De 'EvenementAssistent' is gereed voor gebruik
[29/10/2014]
Het landelijk online systeem voor aanvragen van evenementenvergunningen ondersteunt gemeenten en organisatoren bij het proces en kan vanaf november 2014 worden gebruikt.
Na ruim anderhalf jaar ontwikkelen en testen wordt een digitaal instrument op de markt gebracht dat aan de ene kant zorgt voor minder lasten voor organisatoren van evenementen. En aan de andere kant het advies en beoordelingsproces ondersteunt van gemeenten en hulpdiensten. Als gemeenten gebruikmaken van de “EvenementAssistent” kan het aanvraag en vergunningverleningproces vergaand worden gestroomlijnd en geoptimaliseerd.
Door betere samenwerking bij de voorbereiding kunnen vervelende voorvallen bij evenementen worden voorkomen.
De EvenementAssistent zorgt voor:
Minder administratieve lasten, minder onnodige bureaucratie, meer service aan ondernemers en aan burgers.
Adequate digitale vragenlijst; landelijk uniform en getoetst aan wettelijke kaders. Gericht op de noodzakelijke ontheffingen en vergunningen.
Alle informatie op één plek en voor alle betrokkenen 24 uur per dag online toegankelijk.
Automatische evenement risicoscan en risicoadvies.
Kostenbesparingen door minder handelingen. (15%-20%)
De “EvenementAssistent” is onder verantwoordelijkheid van de stichting ontwikkeld door een software leverancier. Bij de ontwikkeling is een landelijke Gebruikersraad betrokken geweest, met vertegenwoordigers van gemeenten, organisatoren en hulpdiensten.
Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF: ‘Wij zijn heel blij dat het nu echt gaat gebeuren. De EvenementAssistent maak het voor initiatiefnemers van sportevenementen, vaak vrijwilligers, een stuk eenvoudiger en leuker om een evenement te organiseren’.
Ook de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) is enthousiast: “Omdat je nooit precies weet wie je waar voor moet hebben, kost het ons als organisatoren van evenementen onnodig veel tijd en energie om alle vergunningen voor o.a. horeca, tribunebouw, muziek of wegafzettingen rond te krijgen”, aldus Herald van de Bunt, directeur van Gelredome en bestuurslid van de Stichting EvenementAssistent.
Niek Meijer, burgemeester van Zandvoort: ‘Wij zijn een kleine gemeente, maar met heel veel evenementen, vooral aan het strand natuurlijk. Hulpdiensten moeten soms wel tot vier keer toe om informatie vragen voordat ze kunnen beoordelen of een vergunning wel afgegeven kan worden. Dat behoort straks tot het verleden’.
Ondernemers ervaren hoge regeldruk bij de aanvraag van vergunningen voor festivals, circussen, popconcerten, wielerrondes en andere evenementen. Gemeenten hanteren verschillende procedures en ook de vereisten zijn in veel gemeenten verschillend. 'Organisatoren en gemeenten hebben gezamenlijk geregeld dat dit eenvoudiger kan, volgens één gestroomlijnd proces voor de aanvraag van alle vergunningen die nodig zijn voor een evenement', zegt Hans Onno van den Berg, voorzitter van de stichting EvenementAssistent.
De stichting gaat nu verder als Stichting Keurmerk EvenementAssistent en richt zich op kwaliteitsbewaking en doorontwikkeling. Daartoe zijn keurmerk vereisten opgesteld en zal een platform van organisatoren, gemeenten en hulpdiensten worden opgericht.
De aanbieding van “EvenementAssistent” gebeurt door leveranciers die het keurmerk hebben verkregen. De eerste leverancier met keurmerk is Impactive uit Arnhem.
De eerste gemeenten en Veiligheidsregio’s hebben inmiddels belangstelling getoond en de verwachting is dat medio november 2014 de eerste aanvragen via het systeem kunnen worden gedaan.
Betrokken leden bij de Stichting EvenementAssistent zijn de VVEM (Vereniging van Evenementenmakers), NOC*NSF (sportfederatie), VNPF (Vereniging Poppodia en Festivals), VSCD (Vereniging Concertzalen en schouwburgen), NOC*NSF (sportfederatie), VNCO (circussen), NKB (kermissen) en de gemeente Zandvoort.
Zie ook
www.evenementassistent.nl