, of je er nou een kermis met veertig gokautomaten of een kleincircus neer zet, getuigt daar niet van.
Wie zegt dat ik dat niet weet? Ik weet harstikke goed dat gemeenten geld vragen. Ik heb dan ook nergens gezegd dat ik dat niet wist. Wel was ik met je eens dat gemeenten eventueel beter dan circussen met dieren kan ontmoedigen en circussen zonder dieren kan aantrekken door een verschil te maken.
Verder pleiten we gewoon bij gemeenten voor een verbod. En die gaan er ook komen.
Citeer:
En verder: Dit is wel het soort eigenwijsheid wat ik van jou bedoel, Alex. Je bent niet eens gewéést maar dan nog weet jij beter waar het aan ligt als we niet goed genoeg draaien om rond te komen dan wijzelf.
Ik zeg alleen maar wat punten waar het om kan draaien. Jullie geven direct dat het aan het feit ligt dat er geen dieren gebruikt worden. Dat vind ik gewoon een simpele gedachten. Ik moet ook dagelijks rekening houden met allerlei factoren en of daar winst op ligt. En als het niet lukt, dan ga ik dat niet direct verbinden aan simpelste gedachten. Nee, want het kan aan zoveel dingen liggen.
Citeer:
Nee, het ligt er niet aan dat er geen dieren zijn. Het ligt aan allerlei andere dingen. Waarom waren die andere dingen dan nooit een probleem?
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst..
Citeer:
Kun je niet gewoon accepteren dat dit nou het dilemma is?
Je schrijft dat er genoeg (ook kleine) circussen 'succes hebben' zonder dieren. Succes misschien wel, maar er van leven? Nou, ik ben benieuwd. Wie dan?
Pak de lijst met circussen zonder dieren erbij, kijk welke nu NOG bestaan.
En dan zie je dat die er ook nog zijn, dat ze zonder dieren nog gewoon 'leven'. Jij stelt direct dat zonder dieren je ten dode bent opgeschreven. Onzin. Anders zou er alleen nog circussen met dieren zijn.