Hieronder mijn recensie, fotos volgen zsm. VERSLAG VAN HET CIRCUSWEBFORUM BEZOEK AAN HET GRAN CIRCO UNIVERSAL TE BOOM (BE)
Hoe lukt het dit circus om zoveel circusgekken uit Nederland en België (10 in totaal) tegelijkertijd op bezoek te krijgen? Is het de ophef over dierenmishandeling of een slecht programma? Waarschijnlijk wel, daarom ben oa. ik ook er heen gegaan samen met vele anderen, om het met eigen ogen te mogen aanschouwen. En ik ben blij dat ik er geweest ben, er is voor mij nu duidelijk wat dit circus te brengen heeft of kan brengen. Nou, we arriveerden rond 14.00 op het circusterrein (Pauwels stond er naast, wel een leuk gezicht twee circussen letterlijk en figuurlijk naast elkaar). Het grote wagenpark, dat nu “slechts†bestond uit zo’n 35 eigen transporten en de imposante en mooie zesmastchapiteau doen de bezoekers vermoeden op een topshow met grote acrobatengroepen, olifanten, roofdieren etc etc, dit was helaas niet het geval maar daarover later in deze recensie. Bij aankomst greep iedereen natuurlijk meteen naar zijn fotocamera om dit prachtige circus vast te leggen, maar al snel bleek dat dit niet gewenst was. Een Spaanse acrobate kwam naar ons toe en beviel geen foto’s te maken. Ook op de kassa verscheen een briefje dat foto’s maken voor de circuswebsite niet toegestaan was zonder toestemming van de directie. En die directie arriveerde even later ook. Met een man of zes waren ze en ze gingen nogal grof te werk. In Duits, Frans en Engels communiceerden enkelen van ons met hun en wat na een tijdje een ramp leek te worden (ik werd sirieus even bang door de gespannen sfeer die er kwam), veranderde ineens. Mede doordat het hun duidelijk was dat er nog meer slechte publiciteit zou komen als ze ons nu niet binnen zouden laten, en doordat we duidelijk maakten eerst alles gezien te willen hebben voordat wij zouden oordelen. We werden supergastvrij het circusterrein opgeleid, we kregen gratis drinken, programmaboekjes en we mochten als puntje op de i ook nog gratis in de “loge†zitten.
Het programma. Sommigen vinden het bar slecht, mijn mening volgt hieronder. Het programma begon, onder leiding van de Belgische spreekstalmeester Eddy Mareco met een act met een aantal arabieren in vrijheid. Deze paarden waren niet sterk vermagerd, maar echt goed zagen ze er niet uit. De act was redelijk goed maar moet nog wel worden bijgeschaafd voordat het waardig is voor dit circus. Even tussendoor, het twee pistes-concept kwam niet echt goed tot uiting, mede omdat er niet in alle twee de pistes tegelijk iets afspeelde. Het was dus steeds switchen. De dierennummers werden rechts gepresenteerd, de acrobatenacts in de linkerpiste. Na de vrijheidsdressuur met paarden kwam er een clown in de piste met een radio, het welbekende nummer “Kein musikâ€. Ik denk persoonlijk dat het geschreeuw dat veel in de clownsacts voorkomt niet echt kindvriendelijk is, maar ik denk dat dat hoort bij de Spaanse clwonsacts... Er verschijnt een tempojongleur in de piste, en deze is vrij goed. Hij jongleert met balletjes zonder er een te laten vallen, daarna met kegels, ringen en fakkels maar daarbij valt wel een enkele keer iets naar beneden, maar dat maakte deze act niet minder. Ook een bekende, maar wel altijd leuke act is, de messenwerp-clownsact waarbij een rekwisiteur een mes in het bord steekt, in tegenstelling tot de gedachten van de persoon die voor het bord moet staan. Deze keer wist de persoon wel wat hem te wachten stond want de gelukkige was onze Belgische circusvriend Bob. Eddy vroeg hem of hij misschien Nederlander was, want wij zullen waarschijnlijk