Citeer:
Milko Steyvers zegt in een reactie 'van niets te weten'.
Dit spreekt natuurlijk boekdelen!
Niet alleen wanbeleid (zoals ik elders constateerde) maar ook nog een fraai staaltje miscommunicatie!
Het spijt me, maar ik zie echt nog maar één oplossing. En dat is dat meneer Steyvers het veld ruimt en liefst zo snel mogelijk!
Met hem aan het roer gaat dit prachtige bedrijf zeker de ondergang tegemoet.
Want wat nu Benefietavond in Eindhoven? Een benefietvoorstelling of -optreden houd je teneinde een persoon of instantie die BUITEN EIGEN SCHULD in de malaise is gekomen er weer bovenop te krijgen. Daar is hier geen sprake van.
Stel, ze halen die avond € 40.000 bijeen. Toch een prachtig bedrag. Maar waarvoor bestemd? Juist ja, om een belastingschuld van € 130.000 te helpen betalen, om over verdere schulden nog maar te zwijgen. Dus waar wordt in feite die benefietavond voor gehouden? Voor de belastingdienst!! Lijkt me een ongekend ideëel doel!
Stel, nogmaals, met hulp van allen wordt dit keer een bankroet voorlopig afgewend en er kan doorgereisd worden tot en met dat lucratieve kerstcircus in Haarlem. Misschien, heel misschien, biedt dat voldoende soelaas om de huidige schuldeisers te voldoen en de lopende zaken te betalen. Dan straalt geen gouden toekomst, nee, dan begint alles gewoon weer van voren af aan! Of dacht je echt dat dan ineens hele volksstammen uit meelij massaal richting circustent gaan stromen?
Heb ik het nog niet eens over die vroegere lening met het niet al te glanzende wagenpark als onderpand waarvan nog nooit een stuiver is terugbetaald.
Het Eindhovens Dagblad had recentelijk een poll op de site van de krant over de stelling: CIRCUS RENZ REDDEN HEEFT GEEN ZIN. Op dit moment is nadat 845 mensen hun stem uitbrachten 41% het daarmee eens en 59% oneens.
Ook in veel reacties lees je dat het beter is dit bedrijf te stoppen en op een andere manier mogelijk een doorstart te maken.
Zoals dat nu eenmaal gaat in het 'normale' bedrijfsleven.
Een eerste vereiste daarbij is denk ik wel een andere kapitein op het schip. Want hoe hij er in het verleden -samen met anderen!!- ook in geslaagd is dit circus uit te laten groeien tot het grootste en meest toonaangevende van ons land, de wijze waarop het de laatste tijd bergafwaarts gaat is evenzeer aan hem te wijten.
Om nog maar te zwijgen over de bijzonder kinderachtige wijze waarop hij steeds met zijn vingertje naar de concurrentie heeft gewezen en nog steeds wijst, zelfs nu met de dierenproblematiek. En de wijze waarop hij zich daarover schriftelijk uit: werkelijk beneden alle peil!
Dus een nieuw plan voor een nieuw circus. Een frisse start onder een andere leiding. Niemand in ons land die zo'n kar zou kunnen trekken? Die van de hoed en de rand weet en zich bovendien op een volwaardige manier kan uiten? Jawel hoor, ik ken er wel een met kennis van zaken en jeugdig enthousiasme die ik het graag zou toevertrouwen: Kevin van Geet.
Die bovendien wel weet hoe je een dergelijk bedrijf op zou kunnen zetten zonder onmiddellijk veel te veel hooi op je vork te nemen.
Wellicht een stuk minder groot, die weg was met een kleinere tent tenslotte al ingezet. Met voor een deel jonge beginnende artiesten -en die zijn er in ruime mate- die pas een opleiding voltooid hebben en maar al te graag aan de bak willen.
Bovendien weet hij inmiddels ook als geen ander hoe je vrachtwagens moet laten glimmen! Dit lijkt een flauwe opmerking, maar het is een meer dan uitstekend visitekaartje van een circus! Uitstraling, daar gaat het om! Dieren (en mensen) op het terrein die het volk naar binnen lokken. Zo is er nog wel meer te noemen.
Een stuk kleiner hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Want denk er aan dat circussen als Magic, Sijm en Barani (om er maar een paar te noemen, er zijn er meer) soms ook wel eens zorgen hebben maar altijd in een hele andere orde van grootte dan bij Herman Renz.