wel het doelwit zijn geweest. Maar ze hadden fout gegokt want ze pakten toch een belg uit het publiek! Een van de betere acts van dit circus is het kract/balans nummer wat wordt opgevoerd door een duo. De vrouw hangt in een paal, die de man op zijn hoofd balanceert terwijl hij een trapje oploopt. Erg indrukwekkend en een goed nummer. Paarden zijn, zoals het eigenlijk hoort, de basis van dit 1,5 uur durende programma. Dit maal een hogeschool, gepresenteerd door de paardendresseur van dit circus die eerder ook de arabieren presenteerde. Een van de sterkere en vollere paarden, een van de Friezen, werd gebruikt voor een goede voltige/jockey act waarbij de berijder zelfs een handstand maakte op de rug van het paard. Goede act. Het is nu pauze en het publiek, een 300/400 man begeeft zich naar buiten om wat te kopen in de “CAFETARIAâ€, waar de prijzen overigens erg duur zijn. Om maar iets te noemen: € 3,- voor een klein zakje popcorn vind ik erg duur. Maarja, ze moeten ergens het geld vandaan halen om de dieren het het grote wagenpark te kunnen onderhouden. Ook na de pauze verschijnt er weer een paardenact, dit maal twee witte paarden die de basis vormen voor een pas de deux, ballet op het paard. In het programmaboekje staat deze act met 4 paarden en 4 personen in totaal, wij moesten het doen met 2 paarden en 2 personen. Geen slechte act en wel leuk om te zien. De man tilde, staand op de paarden, zijn partner in de lucht. Een zogenaamde vechtsportact wordt opgevoerd waarbij appels worden doorgesneden met een zwaard, leuk om een keer te zien dat de man dat kan, maar niet echt bijzonder. De aardige mevrouw die ons te woord stond bij de ingang, was in de show te zien in de ring in de lucht. In tegenstelling tot wat Gera zei, was de act best goed te zien met behulp van de volgspot. Het is natuurlijk geen belichting zoals bij Renz of Moskou, maar je kunt niet alles hebben. Er verscheen een mevrouw in de piste, die op zoek was naar een taxi. En die kwam er, met als chauffeur een van de clowns. De wagen krijgt hij niet gestart en uiteindelijk wordt de vrouw er in gegooid en spuit de auto water in het publiek. Jammer voor ons, de circusfans, want wij zaten vooraan! Niet echt een grappige act, het herriemakende autootje stonk nogal. Pluspunt van deze voorstelling was de act met 10 friezen die de piste in komen lopen voor een vrijheidsdressuur. Volgens de spreekstalmeester het enige goede uit Holland, ik zal hier maar niet op in gaan. Deze act is duidelijk nog in ontwikkeling maar er beloofd iets moois uit te groeien. Machtig mooi gezicht om 10 friezen door de piste te zien draven. De laatste act alweer was de act met de muzikale clowns. Het begint wel leuk maar naar verloop van tijd wordt er alleen maar geschreeuwd, geslagen en gaat het veel te lang duren, vooral voor de kleinere kinderen is het dan niet leuk meer. Één keer iemand slaan is wel grappig, maar niet 10 minuten lang. En na deze act is de voorstelling al weer afgelopen en staan er bij de finale 12 mensen in de pistes, die samen een aardig programma brachten. Beter dan de negatieve publiciteit, slechter in verhouding met het mooie wagenpark en de grote tent. Mochten ze naar Nederland komen, zijn ze van mijn part welkom, mits ze het programma en de aankleding wat verbeteren. En dat gaan ze ook doen, als ze naar Nederland zouden komen zeiden ze. Ze hebben overigens in Spanje nog een aantal tijgers en olifanten staan, jammer dat deze door de strenge regelgeving niet mee naar België konden komen.
Circo Universal, bedankt voor de gastvrijheid.
_________________ Circus met dieren
|